HP EliteBook x360 1030 G3 4LT83AW

Specificaties 13,3" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Overig - Bekijk alle specificaties

HP EliteBook x360 1030 G3 4LT83AW Review

henk1994Testpanel 27 februari 2019, laatste update op 27 februari 2019, 1.668 views Testpanel

HP EliteBook x360 1030 G3 4LT83AW

Kleine laptop, zeer geschikt voor zakelijk gebruik en hoge portability. Helaas niet helemaal perfect, en daardoor geschikt voor specifieke doelgroep.

Pluspunten

• Scherp scherm
  • Goede batterijduur
  • Krachtig werkpaard
  • Handige pen

Minpunten

• Glanzend scherm - vingervegen
  • Bloatware
  • Lastige notificatie's

Onlangs heb ik een auto gekocht. Mijn aller eerste auto, waarbij ik uiteraard voor het minste geld zoveel mogelijk auto wilde. Uren speuren op internet, talloze websites bekeken en twintig keer zoveel occasions aangeklikt. Maar als er zoveel auto’s beschikbaar zijn, waar moet je dan op letten? In mijn geval wist ik dat niet zo goed. Wat ik wel wist, is dat ik er veel mee zou gaan rijden. (Dat bleek achteraf nog meer dan ik eerst dacht). Maar er is zoveel keus, waar moet je dan op letten?
In laptopland is dit misschien nog wel meer het geval. Waar moet je op letten bij aanschaf van een laptop? Net als bij autos zeggen specificaties van laptops ook niet heel veel. Een nieuwe Intel Core i3 processor kan sneller zijn dan een oudere Intel Core i5. En soms kan een laptop wel sneller zijn, maar wanneer die snelheid niet gebruikt wordt hoeft er het geld ook niet aan besteed te worden.

Een paar weken terug zat ik weer eens op Tweakers.net rond te kijken, toen mijn oog viel op een poll om een laptop voor Tweakers te mogen testen. Die heb ik ingevuld, en nadat de actie gesloten was kreeg ik een email in mijn mailbox. Ik was geselecteerd om de laptop te mogen testen! Maar hoe test je een laptop het beste? Door deze zo veel mogelijk te gebruiken. Daarom heb ik de benodigde software geïnstalleerd en de laptop ruim een week intensief gebruikt, zowel op het werk als privé. In deze review wil ik mijn bevindingen met jullie delen.

Eerste indruk

De laptop werd bezorgd in een dunne doos. Omhuld met karton en een hoes trok ik de laptop uit de doos. Een pen zat apart verpakt, net als de oplader, en zwarte puntjes voor de pen? Wat het ook is, het zat erin en heb het nog niet nodig gehad haha.

We hadden net gegeten, de borden stonden nog op tafel, maar eerst de laptop aanzetten. Het instellen ging vlug, met een paar minuten was ik er doorheen. Tijdens de configuratie werd al gevraagd om de pen te verbinden, maar omdat deze leeg was heb ik dat achteraf gedaan. Tijdens de configuratie werd het eerste nadeel al zichtbaar: een glanzend scherm waar vingerafdrukken goed zichtbaar op zijn. Omdat ik vaak wat vettige vingers heb, heb ik daarna geprobeerd om zo min mogelijk het scherm aan te raken, ook als ik in de tablet modus bezig was, maar zoveel mogelijk de pen te gebruiken. En eerlijk gezegd bevalt dat goed, die pen. Maar daarover later meer…

Na de configuratie van Windows liet ik de laptop updaten. Er waren verschillende updates beschikbaar, en dat duurde eigenlijk best lang voordat de hele laptop up-to-date was. Sterker nog, die avond heb ik wel diverse updates uitgevoerd, maar enkele dagen daarna werden ze opnieuw geïnstalleerd. Tijdens het updaten van Windows heb ik via het programma ‘HP Support Assistant’ ook naar updates gezocht en hierbij is een BIOS update uitgevoerd. Mogelijk dat hierdoor de updates van Windows niet goed zijn uitgevoerd.

Deze updates zijn op dit moment geïnstalleerd

Tijdens het updaten heb ik de inmiddels opgeladen pen (die snel vol is) getest en dit ging uitstekend. Het koppelen was zo gedaan (knopje een paar seconden indrukken) en Windows geeft duidelijk aan wat je moet doen. De knoppen van de pen zijn in te stellen zodat je letterlijk met een druk op de knop de juiste applicatie opent.

Aan de slag

De volgende dag ging al vroeg de wekker. Door het spelen met de laptop was het de vorige avond laat geworden, dus ik was niet bepaald uitgeslapen. Echter, toen ik mn ogen half open deed, en zag wat voor speelgoed er voor de deur lag zodat ik het niet vergeten zou mee te nemen naar m’n werk, was ik opeens klaarwakker. Hoe zou die zich vandaag verhouden tot mn standaard laptopje van inmiddels 6,5 jaar oud?

