OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart

Specificaties 6,41" • 2340x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart Review

B1rtTestpanel 21 februari 2019, laatste update op 21 februari 2019, 2.866 views Testpanel

OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart

De OnePlus 6T is een toestel met heel goede hardware, zoals een mooi en groot scherm, snelle processor, meer dan genoeg geheugen en lange batterijduur. Helaas zijn er ook tekortkomingen zoals het gemis van een 3,5mm jack, tegenvallende camera, slecht werkende vingerafdrukscanner en persoonlijk vond ik het uiterlijk tegenvallen.

Pluspunten

• Lange batterijduur en ook snel opladen
  • Erg mooi en groot scherm
  • Snelle processor en meer dan genoeg geheugen, wat resulteert in een soepele werking
  • Schuifknop aan de zijkant om bel/notificatie geluid mee in te stellen
  • Goed bereik
  • Bij eerste gebruik waren de gegevens en instellingen snel en eenvoudig overgezet
  • Goed update beleid

Minpunten

• Tegenvallende camera
  • Relatief dure telefoon
  • Geen 3,5mm jack
  • Langzaam en onnauwkeurig werkende vingerafdrukscanner
  • Vrij slecht geluid uit de speakers

Na het invullen van een poll van 23 januari ben ik samen met 4 mede-Tweakers at random uitgekozen om de OnePlus 6T twee weken lang te testen. Ik kende OnePlus uit de tijd van de OnePlus One en OnePlus 2, wat toen bijna revolutionaire toestellen waren door de zeer goede prijs-kwaliteit verhouding en een relatief kaal besturingssysteem. Daarna ben ik het merk eigenlijk uit het oog verloren tot ik de poll op Tweakers zag. Ik ben dus erg benieuwd of deze telefoon nog net zo revolutionair is als hun eerste modellen.

Unboxing: Meegeleverde onderdelen

Het eerste wat je ziet is een stevige doos met een minimalistisch en fraai design, omwikkeld met een rood papier met een vlijende omschrijving van hun community.

Bij het openen van de doos zie je als eerste direct je toestel.
Onder het toestel ligt een invitation letter waarin je onder andere welkom wordt geheten tot de OnePlus community.

Daaronder vinden we de oplader met kabel en een verloopje ter vervanging van de 3,5mm jack.

Mijn eerste indruk: Bouwkwaliteit en design

Bij het uitpakken is mijn eerste indruk dat het toestel behoorlijk groot is, maar verassend genoeg vind ik het gewicht wel weer meevallen. Daarnaast voelt de telefoon erg degelijk aan, met een stevige behuizing en stevige knopen. Naast de ontgrendel en volume knoppen zit er een schuifbare knop met 3 standen, wat gelijk doet denken aan de twee-standen knop aan de zijkant van een iPhone. Je voelt dat de knoppen weinig speling hebben en je ziet dat ze strak in de behuizing passen. Zelfs de schuifbare knop voelt erg stevig en degelijk aan, dit dan in tegenstelling tot die van de iPhone. Hierdoor krijg je gelijk een goed gevoel over de bouwkwaliteit en aandacht voor detail. Bij verder gebruik begint er wel een klein negatief puntje op te vallen: Als ik met mijn vinger over de hoeken van het scherm beweeg, voel ik een relatief scherp randje. Gelukkig merk je hier in het dagelijks gebruik vrijwel niks van, maar zonder dit puntje was de bouwkwaliteit perfect geweest.

De voorkant van de OnePlus 6T bestaat bijna volledig uit het scherm, wat gelijk duidelijk maakt dat dit een moderne telefoon is. Alleen doet de grote radius van de afgeronde hoeken mij denken aan oudere telefoons, zoals bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S4. Dit vind ik toch wel een gemis voor een premium telefoon. De achterkant is mat zwart wat erg mooi oogt en waarop vingerafdrukken nauwelijks zichtbaar zijn. Hier zie je ook de twee lenzen voor de camera en de led van de flitser. Fijn om te zien is dat de camera nauwelijks uitsteekt en beschermt wordt door de rand die rondom het glas zit en dat een heel klein beetje uitsteekt voorbij de camera. Dit geeft vertrouwen dat het glas niet zo snel zal gaan krassen en voel je dat de telefoon stevig op zijn rug ligt.

