Microsoft Surface Studio 2 Core i7, 32GB, 2TB, GTX 1070

Specificaties All-in-one met Ci7-7820HQ en 32GB ram - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Studio 2 Core i7, 32GB, 2TB, GTX 1070 Review

Mattie BTestpanel 19 februari 2019, laatste update op 20 februari 2019, 1.378 views Testpanel

Microsoft Surface Studio 2 Core i7, 32GB, 2TB, GTX 1070

Dit is een prachtige tool voor (grafisch) ontwerpers door met name het prachtige scherm in combinatie met de fijne stylus. Punten om goed in overweging te nemen: Hoge prijs, flexibiliteit en upgradebaarheid.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Vlotte prestaties
  • Fijne stylus

Minpunten

• Hoge aanschafprijs
  • Flexibiliteit
  • Toekomst?

Features Score: 4
Introductie
Van Tweakers en Microsoft kreeg ik de kans de Microsoft Surface Studio 2 bijna twee weken te testen. In deze testperiode heb ik de Studio 2 met name in gebruik genomen als grafische ontwerp tool, naast wat dagelijkse taken zoals internet, mail en netflix. In deze review zal ik de Studio 2 reviewen zoals deze door een (grafisch) ontwerper gebruikt zal worden, een van de doelgroepen waarvoor Microsoft deze computer gemaakt heeft. Ik ga hierbij niet heel diep in op de technische eigenschappen of prestaties (hier heeft tweakers zelf al een mooie review voor geschreven) maar vooral wat voor invloed dit op het gebruik van de Studio 2 dit heeft.

Microsoft Surface Studio 2
De Microsoft Surface Studio 2 is een all in one computer waarbij muis,toetsenbord en stylus inbegrepen zijn. Windows 10 is voorgeïnstalleerd en hierdoor is de Studio 2 een compleet pakket wat direct gebruikt kan worden, afgezien van een internetverbinding en de te gebruiken software. Voor deze review heeft Microsoft ook de Surface Dial meegestuurd, deze moet normaal gesproken apart aangeschaft worden.

Featureset
Beeldscherm en computer
Het meest in het oog springende aspect van de Studio 2 is natuurlijk het prachtige 28 inch beeldscherm met in de voet de computer. Zowel tijdens normaal gebruik als tijdens grafisch werk is het beeldscherm erg fijn in gebruik. Dit komt door het grote formaat, hoge resolutie, goede weergave van contrast en helderheid en het mechanisme om het beeldscherm te verstellen. Dit laatste zorgt ervoor dat het beeldscherm snel en makkelijk gewisseld kan worden tussen de normale werkstand (rechtop), de tekenstand (plat liggend) en alles hier tussenin. Het vier stangen mechanisme (verstopt in de verbinding tussen de computer en het beeldscherm) maakt dit heel prettig in gebruik en zorgt ook voor de juiste stabiliteit als er druk op het scherm gezet wordt door met de stylus te tekenen of het scherm als touchscreen te gebruiken.
Het beeldscherm geeft erg goed het werk weer, met op het oog een erg neutrale kleurweergave en veel contrast. Daarnaast is door de multitouch functie en de stylus pen erg goed input te geven.
Stylus
De Studio 2 heeft een vernieuwde stylus meegeleverd. Hiervoor heb ik veel met Wacom stylussen gewerkt en de stylus van de Studio 2 is in vergelijking hiermee wat dunner(richting een normale ballpoint) en voelt iets zwaarder aan. Het grootst merkbare verschil met de wacom (en andere) stylussen en de Studio 2 stylus is de punt en de weerstand waarmee deze over het beeldscherm glijdt. De Stylus van microsoft heeft een rubberachtige tip waardoor deze iets meer weerstand heeft tijdens het glijden. Dit went erg snel en ik vind het erg prettig tekenen. Het gevoel is lastig in woorden uit te drukken maar als ik de Wacom stylus vergelijk met het gevoel van een ballpoint op papier, lijkt de Studio 2 stylus meer op het gevoel van potlood op papier. Zoals ik ook bij het gebruik van Wacom stylussen had, zorgde de stylus van de Studio 2 er ook voor dat ik in de liggende stand de stylus vaak voor de muiscursor gebruikte in plaats van de muis. Tijdens het gebruik merkte ik geen verschil in precisie tussen de Wacom en Studio 2 stylus, de manier waarop een getekende lijn geregistreerd wordt voelt wel iets verschillend. Ik verwacht dat dit wordt veroorzaakt door de soft of firmware van de apparaten die bijvoorbeeld foutcorrectie doet, maar ik kon hierbij niet kiezen voor een betere of mindere.

