Canon Pixma iP4200 Review

Oceria 6 juni 2007, 10.360 views

Canon Pixma iP4200

Pluspunten

• Dubbelzijdig printen
  • CD\'s printen
  • Goede kwaliteit foto\'s
  • Twee verschillende soorten papier invoer
  • Automatisch in en uitschakelen
  • Stil to zeer stil

Minpunten

• Printsnelheid niet bijzonder hoog
  • Kwaliteit tekst in normale en lage settings niet bijzonder
  • Geen ondersteuning voor Linux Systemen
  • Geen printer kabel meegeleverd

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Afdruksnelheid Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 3
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een Canon Pixma 4200 printer, als vervanging voor mijn zeer oude Hewlard Packard Deskjet 610C. Het feit dat de Canon CD's kan beprinten en ook standaard dubbelzijdig kan printen deed mij besluiten deze printer aan te schaffen. Daarnaast waren natuurlijk de lage gebruikskosten en de aanwezigheid van pictbridge prettige bijkomstigheden.

In de doos

De printer wordt netjes verpakt geleverd, inclusief twee quickstart gidsen, een CD met drivers en software, een proef pakketje foto papier (5 stuks, 4x6 inch), CD print lade en tweede cassette voor een papier voorraad. Prettig is dat de voeding in de printer zit ingebouwd, zodat je alleen een snoer (meegeleverd) op de vloer hebt liggen. Onprettig verrast was ik door het feit dat er geen USB kabel (A->B male) meegeleverd wordt! Ook is het jammer dat er geen papieren handleiding wordt meegeleverd: die staat op CD en is 20 MB groot. De quickstart guide is in het Nederlands en goed leesbaar. Ook de online handleiding is in het Nederlands, uitgebreid en goed leesbaar, maar toch is van een scherm lezen minder comfortabel, bovendien kun je het niet naast de printer houden terwijl je aan het installeren bent.

Software

De installatie op een Windows systeem is vrij eenvoudig, maar verloopt niet heel snel. Als je een typical install doet wordt er zo even 500 MB extra software op je PC geïnstalleerd! De drivers voor Windows (en ik vermoed ook voor Mac OS) zijn zeer goed. Ze stellen je in staat om de printer geheel naar je zin in te stellen, niet alleen qua afdruk kwaliteit, maar ook op het gebied van energie en geluidsbeheer. De printer kan opgedragen te worden om snelheid in te leveren om (gedurende bepaalde tijden, of altijd) stiller te printen. Daarnaast kan de printer zichzelf inschakelen als er een printopdracht ontvangen wordt, om zich daarna, na een vooraf in te stellen periode, weer uit te schakelen. Prettig is ook dat de printer zichzelf kan uitlijnen, zelfs als deze niet op een computer is aangesloten. De ondersteuning voor Linux daarentegen is zeer slecht: via Samba/CUPS valt er wel te printen met de printer (via RAW print commando's), maar het maakt printen zeer traag en tweeweg verkeer (voor printer status en dergelijke) is niet mogelijk. Gelukkig is de printer vrij snel en heeft ze redelijk wat eigen geheugen, waardoor printen snel genoeg gaat en je systeem niet op de printer staat te wachten: je kunt na een print opdracht rustig verder werken. De extra software behelst programmatuur voor direct foto's afprinten, een foto album, een CD/Cover creator en een webprint programma. Ze vallen op doordat ze enorm groot zijn voor de functionaliteit die ze bieden en ook zijn ze niet heel snel. Het foto afdruk programma kan echter wel foto's zonder rand afdrukken, waar de wizzard van XP nog moeite heeft dit voor elkaar te krijgen. Dit moet apart in de printer eigenschappen ingesteld worden.

Printen

Om te printen moet in ieder geval een klep aan de voorkant open, waardoor de door de printer gebruikte ruimte iets toeneemt. De uitvoerlade is groter dan de invoercassette aan de onderkant, het loont dus de moeite om deze te vullen en te gebruiken: papier blijft dan netjes recht en wit. De bovenkant kan dan dicht blijven (tot je een foto wilt printen). De printsnelheid is in vergelijking met mijn oude 610 natuurlijk enorm, maar vergeleken met een opgewarmde laserprinter ook weer niet indrukwekkend. Bij dubbelzijdig printen heeft de printer een kort moment nodig om het papier weer te herpositioneren. Dubbelzijdig printen gaat dus nog iets langzamer, het gaat echter wel probleemloos en is voor milieufreaks (of mensen met een chronisch tekort aan papier) een prettige optie, welke ook als default kan worden aangezet. De print kwaliteit van tekst valt in de normale modus een beetje tegen. Ondanks tweemaal uitlijnen zijn de letters niet totaal recht, zoals bij een goede 600x300 laser printer. Des te meer valt het op dat de kwaliteit van foto's juist erg goed is. Ook hier geldt weer dat de snelheid niet superieur, maar wel acceptabel is. Van de donkerheid die Canon's zo schijnen te kenmerken heb ik tot nu toe niks gemerkt!

