Specificaties 16,4" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCF11M1E/H Review

Dump 22 april 2010, laatste update op 22 april 2010, 3.953 views

Sony Vaio VPCF11M1E/H

Pluspunten

• Beeld is mooi.
  • Het apparaat heeft alle features, bluetooth, blu ray enz
  • Gewicht is goed

Minpunten

• Sony overlaadt je met trialsoftware waar je niet vanaf komt
  • Gn clean install mogelijk
  • Mousepad zit op een beetje rare plek

Ik ben al meer dan een week bezig om mijn Vaio (VPCF11M1E) fatsoenlijk aan het werk te krijgen. Het ding is zo traag als stront. Oorzaak: trialware ofwel 'bloatware'. De hardware is zeker niet slecht, maar de software die je erbij krijgt maakt dat het ding traag is, al voor je er goed en wel mee aan het werk bent gegaan. Probleem is dat je er niet vanaf komt zonder de werking van features nadelig te beinvloeden. Sony waarschuwt daar zefs voor! ...

Sony heeft inmiddels een bijzonder slechte reputatie opgebouwd als koppelverkoper van allerhande software. Ze mogen natuurlijk best proberen, maar ze moeten dan wl k een 'clean install' bij hun laptops leveren.

Welnu, dat doen ze niet. Ze hebben het zelfs gepresteerd om zo'n 'clean install' (voor Z-series) bij de klant in rekening te brengen! ($50,-). Dat leverde ze zoveel slechte pers op dat ze het schijfje uiteindelijk toch maar gratis gingen leveren aan alle klagende klanten.

Maar dat ze nou geleerd hebben van die zeperd? Nee hoor... Ze doen het gewoon wr! Ik kreeg deze week antwoord van Sony dat ik de ongevraagd meegeleverde trialsoftware kan proberen te verwijderen, maar dan moet ik er wel rekening mee houden dat de computer niet meer normaal werkt!

}:| Zo zout heb ik het nog nooit gevreten!... Stel je koopt een Mercedes en je krijgt er ongevraagd een navigatiepakket of een lederen stuur bij dat je na drie maanden (extra) moet gaan afrekenen. Als je die spullen laat vervangen door iets anders, dan waarschuwen ze je dat de airbags dan misschien niet meer werken of de remmen weigeren. Je zou toch ontploffen :( en meteen de auto teruggeven. Of niet dan?... Vergeef me dat ik hier ook even uiting geef aan mijn ergernis, maar ik hoop dat ik zo in ieder geval anderen voor een miskoop kan behoeden.... :S

Mijn advies: Blijf dus weg van (elke) Sony Vaio tot je zeker weet dat voor het model dat jij op het oog hebt al een goede 'clean install' beschikbaar is. De F11-serie is nog te nieuw om je mee in te laten, tenzij je een wizzard bent die kan tweaken als de beste en bereid is het risico te nemen dat je later merkt dat de laptop toch niet goed werkt. Als jij al zover bent dat je een mooie, veilige clean install hebt voor deze laptop, meld het dan beslist even s.v.p.!

Heb jij ook een Sony Vaio VPCF11M1E/H?

even voor mijn idee: voor die clean install kun je toch een op een willekeurige plek gedownloade Win7 Home Premium DVD gebruiken?
Dat vraag ik mij eigenlijk ook af. Pluk je ergens van het internet (torrent / usenet) een installatie en gebruik je de originele key! Telefonische activatie.. hoe werkt dat...?
Je zorgt dat je inderdaad een torrent pakt, kies natuurlijk wel voor de zelfde versie bv home of premium bij installeren. 32bit of 64 maakt niet uit. Serial invoeren die aan onderkant zit geplakt. Vervolgens bellen, gaat met automatisch systeem. 30 cijfers in voeren, klaar.
Er plakt vanonder toch een Windows licentie?
DVDtje downloaden en branden, Windows met licentie er opnieuw op.

Geen gezeik meer met Trial/bloatware, okay, het vergt iets meer inspanning, maar het eindresultaat is wel stukken beter.

Immers is dit wel Tweakers, en ik denk dat een groot deel van de mensen hier heus zelf een fresh install via een zelfgebrand Windows DVDtje kunnen.
Vaio's zijn over het algemeen zr goede laptops, het is inderdaad jammer dat Sony lastig doet met hun bloatware, maar de omweg is nu niet zo moeilijk..?
Heb deze laptop zelf, reinstall gedaan, serial gebruikt van de onderkant. Even telefonisch activeren. Drivers perfect en snel op te halen geloof maar 2 nodig van sony. Klaar is kees. Super snel mooi systeem. 30 min en je systeem is klaar om mee te werken. Vooral de super uitgevoerde specs van dit systeem maken het een topper. En voor de tweakers deze i5 heeft hardware virtualisatie mogelijkheden, iets wat de 400x series en sommige 500x niet hebben.

[Reactie gewijzigd door fortfort op 22 april 2010 12:58]

Weet ik niet waar jij mee bezig bent, maar ik heb een Sony Vaio Y onlangs gekocht. Daar zat ook allerlei software op. Wat ik er af heb gegooid is McAfee Anti-virus, Norton Online Backup, MS Works en de Office 2007 trial. Voor het verwijderen vond ik hem al niet sloom en na het verwijderen loopt hij super in Windows 7 (al gebruik ik het nauwelijks want ik heb er Linux naast gezet wat ook prima loopt).
En mijn Sony Vaio Y heeft een Core 2 Duo SU7300 1.3GHz, dus daar moet deze laptop met Core i5 toch zeker wel gehakt van kunnen maken.
Ik zou zo weer een Sony Vaio kopen, want over de kwaliteit van het laptop ben ik tot nu toe hartstikke tevreden.
Wat een flauwekul. Afgelopen vrijdag een clean install gedaan op een Vaio VPCEB1C5E. De originele key gebruikt van de onderkant van de machine. Even telefonisch geactiveerd en het ding loopt als een zonnetje. Verder staat er inderdaad veel bloatware op. Maar dat is dus te verwijderen.
Ik heb 3 sony vaio's en die software uninstall je zo hoor.

Via msconfig zeg je de overbodige meuk uit. Klaar.

Wat ik wel aanraad is de Recovery partitie te laten staan, dit kan wel eens van pas komen. Ik heb ooit meegemaakt dat je dan geen garantie krijgt wanneer je geen officiele installatie hebt geinstalleerd en dat je dan kosten moet gaan betalen om officiele media te ontvangen van de fabrikant (aldus Acer/HP).

De notebook zelf ziet er goed uit en het scherm is ontzettend mooi. Je koopt iig geen miskoop, aangezien er goede specs op zitten. Echte aanrader!!
Juist! Goede review! Hier hebben we wat aan! Ik weet nu zeker dat ik deze laptop ga halen, thanks mate!

Vrij vertaald: Wat een pruts'review' wat hebben we hier nu aan? Je gal spuwen doe je maar op een of andere dom forum, dit is een serieuze website waarin je mensen informeert over je ervaringen met het gebruik van de laptop.

Wat zijn de pre's, waar loop je tegenaan en hoe heb je dit opgelost? Waarom heb je hem aangeschaft? Enz, enz.

Succes met de update!
Misschien krijg je straks ook nog eens last van het Piepend geluid of Harde fan
dan wordt je review vast nog een stuk interessanter.
Heeft iemand deze laptop al eens geprobeerd onder Ubuntu 10.04 LTS?

Ik wil hem graag kopen als deze Ubuntu goed kan draaien.