Microsoft Surface Studio 2 Core i7, 32GB, 2TB, GTX 1070

Specificaties All-in-one met Ci7-7820HQ en 32GB ram - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Studio 2 Core i7, 32GB, 2TB, GTX 1070 Review

AduenTestpanel 27 februari 2019, laatste update op 9 maart 2019, 2.354 views Testpanel

Microsoft Surface Studio 2 Core i7, 32GB, 2TB, GTX 1070

Op alle fronten lijkt de Surface Studio 2 te winnen. In perspectief met zijn concurrentie is de prijs en hardware modaal, voor een werktuig ontwikkeld met een focus op illustratie werkzaamheden. De pen precisie is helaas onwerkbaar en maakt de Surface Studio 2 een volledige misser.

Pluspunten

• Zero-Gravity Hinge
  • Veel beeldscherm oppervlakte
  • Strak design

Minpunten

• Externe poorten moeilijk bereikbaar
  • Pen precisie onwerkbaar

Features Score: 2

Samenvatting

De Surface Studio 2 (SS2) is een, naar mijn subjectieve mening, strakke design computer. De mechanische “Zero-Gravity Hinge” geeft een stabiel en superieur gevoel van ingenieurswerk. De bekende software pakketten van Adobe draaien vloeiend en zelfs een CAD programma als SolidWorks draait stabiel met de Nvidia GTX 1070. Na het neerleggen van de gevraagde som geld zal alles aanvoelen als een waardige prijs-kwaliteitsverhouding. De pen steek je handig weg aan de zijkant van het scherm en mits je het goede gevoel wilt behouden van uw aankoop laat u de pen daar ook voor altijd hangen. Want alle goede gevoelens verdwijnen als de bijgeleverde pen op het glas wordt gezet en er daadwerkelijk geïllustreerd moet worden. Het is mij hierdoor niet duidelijk wat de toegevoegde waarde is van de SS2, want als digitaal tekengereedschap is deze totaal onbruikbaar. De pen precisie is van dusdanig slechte kwaliteit dat er in sommige situaties geen rechte lijn getrokken kan worden en de ruis in het signaal zichtbaar wordt. Later in deze review is te lezen hoe ik deze ruis heb gekwantificeerd en vergeleken met een Wacom Intuos 5.

Algemene Indruk

In gebruik is de SS2 een zeer prettige computer. Een koude opstarttijd van ongeveer 15sec is geen recordtijd maar zeker positief. Indien er druk wordt gezet op de CPU/GPU is de geluidsproductie van de koeling niet onaangenaam luid en het scherm heeft heel veel oppervlakte voor uitgebreide professionele software/interfaces. De naar verluid tegenvallende CPU heb ik zelf geen moeite mee gezien het apparaat zich anders positioneert in de markt i.e. als tekentafel. Hier is de competitie anders, in tegenstelling met de generieke computermarkt waar men zich onderscheidt met de nieuwste hardware. Hier zie ik de SS2 ook meer als werktuig dan de nieuwste alledaagse gadget en wordt er meer geld besteed aan ergonomie, bouwkwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Op deze aspecten scoort het ook goed. De teken stand van het scherm is zeer prettig en heb zelf uren in deze houding kunnen werken. De pen is goed gebalanceerd en heeft een aangename dikte. Het kleuren spectrum is juist gekalibreerd al kan ik mij voorstellen dat een DTP’er deze nog wel even zelf naloopt.

Dit perspectief geeft het ook een hele andere kijk op het prijskaartje. Als we kijken naar de concurrentie van een soortgelijke, op zichzelf staande, computer komt de Wacom Cintiq Pro 24 inclusief de Wacom Cintiq Pro Engine het meest in de buurt. Dit is een 24” scherm met een Intel Core i5 en Nvidia Quadro P3200 en kost samen rond de 4500€. Andere alternatieven zoals de mobiele versies Wacom MobileStudio Pro 16 of iPad Pro 12.9 zijn in de illustratie wereld ook bekende apparaten maar lenen zich minder voor de dagelijkse generieke werkzaamheden en komen met veel kleinere schermen. De SS2 is een interessante aanschaf voor een ontwerpafdeling waarbij ook dagelijkse werkzaamheden komen kijken als mail en rapportages. Met als enige in zijn soort de makkelijk verstelbare hoek van het scherm, een tamelijk uniek product.

Illustreren met SS2

Nu komen wij aan bij het heikele punt van de SS2, illustreren. Een computer die naar mijn idee met een duidelijke visie is ontworpen heeft op dit vlak de plank volledig misgeslagen. Kort samengevat, er is niet op te illustreren.
Het probleem met de pen precisie is niet meteen duidelijk. Het kostte mij ongeveer een halve dag waarbij ik de ondervonden ruis voornamelijk aan mijn koffie inname toedichtte. Maar naar de zoveelste golvende diagonale lijn te trekken zag ik het patroon. De pen presteert zeer slecht op langzaam getekende diagonale lijnen en produceert een golvende ruis. Daarnaast “voelde” het in het algemeen niet goed aan, maar dit kon ik iets minder duidelijk kwantificeren. Normaal werk ik met een Wacom Intuos 5 en heb ik deze aangesloten op de SS2 om de twee met elkaar te vergelijken. Na een halve dag gewerkt te hebben op de SS2 en de Wacom weer te gebruiken voelde het alsof iemand zojuist de bankschroef van mijn hand had gehaald. Er is iets mis met de SS2.

