Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Specificaties 17,3" • 1920x1080 (Full HD) • 1,512TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T Review

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Voor de test van deze laptop heb ik een uitnodiging gekregen van tweakers. Zo was het vooral een beetje overweldigend. En ook direct de laptop mee naar huis gekregen om uit te proberen. Zo ook direct begonnen de laptop aan de tand te voelen

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Mobiele powerhouse
  • 144Hz kleurecht scherm

Minpunten

• Korte accuduur
  • Hoge prijs
  • Slechte plaats en kwaliteit webcam

Nog geen jaar geleden kregen we van Asus ROG de eerste Strix laptop. en nu is de 2de generatie al weer gelanceerd. En kijkend naar de oude Strix laat heel veel van hetzelfde zien.
Ze hebben allebei hetzelfde 1080p 144hz scherm.
Ze hebben allebei een i7-8750H.
Allebei 16GB werkgeheugen.
Maar belangrijkste verschil is de Nvidia RTX videokaart.
Het zou de toekomst van gaming moeten zijn met ray tracing.
Ik heb het nu zelf voor het eerst gezien en meegemaakt.
Na deze laptop in handen gehad te hebben, Zou ik deze zelf kopen als vervanging voor mijn desktop?
Uiterlijk
de bovenzijde heeft geborsteld aluminium die alle vingerafdrukken laat zien als je de laptop beetpakt. de binnenzijde heeft een fijne gladde textuur en een carbon look. De RGB in de laptop heeft natuurlijk niet voor iedereen maar je kan wel je eigen smaak er aan geven. En als de verlichting uit staat heb je wel een laptop waarmee je buiten de deur gezien kan worden. Geen overdreven accenten op de hele laptop op 2 dingen na. het rog logo aan de binnenzijde en de buitenzijde spiegelen waarbij je dit aan de buitenzijde alleen ziet als de verlichting uit staat. Ik vind het wel iets hebben.
Met de laptop open aanschouwen we gelijk het super display. En die ziet er geweldig uit. Een dunne bezel rond het scherm ziet er mooi uit en laat Asus een 17’’ scherm bijna laten passen in het formaat van een 15’’ laptop. die dunne bezel heeft er wel voor gezorgd dat de webcam z’n plek gevonden rechts onder het scherm.
Bijzonderheden
De meest in het oog springende features op de laptop zijn dan vooral het schitterende scherm met 144Hz verversingssnelheid en de RTX 2070.
Na al meer dan 5 jaar een 144Hz scherm op een desktop te hebben is het echt een gigantisch verschil tov 60Hz. En dat is nu ook de beste ontwikkeling voor laptops die ik nu zie, want ik hoef geen 4k op een laptop.
De RTX 2070 die hierin zit is zoals zovele GPU’s een nieuwe serie met nieuwe features. En zo nu ook hier is de feature de Ray Tracing. Na alles te hebben gezien op internet was ik hier heel sceptisch over. Maar nu het zelf te hebben gezien hier is het toch heel wat anders dan op internet een beetje benchmarks en screenshots te kijken. Ik denk echt dat het een techniek is die in een paar jaar zo normaal is dat elke GPU het ondersteund. Alleen nu het zo nieuw is is er weinig content ervoor maar ik zie er zeker wel toekomst in. Zelf heb ik dan zoals meer mensen denken en spring ik nooit met het allernieuwste in zee, maar wacht ik liever tot het zich bewezen heeft en een 2de generatie heeft.
Bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit kan ik heel kort zijn. deze is uitmuntend. Als je hard in het midden van het toetsenbord drukt heeft de laptop weinig mee. het scharnier is ook stevig. tijdens het typwerk op de bank beweegt het scherm niet. maar gaat het niet zo stroef dat je de laptop open kan krijgen met 1 hand.
en na deze tijd doorgemaakt te hebben en overal mee naartoe te hebben genomen heb ik niet het idee dat deze laptop ondanks zijn formaat ook heel stevig is.
Het eerste wat mij opviel is de ventilatie aan de rechterzijde van de laptop. Eerst was mijn indruk dat dit allemaal warme lucht tegen mn hand aan zou blazen en niet lang zou kunnen spelen voor ik zweethanden zou krijgen.
Na een avondje gamen ben ik hier hard van terug gekomen. Zelfs na een paar uur gamen was het niet te merken. Ook de rest van de laptop onder het toetsenbord blijft koel en comfortabel tijdens lange gamesessies.
Geluid
De speakers zitten aan de zijkant en hebben voor een laptop goed geluid en kunnen hard zonder te vervormen. De software heeft ook voor de meest gebruikte koptelefoons en headset goede presets en een goede surround weergave. wat dat aangaat een mooie pluspunt van deze laptop die nog wel eens onderschat wordt
IO
Aan de linkerzijde van de laptop vinden we de een combi 3,5mm poort, 3 maal usb 3.1 gen 1, HDMI 2.0, mini DP 1.4, voeding, en een netwerkpoort.
Rechts vinden we nog een SD kaartlezer en 2 maal USB 3.1 Gen 2. 1 ervan is type C.
voor hebben we een lichtbalk en achter zien we een paar prachtige koperen vinnen voor koeling en geen aansluitingen.
Draadloos hebben we een bluetooth 5.0 en wlan van intel
Gebruiksmanier
Dit is een laptop die je koopt als een desktop vervanging. En heb het ook zo gebruikt deze tijd. Mijn pc is uitgebleven en dan juist alleen deze laptop gepakt. Van normaal internetten op de bank tot aan een lekker spelletje spelen s avonds.
Webcam
De webcam is helaas een teleurstelling. Zo is de plaatsing ervan slecht gedaan. Zelf zit ik niet in het midden en zodra ik in een videogesprek zit en notities moet maken dan kan je onderin mn vingers zien. En ook de kwaliteit is ook echt onvoldoende. het zou een 720p 30fps webcam moeten zijn. Maar de kwaliteit is echt heel slecht, het is heel ruw en heeft echt heel veel ruis. Voor echt gebruik van een webcam zou ik toch een aparte webcam aanschaffen.
Specs
Processor
i7-8750H 6core 12thread (Coffee Lake)
clock 2,2 Turbo 4,1

