Motorola One Zwart

Specificaties 5,9" • 1520x720 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola One Zwart Review

mvansluis 14 maart 2019, laatste update op 14 maart 2019, 1.024 views Product gekregen

Motorola One Zwart

Ik had liever een scherm gezien met hogere resolutie en een tweede camera waar meer uit te halen is, maar gezien de prijs ben ik erg tevreden. Het is een betaalbaar toestel, zonder poespas/bloatware. Tevens ben je geruime tijd verzekerd van updates en beveiliging. Wat mij betreft een aanrader.

Pluspunten

• Snel updates en beveiligingspatches
  • Uitgebreide camera app
  • Goede batterij

Minpunten

• Lage resolutie scherm
  • Tweede camera gimmick
  • Rondingen hoeken scherm en notch

Scherm en behuizing:
Het is een strak maar sober vormgegeven toestel. Hij oogt en voelt compact aan. Als we het toestel eens van dichtbij bekijken vinden we aan de voorzijde van het toestel een 5,9 inch 1520 x 720 LCD scherm met een pixeldichtheid van 285 PPI. Het is dus een middelmatig scherm. Daarnaast bevind zich aan de bovenzijde van het scherm een forse notch voor de speaker en frontcamera. Dus in de praktijk beschik je niet over een 5,9 inch scherm. Er is geen notificatielampje aanwezig aan de voorzijde van het toestel. Iets wat je vaker ziet in dit segment. Ik vindt het wel een gemis.

Aan de zijkanten van het scherm zien we smalle randen en aan de onderrand een kin waar het merk Motorola op te zien is. In de 4 hoeken van het scherm en aan de uiteinden van de notch vinden we flinke rondingen. Het zal wel een smaakdingetje zijn, maar ik vind het niet echt mooi.

In de bovenzijde van het toestel zit een 3,5 mm headphonejack en aan de onderzijde de USB-C poort met aan weerzijde de speakers.

Aan de rechterzijde bevinden zich de volume buttons en power button. Ik kan daar niet veel over zeggen. Ze werken prima. Ook in de simpele transparante cover de bij het toestel werd meegeleverd. Een algemeen nadeel van de randloze schermen is dat er niet altijd een mogelijkheid is het scherm te activeren wanneer deze plat op tafel/bureau ligt. Dit is bij de Motorola One ook het geval.

Waarbij veel toestellen het plaatsen van een tweede simkaart ten koste gaat van het plaatsen van een SD kaart en visa versa, kan je bij dit toestel 2 sim kaarten én een micro SD kaart plaatsen om het geheugen uit te breiden. Een grote pluspunt wat mij betreft.

Op de kunststof achterzijde van het toestel zien we linksboven de hoofdcamera’s met daartussen de flits gepositioneerd. Schuin daaronder vinden we de vingerafdrukscanner met de Motorola “M” logo terug. Deze werkt prima en is door het compact formaat van het toestel makkelijk te bereiken.

De afmetingen van het toestel zijn 150 mm hoog, 72 mm breed en 8 mm dik. Het toestel is van kunststof en weegt 162 gram.

Inhoud doos:

Camera’s:
Op de voorzijde bevindt zich een 8 MP camera om selfies mee te maken. De twee camera op de achterzijde hebben een resolutie van 13MP en 2 MP. Waarbij de 2 MP camera dient om meer informatie vast te leggen zodat je portrait foto’s kunt maken. Dat zijn foto’s met meer diepte en waarbij het achteraf nog mogelijk is om de intensiteit van de diepte aan te passen of bijvoorbeeld de kleur van de achtergrond te wijzigen ten op zichtte van de voorgrond.

In de praktijk ben ik redelijk te spreken over de kwaliteit van de foto’s die de 13MP camera maakt. Het is zelf mogelijk om in een handmatige/pro stand zaken als witbalans, iso en sluitersnelheid aan te passen. Ik heb met deze modus macro foto’s kunnen maken van redelijke tot goede kwaliteit. Je merkt dat wanneer je foto’s neemt bij slechtere lichtomstandigheden dat de camera daar niet goed mee om kan gaan. De tweede camera is in mijn ogen een gimmick. Bij het gebruik van de tweede camera is het toestel niet in staat om het onderwerp er uit te laten springen. In die zin dat de software moeilijk kan bepalen waar het voor werp ophoud en de achtergrond begint. Daardoor zijn de randen van het uit te springen voorwerp vaak niet scherp. Hieronder heb ik een aantal voorbeelden geplaatst.

