Fujitsu D3643-H Review

mrmrmr 10 maart 2019, laatste update op 10 maart 2019, 1.099 views Product gekocht

Fujitsu D3643-H

Een van de zuinigste Coffee Lake moederborden (<4W!) voor normale desktop processoren. Ontworpen en geproduceerd door Fujitsu in Duitsland voor systeembouwers. Komt in bulk verpakking zonder SATA kabels.

Pluspunten

• zeer zuinig
  • stabiel
  • longlife onderdelen
  • kan hoge temperaturen verdragen
  • 24/7

Minpunten

• bedoeld voor OEM's
  • max. 4x SATA

Er zijn robuuste onderdelen gebruikt die langdurig blijven werken bij 50 graden temperatuur. Gebaseerd op de B360 chipset.

Een M.2 slot ondersteunt NVMe SSD's (geen SATA), een tweede M.2 slot ondersteunt WiFi+Bluetooth. Aansluitingen voor USB, v2.0 en v3.1 Gen1 en Gen2. Twee DisplayPort 1.2 aansluitingen en 1 x DVI-D. Er is een serieel poort en er zijn aparte PS/2 poorten voor toetsenbord en muis.

Het is bij uitstek geschikt voor altijd-aan office desktops en zuinige (thuis)servers. In combinatie met een SSD en een Pentium Gold G5400 processor en PicoPSU 80/60 kit kan het minder dan 4W idle verbruik halen met Windows of Debian, zonder BIOS aanpassingen. Een extra Intel I210 of Intel I211 netwerkkaart maakt het geschikt als router of firewall en het verbruikt dan 4,2W idle.

Hoewel het bord processoren tot 95W TDP aankan, is het niet gemaakt om supersnel te zijn of als gaming board te dienen.

Spec sheet: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...umentation/DS_D3643-H.pdf

Documentatie, drivers en software:
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...ExtendedLifetime/D3643-H/

Alternatieven: Fujitsu D3644-B (ECC+6x SATA), Fujitsu D3642-B (6x SATA)

Heb jij ook een Fujitsu D3643-H?

Beste mrmrmr,
Dank je voor je review. Twee vragen: heb je zelf dat verbruik doorgemeten en in combinatie met welke CPU heb je dit board gebruikt? (ik wil weten of deze boot met de F serie processoren, die zonder iGPU). Alvast bedankt,
Groet,
Bernard
Het verbruik heb ik gemeten met een ELV Energy Master Basic 2 energiemeter. Dat is een redelijk betrouwbare meter met kleine afwijking. Er zijn ook goedkopere meters met vergelijkbare goede nauwkeurigheid, zoals de Brennenstuhl PM 231 E.

De meting is uitgevoerd met een Pentium Gold G5400 processor. Met Debian Buster volledig ingericht met applicaties erop meet ik 4,8W in idle.

Ik denk dat je wel met een F processor kunt werken (Fujitsu geeft aan dat het werkt), maar je hebt in ieder geval wel een geinstalleerd besturingssysteem nodig. Dat wil zeggen dat besturingssysteem al op de disk moet staan, of je gebruikt tijdelijk een losse grafische kaart, of een andere remote installatie techniek. Je hoeft niet per se een F processor aan te schaffen, ook met een gewone processor is het verbruik laag, met de monitor kan in slaapstand.

Voor energiebesparing heb je wel een besturingssysteem nodig die alle nuttige low power modes ondersteunt, zoals Windows of Debian. Zie deze blogpost voor een vergelijking tussen besturingssystemen.
Dank je voor je super fijne uitgebreide reactie! Mijn plan was FreeBSD te draaien, vandaar dat ik me een beetje zorgen maakte (ik had die ene blogpost over verschillende OS'en al gezien). En momenteel is de i3-9100F zeer aantrekkelijk geprijst :)
Lees dit ook even. Het gaat over de BIOS versie die nodig is voor 9th gen processoren.
Dank je. Ik zag ook pas na mijn laatste reactie dat jij die tweakpost had geschreven. Leuke post, en leuk om die vergelijking te lezen tussen al die besturingssystemen. En die post heeft mij aangezet om nog wat dieper er in te duiken. Ik was met mijn huidige i3-8350K met 11W idle (LAN, rest uitgeschakend, FreeBSD 12.1, Gigabyte B360N WIFI) al erg blij, maar dat moet beter kunnen.

Dat updaten van de bios was ik helaas met mijn huidige systeem al een keer ingetrapt (i5-9600K), vandaar dat ik nu een i3-8350K systeempje erbij heb....

Mijn huidige doel is nu om te kijken of ik het FreeBSD verbruik verder omlaag kan kijken. Ik wil mijn eigen kernels bouwen en wat testen. Vermoedelijk ook wat schedulingsalgoritmes vergelijken. Moet toch lager kunnen zou je zeggen. Om erin te komen even kijken of ik onder FreeBSD de package power en power van processor onderdelen kan uitlezen. Mogelijk blijft nu de iGPU nog aanstaan (gezien de verbruik cijfers).
Ik ben benieuwd wat je vind. Ik vermoed dat het probleem bij FreeBSD vooral in de drivers en aansturing vanuit de kernel zit: een gebrekkige ondersteuning voor low power modes voor o.a. PCIe, USB, SATA, video. Terugschalen van de processorfrequentie zit er wel in en er is enige ondersteuning voor C-modes.

Dit kan van pas komen: https://wiki.freebsd.org/TuningPowerConsumption . Het bevat een aantal interessante recente toevoegingen.