Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Specificaties 17,3" • 1920x1080 (Full HD) • 1,512TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T Review

Anoniem: 923789Testpanel 17 februari 2019, 483 views Testpanel

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Goede, robuuste gaming laptop met imposante functies en helaas ook wat minpunten.

Pluspunten

• Mooi vormgegeven
  • Laag in gewicht
  • Helder scherm

Minpunten

• Accu niet demontabel
  • Accuduur aan de korte kant bij intensief gebruik

Inleiding:

In januari was er een oproep op Tweakers met de actie “Kom de nieuwe gamelaptops van ROG testen op het Tweakers-HQ”. Ik was één van de zes gelukkigen die op 6 februari aldaar aanwezig mocht zijn om deze nieuwe line-up te komen bekijken en ermee te spelen. Voorts kreeg ik ook deze uitvoering mee om twee weken thuis verder te testen. Hieronder mijn relaas en bevindingen.

Verpakking & uitpakken:

De laptop wordt geleverd in een stevige doos met een strakke vormgeving zonder teveel om aandacht te schreeuwen. Bij het openen kijk je niet tegen de achterkant van deksel aan, maar hebben ze een leuke dingetje met het logo gedaan. De laptop zit in de onderste helft van de doos die solide genoeg is.

Wat mij hierbij wel opvalt, is dat er wel een viltje tussen het scherm en het toetsenbord zit, alleen om de laptop hebben ze geen bescherming gedaan. Je ziet de laptop dus “zo” zitten en naar mijn idee is dat toch vrij kwetsbaar ondanks de solide doos. Heb je de laptop eruit, dan kan je zo bij verschillende compartimenten die de rest herbergen, waaronder de voeding. Deze heeft het ROG logo erop en ik zou het humor hebben gevonden als deze ook RGB zou oplichten in tandem met de laptop.

Verder zat er bij deze testvariant (naast de laptop en voeding) een boekje waar de garantievoorwaarden in staan, een quickstart boekje en iets wat een ‘mechanical sculpture’ heet, die ik verder ongemoeid heb gelaten. Wat ik hierbij wel mis, is een ‘out of the box’ recovery mogelijkheid. Vroeger werd dat op een CD’tje meegegeven, maar sinds deze laptop geen optical drive heeft, zou een bootable USB stickje met deze software en eventueel additionele drivers op zijn plaats zijn geweest, zeker wanneer men besluit de oude desktop de deur uit gooien en volop voor deze laptop te gaan.

Look & feel:

Over het ontwerp kan ik kort zijn: ik vind het een mooi vormgegeven laptop. Bij gaming laptops had ik nog het idee dat het hele plakken zijn met het gewicht van een halve koelkast met drone aspiraties, maar vorm is het vergelijkbaar met de Probook die ik voor mijn werk misbruik en met zijn net geen 3 kilo, is het ook geen blok beton wat op je bovenbenen rusten. Verder ben ik ook zeer te spreken over het scherm, wat netjes is voor 144hz/3ms en de randen rondom het scherm zijn ook niet dusdanig overdreven aanwezig (7mm), wat het geheel ten goede komt. Het toetsenbord is RGB verlicht, 4 toetsen (WASD) hebben een witte kleur en de overige toetsen zijn zwart. Persoonlijk had ik er ook voor gekozen om de pijltjes toetsen ook wit uit te voeren en de spatiebalk is echt toegespitst op gaming gebruik doordat de verdikking meer aan de linkerkant zit dan in het midden. Verder geen op- en/of aanmerkingen over het touchpad, doet het goed, maar voor echt gamen is deze ongeschikt.

De aansluitmogelijkheden bevinden zich aan de beide zijkanten van de laptop en zijn degelijk en voelen niet slap aan. Het standaard gegeven kan je daar terugvinden, zoals USB, HDMI, LAN en een 3,5mm aansluiting voor een koptelefoon. Wat er ook op zit en hetgeen dus ook wat mij verbaasde, is slot voor een full SD kaart. Mijn enige opmerking hierbij, is dat er geen dummy in zit tegen het stof, maar dat kan zijn omdat Tweakers deze eruit heeft gehaald.

Gebruik:

En toen kwam het moment dat ik de laptop aanzetten en ‘m ging gebruiken. Bij het aanzetten wordt je begroet door wat ik maar noem het ROG geluid. Het duurt niet lang (niet zoals destijds met het Microsoft geluid, u bent geen dank verschuldigd) en Windows 10 start mede door de SSD schijven lekker snel op.

Ondanks dat het een gaminglaptop is en vooral op de gaming is toegespitst, is het voor het reguliere huis, tuin en keuken Windows gebruik een heerlijk ding (deze review schrijf ik grotendeels ook op deze laptop in Wordpad). De toetsen op het toetsenbord tikken lekker weg en zijn van dusdanige grootte met een lekkere tussenruimte, dat grote lappen tekst goed weggetikt kan worden zonder twee of meer toetsen tegelijk aan te slaan. Zeker studenten die naast het gamen ook bezig zijn met hun scriptie, kunnen dit als een pluspunt ervaren.