Conclusie is dat je overdag prima foto’s en selfies kan schieten, maar voor de portrait foto’s en foto’s in de avond kan je hem beter links laten liggen.

Sample selfie:

Samples Portrait modus:

Samples handmatig/pro modus:

Software:
Het toestel betreft er een uit de Android One lijn. Hij draait dus op stock (standaard) Android. Toen ik toestel begin januari kreeg draaide het op Android 8.0. Inmiddels is hij geüpdatet naar Android 9 met de Android beveiligingspatch van 1 februari 2019.

Aangezien het toestel draait op stock Android is er niet heel veel over te melden. Geen bloatware, geen poespas. Het toestel heeft wel de app Moto Acties meegekregen waarbij je bij door twee keer met het toestel te schudden, de zaklamp activeert of de camera door twee keer met je pols te draaien. Ik had deze opties in ieder geval dit snel uitgeschakeld. Tevens zijn er mogelijkheden om op een discrete manier om te gaan met meldingen zichtbaar worden op je scherm wanneer je deze niet gebruikt.

Wat Google bij deze Android One toestellen niet voor zorgt is de camera app. Over deze app ben ik, op de potrait modus na, zeer te spreken. Zeer uitgebreid, maar toch overzichtelijk.

Batterij:
Nog een punt waarover ik zeer te spreken ben aan dit toestel is de batterij. Er zit een 3000 mAh accu in dit toestel. Middels de USB-C poort en TurboPower-oplader, die bij het toestel wordt meegeleverd, is de batterij in no time weer opgeladen. 8 uur batterij gebruik in 20 minuten laden. Het is sowieso makkelijk om bij redelijk gebruik en zonder tussentijds opladen om de dag door te komen als je de dag met een volle lading begint.

Snelheid en geheugen:
Het toestel is voorzien van de Snapdragon 625 processor. Deze 2,0 GHz octa-core processor van Qualcomm is een prima processor voor een mid range smartphone. Hij is redelijk vlot. Ik heb geen last gehad van haperingen of zaken die vast lopen. Het intern opslag geheugen is 64 GB maar middels een micro SD kaart uit te breiden is. Het RAM geheugen is 4GB.

Conclusie:
De prijs van dit toestel is op het moment van schrijven E 208,- voor de zwarte uitvoering. Gezien deze prijs en dat wat je ervoor krijgt ben ik zeer tevreden. Natuurlijk had ik liever een scherm gezien met hogere resolutie en een tweede camera waar meer uit te halen is, maar voor deze prijs moet je ergens op inleveren. Dus ben je op zoek naar een goed betaalbaar toestel in het midden segment, zonder veel poespas en verzekerd van updates en beveiliging, dan is de Motorola Android One zeker een aanrader.

Heb jij ook een Motorola One Zwart?

Erg goede review. Maar persoonlijk vind ik dit toestel te duur voor waar hij over beschikt. Een Xiaomi mi a2 64gb is inmiddels te verkrijgen voor hetzelfde geld met wel een 1080p scherm en ook android one.
Bedankt! Ik heb niet gekeken naar concurrenten. Ik vind het een goede prijs voor wat je ervoor krijgt. Maar als je voor dezelfde prijs een 1080p scherm kan krijgen dan zou ik het zeker doen, mits de camera van dezelfde kwaliteit is.
Camera is prima van de mi a2 maar de 2e camera is ook bij dat toestel niks. Voor de rest redelijk gelijkwaardig dacht ik.
Hallo, ik lees niets over de approach moto display? Ik weet dat hij standaard niet op de telefoon staat geïnstalleerd maar kan je niet meer downloaden uit de google store, zodat als je je hand zwaait boven de telefoon dat je dan de tijd te zien krijgt?

Eigenlijk voor mij (en meerdere) de belangrijkste reden om een motorola toestel te kopen, onbegrijpelijk dat het standaard er niet op zit. Zou jij het kunnen bekijken? Dank alvast!
Hoi Sjoeee! Op de Motorola One zit de Moto app. Met daarin Moto Acties en Moto Display. Moto Display werkt niet zoals jij beschrijft. Als je notificaties krijgt krijg je dat vereenvoudigd op je scherm te zien. Je kan kiezen met een veeg beweging op het scherm om het te negeren of te openen. Maar werkt dus niet met een zwaaibeweging oid. De Motorola Display app kan ik wel in de Play Store vinden, maar niet downloaden. Hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.