Epson Stylus Pro 3800 Review

pharmacist 24 april 2010, laatste update op 25 april 2010, 4.117 views

Epson Stylus Pro 3800

Pluspunten

• Zeer goede afdrukkwaliteit zowel in kleur als in z/w
  • uitgebreide media-ondersteuning: van alle soorten fotopapieren (glanzend, zijdeglans, mat), via canvas tot zelfs tot stug fotokarton en dunne houten plaatjes.
  • zeer compacte bouw voor een A2 printer: nauwelijks groter dan een A3+ printer
  • verwisselbare afvaltank voor het opvangen van inkt tijdens reinigingen.

Minpunten

• zeer dure inktpatronen (is relatief, maar toch)
  • de opvangtray voor het papier is nogal krakkemikkig gebouwd: ik had verwacht dat deze beter zou zijn voor zo'n dergelijke printer
  • voor het afdrukken van stug en stijf fotokarton of andere media die niet mag doorbuigen moet je voldoende plaats hebben aan de achterkant, aangezien deze naar achter wordt geduwd bij het printen. Dus dan zeker niet vlak tegen de muur zetten of je zit gegarandeerd in de problemen.

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Deze printer is gewoonweg een van de beste fotoprinters die er te krijgen is. Hoewel ondertussen ook de Epson Pro 3880 beschikbaar is geworden, die eigenlijk exact dezelfde printer is, maar met 2 aparte inktpatronen (vivid magenta en vivid light magenta) en wat kleine veranderingen in de printkop om deze wat dikkere inkten te kunnen gebruiken en een andere firmware. Naar het schijnt zou die extra vivid magenta inkten het kleurbereik in afbeeldingen met vooral fel rode en gezichtskleuren en ook diepblauwe luchten natuurgetrouwer en intenser moeten kunnen weergeven, maar uit mijn eigen ervaring levert deze "oudere" printer met de juiste profielen uitstekende resultaten op, die menig professioneel fotolabo overstijgt in afdrukkwaliteit.

Wie wel eens zwart/wit-afdrukken heeft gemaakt met zijn gewone printer weet dat deze vaak een kleurzweem geeft. Het zwart/wit is vaak lichtjes gekleurd met ofwel een rode of een groene zweem en enkel de bezitters van de semi-professionele printers die voorzien zijn van extra grijze inkpatronen kunnen dit voorkomen. Dankzij de 4 zwarte en grijze inktpatronen (waarvan er telkens 1 zwart wordt gebruik met twee lichtere grijstinten) krijgt men zeer neutrale z/w-afdrukken waarbij menig klassieke z/w doka-foto in het niet valt. Vooral de details in de schaduwpartijen, die met klassiek ontwikkelde z/w-foto's vaak uitvlakken, zijn zeer gedetailleerd. Hiervoor is er een speciale afdrukmodus in het leven geroepen: ABW (Advanced Black and White), die optimaal gebruik maakt van de zwart en grijsinkten om zeer neutrale z/wafdrukken te produceren. Enkel de gebruikers van de Epson R2400 en R2880 kunnen genieten van deze speciale z/w-afdrukmodus en verder de Canon Pro 9500.

Ik bezit deze printer ondertussen al meer dan anderhalf jaar en na een jaar intensief printen, waren de patronen leeg. Let op: ondanks de hoge prijs, is de printer geladen met een behoorlijk hoeveelheid inkt., waardoor de printer in principe zelfs goedkoper is dan bijvoorbeeld de Epson R2880. Nu komt het duiveltje uit de doos: de inktpatronen zijn schrikbarend duur, echter de helft minder (omgerekend in prijs/ml) dan die van de Epson R2400/R2880. Maar toch: 9x50 euro en dan de afvaltank die ondertussen vol is door tussentijdse reiniging van de printkop en dan kom je toch snel uit op een kleine 500 euro (slik !).

Mede hierdoor heb ik het internet afgestruind voor een goedkoper alternatief en ben uiteindelijk uitgekomen op het system van Inkrepublic.com: de Inkrepublic.com Pro 3800 I-refill system. Dit systeem maakt gebruik van grote inkttanks die vanaf de buitenkant gevuld kunnen worden en zeer eenvoudig zijn na te vullen. Hiervoor worden 9 flessen van 250 ml geleverd (overeenkomstig met meer 27 originele Epsonpatronen van elk 80 ml) met een uitstekende pigmentinkt (dus watervast, lichtbestendig) met een nog mooiere glans dan de originele Epsoninkt. Opmerkelijk voor een pigmentinkt: pigmentinkt heeft over het algemeen een verminderde glans in vergelijking met kleurstofinkt (dye), die meestal wordt gebruikt in meeste low-end printers (met uitzondering van pigmentzwart voor tekstafdrukken).

