1 review

BTO X-Book 17CL875

Specificaties 17,3" • 1920x1080 • 120GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

BTO X-Book 17CL875 Review

PlcProgrammeur 10 maart 2019, laatste update op 10 maart 2019, 708 views Product gekocht

BTO X-Book 17CL875

Vlotte machine, voelt degelijk aan, mooi scherm (4K), veel ventilator geruis, matige speakers, matige accu.

Pluspunten

• Snelle Processor i7-8750H
  • Fijn verlicht toetsenbord
  • Mooi scherm

Minpunten

• Fan geluid, ook bij zeer lichte apps
  • Matige accu
  • Matig geluid

Na 5,5 jaar professioneel gebruik van de Toshiba Qosmio 870 gaming laptop (nooit een spelletje op gespeeld, maar aangeschaft omdat ik voor m'n werk een snelle laptop wil met een 17" full-hd scherm), werd het tijd een nieuwe aan te schaffen voordat er technische problemen optreden. Het leek me interessant een 4K scherm te hebben omdat ik vaak applicaties gebruik met veel toolboxes, statusbars, etc waardoor er bij 1920x1080 weinig ruimte overblijft voor de broncode waar ik aan werk. Dat kan wel met 4K en goede ogen, al merk ik dat veel applicaties er nog niet voor geoptimaliseerd zijn. In dat geval moet je de resolutie toch terugschroeven met een minder scherp beeld. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden qua resolutie dan wel verschaalde fonts in Windows.

Mijn laptop is uitgerust met een snelle SSD, prima grafische kaart (waar ik eigenlijk niet veel gebruik van maak) en snelle processor (zie afbeelding). De relatief dunne behuizing (vergeleken met de Qosmio) maakt de warmtehuishouding lastig. Met de voeding aangesloten (en daarmee dus volle kloksnelheid) wordt de processor snel warm, zelfs wanneer je alleen een browser open hebt. Terwijl ik deze review typ, loopt de ventilator al lekker te draaien terwijl er maar 3% CPU gevraagd wordt bij 3.9 GHz. Standaard klokt BTO de laptop terug naar 1GHz zodra er op de accu wordt gedraaid. Dat maakte de laptop een stuk langzamer dan de oude Qosmio en bij BTO vertellen ze je dat er niets aan te doen is. De accu zou te weinig vermogen hebben om de laptop op volle snelheid te kunnen laten draaien. We konden uiteindelijk wel een BIOS instelling vinden om dit terug te draaien. Aangezien ik vrijwel nooit de GTX1070 aanspreek, lukt het prima om met een hogere kloksnelheid op accu te draaien. Ik kan me voorstellen dat tijdens serieus gamen er een probleem ontstaat. De batterij levensduur is vrij belabberd; pas als ik via de geavanceerde energie opties de processor weer terugklok naar 1GHz en de schermhelderheid flink terugschroef, dan is misschien 2,5 uur haalbaar. Meer echt niet. Op een vrij prominente plek staat "Tuned by Soundblaster Pro-Gaming". Waar dat op slaat weet ik niet. Wel weet ik dat het geluid vergeleken met de Qosmio zeer matig is. Wie de laptop aanschaft voor gaming, zal vast een set versterkte speakers hebben. Zo niet, jammer dan. De fingerprint reader werkt redelijk, maar vergeleken met een smartphone niet uitmuntend. Het multi-color toetsenbord is leuk, maar als je gewoon al je toetsen een leuk kleurtje wil geven, ben je in de applicatie even zoet: ik krijg met geen mogelijkheid alle toetsen in één klik geselecteerd om vervolgens een kleur toe te wijzen. Ik moet iedere toets individueel eerst selecteren en dan een kleur toewijzen. Niet echt handig.

De behuizing van aluminium voelt lekker aan. Een stuk dunner dan de Qosmio, een paar ons lichter en daardoor met één hand iets lekkerder vast te houden. De voeding van 12 ampére daarentegen is groot en lomp. Zowel de snoeren van het 230V als 19V gedeelte had gerust een halve meter langer mogen zijn. Het is beslist geen laptop voor mensen die veel onderweg zijn. Maar als desktop vervanger kun je vrijwel alle applicaties aan. Daarmee onderscheidt BTO zich met andere merken: je kunt echt alles zelf specificeren. De mijne heeft een .M2 SSD van 1TB (1,5GB/s lezen en 1,0GB/s schrijven) én een 2TB harde schijf zodat je altijd alles bij je hebt. Probeer je bij Dell of HP een laptop te vinden met soortgelijke specs, dan ben je snel het dubbele kwijt.

Heb jij ook een BTO X-Book 17CL875?