Neato Robotics XV Signature Pro Review

barthuitsing 13 maart 2019, laatste update op 15 maart 2019, 174 views Product gekocht

Neato Robotics XV Signature Pro

De Neato heeft echte zuigkracht en een nauwkeurige LIDAR navigatie. Hij werkt zeer systematisch en als hij over tapijt komt, merk je dat hij echt aan het werk is. Het feit dat deze over tapijt kan rijden was voor ons de reden tot aankoop.

Pluspunten

• Slimme LIDAR navigatie
  • Kan over dik tapijt
  • Zuigkracht

Minpunten

• Sluiting opvangbak
  • Maakt niet altijd z'n programma af
  • Display werkte na 2 jaar niet meer
  • Batterij uitgeput?

Ik heb deze al 4 jaar. Hij is duidelijk slimmer dan zijn voorganger, een Dirt Devil (wat overigens een uitstekend ding is voor kleinere ruimtes met gladde vloeren!).

Waarom een Neato?

De principes van de Neato zijn echte zuigkracht en nauwkeurige LIDAR navigatie door de kamer. Dat maakt hij op zich waar: hij werkt zeer systematisch en als hij over tapijt komt, merk je dat hij echt aan het werk is. Het feit dat deze over tapijt kan rijden was voor ons de reden tot aankoop.

Mensen moeten zich realiseren dat een robotzuiger slecht te vergelijken is met een oude vertrouwde stofzuiger: met een stofzuiger ga je 1 à 2 keer per week fanatiek te werk, terwijl het de bedoeling is dat je robot elke dag z'n rondje doet. Hij zal niet iedere keer alles pakken wat er ligt maar als hij vaak genoeg rijdt, zul je merken dat het uiteindelijk schoner is en is het een heuse aanwinst.

Gebruik

Wij lieten de Neato ongeveer 3-4 keer in de week 's nachts lopen in de woonkamer. We kwamen er toen achter dat hij vaak z'n programma niet afmaakte. Onze plavuizen vloer is vrij hobbelig, waardoor het stofbakje er regelmatig uit wipt (overigens veel gehoord). Soms gaat hij onverwacht op pauze, waardoor je op de knop moet drukken (wat niet handig is als je slaapt). Dus we kunnen hem helaas niet met vertrouwen laten draaien als we slapen of niet aanwezig zijn.

Het is ons een enkele keer voorgekomen dat hij vastliep tussen de poten van de vier poten van salontafel die bijna net zo breed zijn als de Neato zelf. Op tapijt kan hij dan niet zo gemakkelijk rijden, waardoor hij er niet meer uit komt.

Na 2 jaar werkte het display niet meer, dus we kunnen niets meer instellen. Gelukkig schakelden wij de robot altijd handmatig in, dus geen groot probleem.

Op dit moment rijdt hij nog maar een paar meter waarna er een piepje te horen is. Aangezien het display niet meer werkt kan ik niet nagaan waarom hij stopt. Ondertussen had ik ook een Miele Scout op de kop getikt, die wél z'n programma afdraait. Helaas is het zuigresultaat van die beduidend minder dan de Neato. Daardoor heeft hij nu langere tijd stil gestaan, tot grote frustratie.
Ik heb nu nieuwe batterijen via eBay besteld in de hoop dat dat de oplossing zal zijn. Dit heb ik ook gedaan met de Samsung robot die boven staat, wat inderdaad een oplossing bleek.

UPDATE: na batterij wissel loopt hij weer. Het display lijkt helaas permanent te zijn overleden, maar dat is niet zo'n groot probleem.

Heb jij ook een Neato Robotics XV Signature Pro?