Eerste keer opstarten: OnePlus Switch

Bij het opstarten kom ik al snel bij het overzetten van de instellingen en gegevens naar de OnePlus 6T. Hiervoor gebruikt het de OnePlus Switch app, waarmee je door middel van NFC verbind met je oude telefoon. Op de oude telefoon wordt dan dezelfde app geïnstalleerd en vervolgens kun je kiezen welke gegevens je over wilt zetten. Dit alles werkt erg gemakkelijk en intuïtief. Ik heb nog niet eerder zo makkelijk en snel alles over kunnen zetten naar een nieuwe telefoon.

Dagelijks gebruik: De gemakken en ongemakken

Nadat de apps zijn geïnstalleerd en alles is overgezet begin ik met het ontdekken van de telefoon. Het valt gelijk op dat er een vrij kale versie van Android op staat, wat mij goed bevalt. Dit gecombineerd met de sterke hardware maakt dat de telefoon erg soepel in het gebruik is en ik geen een keer het gevoel heb dat de telefoon moeite heeft met de apps die ik gebruik. Verder valt het ook op dat de telefoon erg stabiel is. Geen een keer is er een app vastgelopen, laat staan dat de telefoon zelf is vastgelopen. Daarnaast valt het op dat er geregeld software updates zijn voor de telefoon, waardoor deze snel de laatste beveiligingsupdates heeft. Dit alles zorgt ervoor dat je er altijd op kunt vertrouwen dat deze telefoon werkt.

Het ontgrendelen van de telefoon kan op meerdere manieren. De twee opvallendste zijn face-unlock en het ontgrendelen met de vingerafdrukscanner. Face-unlock werkt snel en soepel, maar is helaas geen veilige manier van ontgrendelen. Daarom heb ik dit ook vrij snel weer uitgezet. De vingerafdrukscanner zit op dit toestel onder het scherm. Dit is een heel fijne plek, omdat je er altijd bij kan ongeacht de manier waarop je de telefoon gebruikt en beet hebt. Helaas merk ik al snel dat de vingerafdrukscanner erg onnauwkeurig is en geregeld mijn vinger niet goed scant. Dit zorgt er voor dat ik vaker meer dan eens moet scannen, dan dat het in een keer goed gaat. Daarnaast duurt het ook ruim een seconde en soms zelfs langer voordat de scanner je vinger heeft gescand. Vergeleken met andere scanners, die dit in een fractie van een seconde kunnen, is dit een enorme tegenvaller. Uiteindelijk heb ik de scanner ook zonder beschermfolie geprobeert, dit verbeterde de nauwkeurigheid een beetje. Maar lang niet genoeg om hier nog positief over te kunnen zijn.

Een leuke feature van de OnePlus 6T is het gebruik van navigatiegebaren. Door deze te gebruiken verberg je de navigatiebalk onderaan de telefoon en vervang je deze door op een bepaalde manier vanaf de onderkant van het toestel omhoog te swipen. Dit zorgt ervoor dat je het volledige scherm gebruikt, waardoor de telefoon bijna volledig uit bruikbaar scherm bestaat. Helaas viel het gebruik hiervan wel tegen. Elke navigatiefunctie is vervangen door een swipende beweging vanaf onderaan het scherm, hierdoor gebeurde het geregeld dat ik de verkeerde functie gebruikte en bijvoorbeeld opeens terug naar het home screen was in plaats van een scherm terug. Een vergelijkbare oplossing heb ik gezien op mijn Xiaomi Mi Mix 2S, deze gebruikt swipes vanuit verschillende richtingen van het scherm waardoor ik veel minder vaak een verkeerde functie gebruikte. Het idee is dus erg leuk, maar de uitwerking kan wat mij betreft iets beter. Desondanks denk ik dat als het swipen voor jou wel werkt het een hele goede toevoeging is om het volledige scherm te kunnen gebruiken.