Ergonomie

De al genoemde papier cassette is prettig in gebruik: gemakkelijk te laden met een ruime voorraad (150 vellen) papier. Daarnaast kan er voor bijvoorbeeld enveloppen of foto's gebruik gemaakt worden van een tweede papier invoer bovenop de printer. Ook hier kan weer een ruime voorraad papier in opgeborgen worden. Hiervoor moet wel een tweede klep open en verdubbelt de hoogte van de printer. De uitvoer klep kan ingeschoven en opgeklapt worden, maar voelt niet bijzonder stevig aan. Voorzichtigheid is geboden, want de uitvoerklep is ook nodig om goed dubbelzijdig te kunnen printen! De stekkers van de voeding en de usb aansluiting zitten elk aan een kant van de achterzijde. Ze zijn niet verzonken, waardoor er nog wat extra ruimte aan de achterkant nodig is. Ook zit aan de achterkant een luik om vastgelopen papier te verwijderen. Om een CD te beprinten moet een speciale lade gebruikt worden, welke aan de voorkant in weer een aparte klep ingebracht moet worden. Deze kan in principe blijven zitten, maar zit vlak boven de papier uitvoer klep. De veel gebruikte pictbridge aansluiting zit aan de voorkant, onder de drie bedienings knoppen (aan/uit, reset/papier doorvoer en papierlade keuze). De printer heeft geen scherm voor status mededelingen, laat staan print previews.

Algemeen

Voor het geld (iets meer dan 100 euro) koop je een dijk van een printer, die alles (tekst en foto's printen, dubbelzijdig printen, CD's printen) wat hij kan goed doet en dat koppelt aan lage gebruikskosten en stilte. Kortom: een aanrader.

Heb jij ook een Canon Pixma iP4200?

en bijkomende dat de compitable cartridges probleemloos werken op deze printer en zeer goedkoop zijn. heb zelf de IP4000 versie en doet het perfect
De 4200 cartridges hebben toch een ingebouwde chip, net als de Epsons?
inderdaad mooie review
heb zelf dergelijke printer aangekocht en ben er ook heel tevreden over.

Wat die kabel betreft inderdaad is geen nadeel want dit is bij bijna alle merken zo.

Compatibele Cartridges??? ik vind nergens namaak cartridges of vulset dus moet je het doen met de originele cartdriges aan een prijs van 14 euro per cartdriges.

Iemand geodkoper?
- Geen printer kabel meegeleverd

Lijkt me niet direcht een negatieve eigenschap van een printer aangezien deze bij geen enkele printer wordt meegeleverd.

Je kunt het meer een negatieve eigenschap van je verkoper noemen die dit aan je had moeten melden.
Bij mijn oude HP printer zat er anders wel degelijk een parallel kabeltje in de doos. Mogelijk dat men tegenwoordig geen kabel meer bij printers levert, maar eigenlijk is dat van de gekke: worden monitoren tegenwoordig dan ook zonder VGA of DVI kabel geleverd? Zelfs bij mijn VCR zat nog een extra antenne kabel, zodat ik zonder een extra aanschaf direct van mijn videorecorder kon genieten. Dat het niet de beste kwaliteit is en een korte kabel snap ik ook wel, maar toch: het maakt je product wel af. Daar zou ik dat pakketje fotopapier best voor willen inruilen.

@ oppertweaker
Dat was in het stenen tijdperk van mijn 610C ook al zo: die werd onder de kostprijs (met kabel) geleverd; de winst moest komen van de cartridges.
Overigens betwist ik niet dat alle fabrikanten geen kabel meer meeleveren, ik sprak er slechts mijn verbazing over uit. Het voelt alsof je een fiets koopt zonder ketting, die je dan achteraf alsnog bij moet kopen. Qua kostenbesparing is het dus maar relatief, aangezien je ook weer voor extra verpakking en opslag moet betalen.
Dan heb je het dus over een antieke printer. Al zeker 5-6 jaar worden er geen kabels meer bij printers geleverd, dit allemaal om de kosten te besparen(op printers pakken fabrikanten vrijwel geen winstmarge)
Kleine correctie lijkt me wel op zijn plaats een papier lade die 1500 vellen kan hebben, dit zijn doorgaans 3 pakken papier, lijkt me wel erg veel. Zal wel 150 vel bedoelt zijn. Ach ja die hollanders en cijfers.
Je hebt gelijk: het zijn slechts 150 vellen: ik heb het gecorrigeerd.
Ik stotter zelfs met mijn keyboard ;)
Zeer mooie survey.
Hier kun je wat mee.
Compactibles zijn er, je moet de chip van de originele cartridge met dubbelzijdig plakband bevestigen in een uitsparing op de compactible. Vervolgens zeurt de printer in het begin nog even dat de inkt op is (omdat de chip niet meer de inktvoorraad kan lezen), maar dat veranderd na een aantal keer printen. Hetzelfde systeem werkt ook voor de iP4300.

Het lijkt een beetje een vage oplossing, maar uit ervaring werkt dit erg goed. Afdrukkwaliteit wordt wel wat minder maar dat komt door de inktkwaliteit. Ik gebruik deze printer ook met compactibles en kwa afdrukkosten mag ik niet klagen met de ¤2,50 per cartridge.

USB kabel wordt tegenwoordig gewoon nooit meer meegeleverd, hoe vervelend ook.

[Reactie gewijzigd door TheModeR op 6 juni 2007 00:22]

Wat een gezeik ook weer over een usb kabel die niet in de doos zit...die is er van 2 a 3 euro een ergernis is meer dat je moet onthouden dat je er één erbij besteld. Verder wel een aardige survey hoor.

Grappige zin is dit wel: Om te printen moet in ieder geval een klep aan de voorkant open
LOL

"Als je een typical install doet wordt er zo even 500 MB extra software op je PC geïnstalleerd"

Daar heb ik nooit wat van gemerkt hoor??!! complete pakket ergens rond de 170 MB

[Reactie gewijzigd door VJM op 6 juni 2007 01:17]