Fitbit Charge 3 Grijs (Zwart)

Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel - Bekijk alle specificaties

Fitbit Charge 3 Grijs (Zwart) Review

Septimamus 21 februari 2019, 4.771 views Product gekocht

Fitbit Charge 3 Grijs (Zwart)

Voor een gezondere levensstijl opzoek gegaan naar een gadget wat daarbij helpt. Waarom ook niet gebruik maken van de huidige technologie. Al snel bij Fitbit aangekomen. Na wat vergelijkingen uitgekomen op de Fitbit Charge 3. Zeker geen spijt van gehad. In de verdere review waarom.

Pluspunten

• Mooi materiaal
  • Goed afleesbaar scherm
  • Goed uitgedachte layout
  • Waterdicht
  • Extra bandje meegeleverd
  • Hoop functies
  • Lange batterijduur

Minpunten

• App trekt telefoon batterij heel snel leeg
  • Navigatie, alhoewel goed, soms connectieproblemen
  • Touchscreen niet heel gevoelig
  • Voor synchronisatie moet de gps aanstaan

Fitbit afbeelding

Eerste indruk

Sportief, smal, kinderlijk? Dit schoot als eerste door mijn hoofd. Het geruite patroon sprak mij wel gelijk aan. Het heeft het net even een iets sportievere en meer volwassen uitstraling. Het bandje, alhoewel stug, voelt goed en solide. Niet alsof het elk moment kan scheuren. Het is aan de ene kant fijn dat het scherm niet breder wordt dan het bandje, maar tegelijkertijd maakt dit het weer wat kinderlijk naar mijn mening. Ik kan me in ieder geval nog herinneren dat ik zo'n soort horloge had als kind, felgroen. Kwestie van smaak.

Gebruik

Het was eerst even vogelen maar het sprak toch redelijk voor zich hoe je de Fitbit moet besturen. Kwestie van swipen. Toch zit er aan de linkerkant een fysieke touch knop. Goede toevoeging als je het mij vraagt. Het touchscreen wil nog wel is een swipe overslaan, een fysieke terugknop om terug te komen naar het overzicht is hierbij heel handig. Zeker als je wat grote vingers hebt en een iets te fanatieke motoriek. Neemt niet weg dat de Fitbit eg comfortable om de pols zit.
app
Homescreen app 1/2
Homescreen app 1/2

Homescreen app 2/2
Homescreen app 2/2

De app is mooi en overzichtelijk. Het voelt als menig ander health app. Zelf heb ik wel is de Health app van Samsung gebruikt op mijn smartphone. Maar het is niet erg handig om tijdens het sporten, bewegen oid telkens op je smartphone te moeten kijken. Het synchroniseren kan overigens wel even duren met de Fitbit. Na een workout moet je het zeker even een paar minuten geven voordat het overzicht op je smartphone staat. Niet storend voor mij, even douchen en als je klaar bent heb je keurig je overzicht wat overigens wel heel compleet is.

Fiets Overzicht
Overzicht van workouts

Fiets overzicht - Speed
Overzicht van snelheid (Helaas een hoop stoplichten in Den Haag)

Fiets overzicht - Heart
Hartslag

Fiets overzicht - cals
Verbrande Caloriën

Fiets overzicht - impact
Snel overzicht van de impact

Fiets overzicht - recent
Recente workouts
Navigatie
De Fitbit zelf heeft geen ingebouwde navigatie. Nou kan je wel via je smartphone de navigatie koppelen aan de Fitbit. Nadeel hiervan is dat je de smartphone dus mee moet nemen. Het koppelen is niet altijd even soepel maar meestal gaat het snel zat. Ik heb wel is meegemaakt dat de connectie halverwege even wegvalt, maar dit goed gecorrigeerd. De navigatie is, als je dat instelt, overigens erg precies. Ik heb een halve straat ingereden en weer terug op de fiets en ook dit was zichtbaar in het overzicht. Van de nauwkeurigheid was ik aardig onder de indruk. Waar ik overigens niet van onder de indruk was is de batterij actie tijdens de navigatie. Voor de link moet je GPS en Bluetooth aanhebben. Je mag dan blij zijn als je telefoon het een halve dag volhoudt op een volle accu. Hier zou ik toch graag verbetering in willen zien.
Scherm
Zoals eerder gezegd werkt het touchscreen niet altijd even soepel. Het swipen van rechts gaat bijvoorbeeld eerst 4 keer fout. Het vergt misschien een beetje finesse. Over het algemeen gaat het na wat langer gebruik een stuk beter. Het blijft natuurlijk een behoorlijk klein apparaat. Zeker als je wat grotere handen hebt is dat fijne werk soms wat lastig.