Hardware pros: Scherm, batterij en bereik

Het scherm van de OnePlus 6T is in mijn ogen een van de grootste pluspunten. Hij beslaat bijna de volledige voorkant, afgezien van de druppel notch en kleine randen rondom. Wat er zeker met de navigatiegebaren voor zorgt dat je het gevoel hebt dat je de grootte van de telefoon volledig benut. Daarnaast is de kwaliteit van het OLED scherm simpelweg fantastisch. Het kleurenbereik is heel mooi: zwart is diep zwart en de kleuren zijn mooi gebalanceerd. Deze balans is overigens in te stellen met een paar van te voren gedefinieerde opties, je hebt dus geen volledige vrijheid in het instellen van de balans maar de opties die er op staan zijn erg goed uitgezocht. Daarnaast kan het scherm ook erg helder staan en heb ik in het beetje zonlicht dat in de afgelopen twee winterse weken scheen de telefoon altijd goed kunnen gebruiken. De keerzijde is alleen dat de donkerste stand wat mij betreft nog wel wat donkerder had gekund.

Een ander enorm pluspunt van de 6T is de batterij. De batterij gaat makkelijk een dag mee, zelfs bij intensief gebruik. Bij licht gebruik gaat hij zelfs veel langer mee. Zo heb ik hem een week lang enkel opgeladen als ik heen en weer naar werk reed, hem dan de dag door met enige regelmaat gebruikt voor sites en appen en toch geen een keer s nachts nog aan de oplader hoeven doen. Ik heb wel het vermoeden dat de instellingen van de batterij besparing vrij agressief zijn, aangezien ik voor de app die ik gebruik als wekker (Sleep for Android) wel instellingen aan heb moeten passen zodat deze me s ochtends ook echt wakker maakte en niet werd tegen gehouden door het batterijbeheer. Ondanks dat kleine ongemak zorgen die instellingen in combinatie met de grote accu er wel voor dat de telefoon erg lang mee gaat.
Mocht het dan een keer gebeuren dat je de telefoon na intensief gebruik ver leeg hebt gemaakt, dan zorgt de quick-charge oplader ervoor dat de telefoon ontzettend snel is opgeladen. Met name de eerste 50% van de batterij waren na ongeveer een half uurtje opgeladen. Dat is echt enorm snel. Zeker als je ziet hoe lang de telefoon daar vervolgens weer mee kan doen.

Het bereik van de telefoon is erg goed. Ik heb op mijn werk 3 telefoons gebruikt: De LG G4, de Xioami Mi Mix 2S en deze telefoon. En van deze telefoons had de OnePlus als enige constant bereik bij dezelfde provider.

Hardware cons: Koptelefoon aansluiting en camera

Het gaat er al vaak genoeg over en zeker hier op Tweakers.net, maar ik wil het toch graag kort benoemd hebben: Het gemis van de koptelefoon aansluiting. Ik had in eerste instantie niet verwacht dat ik het echt zou missen, aangezien ik muziek via de telefoon voornamelijk luister in mijn auto via een bluetooth verbinding. Toch merkte ik dat ik een enkele keer op werk en in het OV graag naar muziek had geluisterd en wel een setje oordoppen bij de hand had, maar geen verloop stukje. Na jarenlang muziek luisteren heb ik op een aantal plekken wel een setje oordoppen liggen en anders heeft iemand in mijn omgeving wel een setje bij de hand, maar ik ken niemand die er aan denkt om het verloopje mee te nemen. Daardoor grijp je toch vaak mis. Voor de mensen die geregeld via oordopjes luisteren is het waarschijnlijk vrij makkelijk om het verloop kabeltje vast te laten zitten aan je oordopjes, waardoor je altijd kunt luisteren naar je muziek. Maar zeker voor de mensen die zo af en toe eens luisteren is het niet hebben van de 3,5mm jack een echt gemis.

Een ander punt wat ik nog graag wil benoemen is de kwaliteit van de camera. Ik ben niet zo’n fanatieke fotograaf, maar had wel gezien dat de telefoon goed scoorde op een camera benchmark van DxOMark (https://www.dxomark.com/oneplus-6t-review-good-performer/). Daarom had ik toch vrij hoge verwachtingen van de camera en in eerste instantie vond ik de camera ook erg goed werken tijdens de eerste dag. Alleen toen het ging schemeren merkte ik dat de kwaliteit van de foto’s erg achteruit ging. Dit is tegenwoordig het vlak waarop telefoons met een goede camera zich onderscheiden. Ondanks dat het niet de beste camera is heb ik toch veel goede foto’s kunnen nemen, maar bij slechte belichting valt de kwaliteit wel tegen. Voor deze prijs had ik gewoonweg meer verwacht van deze camera.