Toetsenbord en muis
Bij de Studio 2 wordt een set draadloze toetsenbord en muis bijgeleverd. Deze passen qua esthetiek netjes bij de Studio 2 en zijn via bluetooth verbonden(dus geen usb ontvanger nodig). Tijdens het testgebruik functioneerde deze prima, wel is het toetsenbord in laptopstijl (erg platte toetsen) en is de muis ook vrij plat. Voor langdurig gebruik, bijvoorbeeld een hele werkdag, vind ik persoonlijk wat hogere toetsen en een wat groter formaat muis fijner in gebruik.
Surface Dial
De surface dial een unieke toevoeging op de surface welke goed bij de Studio 2 past. De ronde knop kan zowel op het scherm als op het bureau gebruikt worden voor "extra" functies zoals het aanpassen van kleuren en lijndiktes tijden het tekenen. In de praktijk is dit goed uitgewerkt, helaas moet ik toegeven dat ik dit niet makkelijk in mijn workflow kon integreren. Hoe makkelijk de dial het ook maakt om lijndiktes aan te passen, ik klikte vaak met de stylus toch het knopje hiervoor aan. Voor mij was hierdoor de toegevoegde waarde dus niet zo groot, wat jammer is aangezien de Dial goed werkt. Je moet je werkstijl hier dus op willen/kunnen aanpassen om echt de vruchten van te plukken.

