LG V40 ThinQ Zwart Review

DevianTestpanel 7 maart 2019, laatste update op 10 maart 2019, 77 views Testpanel

LG V40 ThinQ Zwart

De LG V40 is een mooi toestel wat met zijn prijs goed is ten opzichte van alternatieven. De telefoon heeft een mooi design, OLED scherm, GG5, dual-sim support, een prima batterij, 2 cameralenzen voor en 3 lenzen achter. Vooral de groothoeklens is zowel voor als achter een fijne toevoeging.

Pluspunten

• 5 cameralenzen
  • Dual-sim support
  • OLED-scherm

Minpunten

• Vingerafdrukscanner achterop
  • Geen native dual-app support
  • Laat uitgebracht in Nederland

Het begin van het jaar zit vol met aankondigingen van nieuwe telefoons. Dit is dus hét moment om je te oriënteren wat de nieuwe generatie telefoons te bieden heeft. Ik heb de eer om de LG V40 ThinQ voor Tweakers te mogen testen en neem je in deze review mee in de twee weken dat ik hem als volledige vervanger van mijn huidige telefoon heb gebruikt. En ik had hem graag langer gehouden...

Deze review bevat geen benchmark. Het gaat over mijn eigen ervaringen, specificaties die ik belangrijk vind of eruit vind springen. Tot slot vergelijk ik dit toestel met de Samsung S10 serie die ook op dit moment uit is in Nederland. De S10+ hebben we ook zelf net in huis.

Unboxing

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CM31rpfTtbuC.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CM32OKVn9lrE.jpeg

Op het eerste gezicht ziet het totaalplaatje er degelijk uit. De telefoon is mooi verpakt en de nodige accessoires zijn meegeleverd. In de doos zit:
  • Quick start guide (Engels, Frans, Duits, Italiaans en Nederlands)
  • Garantiekaart
  • Handleiding Regional Lock
  • Laadkabel (USB naar USB-C)
  • Laadstekker met fast charge (output van 5V of 9V, beide met 1,8A)
  • Headset
  • Schoonmaakdoekje (voor je scherm)
  • Sim-tray pin
Een mogelijke verbetering zal een meegeleverde screenprotector of hoesje zijn.

Design en Bouwkwaliteit

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUs5Hk7Xvgw5.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUsOANebCxZw.jpeg

Het product ziet er uit zoals vele nieuwe high-end telefoons. Het toestel heeft een groot scherm met smalle schermranden en aan de bovenkant een uitsparing in het scherm voor de camera en speaker, om een zo groot mogelijk scherm te kunnen bieden. Omdat het een OLED-scherm is heeft het met mooie kleuren en goede inkijkhoeken. Ook is zwart echt zwart en heb ik geen grote kleurafwijkingen gezien. Gorilla Glass 5 zorgt voor een sterk glas. De achterkant heeft 3 camera's, een flits en een vingerafdrukscanner die mooi symmetrisch in het design zijn weggewerkt. De achterkant is volgens de specificaties ook van Gorilla Glass 5, maar voelt en ziet niet als zodaning, meer richting metaal/plastic. Ook voelt het toestel relatief glad aan zonder hoesje. En een hoesje is wel nodig als je de achterkant krasvrij wilt houden. In mijn twee weken waar ik erg zuinig was op het toestel zijn er al kleine krasjes zichtbaar aan de achterkant. Tot slot is het toestel water- en stofbestendig, iets wat de bouwkwaliteit vooral op de lange termijn ten goede komt.

Betrouwbaarheid

In de testperiode heb ik geen problemen ondervonden met de telefoon. Hij werkt stabiel en betrouwbaar zonder haperingen en de eerste software-update was binnen enkele dagen beschikbaar.

Verbindingen en aansluitingen

Op gebied van verbindingen met WiFi, GPS, Bluetooth en bereik in het algemeen heb ik geen problemen ervaren. Mijn smartwatch is continu via Bluetooth en Android Wear verbonden. Bij het bellen was de verbinding stabiel en het geluid helder. Enkele bereikonderbrekingen in het buitenland leken vooral provider-gerelateerd (de ene sim had de ene keer meer bereik dan de ander).

De telefoon bevat een 3,5mm ingang en de USB-C aansluiting ondersteunt usb 2.0. Dit had wat mij betreft wel usb 3.1 mogen zijn zoals de Galaxy S10 serie, al zal je in de praktijk het verschil niet vaak merken.

Batterij

De accucapaciteit is volgens de specificaties 3300mAh. Persoonlijk laad ik de telefoon over het algemeen meerdere malen per dag op (op werk, in de auto, tijdens het slapen, ..) waardoor ik sowieso niet snel aan de limiet van de accu kom. Voor de test heb ik hem een aantal dagen overdag niet opgeladen en hield hij het prima vol tot het einde van de dag. Ook tijdens een weekendje weg naar Disney met vele foto's, filmpjes en nieuws lezen in de wachtrijen was hij nog ruim 40% vol op het einde van de dag.