Eerlijk gezegd viel me dat niet helemaal mee. Natuurlijk, hij is sneller, maar zeker voor het programmeren is de snelheidswinst niet heel erg groot.
Dit heb ik getest door een Ionic project waar ik mee bezig ben te builden voor Android. In Windows zit een commando waarmee je kan zien hoe lang het uitvoeren van een commando duurt: Measure-Command {ionic cordova build android --prod}
Dit heb ik op mijn huidige ook uitgevoerd. De test is 5 keer uitgevoerd en de resultaten zijn als volgt:
Oude Dell (i5)Deze HP (i7)
56888 ms55144 ms
55604 ms52499 ms
58035 ms52975 ms
54168 ms53519 ms
54976 ms53115 ms
Gemiddeld: 55934,2 msGemiddeld: 53450,4 ms

Bij het compileren van een Ionic project naar een Android APK-file is er gemiddeld 2-3 seconden snelheidswinst te behalen, dit is dus zo’n 5%. Nu weet ik ook dat dit geen representatieve test is, maar ik vond het tegenvallen wat betreft de snelheid met compileren. In het dagelijks gebruik is de laptop wel supersnel, programma’s starten snel op en Windows start ook snel op.

Een week later…

Inmiddels gebruik ik de laptop al wat langer. Langzamerhand begin ik te wennen, en te wensen dat ik ook zo’n laptop zou hebben. Heerlijk snel, lekker licht en handzaam formaat. Toen ik aan de review begon was ik benieuwd of het kleine scherm zou wennen. Zelf heb ik tot nu toe alleen maar 15,6” laptops gehad, en dan is een 13” wel een slagje kleiner. Maar door het 4k scherm en de schaling kan er meer tekst en code op m’n scherm dan met de huidige laptop. Ook het touchscreen is handig, zeker als je in tabletmodus YouTube opzet, of gezellig met moeders Candy Crush speel. Maar is het allemaal koek en ei? Is dit de laptop die je wilt hebben? Daar ben ik nog niet over uit. Zo kreeg ik na de updates meldingen van HP Sure Smart, dat die niet goed functioneerde en geïnitialiseerd moest worden. Dit heb ik verschillende keren geprobeerd, maar dat bood geen soelaas. Na zoeken op internet kwam ik een patch tegen, maar ook dit hielp niet. De enige manier om de meldingen (die regelmatig verschenen) uit te schakelen was het verwijderen van de software. Gelukkig was dit niet moeilijk, maar voor een topmodel als dit zou je dit soort problemen niet verwachten. De software HP Sure Smart zou niet geschikt zijn voor de nieuwere versies van Windows.

Over meldingen gesproken, HP biedt ook een wachtwoordmanager aan. Bij gebruik van Google Chrome kreeg ik ook regelmatig een melding om deze wachtwoordmanager toe te voegen aan de browser. Deze melding kwam op verschillende tijden naar voren, en ik kon er niet achter komen waar het aan lag. Omdat ik zelf Lastpass gebruik heb ik deze wachtwoordmanager niet nodig, maar ik heb geen mogelijkheden gezien om de melding uit te schakelen.

Wat ook opvalt is dat er bij het booten ook een beveiligingsprogramma wordt opgestart. Hierdoor duurt het lang voordat het Windows scherm verschijnt. Wanneer deze verschijnt, en je logt in met gezichtsherkenning, dan kun je wel met een paar seconden aan de slag.

Over gezichtsherkenning gesproken, hier ben ik wel enthousiast over! Nooit geweten dat het zo goed zou werken. Even kijken, en je wordt herkend. Als je niet herkend wordt krijg je feedback bijvoorbeeld ‘Houdt het apparaat verder van u af’ of juist dichterbij. Inloggen is hierdoor een fluitje van een cent. Wat wel jammer is, is dat je hiervoor moet ingelogd zijn met een Microsoft-account. Met een lokaal account werkt het helaas niet. Ook de vingerafdruk scanner werkt goed, maar die gebruik ik niet zo vaak. De gezichtsherkenning is veel handiger!

Bouwkwaliteit

Een kleine laptop is handig, maar als deze niet stevig is durf je m haast niet mee te nemen. Terwijl de laptop juist bedoeld is voor mensen die vaak onderweg zijn. Over stevigheid hoef je geen zorgen te maken, tenminste van het toetsenbord niet. Het scherm is wel licht te buigen, maar als de laptop dichtgeklapt is, is dit niet meer mogelijk. De behuizing zou uit één stuk gefreesd zijn, en dat is wel te merken. Er zijn geen kiertjes, behalve op de onderkant omdat deze open te maken is. Volgens de handleiding zijn de verschillende onderdelen gemakkelijk te vervangen. De SSD is gemakkelijk te vervangen, de batterij en eventueel het moederbord is ook te vervangen. Officieel moet dit wel door een geautoriseerde partij gedaan worden.

Beeldkwaliteit

De scherm helderheid kan hoog, zodat het scherm in lichte omstandheden goed af te lezen is. Volgens de beschrijving die ik erbij kreeg was het touch-scherm ontspiegeld, maar eerlijk gezegd vind ik dit tegenvallen. In situaties met weinig licht, valt de spiegeling inderdaad mee, maar in de volle zon werken is moeilijk door de spiegeling. Bij een donkere achtergrond is de spiegeling wat meer zichtbaar dan bij een lichte achtergrond.
Met fel achtergrondlicht is het op een donker scherm lastig werken door de spiegeling.

