X-Rite ColorMunki Smile Review

erikmeuk3 7 maart 2019, 684 views Product gekocht

X-Rite ColorMunki Smile

Het is een verouderd product dat op veel systemen niet correct werkt.

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Onbetrouwbaar
  • Meegeleverde software werkt slecht.

Aanvankelijk na een calibratie dacht ik, heb ik al die jaren mijn scherm te blauw gehad. Na nog eens kalibreren werd het scherm nog bruiner. De voor en na foto in het meegeleverde programma is nep. Ook zit er een label aan het toestel met de productiedatum.(4 jaar oud) Op advies van de verkoper op mijn Win10 over gegaan op DisplayCal3. Aanvankelijk op de standaard instellingen een betere calibratie maar begon steeds meer twijfels te krijgen. Een kalibratie op "fotobewerking 5000 K" leverde een koffiebruine kleur op bij een referentiebestand dat exact RAL9010 is.
Ik had de monitor zelf voor het kalibreren omgeschakeld op daglicht kleuren, de kleuren waren bijna goed. De hele kalibratie is uitgevoerd in een verduisterde kamer om beïnvloeding te voorkomen. Op mijn Linux mint computer had ik soortgelijke effecten, bruin en groene tinten op zwart/wit foto's die ook met grijstinten opgeslagen waren. Maar die heeft ook een stokoude monitor. Uiteindelijk heeft de verkoper het product terug genomen omdat het onbruikbaar was op mijn systemen.

Heb jij ook een X-Rite ColorMunki Smile?