De telefoon bevat Quick Charge 3.0 waardoor de telefoon erg snel oplaad. In mijn telefoonhouder op de motor zit een wireless charger verwerkt en ik heb er een op mijn werkplek welke beide probleemloos met deze telefoon werkt.

Scherm

Het scherm van de LG V40 bevat een OLED scherm. Dit zorgt voor mooie kleuren en een goede inkijkhoek. Het beeld is door de hoge dpi van het scherm (537) haarscherp.

Het scherm heeft een inkeping aan de bovenkant voor de front-camera's waar je wat mij betreft met het gebruik geen last van hebt. LG gebruikt de inkeping slim om links en rechts icoontjes in te tonen waardoor het niet als storend ervaren wordt dat er een uitsparing is. Als je wilt kun je ook bij de instellingen dit deel van het scherm zelfs uitzetten of een andere kleur geven.

Tot slot heeft het scherm een always-on screen. Persoonlijk ben ik erg fan van deze optie. Je kunt altijd de tijd, datum en eventueel iconen van gemiste notificaties kunt zien zonder het scherm aan te doen. Het is ook erg prettig om de tijd op af te lezen als je in bed ligt, omdat er amper licht vanaf komt.

Software

Allereerst is deze telefoon een algemeen Android toestel, met alle functies die elke telefoon met Android 8.1 heeft. De LG-invloeden zijn vrij prettig met betrekking tot de eenmalige setup en verdere instellingen.

Het aantal meegeleverde apps die je niet kunt verwijderen valt me mee; er staat weinig 'troep' op en als je een app niet wilt gebruiken of zien kun je hem eventueel ook uit zetten en dan wordt hij verborgen.

Je kunt bij de standaard launcher instellen of je een home screen met of zonder app drawer wilt of een eenvoudige opmaak met grotere knoppen. De notch is zoals eerder genoemd instelbaar, zowel te verbergen als andere kleuren zijn een optie. Ook de touchknoppen onderin zijn naar wens in te stellen. De knoppen 'terug', 'home', en 'history' zijn niet weg te halen, maar wel in volgorde in te stellen. Extra knoppen zijn 'melding' (menubalk komt naar beneden), 'capture+' (screenshot maken en bewerken), 'qslide' (soort extra app-drawer), en 'sim' (snel van primaire sim wisselen). In totaal kunnen er 5 knoppen gekozen worden. Ook de always-on screen heeft de nodige instelbare opties.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUsnToMilIPr.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUsIgsU8DH5n.png
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUs1r9r6XzOf.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUssu3jOHij8.png

Dual-Sim support

De dual-sim support vind ik erg prettig werken. Je kunt eenvoudig via de sim-touchknop of via het meldingenmenu van primaire sim wisselen, en je kunt instellen op welke sim je de data wilt gebruiken. We hebben het voor de zekerheid getest; en ook op je niet-primaire sim ben je gewoon bereikbaar. Als je wilt dat je tijdens het bellen met de ene sim ook een interruptie van de andere sim wilt kun je dit ook instellen.

Wat hierin beter kan is een native dual-app support zoals o.a. Samsung en de One Plus wel heeft. Daarmee kun je meerdere instanties van bijvoorbeeld Facebook, Whatsapp en Instagram gebruiken. Bij deze telefoon zul je daar dus een andere oplossing voor moeten nemen (die er overigens wel bestaan), maar mijn voorkeur ligt bij native support en native apps.

Vingerafdrukscanner / gezichtsontgrendeling

De vingerafdrukscanner zit aan de achterkant onder de camera. Dit is een verbetering ten opzichte van een vingerafdrukscanner vlakbij de camera; je maakt de lens minder snel vies met vingervlekken en de scanner is sneller te voelen en vinden. Bij de Galaxy S10 en S10+ zit deze scanner verwerkt in het scherm aan de voorkant, wat je prettiger vind zal een persoonlijke voorkeur zijn, maar mijn voorkeur ligt iets meer bij de oplossing van Samsung, omdat je die ook kan gebruiken als de telefoon op tafel of op bed ligt en dan hoef je hem dan niet op te tillen om de vingerafdrukscanner te gebruiken of te laten liggen en je pincode in te typen.

Gezichtsherkenning werkt ook vrij prettig. De verschillende keren dat ik hem gebruikt heb met slecht en goed licht word ik goed herkend.

Camera

Ik heb het geluk gehad de camera te kunnen testen in Disneyland Parijs; een schat aan lichte en donkere omstandigheden om in te fotograferen en filmen. Ten opzichte van eerdere generaties telefoons zitten er extra lenzen verwerkt in het toestel; zo heeft de camera achterop een normale lens, een groothoeklens en een zoom lens. De front-camera heeft ook zowel een normale als groothoeklens, geen zoom-lens.

