Antec TruePower True380 Review

De_Kerel 5 mei 2006, 1.349 views

Antec TruePower True380

Pluspunten

• lange kabels
  • stil
  • casefans ook temp gestuurd
  • stabiele voltlijnen onder zware belasting
  • goed geprijsd met Sonata
  • betrouwbaar (4 jaar 24/7 nu condensatoren kaput)

Minpunten

• zwaar?
  • op elkaar gep(l)akt binnenin.. moeilijk zelf dingen vervangen

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Omdat ik geschokt was door de slechte review van t liefjen... besloot ik mijn kant van het verhaal te laten horen :)...
Antec is voor mij helemaal super.. nog noooit uitval gehad, lekker stil en rock solid voedingen...

De Antec Truepower 380 in mijn bezit komt uit de Sonata 1 en dateerd uit 2002?.
Er zit verschil tussen de Truepower 380 en de Truepower 380s? gebundeld met de Sonata.. en dat zit m in het ontbreken van een tweede fan voor stilte... en de uitstekende prijs (in die tijd...) Weet niet meer precies hoeveel... maar was toen bijna goedkoper de Sonata met voeding te kopen dan een losse Truepower 380.

Righty
De voeding moest toen een Athlon XP 2500-M@ 2600 trekken met 4 hdd's en een Radeon 8500AIW.
Een redelijke belasting.. en 24/7 maar voor de voeding dus geen probleem.
In de loop der tijd is er vanalles geupgraded en heeft de voeding een tijdje (begin 2005) zonder problemen mijn Athlon 64@2700mhz gedraaid met een single 6600GT en 4 hdd's..
Nu echter zitten er nog 2 hdd's bij en een tweede 6600GT... en toen durfde ik het niet meer aan :)
Heb nu de Antec Smartpower 450 (uit de Sonata 2) in bezit.. die biedt een 24potige stekker en meer umph op de 2 12 volt lijnen...

Het voordeel echter van de 380 is dat het toen echt high end was.. en dus luxe is --> cable sleeves en ontzettend lange kabels (kun je alles mooi wegwerken)
Tevens is er een fan only voedingsplug waar je je casefans aan kunt hangen zodat ze temperatuurgestuurd worden door de voeding.. (die overigens flink warm wordt eer dat ie harder gaat blazen.. al heeft ie er weinig last van gehad) \edit.. toch te warm geworden \edit
Oh.. en fan versleten --> echt niet.. dus na 3 jaar continu blazen nog steeds even soepel en stil...

Hij draait nu in een systeem wat amper gebruikt wordt.. wel zonde eigenlijk.. majah.. top voeding iigv..

*update*

Hij is per 14 april 2006 ziek geworden.. draaide zijn laatste dagen in een mid end P4 systeem dat steeds instabieler werd..
Andere voeding loste het probleem op..
Bij nadere inspectie bleken twee 2200nf 16v condensatoren opgebold te zijn.. Zonde om hem ziek te laten liggen --> spare parts zijn onderweg met de post :)

*update_2*

De voeding is sinds 02 mei 2006 weer gepimped met een stel condensatoren van Conrad. Naast de twee 2200nf 16v condensatoren bleken de 2 grote platte 220v's ook opgebold te zijn. Helaas leverde Conrad (ondanks anders aangevende specs op de site) een cm hogere condensatoren.. en moest ik het deksel wat wegdremelen :(..
Najah.. hij werkt iigv weer :)

Ik geef de schuld aan de brakke koeling van de P4bak waarin hij stierf :) --> Geen casefans. Maar wellicht ook wel gewoon ouderdom..

Voeding draait nu periema in mijn P3 dataserver met 6 hardeschijven. Voltages om van te dromen --> 12.03V en 5.11V op de lijnen :)

Heb jij ook een Antec TruePower True380?

Een mooi verhaaltje, een iets minder mooie survey.. Het zou nog beter zijn als je het per punt zou behandelen, maar goed, toch een mooie survey :9
Als een voeding zwaar is, is dat vaak een indicatie voor kwaliteit. Over het algemeen geld; "hoe zwaarder de voeding, hoe beter de kwaliteit". Een echt nadeel kan ik dat dus niet noemen. :)
Ik heb die voeding ook (bij de Antec Sonata 1) en qua stilte vond ik hem wel wat tegenvallen. De fan maakt een wat ritselend geluid. Omdat ik de case en deze voeding echt gekocht had vanwege de stilte vond ik dat wel een kleine tegenvaller. Ik heb na een paar dagen al een andere fan erin gezet die niet zo ritselde.

PS. volgens mij was dit niet een productiefout oid, maar gewoon een eigenschap van die fan.
Waarom zou zwaarte van een voeding kwaliteit weergeven van een voeding? Waar komt die onzin vandaan.
Het is inderdaad geen wetmatigheid, maar eerder een vuistregel. Betere componenten zijn vaak zwaarder en de wat mindere merken hebben vaak lichtere voedingen, dus vandaar.
ah bij jou zijn het ook de condensatoren?

blijkbaar hebben ze een slechgte levering gehad bij de fabriek, bij mij zijn die dingen ook stuk gegaan
Een reactie onder mijn eigen productsurvey omdat ik hem niet wil aanpassen.. dan komt ie namelijk weer als "nieuw naar boven"
--> de server heeft inmiddels wat upgrades achter de rug, vandaag weer 2 extra 500GB schijfjes erin.. en nog steeds met de True380
Hij draait dus alweer sinds begin 2006 met de nieuwe condensatoren in "servers"
Nu houdt hij draaiende: Athlon 64@1.6ghz met 6x Samsung T166 aan een highpoint 2320 en 1x WD raptor. Verder een fannetje of 8.. Al met al..prima voeding dus.. met enige nadeel dat de Main condensatoren er na 4 jaar mee kapten :)
Dit is echt een duurtest :P al 6 jaar nu :)