17,3” 1920x1080 144Hz IPS

Videokaart
Nvidia GeForce RTX 2070 8GB
Temperatuur behuizing
Tijdens het draaien van Battlefield 5 zijn er na 1 uur fotos gemaakt met een FLIR camera. En hier is er ook te zien dat de uitlaat van de GPU aan de rechterzijde niet dusdanig tegen de muis aan blaast en dus ook geen zweethand van krijgt. Ook is hier duidelijk te zien dat het toetsenbord en polssteunen ook koel blijven.
Benchmarks
Ik heb de laptop vergeleken met mijn grote watergekoelde PC met een I7 6700K en een GTX 980TI, allebei in overclock.
Er is 5x de heaven benchmark gedraaid en daar het gemiddelde van genomen.
Hier heeft de ROG Strix 2940 punten gehaald.
en mijn grote PC heeft hier een klein voorsprongetje nog voor met 3240 punten.
Nu is het natuurlijk geen eerlijke vergelijking met een grote desktop PC.
Maar het laat wel blijken dat een high-end desktop van een paar jaar geleden nu in een thin and lite laptop past.
Ervaringen tijdens gamen
Waar de strix voor gemaakt is en ROG voor staat is natuurlijk de game ervaring. En die is geweldig te noemen. Met de beschikking over de nieuwste RTX 2070 en een i7 8750H maakt het een echte desktop vervanging. En na al die benchmarks draaien is het tijd voor een spelletje. En door de combi van 144Hz en 1080p maakt het dat het heel fijn speelt en samen met een 2070 is ook de 144 fps in games wel te halen. Zo speelt BF5 met Ray Tracing en medium settings zo rond de 70 fps. GTA speelt met 60 fps op max settings.
Om dan op 144 fps uit te komen hoeven alleen de games getweaked te worden.
En de Ray Tracing zit nu nog echt in de kinderschoenen. Het kost nog veel kracht en zijn er nog maar een handjevol games die het ondersteunen. maar ik zie er zeker wel een toekomst in. Zodra het aan staat vind ik het zeker een hele mooie toevoeging in games.
Lawaai tijdens gamen
een dunne en krachtige laptop moet ergens op compenseren.
Al hebben ze hier de keuze gelaten voor de gebruiker. De Strix 2 heeft onder een sneltoets 3 profielen. Stil, gebalanceerd en turbo.
onder het stil profiel klokt de CPU en GPU terug en komen de fans niet verder dan hoorbaar.
onder gebalanceerd klokken de CPU en GPU zich verder over en laten de fans zich al flink meer horen. Maar onder de turbo gaan de fans tijdens het gamen maar al te graag in volle snelheid en laten zich hierbij heel goed horen. zo luid zelfs dat gamen zonder een headset of oordopjes niet aan te bevelen is.
Met al dat geluid weet de laptop zich wel stand te houden. Deze klokt de turbo iets terug en verliest een paar mHz. zowel de GPU als CPU draaien dan niet meer op de volle turbo.
Zo houd de CPU tijdens BF5 niet meer zijn volle boost van 3,9Ghz en klokt zich redelijk terug tot 3,4 met een temperatuur van 88 graden
Ook de GPU draait niet meer op volle snelheid en eindigt met een clock van 1635MHz en een temperatuur van 80 graden.
Een headset of een goed paar oordopjes is zeker dan wel een vereiste bij de aanschaf van deze laptop om te gaan gamen.
Scherm specs en indrukken
