TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack)

Specificaties WiFi-ac • 1-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack) Review

Mannes 3 maart 2019, laatste update op 5 maart 2019, 2.287 views Product gekocht

TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack)

Betaalbare mesh oplossing ter vervanging van je bestaande accesspoint(s). Heeft geen 'dedicated backhaul radio' maar dat is bij gebruik van bedraade backhaul geen bezwaar. Zoals alle Deco producten enkel met app te bedienen.

Pluspunten

• presteert goed
  • gigabit ethernet backhaul

Minpunten

• alleen te bedienen met app
  • app is beperkt

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4

Waarom mesh?

Ik gebruikte twee access points met gelijke naam en wachtwoord. één beneden in de meterkast en één op zolder. Dat werkt aardig, maar regelmatig blijven devices op de zwakkere accesspoint 'hangen' zo lang deze nog net binnen bereik is. Het gevolg is dat de wifi vaak veel trager dan nodig is.
Mesh netwerken beloven dit op te lossen door je altijd met de sterkste node te laten praten, hierdoor zou je altijd een optimale wifi verbinding hebben.

Waarom deze mesh?

Lang verhaal kort; het is de goedkoopste mesh set verkrijgbaar in Nederland.

Ik had eerder de Tenda Nova MW6 gezien op een bekende chinese website, deze hebben vergelijkbare specs en zijn nog wat goedkoper, maar hebben geen nederlandse garantie of ondersteuning.

Omdat ik beide nodes op gigabit ethernet kan aansluiten vond ik het niet nodig een set met een dedicated backhaul te kopen. Sets die dat wel hebben zijn een stuk duurder, dit zal het alleen waard zijn wanneer je maar één van de nodes bedraad van netwerk kan voorzien. Voor mij was ondersteuning van een wired backhaul belangrijker.

Het is mogelijk de verschilende mesh devices van TP-Link te verbinden in een enkel netwerk. Je zou later nog kunnen uitbreiden met een M9 Plus bijvoorbeeld.

Uitpakken

De nodes zitten verpakt in een toch vrij grote doos. Twee nodes, twee adapters, één netwerkkabel en een boekje met een QR-code voor de app.

De nodes zelf zijn vrij groot (stuk groter dan velop, wel kleiner dan orbi) maar licht, als je er in kijkt zul je zien dat enkel in het midden een printplaat zit en dat de behuizing verder leeg is. Ze voelen verder wel stevig en degelijk aan en zijn ook niet zo licht dat de kabels ze van hun plek trekken.

Installeren

Gaat erg eenvoudig met de app. Maar kan ook alléén maar met de app.
Na het installeren staat de set standaard op 'router mode' ik heb deze direct op access point gezet en heb de router functies dan ook niet bekeken.

Na configureren met de app de nodes op hun plek gezet en op het netwerk aangesloten.

De app

Geeft inzicht in welke devices er verbonden zijn, laat je devices blacklisten en heeft een instelling het led lampje 's nachts uit te zetten.

Ik heb in de app ook 'fast roaming' ingeschakeld. De app geeft aan dat het compatibiliteitsproblemen met oudere devices zou kunnen geven. Het zorgt er voor dat je (sneller) met de sterkste node verbindt.

Verder is de app erg beperkt, weinig in te stellen of te zien.

Prestaties

Ik heb getest met mijn telefoon (OnePlus 3T) en de speedtest app. Speedtest op desktop haalt 200mbit en dat is ook de max van de Ziggo lijn.

oude situatie
Woonkamer: 60 mbps
Slaapkamer: 30 mbps
Zolder: 40mbps

met TP-Link Deco M4
Woonkamer: 180mbps
Slaapkamer: 140mbps
Zolder: 180mbps (400mbps met laptop)

edit:
Ik heb nog wat getest met mijn laptop, een Dell XPS 15. En blijkt dat in bovenstaande test mijn telefoon de beperkende factor was.

De XPS15 haalt op speedtest gewoon de volle lijn (200/20) en file copy van ong 2gb vanaf nas gaat met ongeveer 50MB/s, dat is dus 400mbit, door de lucht.

Een wereld van verschil!
Nou waren mijn access points al wat ouder en nooit supersnel, maar nu is m'n wifi ongeveer zo snel als m'n internet, wat mij betreft een succes!

Voor mijn situatie is deze set een grote verbetering. Dit zal voor jou waarschijnlijk ook zo zijn als je nu met twee losse access points werkt die op je gigabit ethernet aangesloten zijn.
Omdat je een ethernet backhaul kan gebruiken heeft een set met dedicated backhaul niet veel meerwaarde voor de hoge prijs, van de sets die het niet hebben is dit (nu) de goedkoopste.

Wanneer kabels geen optie zijn zou ik waarschijnlijk een 'tri band' systeem met dedicated backhaul overwegen om toch een zo snel mogelijke wifi te hebben.