De groothoek lens komt vooral tot zijn recht bij foto's van ruimtes, gebouwen, en bij de front-camera voor groepselfies. De zoomlens geeft 2 keer optische zoom zonder in te leveren op kwaliteit. Zowel de front- als back-camera heeft een portretmodus waarbij je met een slider in kunt stellen in welke mate de achtergrond moet vervagen. Ik was persoonlijk erg tevreden over de kwaliteit van zowel de foto's als video's, ook in het donker. Hierbij enkele shots genomen met dit toestel. De foto van het kasteel met alle 3 de lenzen (op volgorde: zoomlens, normaal, groothoek) is vanaf dezelfde positie gemaakt. Verder twee donkere foto's en een portretfoto van mijn kat met een maximaal vervaagd achtergrond.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUs31WUEk29W.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUs3t53P8MF3.jpeg
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUs3Xj5BY88Z.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUs2TNVZ3r5w.jpeg
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUs1ZmyoleGY.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUs3eQqAxiuc.jpeg

Geluid

LG heeft een prima speaker voor een mobieltje. Het meeste geluid komt uit de onderkant wat licht aangevuld wordt met geluid van de speaker bovenin. Er zijn redelijk wat instellingen op dit gebied, meer dan ik bij andere telefoons heb gezien.

Als je een koptelefoon aansluit en de DTS:X 3D Surround optie aanzet heb je iets voller geluid dan zonder. Hier kun je kiezen voor het geluid breed om je heen, aan de voorzijde of alleen links en rechts. Persoonlijk vind ik breed het fijnst. Er zit een hoge kwaliteit DAC ingebouwd, waardoor de geluidskwaliteit bij een bekabelde aansluiting erg goed is. Hiervoor kun je kiezen uit 3 settings: meer ruimtelijk, meer natuurlijk of een helderder geluid. Al met al iets om als audioliefhebber eens mee te spelen en eenmalig goed in te stellen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUs3BZcvNRAo.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUs2ZO9pShRE.png
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUs2sQijVFQP.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUsOjsUArDJ8.png

Prijs/Alternatieven

Met een nu laagste prijs van 729 euro op Tweakers komt dit toestel in de high-end sector, maar is hij wel goedkoper dan de Samsung S10 serie waar hij niet veel aan onder doet. Daarmee heeft LG deze telefoon in mijn ogen een passende prijs gegeven en is dit zeker een aantrekkelijk alternatief. Ten opzichte van de S10-series is de processor van een oudere generatie en heeft de LG-toestel Android 8 waar Samsung de S10 serie met Android 9 levert. LG heeft aangegeven in Q1 van 2019 de Android 9 update uit te brengen. LG heeft verder vrij lang gewacht met dit toestel beschikbaar te stellen voor de Nederlandse markt waar Samsung de S10 serie direct in Nederland lanceert.

Verdere model-specifieke verschillen:
  • De S10e is met nu 748 euro vergelijkbaar in prijs, een kleinere telefoon, heeft de vingerafdrukscanner op de aanknop en native dual-app support, maar mist de zoom-lens aan de achterkant en heeft ook maar 1 camera aan de voorkant.
  • De S10 is met nu 894 euro aardig wat duurder, als verschil met de S10e de vingerafdrukscanner in het scherm verwerkt en wel de extra zoomlens op de achterkant.
  • De S10+ is met nu 998 euro nog iets duurder, een vingerafdrukscanner in het scherm verwerkt en ook twee front camera's zoals de LG V40.
Al met al kleine verschillen in specs met grotere verschillen in prijs. Het verschil in de keuze zit hem dus vooral in de wat subtielere voorkeuren en de prijs die je bereid bent te geven. Op onderstaande foto's is de LG V40 naast de Samsung S10+ afgebeeld.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUsnc8ZX37MQ.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1H2CUseZSM2tXnB.jpeg

Het toestel kan zich redelijk spiegelen met de andere high-end toestellen die op dit moment beschikbaar zijn met de prijs waarop hij in de markt staat. Al met al is het design is mooi, goed afgewerkt en voelt degelijk aan. Het heeft een mooi OLED scherm, de batterij gaat lang mee en hij heeft dual-sim support. De drie verschillende cameralenzen achterop en de twee lenzen voorop geven je daadwerkelijk betere foto-opties dan een enkele camera. Wel heeft het laat uitbrengen op de Nederlandse markt het lastiger gemaakt voor LG. Nu komt is het toestel vrijwel tegelijk uitgekomen met de Samsung S10 series die net een generatie verder is.

Mogelijke verbeteringen zijn voor mij dan ook een vingerafdrukscanner in het scherm en native dual-app support zijn, wat de S10 en S10+ kan bieden, maar (op dit moment) wel voor een meerprijs.

Heb jij ook een LG V40 ThinQ Zwart?