Samsung Galaxy S10e Zwart

Specificaties 5,8" • 2280x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S10e Zwart Review

Septimamus 20 maart 2019, laatste update op 22 maart 2019, 2.861 views Product gekocht

Samsung Galaxy S10e Zwart

Een erg mooie telefoon en een waardevolle opvolger voor de Samsumg Galaxy reeks. Natuurlijk valt er altijd wel wat op te merken, maar dat is te verwaarlozen tegenover de goede punten. Een echte aanrader.

Pluspunten

• Dunne randen rondom het scherm
  • Prachtig scherm
  • Snel
  • Camera's en de mogelijkheden daarvan
  • Bixby knop aan andere functies te koppelen
  • Headphone jack
  • Uitbreidbaar geheugen

Minpunten

• Plaatsing aan/uit knop (te hoog)
  • Glad zonder cover
  • Batterij misschien wat aan de lage kant tegenwoordig (3100)

Voor een opvolger van mijn trouwe Samsung Galaxy S7 hoefde ik eigenlijk niet veel of ver te zoeken. Smartphone aanbod is tegenwoordig meer aanwezig dan reclames op tv. En dat zegt behoorlijk wat. De Samsung Galaxy s10 reeks zou uitkomen iets nadat ik zou mogen verlengen. Alhoewel ik mijzelf ook aan het verdiepen was in de Xiaomi telefoons, heb ik de reeks niet doorbroken. Begonnen met een S2, een S4 naar een S7 was het voor mij niet meer dan logisch. Er was even een tijd dat ik voor de Oneplus One ben gegaan, iets waar ik absoluut geen spijt van heb, maar ben ik nu dus weer terug bij de voor mij vertrouwde smartphones. Voor enkele werkt de Samsung skin waarschijnlijk niet lekker, maar dat is iets waar ik absoluut geen probleem mee heb.

Overigens ben ik persoonlijk het verre van blij met de huidige notch generatie en was dan ook blij dat Samsung modellen uitbracht zonder de notch. Alhoewel ze wel de enkele of dubbele frontcamera’s hebben die nogal aanwezig ogen, hebben ze dit goed verwerkt in de software. Het is onderdeel van alles wat er op het scherm gebeurd en daardoor in zekere zin bijna onzichtbaar.. Waar ik overigens ook geen fan van ben is het Infinity display van Samsung. Eigenlijk de enige reden waarom ik voor de s10E ben gegaan. Alhoewel de s10E wat zaken niet of anders heeft dan zijn twee grotere broers was dat een prijs die ik graag betaalde voor een plat scherm zonder afgeronde randen. Onder de motorkap zijn ze nagenoeg hetzelfde. Daar gaat het tenslotte voor een groot deel om. Het enige wat ik wel jammer vind is dat de vinger scanner niet onder het glas zit maar aan de zijkant op de power knop. Of dit net zo lekker werkt lees je in de verdere review.

Unboxing

Unboxing is wat je gewend bent van Samsung telefoons. De stijlvolle doos met de telefoon gelijk bovenop als je het uitpakt. Wat mij toch altijd weer opvalt is dat smartphones kleiner lijken als ze eenmaal voor je liggen nadat je er wat video's van hebt gezien. Verder vind je de oortjes, welke overigens oke presteren. Niets specials. Een usb verloopstuk voor als je een usb-stick wilt aansluiten aan je telefoon oid. een verloopstuk van usb c naar micro usb en de lader. Uiteraard ontbreekt het instructieboekje ook niet. Alles wat je nodig hebt dus. Een mooi detail vind ik dat je, in ieder geval bij de zwarte versie, ook een zwarte lader krijgt. Iets wat nog wel is anders was voorheen.

Specificaties

Cores

Snelheid
2,7GHz

Eerste indruk

Van een s7 naar een s10e lijkt in eerste instantie niet zo'n enorme wijziging. Totdat je het toestel aanzet. Het OLED scherm was ik wel gewend maar toch leek het nog scherper te zijn. De demo afbeeldingen op de achtergrond spatte er werkelijk vanaf. Tekst is scherp, iconen zijn kleurrijk en wellicht wat groot, maar aan te passen en de telefoon voelt goed in de hand. Behoorlijk licht, is wat mijn eerste gedachte was. Ik had hiervoor een smartphone vastgehouden van een, laten we zeggen, rivaal van Samsung. Erg mooi maar vergeleken met de s10e leek het wel een baksteen. Nadat ik de s10e uitpakte en mijn inschattingsvermogen de telefoon liet optillen, gooide ik hem zowat door het plafond. Tikkeltje overdreven natuurlijk, maar desalniettemin een lichte telefoon. Glad ook wel maar sowieso ben ik wel een voorstander van een cover om een smartphone.

