Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE32B6000 Rood, Zwart Review

SusaX2 25 april 2010, 1.866 views

Samsung UE32B6000 Rood, Zwart

Pluspunten

• Mooi beeld en design, laag energieverbruik, voldoende aansluitingen en gunstige prijs

Minpunten

• Menu voor beeldinstellingen te omslachtig, auto-breed werkt niet zoals het hoort, positie aansluitingen kon beter.

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Algemene beoordeling
De Samsung UE32B6000 32" LED tv staat nu al een half jaar of zo in de huiskamer en ik ben nog steeds zeer tevreden over het toestel. Ik heb deze tv aangeschaft omdat ik op zoek was naar een tv met een goede prijs/kwaliteit verhouding en 600,- vond ik toen absoluut een goede deal. Daarnaast moest en zou het een LED tv zijn vanwege het lage stroomverbruik, want een paar honderd euro per jaar aan electriciteitverbruik voor een tv vind ik belachelijk, ongeacht de beeldkwaliteit.

Featureset
Zoals in de specs terug te vinden is, zitten er voldoende aansluitingen op om alle apparaten aan te sluiten die je maar kunt bedenken. Bij mij zijn de volgende aangesloten:
-PS3 dmv HDMI
-Wii dmv Component (beeld) en Composite (geluid)
-Sony DHC-MDX10 stereo dmv Optische kabel
-Digitenne CI insteekmodule (veel betere beeldkwaliteit dan een losse decoder, voor 50,- een echte must)
-Antenne voor Digitenne

Wel even opletten met de stekkers die ingeplugd moeten worden, deze mogen niet te dik zijn, anders passen ze niet. Beetje jammer is de positie van de HDMI en optische aansluitingen, deze zitten aan de zijkant te kort op de rand. Hierdoor moeten de (veelal dikke) kabels flink gebogen worden om niet uit te steken naast het scherm. Het was handiger geweest als Samsung met 1 kabel een los kastje voor alle aansluitingen zou maken voor deze platte tv's.

Het menu voor de beeldinstellingen en de getoonde omschrijvingen vind ik nog steeds onhandig. Het zijn er te veel en het wordt daardoor erg omslachtig om alles naar wens in te stellen. De auto-breed instelling werkt op basis van het inkomend signaal (4:3 of 16:9) en heeft heeft niet het gewenste effect.

De tv is bijna zo plat als een mobiele telefoon en heeft daardoor ook het geluid van een mobiele telefoon. Dit is echt om te huilen, maar dat zal de verkoper je ook vertellen als je ervoor staat. Dit is dan ook de reden waarom ik een stereo van 10 jaar oud hierop heb aangesloten. Uitbreiding van het geluid is absoluut noodzakelijk voor het kijkplezier, maar vanwege de prijs van de tv vond ik dit acceptabel.

De afstandbediening is overzichtelijk, ligt lekker in de hand en oogt ook mooi. Inmiddels ligt deze in de la naaste de andere ab's, want ik gebruik nu een Logitech Harmony 555 die zonder problemen functioneert met de tv.

Kleurweergave, contrast en helderheid
In het begin was het wennen, gezien de overstap van een oude vertrouwde beeldbuis, maar na e.e.a. naar wens ingesteld te hebben, heeft deze tv een prachtig beeld, ik zou nooit meer terug willen. Mooie diepe kleuren met een helder beeld, zowel voor tv, bluray en games.
Omdat het een edge lit tv is, zie je in een donkere omgeving met hoge helderheidsinstelling, vooral in de hoeken verstrooid LED licht op de zwarte vlakken van het beeld

Ghosting
Voor zover ik gezien heb treedt dit niet op.

Pixeldefecten
Volledig onacceptabel voor een tv waar je met het hele gezin jaren heen moet kijken, dat was de verkoper het ook volledig met mij eens. Mocht er een pixel defect zijn out-of-the-box, zou ik het toestel voor een nieuwe kunnen omruilen (geen-gezeik-garantie). Nu na een half jaar nog geen enkele defecte pixel

Vormgeving, bouwkwaliteit en afwerking
3cm dik, voorkant 1 geheel, in 1 woord oogstrelend, ook als `t ding uit staat. Eigenlijk hoort deze tv gewoon als een schilderijtje aan de muur te hangen met een ingestucte kabelgoot. De voet is stabiel en de tv is hierdoor draaibaar, handig als je niet recht voor de muur zit zoals bij mij thuis. De zwarte voet is wel een stofvanger, waarschijnlijk hebben de nieuwe Samsungs daarom ook een andere voet gekregen.

Door een typfoutje van de verkoper heb ik 100,- minder betaald dan de prijs die toen actueel was. Los hiervan en alle voors en tegens bij elkaar is het een heel mooi toestel voor het geld dat zuinig omgaat met energie.

Inbrandgevoeligheid
Voor zover ik gezien heb niet van toepassing

Al met al, ben ik nog steeds zeer blij met de tv en heb ik er geen minuut spijt van dat ik dit toestel heb aangeschaft. Ik kan `m in ieder geval aanraden.

Heb jij ook een Samsung UE32B6000 Rood, Zwart?

Reviews door de redactie

Goede review, heb deze tv zelf.
Het probleem met het automatische beeldformaat is bij mij opgelost door het op beeldformaat 4:3 te zetten, op deze stand wordt bij mij alles automatisch verandert (misschien een fout in de software ofzo) maar ik krijg dan digitale tv door een externe decoder van ziggo. misschien dat dat uitmaakt.

Coen
Mwa.. dat zal best wel meevallen denk ik..
Bij een aanname van gemiddeld 4 uur per dag TV kijken bij een energieprijs van €0,08 per KWh zal dat bij deze TV (60W) neerkomen op;

tijd in uren x stroomverbruik = totaal stroomverbruik

(4*365) x 60 = 87600

87600 / 1000 = 87,6 KWh * 0,08 = € 7,01 per jaar

Voor een TV van 140W, zoals de grotere modellen uit deze serie zal dat neerkomen op ongeveer € 16,35 per jaar...
goeie review, misschien nog wat plaatjes zoals hij bij jullie aan de muur hangt :)
De energieprijs is geen 0,08 maar 0,22 euro.

Een afwijking van slechts 175%