Het scherm kan bepaalde overzichten laten zien en worden ingesteld door middel van de app op je smartphone. Zo kan je de layout veranderen met een overzicht wat je zelf fijn vindt.

Overzicht - sync
Het overzicht waar je veranderingen kan aanbrengen in je Fitbit. (Zoals je ziet heb ik sync en all-day-sync uitstaan om mijn batterij te sparen.)

Klokken
Verschillende interfaces voor de homescreen van de Fitbit

Naast dit alles is het scherm van goede kwaliteit. Het is fel en scherp en goed af te lezen in de zon. Overigens ook fijn dat het waterdicht is om in de regen de workout te kunnen doen mocht je je heel erg rocky voelen. Hoe de touchscreen hierop reageert heb ik nog niet kunnen testen.
Accuduur
Hoe ik over de accuduur van mijn telefoon denk doormiddel van de Fitbit app heb ik hierboven al beschreven. Neemt niet weg dat de batterij van de Fitbit zelf heel lang meegaat. Ik heb de Fitbit volledig opgeladen en 2 dagen later had ik nog 81% batterij over. Hierbij moet ik wel zeggen dat all-day-sync dus uitstaat. Hierdoor kan de batterij wat langer meegaan. Ik zet de sync alleen aan als ik een workout ga doen. Op deze manier zou de batterij dus 8-10 dagen mee moeten gaan.
Overige functies
Je kan je standaard chat-app instellen in de Fitbit app waarna je notificaties op je Fitbit krijgt. Ik heb dit zelf ingesteld op WhatsApp en krijg, als ik een WhatsApp krijg, een notificatie op mijn Fitbit. Het mooie hiervan is ook dat je korte antwoorden kan geven. Een ander voordeel hiervan is, is dat je niet altijd je smartphone voor de dag moet halen. Een handig extraatje dus. Als je bluetooth uit hebt staan, krijg je logischerwijs geen meldingen meer. Simpele handeling om de notificaties even uit te zetten als je ongestoord wilt werken.

Voor een goed overzicht van je activiteiten is de Fitbit zeker aan te raden. Het zit comfortabel om de pols. Geeft je, als je dit zo instelt, een goed overzicht van je huidige stats en houdt, na wat finetuning, je activiteiten goed bij. De prijs valt misschien wat hoog uit maar al met al is de Fitbit zeker aan te raden.

Heb jij ook een Fitbit Charge 3 Grijs (Zwart)?

Interessante review. Fijn geschreven en leest lekker weg, met duidelijke kopjes en toepasselijke afbeeldingen. Een kleine spellingscorrectie: je gebruikt een paar keer "wel is" waar dit "wel eens" zou moeten zijn.

Ik was als Charge 2 gebruiker geïnteresseerd in hoe de 3 werkt en of het een waardevolle upgrade zou zijn voor me. Ik ben benieuwd of Fitbit het bandje verbeterd heeft. De bandjes van de 2 beginnen na enkele maanden te bubbelen aan de kant waar ze aan de behuizing bevestigd worden.
Bedankt, door de enthousiastme wil ik nog wel eens snel typen en zie ik dat soort dingen over het hoofd.

Het punt wat je noemt is echter wel iets waar ik bang voor was. Alhoewel het nu nog allemaal strak en stevig is, heb ik het idee dat het niet al te lang meegaat. Misschien dat ik het nog wel eens vervang voor een steviger iets. De Fitbit wordt in ieder geval geleverd met een extra bandje, dus dat is wel fijn.
Ze blijven wel goed zitten, maar worden inderdaad wat minder netjes bij de connectiepunten. Nieuwe bandjes zijn wel regelmatig in de aanbieding bij Fitbit zelf dus dat kan de moeite waard zijn. Eén bandje is door Coolblue binnen garantie vervangen bij mij. Al met al vind ik het nog steeds zijn geld waard. Handig apparaat.
Ik ben zelf van de charge 2 naar de charge 3 overgestapt, en kan achteraf niet zeggen dat het een euro's waard geweest is. De hartslag meting van de 3 is gigantisch onnauwkeurig, de SPO2 sensor waarmee men adverteert is nog steeds niet in gebruik genomen ("toekomstige feature") en zo zijn er meer minpuntjes die het achteraf gezien niet rechtvaardigen om over te stappen.

