Plugwise Adam HA cv-gateway

Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Plugwise Adam HA cv-gateway Review

soepah 28 februari 2019, 539 views Product gekocht

Plugwise Adam HA cv-gateway

Ik heb de Plugwise Adam HA icm de Lisa gekocht omdat het concept mij erg aanspreekt. Via de handleiding, hun productpagina en ook via de helpdesk beloven ze dat het werkte met iedere (dus ook mijn) Aan/Uit ketel. Echter lijkt het product niet te werken voor mijn ketel.

Pluspunten

• Mooi concept
  • Mechanisch degelijk prodcuct
  • installatiegemak

Minpunten

• Weinig technische kennis helpdesk
  • geen support (mijn) aan/uit ketel

Kwaliteit Score: 3
Ca 2 maand geleden heb ik de Adam HA aangeschaft via de website van Plugwise in combinatie met de Lisa kamerthermostaat.

Aansluiten

Na aanschaf heb ik de dozen opengemaakt en de Adam gekoppeld aan de Lisa, dit ging door de bijgeleverde handleiding & App (waarnaar wordt verwezen in de handleiding) allemaal erg soepel. Omdat het systeem direct actief was heb ik ook direct besloten om de Plugwise dan maar met mijn CV Ketel te verbinden wat ook een fluitje van een cent was.
Nadat ik de Lisa thermostaat ingesteld had op een week programma leek het allemaal prima ingesteld te functioneren.
De temperatuur in de keuken (waar de Lisa stond) was op dat moment ca 22 graden ivm de Houtkachel die aan stond. Het Set-Point op de Lisa was 20,5 graad zoals ik had ingesteld.
Na 1 uur
Na 1 uur was de temperatuur in de keuken nog steeds ca 22 graden en het set-point nog 20,5. Via de App kon ik zien dat deze mooi stabiel waren en dat de Adam volgens de App niet had gestookt (logisch).
Omdat ik toch nieuwsgierig was heb ik even bij de CV gekeken en ik hoorde dat deze wel (zachtjes) aan het stoken was. Maar aangezien hij dat ook kan doen voor warm water / anti-vorst heb ik er verder niet zoveel acht op geslagen.

De volgende dag

In de ochtend werd ik wakker en liep ik naar beneden. Daar viel me op dat de radiator in de hal (die geknepen stond) erg warm was. De keuken en woonkamer waren erg warm (28 Graden!). De houtkachel had ik voor het slapen gaan uit laten gaan dus deze had niet verder verwarmd dan 22/23 graden.
Ik ben direct naar de CV gelopen en deze maakte hetzelfde geluid dat ik de dag ervoor had gehoord (brandde continue maar wel zachtjes).
Toen ik Adam van de spanning haalde sloeg de CV ook direct af.
Na alles weer los te hebben gekoppeld en de oude thermostaat aangesloten te hebben nam ik contact op met de Helpdesk.

Helpdesk

Ik heb een mailtje gestuurd waarin in bovenstaande heb uitgelegd met expliciet vermeld dat ik de ketel via AAN/UIT aanstuur en ook de genoemde setpoints (maw; de ketel mag nooit aangaan).
De helpdesk reageerde binnen de genoemde 48 uur met een standaard antwoord dat de plugwise systemen een 'geavanceerde' regeling hebben, en dat het daardoor kan voorkomen dat de ketel stookt terwijl er geen warmtevraag is omdat ze aanloop curves hebben.
Na een antwoord van mij dat ik een verwarming naar 28 graden toch wel iets te gortig vind, en dat ik geen open-therm gebruik, kreeg ik na 2 dagen weer antwoord:
ze gingen remote mee-kijken.
Remote is er kennelijk wat gewijzigd maar ik kreeg geen antwoord op wat ze hadden gedaan dus ik was nog niet gerustgesteld.
Toen ik de adam weer aansloot begon de ketel direct weer met stoken terwijl de Lisa ingesteld bleef op 15 graden (temperatuur was 20-21 ongeveer).
Probleem bleef bestaan. Herhaaldelijk contact met de helpdesk hielp me niet echt verder.

Analyse

Na alles weer los te hebben gekoppeld was ik wel benieuwd wat het systeem nou eigenlijk deed in rust. Nadat ik een meter (weerstands meting) had aangesloten op de draden die met de CV verbonden worden zag ik dat de Adam continue schakelde op deze draden tussen:
  • UIT (oneindige weerstand)
  • 4Kilo Ohm weerstand (communicatie ? aan? )
Deze schakeling (oneindig -> 4KOhm -> Oneindig etc) wisselde elke seconde ongeveer.
Na dit gemeten te hebben en een filmpje hiervan te hebben verstuurd kreeg ik na (inmiddels niet meer binnen 48 uur) een dag of 4 de korte mededeling dat dit niet normaal was en dat ik het product als RMA kon opsturen.

Nieuwe Adam

Na een kleine week had ik via de post weer een nieuwe Adam ontvangen, die ik wederom eenvoudig koppelde aan mijn thusnetwerk en de Lisa. In plaats van de ketel sloot ik de Adam aan op de meter en constateerde dat deze zich identiek gedroeg. Het leek dus geen incident.
Hierna heb ik wederom contact gezocht met de helpdesk en het hele verhaal uit de doeken gedaan maar hier heb ik nooit een reactie op ontvangen.

Ik vermoed zelf dat er op de achtergrond Open Therm communicatie berichtjes worden verstuurd in UIT stand om de ketel te detecteren, maar kennelijk wil Plugwise hier geen informatie over verstrekken. Aangezien het product onbruikbaar is stuur ik het retour naar afzender en verwacht ik mijn geld terug.

Heb jij ook een Plugwise Adam HA cv-gateway?