De OnePlus 6T is een telefoon van hoge kwaliteit die alle opzichten solide en degelijk aanvoelt. Het design had van mij iets strakker gemogen, met name de hoeken van de telefoon. Desondanks ziet de telefoon er met het grote OLED scherm van hoge kwaliteit, smalle randen en druppel notch er heel goed uit en heb je het gevoel de grootte van je telefoon volledig te benutten.
Door de uitstekende processor en een bak geheugen hapert de telefoon nooit. Gecombineerd met een kale Android versie die geregeld wordt geüpdatet en met handige features is uitgevoerd, voelt het dagelijks gebruik simpelweg soepel en stabiel. Het enige nadeel in het dagelijkse gebruik is de trage en onnauwkeurige vingerafdrukscan, waar ik me door het vele ontgrendelen wel aan ben gaan ergeren.
Het soepele en stabiele gebruik wordt sterk gecomplimenteerd door de uitstekende accuduur van deze telefoon. De grote batterij is snel gevuld met de quick-charge oplader en gaat makkelijk een dag mee. Deze combinatie geeft voor het dagelijkse gebruik echt het gevoel dat je kunt vertrouwen op deze telefoon.
Helaas is niet alle hardware perfect en valt de camera me erg tegen voor een telefoon is deze prijs categorie. Ook qua geluid valt de telefoon tegen, zo ontbreekt de koptelefoonaansluiting en valt het geluid uit de speakers erg tegen.

Kortgezegd zou ik de OnePlus 6T omschrijven als een degelijk en zeer betrouwbaar toestel, toch is het toestel naar mijn idee de €580 waarvoor hij nu te koop staat niet waard. Binnen de prijscategorie waarbinnen de telefoon zit zijn er veel alternatieven te vinden die minstens €100 en soms bijna €200 goedkoper zijn met vergelijkbare specs.

Heb jij ook een OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart?

Welke telefoon heeft voor 380 EUR dezelfde specs?

Niet de F1 want veel minder scherm, slechte OS en veel mindere afwerking. Ander toestel kan ik niet bedenken.

[Reactie gewijzigd door svenverbruggen op 23 februari 2019 07:08]

De Pocophone F1 vind ik inderdaad ook niet echt te vergelijken, maar de Mi 8 dan weer wel.

De Xiaomi Mi 8 kost zo'n €380 en komt aardig overeen met de OnePlus 6T.
- Camera: Vergelijkbare DXoMark score (respectievelijk 99 en 98)
- Processor: Beide dezelfde
- Geheugen: Respectievelijk 6GB vs 8GB. Door het geheugenmanagement van tegenwoordig verwacht ik dat je hier erg weinig van zult merken in het dagelijks gebruik.
- Scherm: Beide een OLED Full HD scherm, met respectievelijk een brede notch vs een druppel notch.
- Batterijduur: Bij beide een goede batterijduur en hun eigen vorm van quick charge. Hier heeft de OnePlus 6T wel een klein voordeel.

Dan blijft het enige verschil tussen de toestellen het OS, al zitten beiden al wel op Android 9. De Xiaomi op MIUI 10, wat een aantal leuke features heeft en vaak als positief wordt gezien door mensen die van IOS komen. Nadeel zijn de Mi apps. Die van de OnePlus 6T is een stuk kaler en zal daardoor net wat soepeler draaien.

Al met al vind ik de verschillen dusdanig klein dat het grote prijsverschil niet kan worden goed gepraat.

[Reactie gewijzigd door B1rt op 23 februari 2019 11:06]

De Mi 9 wellicht? Elke andere telefoon is op sommige vlakken gelijkwaardig, maar zeker niet op alle fronten. Maar ik ben het wel eens dat de prijs redelijk aan de hoge kant is.
De Mi 8 vind ik persoonlijk behoorlijk overeenkomen. Zie mijn reactie op Sven.

Zelf heb ik laatst de Xiaomi Mi MIX 2S gekocht. De prijs voor het toetstel was in combinatie met een goedkoop Tele2 abonnement slechts €240 (normaal €300 los). Daarvoor heb ik in vergelijking met de Mi 8 enkel in moeten leveren op scherm kwaliteit (OLED vs LCD) en selfiecamera die ik persoonlijk nooit gebruik.

