X-Rite i1Display Pro Review

HackingDutchman 23 februari 2019, 1.069 views Product gekocht

X-Rite i1Display Pro

Goed product. Doet wat het moet doen. Zeer gemakkelijk in gebruik. Je moet je wel goed inlezen in de software want die is zeer uitgebreid. Al wat schermpjes gekalibreerd en heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden.

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • resultaten
  • software opties

Minpunten

• uitleg over software

Korte review X-Rite i1Display Pro

De X-Rite i1Display Pro is een colorimeter. Dit apparaat kan de kleuren van o.a. je monitor, TV, telefoon, laptop, tablet en eigenlijk alles waar licht vanaf komt meten en vertellen of de kleuren, helderheid, contrast en gamma accuraat zijn volgens een bepaald profiel, mits je het apparaat kan aansluiten en de i1Profiler software kan draaien.

Mijn exemplaar heb ik zelf aangeschaft om te gebruiken in combinatie met een aantal monitoren voor fotobewerking. Recentelijk heb ik een van mijn monitoren vervangen en dacht dat dit apparaat wel een leuke aanvulling zou zijn om zo’n monitor nou eens echt goed te kalibreren in plaats van op het oog te kalibreren.

In deze review bespreek ik zeer kort het product, niet in diepte, en kalibreer ik met een van de meest eenvoudige instellingen een monitor.
Verpakking
Het geheel komt in een vrij standaard verpakking met het apparaat zelf, een CD(gelukkig kan je de software ook downloaden, geen CD/DVD speler meer sinds een jaar of 5 hier :p) en een snelstartgids.

Registratie van het product
Om de tool in combinatie met de iProfiler software te gebruiken moet je eerst op de X-Rite site je product registreren en een account aanmaken.
Software en kalibratie
Ik heb nog niet verder rondgeneusd op het internet dan een paar YouTube filmpjes voordat ik het programma gebruikte. Wel heb ik bij de keuze voor deze kalibratietool veel reviews over verscheidene tools gelezen en uiteindelijk voor deze tool gekozen. Vandaar dat ik niet diep op de software in ga en bespreek dus maar 1 mogelijkheid van de vele die mogelijk zijn met dit programma.

De software oogt in mijn ogen relatief gebruiksvriendelijk. Er is een basic en advanced menu en in die menu’s krijg je verschillende dingen te zien.

Volgens een paar YouTube filmpjes die ik heb gezien en geprobeerd ga ik in de software naar de ‘’advanced’’ tab, plug het apparaat in de pc, wacht even totdat de software het apparaat heeft gevonden, en klik links bovenin op ‘’profiling’’.
De monitor die ik hier gebruik wordt gelijk herkent en het type backlight wordt ook gelijk juist herkent. Hier hoef ik dus niks te veranderen.

Als witpunt kies ik voor de optie van 6500K, als luminantie 120cd/m^2(dit wordt op meerdere plekken aangeraden voor een pc monitor), laat de rest op standaard staan en vink de opties ‘’Flare Correct’’ en ‘’Ambient Light Smart Control’’ uit.
Vervolgens klik ik op ''next''.

Op deze pagina laat ik alles op default staan en klik weer op ‘’next’’.

Daarna kom je op een pagina waar je het aantal gekleurde vierkantjes, patches, kleuren die die meet, kan veranderen. Ik klik hier bij Patch set size op ‘’Large’’.

Op deze nieuwe pagina staan 2 opties die je aan kan vinken, ‘’Automatic Display Control’’ en ‘’Adjust brightness, contrast, and RGB gains manually’’. Ik vink de eerste optie aan, want dit scherm kan dat automatisch via deze software aanpassen. Mocht dit alsnog niet het geval zijn, dan vraagt het programma gewoon telkens per paar stappen om je helderheid, RGB en dergelijke handmatig en real-time terwijl die meet te veranderen. Dit had ik bij een ouder scherm dat ik voor de grap ging kalibreren en dit ging uitstekend. Omdat het tooltje real-time blijft meten is het handig te zien en aan te passen op de monitor.
Als laatste klik ik op ’’start measurement’’. Nu begint hij met meten en aanpassen.

Plop, klaar. Er rolt een kleurprofiel uit wat je uiteraard opslaat en je kan wat resultaten zien. Ook kan je bij wat testfoto’s de voor- en na-resultaten bekijken.
Dit werkte in mijn geval in een keer goed. Het scherm was al redelijk goed gekalibreerd en ik zag gelukkig niet veel verschil.

Deze tool schijn je ook in combinatie met HCFR en andere third-party software te kunnen gebruiken, maar dit heb ik niet getest en moet ik mij nog op inlezen. Ook moet ik mij nog inlezen op andere opties van het standaard meegeleverde iProfiler programma. Dus meer kan ik er op dit moment niet over zeggen.

Voor de rest had ik tijdens het kalibreren ook geen last van het ophangsysteem van het geheel. Je moet een contragewichtje telkens net iets anders hangen per beelscherm om hem in het midden van het beeldscherm vlak op te zetten. Dit vind ik vrij gemakkelijk gaan. Wat ook enorm helpt is om je beeldscherm wat te kantelen, zodat de tool nog meer kans heeft om volledig plat op je scherm te rusten.
Conclusie –tot dusver-
Na het geheel nog geen 1 dag in bezit te hebben en hier thuis van bijna iedereen het scherm met de iProfiler software en op de manier zoals ik het hierboven heb beschreven gekalibreerd heb, ben ik nu al zeer tevreden met de resultaten. Het is gemakkelijk, snel en op het oog ziet het resultaat er goed uit.
Aanradar.

Heb jij ook een X-Rite i1Display Pro?

Goed geschreven review, zeer behulpzaam en heeft mij geholpen bij het maken van een keuze.
Ik ga hem binnenkort ook bestellen!