Wie ge´nteresseerd is de mogelijkheden van goedkoper af te drukken met dit systeem, die kan ik doorverwijzen naar de amerikaanse website van www.nifty-stuff.com/forum (waar ik onder dezelfde nickname pharmacist) in het engels een aantal uitgebreide tests heb geschreven over de voor- en nadelen van dit systeem.

Voor wie ge´nteresseerd is heb ik een tijdje geleden een aantal video's gemaakt op youtube.com met dit systeem, waarbij ik een 2-meter lang stuk canvas heb afgedrukt met een gratis te downloaden utility, geschreven door een duitser, waarmee je tot 6,5 meter kan afdrukken op je Epson 1400/R2400/2880 en de Epson Pro 3800 zonder een peperdure RIP-software te moeten kopen.

Kortom: de printer is qua prijs/kwaliteit de top en een uitstekende investering voor semi-professionele en enthousiaste amateurs die een meer dan uitstekende afdruk wel kunnen appreciŰren.

Wat uitleg bij de foto's:

-foto 1: de Epson Pro 3800 met de originele Epsonpatronen
-foto 2: De Inkrepublic.com I-refill Pro 3800 refill system (zie mijn review op: http://www.nifty-stuff.com/forum/viewtopic.php?id=4746 opgelet: de review beslaat meerdere pagina's en is zeer uitgebreid)
-foto 3: De printer ge´nstalleerd met de I-Refill Pro 3800 systeem en die een 2 meter lange canvasstrook afdrukt in de ABW-modus (zie video op youtube.com: http://www.youtube.com/watch?v=7uNPtRY7IOM )

Heb jij ook een Epson Stylus Pro 3800?

Goede uitgebreide review, dankjewel! Je schrijft het volgende: "maar uit mijn eigen ervaring levert deze "oudere" printer met de juiste profielen uitstekende resultaten op, die menig professioneel fotolabo overstijgt in afdrukkwaliteit." Ik ben op dit moment aan het twijfelen tussen een professionele printer aanschaffen of blijven bij mijn drukwerk leverancier.

Ik ben erg aan het twijfelen aangezien de kosten van de cartridges fors zijn, zelfs de refill versies. Daarnaast zie ik in de pricewatch dat de prijs van deze printer enorm is gestegen de laatste tijd. Ik zal flink wat moeten afdrukken voordat ik breakeven draai tegenover de goedkopere drukwerk leveranciers.

Ik wil vooral mijn eigen brochures afdrukken en de canvas afdrukken van jou zagen er ook wel erg goed uit :9~ Ben je nog steeds tevreden over deze printer pharmacist?

[Reactie gewijzigd door Chantal82 op 24 november 2011 11:04]

Ja hoor, nog altijd zeer tevreden hiervan.

Als het enkel maar drukwerk is voor posters, dan ben je beter uit bij het drukwerk. Deze printer is echt bedoeld voor foto's met een uitzonderlijke kwaliteit. Ik heb verschillende foto's gestuurd naar online foto-afdrukcentrales gedaan en geen enkele komt in de buurt van de afdrukkwaliteit van deze printer. Vandaar dat ik liever deze zelf afdruk, ook al is dat duurder, vanwege de veel hogere kwaliteit (vooral op zijdeglans/satijn papiersoorten).

Enkel als je naar drukkerijen gaat die ook met vergelijkbare printers werken (o.a. Pro 7800/9800 etc.), krijg je deze kwaliteit. Maar deze kosten dan ook navenant zoveel.

Ik weet niet hoe groot je maximaal afdruk, maar eventueel kan je de goedkopere Epson R3000 nemen (zie mijn andere review) en daarvoor heb ik nu ook refillable cartridges genomen. Deze printer gaat echter maar tot A3+.
Mooie en duidelijke review waarvoor dank. Inmiddels zag ik dat er ook een vrij eenvoudige optie is om de OEM tankjes zelf te vullen. Heb je daar misschien ook ervaring mee? En weet je misschien hoe dat werkt met dat ontluchtingsnippel? Ik weet dat het dopje eraf moet tijdens het vullen, maar moet er daarna nog iets gebeuren mbt vacuum of zo? Dat wordt niet helemaal duidelijk in alle tutorials omtrent het vullen van deze originele cartridges.

Hoor het graag.