Heb jij ook een TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack)?

Maar je zegt helemaal niets over het belangrijkste, de reden waarom je overstapt; hoe is de verbinding als je tussen AP’s beweegt??
Je hebt gelijk, ik heb sindsdien nog niet gemerkt dat ik op 'de verkeerde' AP zou zitten, signaal op telefoon is wel altijd minstens drie kwart vol. Eerder ging dit regelmatig naar bijna niks terwijl de andere AP bijna vol bereik had. Zover lijkt dat dus inderdaad verholpen!
Mag ik vragen waar je beide deco's hebt neergezet? Ben daar wel benieuwd naar.
Wij hebben er nu één in de woonkamer en één op zolder. Dit werkt nu beter dan onze oude routers met twee netwerken.

Ben alleen benieuwd hoe dat in jouw situatie is :)
Precies zo. In midden van de woonkamer staat er één op een boekenkast en op zolder, is tevens werkkamer/kantoor, staat de ander op een bureau. Eerder stonden op de dezelfde plekken 'traditionele' access points/routers. Ook van TP link, modellen van jaren terug.
Signaalsterkte door het hele huis is flink verbeterd evenals snelheid van het wifi netwerk. Daarnaast heb ik het nog niet meegemaakt dat ik met het zwakkere netwerk verbonden blijf terwijl de andere daar wel goed bereik heeft, dit was eerder een bijna dagelijks eufel.
Thanks! Wij hebben hem toen in de aanbieding gekocht en heb er toch maar voor gekozen om ze te installeren.
Zelfde situatie als bij jou en ook wij zijn er op vooruit gegaan, van net de 100mbit/s nu naar 160mbit/s op zolder gegaan. Dat scheelt al een heleboel, geen haperingen meer als iemand aan het videobellen is :)
Nette review! Staat hier ook actief sinds kort. Op het moment nog aan het testen. Snelle roaming kan bij nieuwere clients tussen de satellieten extra winst opleveren. :)
Ik ben niet erg bekend met de term backhaul, dus misschien stel ik deze vraag ten onrechte. Maar kun je deze nodes ook direct op LAN aansluiten zodat ze niet als veredelde repeater functioneren? Ik heb in huis vrijwel overal Gigabit lan en zou deze set best aan willen schaffen. Maar ik wil ze dan wel allemaal op het LAN aan willen sluiten zodat je overal de maximale prestaties kan behalen.
Ha 3raser, de backhaul is de communicatie tussen de mesh nodes. Deze communicatie tussen de nodes is nodig om het mesh goed te laten werken en je automatisch over te dragen naar het sterkste access point etc. (kan je helaas niet vertellen hoe het exact werkt, want dat weet ik ook niet precies)

Er zijn mesh sets die een apparte wifi chip hebben voor deze communicatie, hiermee maken ze een apart wifi netwerk voor de communicatie tussen de mesh nodes, en zal het niet je normale wifi gebruik in de weg zitten. Deze sets zijn vaak een stuk duurder dan sets die dat niet hebben.

Deze set heeft ook niet zo'n extra wifi netwerk voor de communicatie tussen de nodes, echter, wanneer je beide nodes op hetzelfde bedrade netwerk aansluit zal de communicatie tussen de nodes over de kabel lopen. In feite heb je dan inderdaad 'veredelde repeaters'. Dat is ook hoe ik de set in gebruik heb.

[Reactie gewijzigd door Mannes op 9 april 2019 11:39]

Bedankt voor je reactie. Dat is precies wat ik zoek. Door alle nodes bekabeld aan te sluiten heb je dus eigenlijk het beste van beide werelden. Een mesh wifi netwerk met op iedere node een directe verbinding met het bekabelde netwerk.
Begrijp ik het goed dat ik dit toestel met 1 ethernet kabel kan aansluiten op mijn thuisnetwerk en vervolgens een andere ethernet kabel kan leggen tussen dit toestel en mijn mediacenter?

Ik heb in de woonkamer nl 1 ethernet kabel binnenkomen naar het mediacenter, maar zou graag hebben dat deze ook met ethernet aangesloten blijft als ik dit toestel daar toe voeg...
Je vraagt of je deze access points als een mini (2 poorts) switch kan gebruiken? voor zover ik begrijp kan dat inderdaad. Iedere unit heeft 2 gigabit poorten en daarmee zou je het inderdaad door kunnen lussen. Check voor de zekerheid wel even de specs van de fabrikant. Ik heb dit namelijk nog niet zo geprobeerd.
Volgens mij is dat niet het geval. Ik las in de review van Hardware.info dat de 2e poort bedoelt is voor als je deze set in de Router-modus gebruikt. In dat geval is namelijk één poort voor je WAN (public, internet) en één poort voor LAN (je interne netwerk). Ik heb niet gelezen dat je de 2 poorten ook allebei als LAN poorten kan gebruiken (wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan).
Ik heb het maar even geprobeerd, dit bericht post ik vanaf mijn PC doorgelust via de TP-Link M4.
Van pc tot internet dus zo, via kabel.
PC<->M4<->switch1<->switch2<->router<->ziggo modem
de tweede M4 zit op switch2 (woonkamer)
Ah, goed om te weten! Ik heb toevallig vanavond ook de M4 set binnen gekregen, ben benieuwd naar de resultaten!
Hi @Mannes, handige review! Heb jij een idee van of onderstaande schema zou werken met de Deco M4?