Afbeelding 1: De passer met Surface Pen
Pen precisie en ruis spectrum
Om dit nader te onderzoeken heb ik in Java een klein stuk software geschreven die de muis/pen positie uitleest en analyseert. De SS2 pen is in een Maped passer geschroefd en de naald vervangen door een oude Wacom pen punt, zie Afbeelding 1. Dit zelfde systeem heb ik voor mijn Wacom pen herhaald alleen met iets meer tape. In de Java software teken ik met de aangepaste passer een kwart cirkel, gezien de meeste ruis in diagonale lijnen voorkomt en zo alle belangrijke hoeken worden meegenomen. Met de uitgelezen punten bereken ik de straal van de getekende cirkel. Dit levert een twee dimensionaal signaal op die met een Fourier transformatie vertaald kan worden naar het frequentie domein. Ik heb dit voor zowel de SS2 als de Wacom gedaan en de resultaten zijn een duidelijke toename in ruis rond de 45° in het lagere frequentie domein, zie Figuur 1.

Figuur 1: Frequentie spectrum van de pen data. De lage frequentie ruis is duidelijk terug te zien.

Figuur 1 geeft een duidelijk overzicht binnen welke frequenties de ruis aanwezig is. Hier is al snel te zien dat er grote pieken in aanwezig zijn voor de SS2. In de plot van de genormaliseerde straal berekeningen is deze ruis ook te zien rond de 45°, zie Figuur 2. De langzame afbuiging is te wijden aan slechte meetinstrumenten i.e. rap gemaakte pen-passer constructie die niet geheel zuiver is. Indien de meting en pen precisie perfect is zou deze grafiek een rechte lijn zijn. In Afbeelding 2 is te zien hoe de lage frequentie ruis effect heeft op de illustraties.

Figuur 2: De genormaliseerde straal berekening geeft duidelijk weer dat de ruis toeneemt rond de 45°

Een deel van de ruis is toe te kennen aan de bijkomende berekeningen in Java en floating point precisie. Hoe groot dit effect is heb ik niet berekend of gecompenseerd. De constante ruis over het gehele spectrum kan daardoor genegeerd worden.

Afbeelding 2: De getekende kwart cirkel op de Surface Studio 2, rond de 45° begint de lijn te golven

Afbeelding 3: De getekende kwart cirkel op de Wacom Intuos 5

Ik zou graag professioneel werk afleveren met de SS2 en zonder het beschreven probleem geen moment twijfelen aan mijn aankoop maar, voor mij is deze uitslag doorslaggevend om de SS2 terug te sturen en niet meer om te kijken. De Wacom zal voor mij aanwezig blijven als tekentablet en heeft mijn respect verhoogd voor dit simpele stukje hardware. Ik zie graag dat in de SS3 dit probleem volledig is opgelost en zal dan zeker nog eens mijn geluk wagen want een pracht stuk ingenieurswerk is het zeker.
Historie
Gezien het probleem zich al langer in de Surface producten huisvest, hier een klein overzicht van eerder gerapporteerde problemen

Heb jij ook een Microsoft Surface Studio 2 Core i7, 32GB, 2TB, GTX 1070?

Goede review! Ik werk voor Microsoft Nederland > Are Jilesen en ik wil dit graag gaan doorzetten naar ons Hardware Team. Is het mogelijk dat je een korte Engelse samenvatting schrijft die ik kan doorzetten? Je kunt mij ook een PM sturen (dan wisselen wij even wat contact gegevens).

Graag hoor ik van je!

mvg,

Are
Het hardware team kent deze problematiek al. Speelt al jaren en jaren.
En toch ga ik het opnieuw doorgeven :)
Hoi Are,

Ga ik doen en spreken elkaar snel.

Groet,
Aduen
Heb je overwogen dat het aan de pen ligt: een productiefout?
Ik heb voor de duidelijkheid een deel historie toegevoegd gezien deze problemen zich al jaren huisvesten in n-trig technologie.
Al hoewel dit natuurlijk uit de doos goed moet werken, is dit niet op te lossen met een software update?
Dit ligt helaas aan de gekozen technologie van N-trig die dit soort problemen al jaren vertonen.
Wat gebeurd er bijvoorbeeld in andere tekensoftware? Heb je dan hetzelfde? Of gebeurd dit alleen in het Java pakket?
Het is niet software afhankelijk, dit is een hardware probleem
Dikke plus voor de Fourier spectrum aanpak. (Misschien alleen de absolute waarde nemen voor een rms ruis spectrum?)
Maar uiteindelijk laat die andere grafiek (radius als functie van hoek) natuurlijk pas echt zien wat er gebeurt. Mooi dat je dat zo hebt kunnen meten!
Als je die radius niet normaliseert, hoe groot zijn de afwijkingen dan uitgedrukt in pixels?
De FFT grafiek moet ik inderdaad even updaten, vergeet het elke keer weer :/

De piek afwijking is 17 pixels wat overeenkomt met ~2mm.
Dank! Oei, twee millimeter is echt veel!