Geluid

Het geluid van de laptop is voor een laptop goed. Heel goed zelfs, ook bij hardere volumes. Het geluid is helder, al mist wel de bas. Voor een laptop is het wel goed geluid en heb ik slechter gehoord. De speakers zitten aan de zijkant van het toetsenbord, en dat heeft als nadeel dat bij het omklappen van het scherm het geluid naar achter gericht is.

Ergonomie

Het toetsenbord is een smal toetsenbord, zonder numpad. Door middel van een fn-toets is het numpad kunstmatig te benaderen op het standaard toetsenbord, maar mijn ervaring is dat ik dan zelf vaak de toetsen aan de bovenkant van het toetsenbord gebruik. De bovenste rij van het toetsenbord bevat de gebruikelijke f1 t/m f12 toetsen, met daarnaast nog een paar functionele toetsen. Deze toetsen zijn speciaal geschikt voor Skype for Business. Met de reguliere versie van Skype werken deze toetsen niet. Het gaat om een toets voor het delen van het scherm, een toets voor het opnemen van een call en een toets voor het beëindigen van een call. Leuk dat het er op zit, en als je vaak gebruik maakt van Skype for Business zal het een nuttige toepassing zijn. Wanneer je, net als mij, voor zakelijke communicatie vaak Slack of een ander platform gebruik zal de toegevoegde waarde niets zijn.

Het touchpad is lekker groot, en werkt goed. Multitouch wordt ondersteund, en het touchpad zit op een fijne plek. Wanneer je zit te typen kunnen je polsen ernaast rusten, en zo heb je geen last van ongewenste muis-bewegingen of -klikken.

Rechts onder het toetsenbord zit een vingerafdruk scanner. Deze heb ik een paar keer getest, maar omdat de gezichtsherkenning zo goed werkte heb ik hier geen gebruik van gemaakt.

Warmte- en geluidsproductie

Bij zware belasting wordt er behoorlijk wat warmte gegenereerd, en dat is goed te voelen. Net boven het toetsenbord wordt het aardig warm, en ook de onderkant wordt warm. Er zit wel een ventilator in, en die is bij zware belasting wel nodig. Het valt me op dat wanneer de laptop is aangesloten op netstroom, de ventilator sneller aangaat. De ventilator is wel hoorbaar, maar zeker niet hinderlijk.

Bij games wordt de laptop warmer dan normaal (wat logsich is), maar het ontbreken van een extra grafische kaart zorgt ervoor dat de prestaties tegenvallen.

Prijs-kwaliteit

Ik heb in mijn leven slechts enkele laptops gekocht, en daarbij nooit meer betaald dan 1000 euro. Deze laptop gaat daar in prijs ver voorbij, maar krijg je daar ook veel meer laptop voor? Dat is de vraag, en afhankelijk waar je naar kijkt. Laat ik voorop stellen dat het een goede laptop is. Maar dat zijn andere laptops ook, die goedkoper zijn. Wanneer je op zoek ben naar een 4K scherm, 8e generatie Intel Core i7 processor, 1tb SSD en een convertible, dan zou het wellicht een goede overweging zijn. Als je fervent Skype for Business gebruiker bent, dan zou je deze laptop ook kunnen overwegen door de functietoetsen. In alle andere gevallen zou je ook andere (goedkopere) alternatieven kunnen overwegen.

Foto's

Tot slot

Morgen wordt de laptop opgehaald, en is het testen voorbij. Zal ik de laptop gaan missen? Gedeeltelijk. Het was mijn eerste kennismaking met een 13 inch laptop, en die is goed bevallen. Het kleine formaat zorgt dat de laptop wat lichter is, en makkelijker mee te nemen. Dat is het grote voordeel, de portability. Maar persoonlijk zou ik daar niet zoveel geld voor uitgeven.
En de reden dat ik de laptop niet zou missen? Dat is omdat ik al voorzien heb, al is het een oud beestje van 6 jaar oud, maar hij doet het vooralsnog prima. En al is die een stuk groter, die past ook in mijn Fiat Panda.

Heb jij ook een HP EliteBook x360 1030 G3 4LT83AW?

Mooie review, met een fotorapportage erbij zou het voor mij een +3 zijn. :)
Je schrijft in je review dat de laptop een 4k scherm heeft.
In de specs van dit specifieke model staat Full HD, ook op de site van HP.
Heb je een ander model getest of is het een foutje in de review of van HP?
Het model dat ik getest heb heeft een 4K scherm, het is een iets andere configuratie. Zo had mijn model ook een 1TB harde schijf. Dit model is (nog) niet beschikbaar op Tweakers, maar kreeg vanuit het testpanel de opdracht om de review onder dit model te plaatsen.
top!
Ik krijg hem over een paar weken als het goed is om te testen ;)