Voor meer details en productfotos, zie de website van microsoft.
Prestaties
De prestaties van de Studio 2 zijn een interessant punt. Voor een gloednieuw product is er technisch gezien een oudere processor gebruikt (zie voor meer info de review van tweakers zelf). Tijdens de test periode heb ik hier gelukkig weinig van gemerkt. De combinatie van veel en snel werk & opslag geheugen, sterke videokaart en vlotte processor zorgen ervoor dat de Studio 2 vlot en responsief aanvoelt. Ook zullen de meeste games hier prima op spelen. Tijdens het werken in grafische software zoals in de Adobe programma's heb ik geen traagheid kunnen merken. Ook een korte test van wat 3D modelleer programma's presteerden goed. Waarschijnlijk kan de videokaart veel voor de "oude" processor goedmaken. Ik verwacht dat het prestatieverschil tussen de gebruikte Intel i7 7820HQ en nieuwere uitvoeringen vooral gemerkt kunnen worden bij taken die veel op CPU power vragen, zoals het renderen van 3D modellen of grote videobestanden. Dit heb ik helaas niet met een systeem met nieuwere i7 processor kunnen vergelijken.
Bouwkwaliteit en robuustheid
De Studio 2 voelt en ziet er erg degelijk uit. De gebruikte materialen, verbindingen en afwerking zorgen ervoor dat het product van hoge kwaliteit aanvoelt en dit straalt vertrouwen uit. Dit is iets wat je naar mijn mening wel mag verwachten van een product in deze prijsklasse, maar de Studio 2 maakt deze verwachting erg goed waar. De manier waarop de studio 2 in elkaar zit maakt het een erg prettige ervaring om deze te gebruiken.
Design
Het ontwerp van de Studio 2 valt in lijn met de andere Surface producten van Microsoft. Het gebruik van glas en metaal en de afwerking hiervan is erg netjes. Knoppen en aansluitingen zijn verborgen waardoor de Studio 2 een erg cleane uitstraling heeft. De grijs metalen behuizing is neutraal waardoor deze in allerlei interieurs of settings goed zal passen, dit is ook wel nodig aangezien de Studio 2 een flink formaat heeft en in bijvoorbeeld een huiskamer behoorlijk aanwezig is. In de huidige uitvoering is de Studio 2 erg netjes en neutraal, ik ben persoonlijk wel benieuwd hoe een zwarte of gekleurde uitvoering zou staan zoals sommige andere producten in de Surface lijn nu gemaakt worden.
Ergonomie
De studio 2 was tijdens de test periode erg prettig in gebruik. Het mechanisme van het beeldscherm zorgt ervoor dat er in verschillende houdingen gewerkt kan worden. Als hoofd invoer kun je kiezen tussen: Muis, multitouchscreen en de stylus waardoor je altijd de fijnste methode voor de job kunt kiezen. Bij sommige producten werkt het touchscreen of stylus "net niet lekker" zonder verdere uitleg kan ik van de Studio 2 zeggen, hier gelukkig wel :) Het enige puntje van kritiek op de ergonomie zou ik het toetsenbord en muis vinden. Hier is nu waarschijnlijk iets meer voor het aspect esthetiek in de surface lijn gevolgd, hier had ik graag een iets ergonomischere versie van gezien zodat je een hele werkdag hier fijn aan kunt werken.
Stabiliteit & betrouwbaarheid
Tijdens de testperiode van ongeveer 2 weken heb ik niets kunnen ontdekken wat niet goed functioneerde. Dit is natuurlijk moeilijk te vergelijken met een langere gebruiksduur, maar de ervaring tot nu toe is in ieder geval goed.
Ondersteuning
Onder ondersteuning review ik in dit geval de ondersteuning met andere apparaten en ondersteuning in flexibiliteit. De ondersteuning met de meeste andere apparaten is goed, zo zijn er bijvoorbeeld 5 USB (waarvan 1 USB C) aansluitingen waar tegenwoordig de meeste randapparatuur te gebruiken is. Natuurlijk zijn de Surface specifieke producten zoals de stylus en dial met de Studio 2 te gebruiken. Het pijnpunt is voor mij de flexibiliteit van de hardware met het oog op de toekomst. Voor zover ik kan zien is de hardware niet makkelijk vervangbaar/upgradebaar, en dit zorgt ervoor dat de levensduur van de Studio 2 loopt tot het moment je tegen de beperking van een van de hardware onderdelen aanloopt. Hierdoor is bijvoorbeeld de keuze voor een wat ouder/minder model processor nadelig omdat je "hier aan vast zit". Voor mij zou dit een lastige overweging worden in de aanschaf van een apparaat als de Studio 2. Het beeldscherm, mechanisme, stylus zou ik graag aanschaffen als ik deze op een (desktop) systeem kon aansluiten, omdat ik dan weet dat deze waarschijnlijk langer dan het computer systeem meegaat.
Over de prijs kunnen we kort zijn, deze is hoog. Als we de prijs puur op technische prestaties of functies vergelijken is de Surface Studio 2 erg aan de prijs. Gelukkig bied de studio 2 vooral in combinatie van eigenschappen wel een erg mooi en compleet product waardoor de prijs te rechtvaardigen is. Iemand die de Studio 2 overweegt zal vooral waarde moeten halen uit de manier waarop de Studio 2 te gebruiken is als werkstation voor (grafisch) ontwerpers en als fijne computer voor alle andere dagelijkse taken. Voor deze doelgroep verwacht ik dat de studio 2 eigenschappen heeft die niet door concurrerende producten worden geboden. Daarnaast is het natuurlijk allemaal verpakt in een mooi jasje.
Tijdens deze testperiode heb ik de Studio 2 als volwaardige computer en ontwerptool erg fijn kunnen gebruiken. Vooral het beeldscherm is een verademing en deze zou ik graag als beeldscherm voor mijn dagelijkse werk willen inzetten. Het gebruik van de stylus is mij ook erg bevallen en zou voor mij een goede vervanging van mijn Wacom tekentablet zijn. Het punt wat mij er van zou weerhouden om de Studio 2 aan te schaffen is de onmogelijkheid om hardware te upgraden. Een product in deze prijsklasse heeft daardoor niet een levensduur die goed "verlengt" kan worden of veel flexibiliteit bied. Al met al kan ik concluderen dat de Studio 2 prettig werkt, alles er verzorgt uitziet en prachtig samenwerkt.

Heb jij ook een Microsoft Surface Studio 2 Core i7, 32GB, 2TB, GTX 1070?

Volgens mij moet Dail -> Dial zijn ;)
Inderdaad! Is aangepast