Vooral de hartslagmeting, en daarmee calorie verbruik , zijn totaal nutteloos. Een gemiddelde dag levert mij een verbruik van 5000+ calorieën op, iets wat (ongeacht dagelijks sporten) echt veel te hoog is. Op de support forums van Fitbit regent het ook klachten erover. Ook de duurzaamheid van de behuizing is heel slecht. M'n charge 2 was na anderhalf jaar zowat puntgaaf, bij m'n huidige is de verflaag op veel punten al compleet versleten in 4 maanden tijd.

Ik kan m niet als upgrade aanraden, het blijft iets persoonlijks maar lees de support fora maar eens door,het regent echt klachten over de charge 3.
Mijn Fitbit 2 Charge is nu al 1,5 jaar onafgebroken om mijn pols, behalve tijdens douchen en opladen. Aan één zijde van het bandje zit een bubbel, maar niet hinderlijk. Batterij cyclus tussen laden is 4a5 dagen, conform het door de fabrikant gestelde. Trap lopen in huis wordt niet altijd geregistreerd maar als de draagarm onderaan de trap omlaag hangt en bovengekomen even omhoog wordt gehouden is de registratie zeer correct. Traplopen is gebaseerd op 15 treden. Bij roltrappen wil de hoogteregistratie op de loop gaan. Overigens zeer tevreden.
Voor mij was de 3 zeker wel het geld waard ten opzichte van de 2 wegens het veel mooiere scherm en de extra functies. Helaas is de sync, net als bij de 2 vrij beroerd na een aantal weken in combinatie met mijn Android of Windows devices ( Xiaomi, Huawei en Hp) en niet of nauwelijks nog werkend. Met als gevolg dat ik op het laatst zelfs niet meer wekelijks kon syncen.

Na 4 jaar verschillende fitbits gehad te hebben ben ik er nu echt klaar mee, en heb gelukkig van Coolblue m'n geld terug gekregen. Helaas zie ik niets op de markt met een vergelijkbaar goede combinatie van fijne app en functioneel apparaat
Mijn partner en ik synchroniseren via iPhone/iPad en hebben nog nooit synchronisatieproblemen ondervonden en snelheid is ongeveer 20 seconden
Ik moet eerlijk bekennen dat het de laatste tijd wel begint te storen. Ik fiets graag naar mijn werk. Maar nu is het iedere keer zo dat ik eerst 10 minuten aan het wachten ben voor de sync klaar is en ik de GPS kan gebruiken.

Ik heb binnekort een nieuwe telefoon en wil het graag daarmee nog testen. Zeker omdat daar een nieuwer versie van Android op staat. Als ik de telefoon binnen heb dan werk ik de review wat bij. Hopelijk werkt het dan wel goed. Het enige nadeel wat ik dan nog zou hebben is de batterij die zo snel leeg word getrokken.
Ik heb juist het idee dat er een relatie zit tussen de Android versie en de sync kwaliteit, hoe nieuwer Android, hoe slechter de sync.
Die sync problemen herken ik, maar sinds ik mijn mijn moto g5s geupgrade is naar Android 8.1.0 is dat verleden tijd.
Ik ben na 5 jaar vrij fanatiek Fitbit gebruik ook gewoon compleet gestopt omdat ik de Sync problemen zo beu was. Ik heb de Flex, de Charge 1 en 2, de One en een Blaze gehad... Ze liggen nu stof te vergaren in een schuif.
Nee, de App en het sync'n zijn enorm dramatisch geworden de laatste jaren. Jammer, want de Fitbits zelf hebben de jaren allemaal goed doorstaan (de bandjes bestelde ik wel via AliE)

Ik heb de Fitibit gebruikt in combo met de Oneplus 3, 5 en 6, hoe recenter het toestel, hoe meer problemen er waren precies...