- Modem > Deco M4 # 1:
> Deco M4 # 1 poort 1 > Switch > Apparatuur (Playstation, IPTV, etc.)
> Deco M4 # 1 poort 2 > Deco M4 # 2:
>> Deco M4 # 2 poort 1 > Switch > Apparatuur (Laptop, printer, kantoorapparatuur, etc)
>> Deco M4 # 2 poort 2 > Deco M4 # 3:
>>> Deco M4 # 3 poort 1 > Switch > Apparatuur
>>> Deco M3 # 3 poort 2 > ?

Ben niet zo heel technisch aangelegd, zou op basis hiervan weten of het handig is dit te kopen voor mijn situatie.
Hey @Iket1987

Ik snap je situatie niet helemaal, het lijkt alsof je 3 poorten per Deco wil gebruiken? modem en switch en deco #2 aan deco #1?

Het lijkt er op alsof je al een netwerk met switches hebt liggen? is het geen optie om gewoon op iedere switch een deco bij te prikken?

Doorlussen zou in theorie gewoon moeten werken, maar weet niet hoe de twee poort switch zich gedraagt als je er echt pakketjes doorheen gaat trekken, kan me voorstellen dat ze wat minder aankunnen dan een standalone switch.
Hi @Mannes

Ik zie nu dat wat ik heb gegeven niet helemaal klopt, omdat de Deco # 1 (de Deco die direct met het modem is verbonden) nog maar 1 slot over heeft en daardoor dus per definitie het overgebleven slot met een switch verbonden moet worden?

Misschien slaat dit dan precies op wat je bedoelt met dat het erop lijkt dat ik al een netwerk met switches heb liggen. Dit is niet het geval, nu in de verbouwings fase van het hele huis.

Nog een poging die ik denk dat in de buurt komt/matcht met wat jij voor ogen hebt. Klopt het dan dat vanuit het Ziggo modem er eerst op een Deco moet worden aangesloten? Of eerst op switch en dan op Deco?

Dit is echt spaghetti voor mij dus hoop dat het te begrijpen is :)

> Ziggo modem (bridge modus) > Deco # 1 slot # 1
> Deco # 1 slot # 2 > Switch woonkamer
> Switch woonkamer > Deco # 2 slot # 1 (+ overige woonkamer apparatuur)
> Deco # 2 slot # 2 > Switch kantoor
> Switch kantoor > Deco # 3 slot # 1 (+ overige kantoor apparatuur)
> Deco # 3 slot # 2 > Switch zolder
> Switch zolder > apparatuur zolder)
Je wil de deco dus als router gebruiken voor al je internet?

Dan moet je inderdaad de modem direct aan de deco aansluiten. Het modem zal maar 1 ip adres uitgeven, dus via switch zal dan niet gaan werken. De eerste switch (woonkamer) komt dan inderdaad op de tweede poort van de eerste deco.

Verder zou ik gewoon switch op switch aansluiten, je creeert dan geen onnodige 'hops' in je netwerk.
Ik zal een poging doen het in een diagram te zetten...

Modem <- [Deco#1 port1] -> Deco1 <- [Deco#1 port2] -> switch WK <-> switch kantoor <-> switch zolder

Waarbij je Deco#2 en Deco#3 dan net als al je andere apperatuur in je switch prikt. Er is niet echt een goede reden om bij iedere verdieping naar boven de extra stap door je decos te maken. Na Deco#1 is je hele netwerk in principe gelijk en maakt het niet meer uit waar je wat in prikt.

Wat jij voorstelt zal waarschijnlijk wel gewoon werken, maar ieder extra device in je netwerk-ketting voegt weer een (klein beetje) extra vertraging toe, dus als het niet nodig is zou ik het niet doen.
Wanneer je switch net die een poort te weinig heeft kan het natuurlijk uitkomst bieden, maar zelfs in dat geval zal ik er voor kiezen om een 'low prio' device via de Deco 'door te lussen' en je core netwerk gewoon via de switches te laten lopen. Een switch met 8 poorten kost nauwelijks meer dan een met 5 dus daarom hoef je het niet te laten.

Hoop dat je hier wat mee kan, succes met de verbouwing!

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones