Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR3700 Review

Rataplan_ 29 mei 2011, 2.861 views

Netgear WNDR3700

Pluspunten

• Zeer snelle routering
  • Snelle GBit poorten, ook onder hoge belasting
  • Wireless bereik zeer goed, snelheid fenominaal
  • DNLA server goed bruikbaar
  • Goede IPv6 support

Minpunten

• Geen port-mapping (met firmware 1.0.14.98 is dit inmiddels opgelost!)
  • Geen DNS masquarading
  • USB disk traag bij gebruik als CIFS share (paar MB/sec max)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Om mijn roestige Linksys WRT54G te vervangen voor een routertje met GBit en 802.11n ben ik voor de Netgear WNDR3700 gegaan. Hij wordt netjes geleverd, met een standaardje, een vrij efficiente voeding en een STP kabel. Aansluiten geen enkel probleem, hij kreeg gelijk een IP op de WAN poort, en kon eigenlijk meteen werken. De webinterface is redelijk intuitief, maar blink nou ook weer niet uit in eenvoud. Enigszins verwarrend kan het zijn dat er twee pagina's voor bv Wireless settings zijn; de basic settings en de advanced. Als je echter eenmaal in een van de menu's zit kan je aan de titel van de pagina niet meer zien waar je nou eigenlijk zit. Hier zou ergens iets van een tree zichtbaar moeten zijn, bv Router / Wireless / Advanced settings boven in beeld. Voor de tweakers is het mooi dat de router zelf kan checken op firmware updates, en je deze dus heel simpel kan downloaden en installeren.
Een van de redenen dat ik voor deze router ben gegaan is voor zn enorme routeringssnelheden, deze vind je niet gauw terug op SOHO routers. En ja hij is enorm snel! Zowel over LAN als WAN is routeert hij erg snel, ook de ingebouwde GBit poorten zijn sneller dan die van menig huis-tuin-en-keuken-GBit switch. In de praktijk zal je hier natuurlijk weinig van merken, tenzij je met flink grote hoeveelheden data werkt.

Wanneer men een USB-disk aan de router hangt, kan deze middels verschillende protocollen beschikbaar gemaakt worden, waaronder een normale CIFS share (Windows share). Mooi voor de mensen met mediaplayers is de ingebakken DNLA server; de WNDR3700 streamt perfect naar dit soort apparatuur.

Qua performance dus dik tevreden. Toch is 'ie inmiddels terug naar de leverancier na overleg, en waarom? Hij mist in mijn ogen toch wat basisfunctionaliteit. Zo is er uiteraard wel port-forwarding, maar geen port-mapping. Als je dus bijvoorbeeld aan de binnenkant 2 webservertjes op poort 80 hebt, en die wil je aan de buitenkant op poort 100 en 101 beschikbaar maken gaat dat niet. Je kan alleen 1:1 forwarden. Navraag bij support van Netgear (waar ik overigens netjes geholpen werd verder) leverde op dat Netgear dit in de consumenten-routers niet facaliteert. Jammer, ik heb nog ergens de meest goedkope Sweex router liggen, en zelfs die kan dit al. Daarnaast kan hij ook geen DNS Masquarading doen, zoals je dat in veel routers terugziet. M.a.w. stel je host een website ergens aan de binnenkant, die van buiten middels je IP of een DNS entry beschikbaar is. Als je aan de binnenkant de externe DNS/IP gebruikt, kom je op de login van je router terecht, inplaats van op die webserver. Mijn oude Linksys WRT54G heeft daarvoor DNS masquarading waarmee je dit in de DNS server van je router kan afvangen. Natuurlijk kan je overal een host-file neerzetten, maar ik vang het liever centraal af.

Ik begrijp best dat verreweg de meeste mensen niet tegen deze issues aan zullen lopen, en dan heb je voor relatief weinig geld een beresnelle router, zeer aan te raden voor mensen met bv een 100MBit glasverbinding!

~[update 29-05-2011]

Uiteindelijk heb ik weer een WNDR3700 aangeschaft, en een tijd met DD-WRT zitten stunten, verre van stabiel (voor mij althans). Sinds kort is de 1.0.14.98 firmware uit. Met deze firmware wordt er eindelijk port-translating ondersteund, wat voor mij het grootste struikelblok was in de stock-firmware. Hiermee is het voor mij echt een geweldige router voor een hele goede prijs gezien de features. IPv6 wordt al een tijdje ondersteund en werkt voor zover ik getest heb perfect. Het WLAN bereik is prima (doch minder dan mn ouwe trouwe WRT54G met Tomato). De snelheden zijn fenomenaal, zeker op de 2.4GHz band. Dit heb ik geen andere router tot nu toe zien doen (in combinatie met mijn eigen WLAN spullen dan, het zal niet voor iedereen hetzelfde zijn).

Wijziging in beoordeling:
Featureset naar 5 sterren, beheerbaarheid naar 4.

~[/update 29-05-2011]

Heb jij ook een Netgear WNDR3700?

Meer advertenties

Ik ben het met je eens op alle punten die jij noemt. Het is inderdaad een supersnelle router, maar de (standaard) functionaliteit is inderdaad een beetje karig.

Ik snap alleen niet helemaal waarom je hem terug hebt gedaan? Wacht even een maandje of 2 en er is een goede custom DD-WRT firmware met alle functionaliteit die je nodig hebt. Dan is het echt een super apparaat!
Enig nadeel was voor mij de USB disk.
Ik heb het geformateerd als EXT3 en data naar de schijf gekopieerd via de router (werkt ietsie sneller)
Fotos zou mooi zijn.
Dat heeft weer te maken met het feit dat ik van historisch uit niet echt tevreden was over DD-WRT. Dat was dan overigens op mn Linksys WRT54G. DD-WRT is (of was althans destijds) ZO overloaded met voor mij zinloze features dat het veel en veel te traag werd. Als ik bv een torrent aan het staan met pakweg 100 connecties, die met 1.5MB/sec aan het binnenkomen was, zakte de performance van de interne switchpoorten met ongeveer 80% in. Tomato was een verademing wat betreft performance en stabiliteit, en daarom ben ik sindsdien van DD-WRT afgebleven. Maar inderdaad, dat is gebaseerd op ervaringen van zeker 3 jaar terug.