Hoe dan ook maakt het niet echt uit met welke telefoon je de OnePlus 6T vergelijkt, hij is in mijn ogen minstens €150 te duur.
Ik denk dat je bedoelt te zeggen dat deze telefoon te duur is in vergelijk met andere low cost-high performance modellen. En daar heb je gewoon gelijk.

Maar voor veel gebruikers spelen er meer dingen mee. Bijvoorbeeld het service netwerk. Een van mijn juridische medewerkers probeerde zijn iPhone op te laden en merkte dat dat niet meer lukte. Andere kalen/lader, nog steeds niet. Bezoekje aan de Apple store (open op zondag) en na een uurtje en een rekening van 72 euro werkt alles weer. Probeer dat maar eens met je Xiaomi. Voor een bedrijf is dat gewoon ongelofelijk belangrijk.

Ik zelf liet in Singapore mijn iPhone in de goot vallen tijdens een wat wilde avond. Om 10 uur de volgende ochtend aan het ontbijt had ik een nieuwe die in elk opzicht het zelfde was als de oude. Hardware, software, settings, data. Natuurlijk kost dat goed geld maar het was gewoon elk dubbeltje waard. De medewerker die midden in de nacht alles geregeld heeft in de Apple Store (24/7!) heeft het aan niets ontbroken die reis. Ik zat economie op de reis terug, hij zat 30 meter meer naar voren.
Kun je foto's toevoegen gemaakt met de camera? Je geeft aan dat de camera tegenvalt, dat wil ik dan graag met eigen ogen zien natuurlijk. Dus in verschillende licht omstandigheden wat foto's zou een logische toevoeging aan deze review zijn.
De "slechte" vingerafdrukscan zie ik vaker voorbij komen. Zelf ben ik echter overgestapt van een Samsung Galaxy S8+ naar de OnePlus 6t zoals hierboven reviewed. Ik kan me echter niet vinden in dit commentaar simpel omdat de locatie van de vingerafdruk scan optimaal is. Bij Samsung had ik vaker problemen met het unlocken van de telefoon met mijn vinger omdat deze ongelukkig geplaatst was.
Dat is wat ik ook vermelde in mijn verhaal. De locatie is super en altijd bereikbaar.Wat de scan naar mijn mening slecht maakt is de combinatie van de onnauwkeurigheid, zeker icm een screenprotector, en de trage scantijd.
In het dagelijks gebruik waarbij ik de telefoon ontgrendel, beveiligde apps ontgrendel en wachtwoorden invul door gebruik van de vingerafdrukscan, werkte dit frustrerend. Zeker omdat ik de snelheid en nauwkeurigheid van de "fysieke" vingerafdrukscanners gewend ben.

Ik ben wel benieuwd hoe jij de nauwkeurigheid en scansnelheid hebt ervaren.
Zelf heb ik de vingerscan icm gezichtsherkenning ingesteld en ontgrendeld de telefoon eigenlijk altijd direct, geen frustraties dus bij mij.
De vingerafdrukscanner, direct naast de camera plaatsen, was zeer ongelukkig gekozen bij de S8 serie. Zoals het nu is bij de S9 serie, is velen malen beter. Gewoon onder de camera, waardoor je niet per ongeluk iets anders aandrukt.

Wat ik bij een ander in-screen vingerafdrukscanner merk, is dat die veel minder accuraat is. Zowel met als zonder screenprotector. Ik ben benieuwd hoe accuraat de S10 is, want de geruchten gaan dat die sensor niet/slecht werkt als je hem met een screenprotector gebruikt. Als dat het geval is, dan is het in de basis al een implementatie die leuk is op papier, maar slecht is voor de consument.
Ik zie het niet meteen vermeld. Wat met de trilmotor? Want dat is het enige grote minpunt voor mij bij de 6. Als hij in m'n broek zit mis ik merendeel van de berichten wanneer hij op trilstand staat. Hij mag gerust 10x intenser voor mij...
Heb ik inderdaad niet vermeld, maar in mijn beleving was de trilmotor best wel zacht. Het duurde vaak wel even voor ik door had dat ik gebeld werd.
Maar in die 2 weken had ik er niet genoeg last van om nog te kijken naar de instellingen. Mogelijk zijn de trillingen met de juiste instellingen wel sterker.

[Reactie gewijzigd door B1rt op 28 februari 2019 16:24]