Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB Review

fluxtras 27 april 2010, 3.515 views

Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB

Pluspunten

• Werkend naar verwachting.
  • Lager energieverbruik dan reguliere schijfies
  • Snel in het lezen (ICH9R RAID5)

Minpunten

• Het klikje is hoorbaar

Eerste review, wees lief ;)

Aanschaf
Kortgeleden 4 stuks van deze schatjes aangeschaft bij OBCS. 4x 2TB in RAID5, was toch het proberen waard na een kleine 2 jaar van RAID0 met andere schijfjes. De schijven van me server raakte vol, waren IDE en ik wilde af van dat stookmonster op zolder. De 4 schijfjes zitten nu dus gewoon in me "workstation".

Probeersels
Na veel gedoe met het proberen van strip sizes en probeersels met VMWare Server+OpenFiler heb ik uiteindelijk maar gewoon de Intel Controller ICH9R van mijn moederbord gebruikt, GA-X38-DS5. VMWare Server 2.0 had namelijk allemaal trucjes nodig om een fysieke schijf te kunnen koppelen, terwijl VMWare Server 1.0 en Workstation het wel gewoon ondersteunen. Vreemd. Op het moment werkt het RAID5 met een strip size van 16KB.

De software van Intel, Rapid Storage Technology (nieuwe Matrix Storage Manager) biedt overigens genoeg flexibiliteit. Het is mogelijk om het ARRAY te laten groeien en in Windows kun je dan gewoon met het ge´ntegreerde "Disk Management" het volume wat groter maken. Het herbouwen van het ARRAY duurt wel eeuwen. Als je systeem stabiel is en je bent een hele hoop spullen aan het overzetten, raad ik aan om WRITE-BACK cache wel even aan te zetten. Je bent immers toch bezig met kopiŰren, dus kwijtraken zal je de bestanden niet.

Schrijven
Tot op heden ben ik zeer content. Het schrijven gaat zo traag als dikke &^@$!, maar dat geeft niet. WRITE-BACK cache staat uit, want ik heb ik geen UPS o.i.d.. Er staan aardig wat belangrijke bestanden op dus ik wil niet riskeren dat het array onnodig uitvalt na een klein OC-probleempje :P .

Lezen
Het lezen gaat wel lekker rap. Als ik van mijn RAID5 met de Seagates naar mijn RAID0 750GB Samsung schijfjes schrijf tikt het apparaat de max van mijn RAID0 aan, ong. 180MB/s. ATTO Disk Bencher laat ook wel mooie getallen zien, zie bijlage.

Geluid
De geluidsproductie is binnen de perken, het zijn dan ook 5900RPM schijfjes. Soms is er een klik hoorbaar wanneer het array in 'rust' gegaan is en er weer iets nodig is. Ik maak me hier niet echt druk over, hoewel het van mij best wat langzamer mag en dan zonder klik. Mensen hebben het de "CLICK OF DEATH" genoemd, maar mijns inziens is dit complete onzin. De schijfkop gaat gewoon rustig naar een veilig plekje en als ie nodig is hoor je het klikje van verplaatsing, denk ik. Het lijkt mij dus juist wel veilig. Maar wie ben ik. Overigens was de klik van de schijfjes stukken vaker hoorbaar toen ik nog een opstelling had met VMWare en OpenFiler. De schijfjes en het OS lagen toen nog wat verder uit elkaar waardoor waarschijnlijk de informatielust van de schijfjes niet goed gecontroleerd werd. Hoe dan ook, nu hoor ik het minder.

Mijn opstelling
Zie plaatjes. De schijven met de gele kabels zijn de Seagates. De schijven met de blauwe, de Samsung Spinpoints. Voor de rest van de opstelling moet je maar naar mijn inventaris kijken. Ik snap dan ook niet dat ik die niet standaard kan selecteren.

Edit: geluidsproductie is laag. Afgezien van de klik is het allemaal vrijwel geruisloos in relatie tot de rest van het systeem... In de testfase lagen ze nog los op de grond, toen ratelde het als een malle, maar nu zitten ze in me CM-Stacker en hoor ik ze niet meer.

Heb jij ook een Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB?

Lijkt meer op een review van je raidcontroller. :)
Ghehe... Ja dat klopt, maar hoe saai is het om gewoon een HD te reviewen :)

Daarnaast heb ik de schijfjes nooit individueel getest en kan ik daar dus weinig over zeggen. Temperaturen kan je ook niet uitlezen als je ICH9R gebruikt van Intel, dus daar kan ik ook niets over zeggen.

Ze werken met SATAII data; aan te sluiten met een SATA powercable; niet teveel herrie; ze werken; laag stroomgebruik; je kunt ze in RAID zetten. Hmmm, saaie review :D
"off topic"

EN een hele fijne kast waar alles in zit. ;)