Na een paar dagen heb ik een wat betere indruk gekregen van de telefoon. Valt misschien niet helemaal meer onder de eerste indruk maar toch. De telefoon werkt soepel en snel. De wat rondere hoeken is wel even wennen. Ik moet toch wel zeggen dat ik er nu wel aan gewend ben en het mooi oogt. Misschien voor het idee, maar het lijkt alsof er wat design in zit in en erover is nagedacht. Om een of andere reden voelt het meer als een geheel als je naar het scherm kijkt. Zo ook met de bijna bezel loze bovenkant. De frontcamera wen je heel snel aan. Er zit nog een kleine ruimte tussen de frontcamera en de boven bezel. Alhoewel video's normaal laden met een zwarte balk om geen zwart gat te hebben in de linkerbovenhoek, is dat eigenlijk iets wat het wel een uniek iets geeft.

bezels&curve
Iets wat ik even apart wou noemen. Zoals je in mijn inleiding hebt kunnen lezen ben ik persoonlijk geen fan van het infinity display. Blij was ik dan ook dat er een versie kwam met gewoon een platte voorkant. De bezels zijn enorm dun wat de indruk geeft dat de hele voorkant scherm is. De wat meer rondere hoeken geeft het een iets speelsere maar ook een wat futuristische uitstraling. Wel heb je natuurlijk de frontcamera die in eerste instantie ergens random geplaatst lijkt maar de software is er erg goed op ingesteld. Het mooie is ook dat de frontcamera helemaal zwart lijkt. Alsof er geen camera inzit. Dit zorgt er wel voor dat het wat minder opvalt.

Prestaties

Prestaties van de telefoon zijn zoals eerder gezegd erg goed. Nergens meer op lag te betrappen. App's gaan vloeiend. Zo ook games. Voor de rest valt er niet veel over te zeggen. Smartphones tegenwoordig kunnen tippen aan instapmodellen van laptops. Hieronder wat grafieken voor de geïnteresseerden.

Camera(s)

Camera's in smartphones. Het blijft toch altijd wel een belangrijk en verbazingwekkend iets. Natuurlijk gaat het je spiegelreflex niet kunnen vervangen maar hoever de technologie die kleine sensors heeft gebracht is te bewonderen. Dubbele camera's is nu de nieuwe trend maar om nou gelijk te zeggen dat ik de meerwaarde daarvan dagelijks zal gebruiken is lastig. Ik ben niet iemand die veel selfies maakt, dus een optie om de frontcamera wijder te maken voor een bredere selfie is een feature waarvan ik het bestaan waarschijnlijk niet van had af geweten als ik dit niet had gezien in eerdere reviews. Ditzelfde voor de achter camera. De wijdere lens heeft het allemaal een behoorlijk vertekend beeld. Het doet me een beetje denken aan een fanatieke wijziging met de FOV opties in bijvoorbeeld The Elder Scrolls.

Batterij

De accuduur is natuurlijk belangrijk in een telefoon. De S7 hield het met 3000 altijd behoorlijk goed uit. De S10e heeft dan 100 meer maar het verschil is te verwaarlozen. De accuduur is niets speciaals maar houd het prima een dag vol. Samsung heeft, hoogstwaarschijnlijk net zoals veel telefoons, software om de ervaring en prestaties te optimaliseren. Zo ook voor de accu. Op het moment van schrijven is het mijn verbruik nog aan het analyseren zodat het daarna een indicatie kan geven. Het is altijd een vertekend beeld als je de telefoon net hebt maar dit zal ik in de loop der tijd updaten. Standaard staan wel alle functies aan wat de batterij behoorlijk snel leeg trekt. Ook de Samsung UI schijnt een behoorlijke "batery drainer" te zijn. Zorg dus dat je alle niet essentiële zaken uit hebt staan en wat optimaliseert voor batterijbesparing. Ook zeker een tip is om 'adaptive power saving' aan te zetten. Dit staat standaard uit. Het kan het batterijverbruik aanzienlijk verbeteren.

hese battery restrictions go a long way towards curing one of Android's biggest weaknesses relative to iOS: standby drain. The reason iPhones' batteries last so long when the device isn't in use is that Apple prevents apps from doing basically anything unless you're actively using them. Android has never been this restrictive, and standby battery life on our phones has suffered as a result. This new system provides a happy medium where you get better standby time without crippling the capabilities of your apps. https://android.gadgethac...ove-battery-life-0194598/

Update | 11-03-2019:

Accuduur schema's zijn nu zichtbaar. Als ik mijn telefoon helemaal oplaad en hem relatief weinig gebruik, voornamelijk tijdens werk even, Dan is de indicatie van 1d17u te zien. Aan het eind van mijn werkdag, 16:00 uur zit ik nog op 77%. De accu houd het dus prima een dag vol, maar niet genoeg om even een nachtje opladen over te slaan.

Extra features

Notificatie LED
De notificatie LED zoals je die gewend bent te zien als je meldingen krijgt is niet meer aanwezig op deze telefoon. Echter heeft Samsung wel een alternatief bedacht. De edge lightning. In plaats van een kleine cirkel gaat er nu een lichtstraal langs de rand van het scherm om aan te geven dat je een melding hebt. Erg mooi en subtiel met best wat instelmogelijkheden. Ik meen dat dit niet helemaal nieuw is en dat dit ook al op eerdere Samsung modellen gevonden kan worden. Desalniettemin een goede oplossing voor als je lichteffecten handig vind bij meldingen.
Verbergen van de frontcamera
Wellicht dat hier, net zoals ik, mensen nieuwsgierig naar zijn. Net zoals modellen met een notch kan je vaak in de software de notch "onzichtbaar maken." Dit heeft samsung ook verwerkt in de software om een zwarte balk aan de bovenkant neer te zetten zodat de frontcamera erin wegvalt. Voor mij niet nodig, maar goed dat het erin zit.
Wireless Powershare

Met de S10 kan je via de wireless powershare functie van Samsung andere apparaten en accessoires opladen. Handige functie als je earbuds bijvoorbeeld even zonder stroom zitten en je toch muziek wilt luisteren. Hoe dit werkt kan je hier lezen: https://www.galaxyclub.nl...erkt-wireless-powershare/
Stereo speakers

Misschien in zekere zin niet zo speciaal maar ik heb voor het eerst een smartphone met stereo speakers en ik verbaasde mij enorm over de prestaties en kwaliteit. Een wereld van verschil. Samsung heeft ook een Dolby Atmos functie. Allemaal marketing termen als je het mij vraagt maar toch ging het erop vooruit in dit geval. Het geluid klonk wat dieper. Zeker tijdens spelletjes geeft het een wat extra dimensie. Muziek luister ik toch wel via 'normale' speakers.

Fotogallerij

Een geweldige telefoon die de lat voor aankomende smartphones hoog heeft gelegd. Het scherm, de camera, de snelheid. Er valt maar weinig op te merken of op te vatten over enige minpunten. En waar ze er wel zijn, zijn ze te verwaarlozen. Sommige aspecten zijn wellicht wat apart gekozen zoals de locatie van de lockscreen button. En misschien verstandig om is van de glazen achterkant af te stappen. De wat hoge prijs zakt naar verwachting behoorlijk snel, zoals vaker het geval bij Samsung. Toch is de telefoon nu al zijn geld zeker waard.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S10e Zwart?

Goed reviewtje! Lekker leesvoer op de bus :)
Mooi geschreven en ook heel fijn om te zien dat je eerlijk blijft t.o.v. de beperkingen maar ook je eigen wensen.
Zou je überhaupt de S10+ kiezen als geld geen rol had gespeeld?
Thanks! Ik denk het niet. Ik hou echt een stuk meer van het platte scherm. Qua accu misschien nog wel. Niks te klagen maar toch wil je erop vooruitgaan als je een nieuw toestel hebt. Dat gevoel heb ik nu niet. De fingerprint is wel een echte twijfelaar. Maar toch werkt het goed genoeg op de 10e voor mij.
Je zegt:
> Het enige wat ik wel jammer vind is dat de vinger scanner niet onder het
> glas zit maar aan de zijkant op de power knop. Of dit net zo lekker werkt
> lees je in de verdere review.
maar ik zie verder niets meer geschreven hierover. Hoe bevalt 'ie?
Je hebt helemaal gelijk. Ben er nog niet aan toe gekomen om dit toe te voegen. De vingerafdrukscanner werkt prima. Snel, en ondanks de wat rare locatie wen je er toch best snel aan. Als je het eenmaal gebruikt op een dagelijkse basis dan lijkt het niet zo gek meer.

Wel moet ik zeggen dat ik meer face-unlock gebruikt. Werkt ook gewoon super.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5