Creality Ender 3

Creality Ender 3 Review

THW Mark 14 maart 2019, laatste update op 23 juli 2019, 491 views Product gekocht

Creality Ender 3

Solide printer, met zeer acceptabele resultaten out of the box. Je kunt er Marlin vanilla firmware op zetten, maar de ROM is te klein om alle features te enablen. Je moet dus keuzes maken. Prijs/kwaliteit is zeer goed voor een instap printer.

Pluspunten

• Stevig frame
  • Printresultaat direct acceptabel

Minpunten

• Standaard geen auto bed level
  • Firmware zonder thermal runaway protection
  • Processor ROM erg klein
  • Meerdere hardware revisies in omloop

Printkwaliteit Score: 4
Gekocht op AliExpress. Werd geleverd vanuit Duitsland dus snel en zonder importheffingen.

Let op: Deze printer (of familie van printers) is inmiddels een jaar of 2 op de markt en doet het goed; De fabrikant heeft tussendoor verbeteringen aangebracht, maar het is vooraf lastig te bepalen welke 'versie' je hebt.

Er zijn op internet talloze filmpjes van deze printer te vinden en het in elkaar zetten is dan ook een makkie. Je moet even goed opletten dat het frame haaks is voor het beste resultaat. De printer is redelijk compleet (mijne werd geleverd met extra nozzles en een glazen print plaat). De eerste dingen die je zult printen zijn een aantal kleine accessoires:

- Een achterkantje van het LCD scherm (PCB zichtbaar)
- Een filament 'guide' zodat het plastic niet tegen de Z-as aan tikt en vet wordt
- Een kapje over de ventilator om te voorkomen dat er stukjes plastic invallen

Ook hier zijn weer talloze filmpjes van te vinden met wat aangeraden wordt en waarom.

Ik heb zelf ervoor gekozen de firmware te flashen naar stock Marlin. Hierdoor kon ik thermal runaway protection aanzetten, waardoor de kans op brand door een defect iets afneemt. Ik heb een RPI3 met OctoPrint/OctoPi voor de aansturing. Strikt noodzakelijk is dit niet maar ik zou het wel aanraden. Je kunt timelapses maken van je builds (en dus ook zien wanneer iets mis gaat) en verder de boel remote beheren.

Zoek je een leuke instap printer, dan zou ik de ender 3 zeker aanraden. Voor je eraan begint kun je bijvoorbeeld dit youtube kanaal eens uitpluizen voor wat tips en trics.

Heb jij ook een Creality Ender 3?

hey, goede review. enkel zou ik de link naar het youtube kanaal aanpassen naar een andere video. bv zijn ender 3 review?
goed punt - done!