Samsung 970 Evo Plus 500GB

Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 3.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Samsung 970 Evo Plus 500GB Review

Binnux 6 maart 2019, laatste update op 6 maart 2019, 523 views Product gekocht

Samsung 970 Evo Plus 500GB

Prima product met uitstekende snelheden.

Pluspunten

• Snel
  • Compact

Minpunten

• Geen

Deze EVO is ingebouwd in een Windows 10 pro laptop na eerst geïnformeerd te hebben of de laptop compatibel is met M2 nvme. Uiteindelijk werkt de laptop prima, is er nu voldoende opslag beschikbaar en is voor mijn toepassingen (foto editing) lekker vlot. De EVO is zeker rapper dan de M2 sata SSD die ik er oorspronkelijk in de laptop had.
Encryptie
De EVO schijnt hardware matige ondersteuning te hebben voor encryptie en als die wordt ingeschakeld zal Windows bitlocker naar gebruik van maken, zo staat vermeld in de manual. Hiervan merk je niks en ook de snelheid van datadoorvoer neemt gewoon af bij gebruik van encryptie. Niet vreemd maar als snelheid belangrijk is moet je geen gebruik maken van encryptie aangezien dat bij mij in de benchmark 20 procent scheelde. Snelheid in cijfers dat wel. Merk je er iets van, nee. Het is waar je de spullen voor gebruikt en hoe zwaar je hecht aan encryptie. Iets om mee te experimenteren.
Problemen
Probleem wat ik nog ondervind na het clonen van de M2 schijven is dat een herstart vanuit Windows 10 pro niet goed gaat en de laptop bij het logo blijft hangen. Ctrl/Alt/Del lost het op en ook gewoon starten vanuit uit-stand werkt ook. De herstart is een dingetje. Google heeft mij tot nu toe niet weten te helpen.
Overzetten van oude disk
Het overzetten van de schijfinhoud oude M2 naar de EVO werkte niet met de Windows Backup and Restore. Na restore start Windows niet helemaal op en gaat over in “probleem zoeken stand”. Na van alles geprobeerd te hebben zoals bootsector herstel en Windows reparatie wilde Windows niet doorstarten. Oorzaak is zover ik weet het ontbreken van nvme drivers. Handmatig drivers toevoegen van Samsung gaat in ieder geval niet omdat dit een installer is en geen driver bestanden. Het zou handig zijn driver bestanden te hebben bij dit soort disks.
Uiteindelijk via diskclonen het systeem over weten te zetten. Dit heb ik gedaan via True Image en dat heeft gewerkt. De Windows Backup and Restore is niet werkbaar bij gebruik van een nieuwe ander type schijf blijkbaar.
Restpunt
Als Tweaker blijft het start (herstart-probleem) wel een dingetje. Ik heb er geen last van maar het is vervelend dat er blijkbaar een probleem is wat voorheen niet was. Wellicht dat ik eens een schone installatie uitvoer om te zien of het probleem er dan nog is. Nadeel hiervan is dat als het dan werkt de oorzaak nog niet is gevonden.

Heb jij ook een Samsung 970 Evo Plus 500GB?

Meer advertenties

Ik heb de 1TB versie in een NUC met daar ESX op.
Heerlijk snel en neemt geen ruimte in beslag.