Het scherm is 1 van de paradepaardjes van de laptop. Een 144Hz 1080p scherm in een laptop is al geweldig om aan te zien, maar ook een goed kleurecht scherm met 100% sRGB.
En voor zover ik kan zien ik het een schitterend paneel niet alleen voor gamen maar ook voor foto en video editing.
Toetsenbord
Het toetsenbord is ook zeker een pluspunt van deze laptop.
Na even wat gewend te raken aan het toetsenbord kon ik al redelijk snel op volle snelheid typen. Waar ik niet aan kon wennen was de vergrote CTRL toets aan de rechter zijde en drukte die redelijk vaak in ipv de shift. En ook kreeg ik na een tijdje door dat de registratie van de toets ver na het gevoel te liggen te hebben ingedrukt. En dat is iets wat ik niet fijn vond hieraan
Trackpad
Hier heb ik toch wel wat problemen mee gehad. Zo heb ik dat ik met dit trackpad dat ik niet fijn kan werken, zo heb ik op een paar momenten dat ik er last van had van de palm detectie een paar vegen niet registreert. Ook vind ik het touchpad te klein. ik kon hiermee niet fijn werken als ik geen muis bij mij had.
Onderweg
Onderweg is dit ook een geweldige powerhouse. zo is alles te doen wat je maar zou kunnen willen. Zelf had ik altijd een muis bij me en de adapter. Dit zodat ik gewoon waar ik ook was alle kracht van de laptop kon gebruiken
Batterijduur
Voor een laptop met zo een kracht en zo een kleine behuizing verwacht ik zeker niet deze machine onder de arm mee te nemen en een batterij te hebben voor de hele dag
Zo kon ik direct lostrekken van de adapter en ongeveer 2,5 uur op de accu werken.
maar na een beetje tweaken had ik al bijna de 3,5 uur in zicht. wat niet een hele slechte score is voor een gaming thin and lite in mijn ogen.
Zo is het 144Hz van het scherm terug op 60Hz op batterij en gaat de laptop niet meer in turbo modus.
Binnenzijde
Zodra je de onderzijde van de laptop aftrekt wordt gelijk duidelijk hoe veel kracht in deze laptop gekoeld moet worden. Ook ben ik benieuwd waarom deze SSD fout is. Maar zien we ook gelijk wat we allemaal kunnen upgraden
Upgraden van de laptop
De 16GB geheugen zit al in allebei de slots. Maar wel makkelijk bereikbaar. Hetzelfde voor de m.2 SSD, de HDD en accu. Voor mij een grote plus van deze laptop.
Aanbeveling of niet
Als iemand naar mij toekomt en vraag om een mobiele workstation waarmee ze de komende jaren geen zorgen hebben dan is dit toch zeker een laptop die ik zou aanbevelen. alleen de hoge prijs van rond €2500,- maakt het dan zeker een moeilijke aanbeveling. Want voor dat geld geeft het ook heel veel andere concurrenten.
Zou ik zelf deze laptop kopen?
Ik kan hier heel kort over zijn. Nee ik niet.
Maar ik vond het zeker heel leuk om 2 weken deze laptop aan de tand te voelen en vind het ook zeker jammer dat deze weer terug te moeten geven.
Het is zeker een hele snelle laptop voorzien van alle laatste technieken en een solide bouwkwaliteit. Al zou ik de HDD erin toch graag willen verruilen voor een grotere accu.

Heb jij ook een Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech