LG V40 ThinQ Blauw

Specificaties 6,4" • 3120x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG V40 ThinQ Blauw Review

Johan9711Testpanel 11 maart 2019, laatste update op 11 maart 2019, 248 views Testpanel

LG V40 ThinQ Blauw

Een vlot toestel, maar zonder enige onderscheidende features, op de Quad DAC na dan. Het geluid is leuk, maar zal voor de "gewone gebruiker weinig verschil maken. Op andere vlakken maakt deze telefoon een vlakke indruk. De prijs is gelijk aan andere topmodellen die wél topfeatures hebben.

Pluspunten

• Quad DAC en DTS
  • Mooi en helder display
  • 3,5 mm jack
  • Prima accuduur

Minpunten

• Veel onnodige software - features en instellingen
  • Software (security patch en versie) loopt achter

Ik had het geluk dat ik via het Tweakers Testpanel deze telefoon mocht testen.
Aangezien ik heel mijn leven al iets heb gehad met telefoons ben ik uiteraard erg blij dat ik deze mogelijkheid kreeg!
Ik schrijf deze review heel nadrukkelijk vanuit userperspectief, maar ondersteund met metingen en technische feiten.

Ik heb de telefoon getest door al mijn veel gebruikte apps op de telefoon te plaatsen en hem gedurende twee weken elke dag bij me te dragen.
Ik heb mijn simkaart niet over gezet en WhatsApp vanaf mijn eigen toestel gebruik, maar alle andere werkzaamheden en applicaties zijn uitgevoerd vanaf deze LG V40 ThinQ.

Unboxing
Het geheel komt in een mooi doosje, maar is niet veel anders dan bij andere smartphones. De lader is een QuickCharge USB lader, met een USB-B naar USB-C kabeltje om op de telefoon aan te sluiten.
Verder vinden we in het doosje bedrade oordorpjes, zo' n handig pinnetje om je simkaart-tray mee te openen (die je altijd kwijt raakt ) en het nodige papierwerk.

De oordopjes vond ik wel interessant, aangezien LG adverteerd met "Premium Audio". Helaas leert een snelle test dat het geluid niet beter is dan mijn JBL-oordopjes a la vijfiten euro.

Design / Behuizing
Wat direct opvalt is dat dit toestel erg dunne bezels heeft, iets dat vandaag natuurlijk de trend is.
LG gaat daar in mee door dunne bezels te hanteren, met een vaker geziene inkeping.

De inkeping is overigens software-matig te verbergen door de bijde zijden ook zwart te maken, iets dat bijzonder goed werkt in verband met het OLED scherm, waar ik later nog op terug hoor te komen.
Verder valt op dat de bezel aan de onderkant erg dun is, iets dat ik tot nu toe nog niet veel had gezien bij smartphones.
Je kan nog steeds duidelijk zien dat de onderkant ietsje meer bezel heeft dan de zijkant, maar dit toestel doet het wat dat betreft beter dan veel anderen.

Het geheel is gemaakt van aluminium, wat het geheel erg ligt maakt.
Ik heb het toestel in de blauwe variant, die ik persoonlijk erg mooi vind.
Wanneer je het toestel in je handen houd, valt het direct op dat het erg ligt is. Ik vergeleek het met mijn Nokia 8, en die was aanzienlijk zwaarder terwijl de LG V40 ThinQ toch echt groter is.

Het toestel ligt lekker in de hand, hoewel het wel wat lang is. Hierdoor komt zelfs mijn zeer gemiddelde duim niet aan de bovenkant van het scherm.

Wanneer we aan de achterkant van het toestel kijken zien we allereerst de 3(!)-voudige camera. Later in deze review ga ik daar zeker op terug komen! naast de camera bevind zich de enkele LED-flitser.
Onder de camera treffen we de vingerafdrukscanner aan. Het is een redelijk subtiel iets, maar toch kan je er in het design niet echt omheen.
Onder de vingerafdrukcscanner vinden we nog het V40 ThinQ logo en het LG logo.

We vinden aan de onderkant een enkele speaker en een USB-C aansluiting voor het opladen / aansluiten op de computer. Naast de USB-C aansluiting vinden we gelukkig ook een 3.5mm hoofdtelefoon-aansluiting, waar ik later in deze review nog op terug hoop te komen.

Het toestel heeft naast de gebruikelijke knoppen een losse Google Assistant knop. Waarom deze er in zit is mij werkelijk een raadsel, daar in Android Google Assistant ook gewoon op te roepen is door de thuisknop lang in te drukken, dat is op de LG V40 ThinQ niet anders. Van mij had dat niet gehoeven.

Hardware
De LG V40 ThinQ heeft de volgende specificaties:

Hier zien we duidelijk dat dit een toestel is dat eind vorig jaar is uitgekomen, en niet dit jaar. Inmiddels is de Qualcomm Snapdragon 845 opgevolgd door de Snapdragon 855.
Voor de rest lijken de specificaties op het eerste gezicht niets dat je niet zou verwachten in deze prijsklasse.

Ik heb een aantal benchmarks gedraaid, maar aangezien de resultaten niet veel verschillen van andere devices met een Snapdragon 845 heb i besloten deze achterwege te laten.

Het toestel is voorzien van 6GB RAM en 128GB ROM.
Het werkgeheugen zorgt er voor dat "recent apps" prima werkt, en daarmee voldoet het prima. De opslagruimte is prima, en bovendien uit te breiden met een MicroSD kaartje.

Ontgrendeling van het toestel verloopt via de vingerafdrukscanner op de achterkant. Dit is één van de snellere die ik tot nu toe heb gevoeld.

Eventueel kan je ook kiezen voor gezichtsvergrendeling. Dit is heel nadrukkelijk geen goede beveiliging, dit word ook duidelijk aangegeven, maar het werkt minstens zo snel als op bijvoorbeeld een iPhone, en sneller dan de standaard gezichtsvergrendeling van Google Smart Lock.

Software
Op het moment van schrijven draait de LG V40 ThinQ op het verouderde Android 8.1. Toen ik het toestel net ontving was het voorzien van de beveiligingspatch van de maand December. Inmiddels heb ik deze kunnen updaten naar Januari, maar Februari is tot op vandaag nog niet uitgekomen voor dit toestel.
De software-versie is een van de grootste missers van dit toestel. Van een toestel in deze prijsklasse mag je minstens verlangen dat het 7(!) maanden na het uitkomen van een nieuwe Android-versie een update krijgt naar die versie.

We zien dat LG een nadrukkelijk sausje heeft gegoten over Android heen.
Vaak zien we nuttige toevoegingen, maar ik ben maar weinig toevoegingen tegen gekomen waarvoor je geen vergelijkbare alternatieven kon vinden in de Play Store.
Zo zal het voor weinig mensen toegevoegde waarde hebben om een floating rekenmachine in je scherm te kunnen zetten daar dit al langer mogelijk was met diverse bestaande apps.
LG heeft ook wel een paar nuttige toevoegingen gedaan aan de sofware. Zo is er een goede back-up mogelijkheid, iets dat toch werd gemist bij Android ten opzichte van iOS.

Helaas liep ik hier en daar nog wel tegen een klein bugje aan. Omdat ik basis-Android gewend ben, koos ik er al vrij voor om met een App drawer te werken in plaats van alle icoontjes op het startscherm te hebben, maar dat bleek niet zo'n goed idee. Ik liep al vrij gauw tegen een bug in zoals je kunt zien in onderstaand filmpje:

Al met al loopt het toestel wel vloeiend. Ik heb in de twee weken dat ik dit toestel mocht testen geen haperingen kunnen constateren.

Scherm
Ik beschik uiteraard niet over dure testapparatuur, maar wel over een prima set ogen.
Ik heb de beschikking over een Nokia 8 en een Samsung Galaxy Gear S3 (LCD en OLED), en daar heb ik de schermen mee kunnen vergelijken.
Het is een prachtig scherm om te zien.
De kleuren van het 6,3 inch OLED paneel zijn helemaal naar wens in te stellen, waardoor ik er ook prima mijn foto's op kon bewerken met Google Snapseed (een echte aanrader trouwens voor basis fotobewerking).

Mocht je de notch overigens vervelend vinden, kan je deze eenvoudig uitschakelen vanuit de instellingen. Je kunt meerdere effecten selecteren, maar het standaard zwart is en blijft toch het beste.

Het mooiste aan dit scherm vind ik het contrast bij lage helderheid. Vaak heb ik het idee dat bij een smartphone scherm minder contrast zie bij lagere helderheden, maar bij dit OLED scherm heb ik daar absoluut geen last van!

Accuduur
In de LG V40 ThinQ kan je een 3300mAH accu vinden, waarmee de telefoon met zwaar gebruik makkelijk de dag door komt.
Ik kan me zelf zeker een heavy user noemen, en ik had steeds nog zo'n 30% over aan het einde van de dag. de telefoon had 94 minuten aan webbrowsing
nodig om het accupercentage met 7% te doen dalen, wat denk ik een prima resultaat is.
Wel moet ik hierbij de kanttekening plaatsen dat een net nieuwe accu altijd beter presteert in vergelijking tot een accu die al wat langer in gebruik is. Toch is dit mijns inziens een prima resultaat.

Ik heb de accu in dit toestel nooit als een beperking gezien, en ik denk dat dat het doel is van de accu in het toestel.

Het toestel is voorzien van Qualcomm QuickCharge 3.0, wat betekend dat de telefoon in een krappe 2 uur helemaal is volgeladen. De QuickCharge lader word standaard meegeleverd!

Het scherm ondersteund ook HDR weergave, Hoewel er steeds meer HDR inhoud beschikbaar komt, vind ik de meerwaarde op een telefoon erg beperkt. Zeker met een OLED scherm die al een uitstekend contrast heeft. Het geeft welliswaar net een beetje extra contrast, maar is zeker geen extreme meerwaarde die je overhaald dit toestel te kopen.

Geluid
Nee, ik ga het hier niet over de speakers hebben! Er zit een enkele speaker in de onderkant, die op geen enkele manier geluid van noemenswaardige kwaliteit levert.
Daarentegen zit er wel een Quad DAC in, die voor mega goed geluid moet zorgen.
Dat is LG gelukt. Muziek luisteren is een beleving geworden.
Wanneer je DTS:X 3D Surround aan zet, heb je echt het idee dat het geluid zich om je heen afspeelt wanneer je een hoofdtelefoon van goede kwaliteit op de telefoon aansluit. Het kan een film een extra dimensie geven, of muziek een stukje extra diepte.
Voor de audiofiel kan dit zeker een verademing zijn!
De software heeft een ingebouwde equalizer die naar smaak kan worden ingesteld.

Het enige dat wel jammmer is, is het feit dat de meegeleverde oordopjes weinig voorstellen. Dat is naar mijn mening een gemiste kans, daar je voor de echte ervaring nog eens 200 euro of meer moet neertellen voor een goede hoofdtelefoon.

Camera
De camera. Toch één van de belangrijkste features van een smartphone vandaag de dag!
LG heeft gekozen voor 5 camera's in totaal. Het is niet de enige in de markt die hier voor kiest, maar was wel één van de eersten die hier voor koos. Nog eerder was Huawei met zijn P20 pro.
De 2 camera's aan de voorzijde zijn eeb 8MP en een 5MP sensor, beiden met pixels van 1.4µm. de 5 MP camera heeft een iets kleiner diafragma en een iets grotere hoek. de combinatie van deze sensoren zorgt er voor dat er leuke selfies mee kunnen worden gemaakt. De combinatie zorgt voor een scherpte-diepte effect, of voor extra detail.
LG heeft een zeer uitgebreide camera app.
Een andere feature die mogelijk word door deze dubbele camera is het automatisch weghalen van de achtergrond.
Het detail in de selfiecamera's is prima, maar zeker niet verbluffend. Ik denk dat het prima doet wat het moet doen: Selfies maken met een redelijke kwaliteit.

Aan de achterzijde vinden we drie camera's. Opnieuw een groothoeklens en een normale lens, maar ook een 2x zoomlens.
De groothoeklens en de telelens zijn 12 en 16 megapixels, beiden hebben een pixelgrootte van 1 nanometer.
De gewone lens heeft een grootte van 1.4 nanometer, net als de selfiecamera's, wat de lichtopbrengst ten goede komt.
De diverse zoomlevels geven leuke effecten. De optische zoom van 2x klinkt op zich leuk, maar in de praktijk stelt het alleen met heel goed licht wat voor. Omdat de pixels kleiner zijn dan de "normale" camera, blijft de lichtopbrengst beperkt, zeker wanneer je bedenkt dat de zoom ook nog zorgt voor verlies van het licht. Hierdoor blijft het detail wat achter.

Groothoeklens
Normale lens
Zoomlens

Nog enkele foto's met slecht licht:

De telefoon kan in 4K filmen, maar ik heb deze functie niet gebruikt. Omdat de telefoon standaard in 1080P staat en de meesten daar toch in zullen filmen heb ik hier onder een test filmpje gemaakt:

Dit toestel kost ongeveer 700 euro op dit moment. Dat is een moeilijke prijsrange, waar de nodige concurrentie bestaat. Dit zijn toestellen die ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen. Hieronder vind je een linkje van en vergelijking:

Zoals je ziet is er veel concurrentie in deze prijsklasse, waardoor het toestel zich op veel fronten zal moeten onderscheiden. Ik ben van mening dat dat slechts op
één punt echt is gelukt: De audio aansluiting. Op veel andere gebieden is hij minder of hoogstens even goed als vergelijkbare toestellen. Ik kan dit toestel niet echt hoger inschatten dan bijvoorbeeld een Huawei Mate 20 Pro. Wanneer je echter een toestel met drie camera's zoekt én goed extern geluid ben je bij dit toestel aan het juiste adres. Hoewel het toestel niet op veel gebieden echt uitblinkt kan het dus in specifieke situaties wel interessant zijn.

Heb jij ook een LG V40 ThinQ Blauw?