Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys WRT320N Review

Bram15Newbie 24 april 2010, laatste update op 24 april 2010, 1.500 views

Linksys WRT320N

Pluspunten

• Mooi design
  • Genoeg mogelijkheden voor beheer
  • Goede support van Linksys helpdesk
  • Router is super, wanneer firmware OK is.
  • Goede prijs!

Minpunten

• WiFi bereik is super in en om het huis, maar verder komt hij niet zo ver..

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
In vanwege overschakeling van KPN InternetPlusBellen naar Ziggo Alles-in-1 hebben we een goede router aangeschaft bij MediaMarkt, vanwege de goede prijzen en het feit dat je terug kan gaan met je product.

Eenmaal aangesloten bleek de router niet te functioneren zoals het zou moeten, de doorvoersnelheid was met de helft verlaagd, in plaats van 20Mbit/s haalden we maar 10Mbit/s, gemeten met speedtest.net.
Heb de router geïnstalleerd met de bijgeleverde software, maar dat is in principe niet nodig.

Ziggo zelf geeft 8 van de 10 keer geen ondersteuning omdat de router niet bij hun is aangeschaft, en zij verwijzen je netjes door naar de desbetreffende fabrikant (Linksys) en geven het telefoonnummer er ook bij.

Na een belletje gehad te hebben met Linksys ben ik te weten te komen dat dit model, de WRT320N een firmwarefout heeft, waardoor vaak de verbinding tussen PC en router, via de ethernetkabels wegvalt, en de werkelijke Mbit/s zo laag uitvalt.
Een update voor de router zou er aan komen, maar nog onbekend wanneer.

Verder is het een super router, als de firmware goed zou zijn. Het WiFi bereik is goed, komt ook op zolder nog goed door. Uiterlijk van de router is ook erg positief, mooi vormgegeven en een mooie platte router.

Uiteindelijk na een week terug gegaan naar MediaMarkt, eerder kon ik niet gaan i.v.m. tijdsgebrek, en deze waren er nog niet van op de hoogte maar namen hem wel keurig terug en ik mocht een andere router uit gaan zoeken.
Heb inmiddels een Netgear WNR3500, ik wilde wel gigabit poorten houden, en anders was ik terug gegaan op de Linksys WRT160N, maar die heeft geen gigabit poorten en met een oog op de toekomst wil ik dat wel graag hebben.

Een review over de Netgear WNR3500 zal ik ook plaatsen, met mijn bevindingen tot nu toe.

• Ubee modem van Ziggo

Heb jij ook een Linksys WRT320N?

Hmm, apart. Ik heb de WRT320N naar de laatste firmware geupdate, in september 2009 (met laatste firmware update van Linksys zelf, géén DD-WRT) en ik herken jouw probleem absoluut niet. Heb ook Ziggo AIE, en haal 30Mbit down en 4Mbit up (Tilburg, één van de plekken waar Ziggo hogere snelheid hanteert...) zonder problemen. Retestabiel ook.

Ik weet niet welke firmware er bij jou op zat, maar als je de WRT320N dit jaar nog hebt aangeschaft, dan schat ik dat dat dezelfde firmware is als die ik er op heb zitten. Jammer dat jij deze vervelende problemen wel had.
Inderdaad, op de site van Ziggo staan dat een aantal gebieden wel de hogere snelheden hanteerd, en overige gebieden niet.. Maar als ik medewerkers van Ziggo vraag aan de telefoon weten zij daar niets van, en zeggen ze ja alles wordt verhoogd naar 30Mbit/s down en 4Mbit/s up, i.p.v. 22Mbit/s down en 3/4Mbit/s up zoals de site vermeld..

Inderaad dit jaar aangeschaft, op 13-04-2010 aangeschaft bij MediaMarkt Hengelo, en sinds 20-04-2010 een Netgear WNR3500 van MediaMarkt Hengelo..
De 320N is een prachtrouter voor een erg mooi prijsje....mits je de standaard firmware vervangt door DD-WRT. Jammer dat je dat niet wist en de router hebt terug gebracht. Die van mij draait namelijk meer dan perfect :)
Toen ik dit las wilde ik ook meteen voorstellen. DD-WRT is echt de perfecte firmware voor deze router. Alles werkt perfect. Ik heb 'm nu 63 dagen, 16u32m14sec (op tijd van lezen) draaien zonder maar 1 vast loper :-)
Mm, heb er inderdaad niet verder bij nagedacht.. Stom van mij.. Maar goed, als nog, als je een router koopt moet hij perfect werken zonder andere firmware's downloaden en installeren... Toch?

Ben trouwens 15, dus had niet gelijk gedacht aan de DD-WRT firmware's die er zijn, maar nu een aantal personen het genoemd hebben komt het mij wel bekend voor, had er wel eens wat over gelezen.

[Reactie gewijzigd door Bram15 op 25 april 2010 21:19]

voor de firmware zal wel een update zijn ik heb ook linksys router en die kan je ook updaten als er in ieder geval een update is :P
Ja, als er een update is wel. Maar voor de WRT320N duurt dat nog even, volgens de helpdesk van Linksys NL...
Vreemd, want ik heb met de standaard firmware totaal geen problemen. :?
Die CD van Linksys kun je gewoon weggooien is in het geheel niet nodig om het ding in te stellen. Ook ik heb Ziggo alles in 1 en het ding draait perfect met de laatste firmware van linksys. Ik heb hier totaal 8 pc draaien in het hele huis, de meeste problemen ontstaan op oude pc's P4 en lager. Die lopen wel eens moeilijk door de overdaad aan snelheid.
Dat hebben ze mij net verteld inderdaad..
Maar zoals ik al in een eerder antwoord heb vermeld, ik ben 15 en had daar nog niet bij stil gestaan..

Overigens vind ik de setup-software niet prettig, in vergelijking met die van Netgear. De proefperiode is zo om bij Linksys, na een week precies en bij Netgear hoef je die niet te installeren. Wel de router instellen moet via de CD-ROM, maar verder geen software installeren.