De stereo speakers (die een 7.1 emulatie voert) klinken goed en niet blikkerig of hol, maar zullen nooit echt een goede vervangen voor een speaker set of een koptelefoon zijn.

Gaming:

En dan nu: het aspect waar deze laptop voor gemaakt is. Raw, untamed power … heu, gaming!
Dit type uit de lijn komt met een RTX2070 met 8GB dedicated geheugen (weliswaar langzamer geklokt dan de desktop versies) en alhoewel ik over de RTX kaarten gehoord had, had ik tot het testevent ze niet in actie gezien. Diverse titels zijn of in ontwikkeling of zijn inmiddels al uitgebracht die er echt toegespitst op zijn en ASUS was zo vriendelijk om voor ons testers Battlefield V beschikbaar te maken en het verschil met m’n huidige GTX970 is echt merkbaar. Ik ben echt onder de indruk van de kwaliteit van de graphics en ook bij de wat oudere games die ik de afgelopen twee weken gespeeld heb. De meeste heb ik ingesteld op ultra om te zien of de laptop daar problemen mee zou ondervinden. Bij de oudere DX9 games was die totaal niet het geval, bij de wat nieuwere DX10 en 11 games had ‘ie wel wat moeite ermee, maar dat was niets wat een beetje tweaking of een stapje terug niet kan oplossen.

De volgende games heb ik losgelaten op deze geweldenaar:
  • Battlefield V (beschikbaar gesteld door ASUS)
  • Half-Life 2 + episodes
  • Wolfenstein: The Old Blood
  • Deus Ex: Mankind Divided
  • Doom (2016)
  • Zdoom (vorige eeuw)
Ik heb ook nog Starcraft 2 geprobeerd, echter door onbekende oorzaak heb ik die niet draaiende kunnen krijgen en Zdoom wou mijn zoontje even met mij spelen.

Zei ik eerder dat de laptop geen drone aspiraties had? Bij gaming helaas wel, want dan gaat de koeling goed aan de gang. Op sommige momenten en bij sommige games dusdanig dat de koeling het geluid van de game wegdrukt. An sich niet erg als je een koptelefoon hebt, maar met huisgenoten of je jongen/meisje naast je op de bank, is de kans aanwezig dat je verbannen buiten de huidige verblijfsruimte wordt tijdens de taferelen in Meerdijk.

Wat mij verder opviel, is dat bij normaal gebruik het gedeelte onder de rechter CTRL toets toch warmer werd dan de rest van het toetsenbord/oppervlak. Het is niet extreem, maar toch wel merkbaar en je zou het idee kunnen krijgen dat de CPU of GPU aan het oververhitten is.

Accu:

Dan kom je toch bij de Achilleshiel van de laptop in het algemeen: de accu en jammer genoeg ontkomt deze laptop er helaas niet aan. Afhankelijk van hoe je de laptop instelt, kan je het met regulier Windows gebruik er makkelijk iets van drie uurtjes eruit persen. Als je gaat gamen met alles aan en op ultra, dan ga je het niet halen en dan wordt een uur al lastig.

Tijdens mijn testsessies op de accu, heb ik gemerkt dat wanneer de laptop nog maar een halve accu heeft, het systeem al begonnen is met terugschroeven en zeker bij games is dit te merken door de FPS drops. Er is jammer genoeg geen throttling optie die automatisch de game grafisch terugschroeft, zodat je gewoon kan spelen zonder dat het schokkerig gaat. Misschien iets voor de toekomst?

Welliswaar kan je de grafische settings zelf stukjes terugschroeven of helemaal op het laagste niveau zetten en daarmee meer tijd uit de accu kunnen halen, maar ben je op dat moment niet de RTX teniet aan het doen?

Wat ik zelf een nadeel vind, is dat de accu niet demontabel is. Zeker bij gaming is dit toch wel een must, zodat je ervoor kan kiezen om de laptop zonder accu te gebruiken (LAN parties). Je wordt zo toch wel gedwongen om een redelijk volle accu vrij snel aan de lader te zetten wil je je performance halen met je grafische instellingen, want er is een merkbaar verschil tussen spelen op de accu of op netspanning. De vraag die rest, is dan hoe goed blijft de accu op langere termijn.

Conclusie:

Heb je een (wat) oudere desktop en denk je eraan om deze de deur uit te gooien? Dan kan ik je deze laptop aanraden en heb je de komende jaren iets waarmee je goed uit de voeten kan zonder al te veel ruimte in te nemen.

Speel je competitief en vaak op LAN parties? Dan heb je aan deze een prima laptop die op verschillende vlakken goed in te stellen is en hij is niet (te) zwaar om mee te nemen in de trein naar Biddinghuizen samen met je tentje.

Zijn introductieprijs is wel wat aan de hoge kant. Ik denk zelf dat wanneer ASUS deze voor 300 euro minder op de markt had los gelaten, de laptop scherper geprijsd zou zijn geweest waarmee een wat groter publiek geïnteresseerd zou kunnen worden in deze laptop, ondanks dat de accu toch wel een heikel punt blijft en niet los te halen is.

Heb jij ook een Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T?