OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart

Specificaties 6,41" • 2340x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart Review

gijs_schoutenTestpanel 17 februari 2019, laatste update op 19 februari 2019, 2.937 views Testpanel

OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart

Komende van een S6 en Iphone 7 zie ik veel voordelen. Voor zo'n 400 euro zou het voor veel mensen een aanrader zijn. De prettige software, snelle unlock en goede accuduur kan de prijs van 580 euro niet verantwoorden gezien de matige camera, monospeaker en ontbrekende 3,5mm jack.

Pluspunten

• OxygenOS
  • handige features
  • goede accuduur + snellader
  • screenprotector + hoesje
  • eenvoudig overstappen
  • mute switch
  • prachtig scherm

Minpunten

• matige camera
  • monospeaker
  • ontbrekende 3,5mm jack
  • prijs
  • ontbrekende led

Ik gebruik al jaren Dual-sim toestellen om zakelijk en privé bereikbaar te zijn zonder twee toestellen mee te hoeven slepen.
Het uiterlijk van mijn Galaxy S6 Duos is echter niet meer representatief en de houdbaarheidsdatum is na 4 jaar gebruik zeker wel verstreken. Vandaar dat ik bij de start van mijn nieuwe baan heb gekozen om niet alleen de simkaart, maar ook de iPhone 7 te gaan gebruiken zodat ik nu 2 toestellen in gebruik heb.

Meestal zit ik zo’n 2 uur per dag in de auto waar ik de telefoon via Carplay of Android Auto gebruik. Ik ben een lichte smartphone gebruiker; mijn meest gebruikte functies zijn:
• WhatsApp
• Mail/Agenda
• Waze Navigatie
• Nieuws (o.a. NOS, Tweakers, HWI)
• Audio (Spotify, Storytel)
• Netflix
• Foto en video

Mobiel gamen doe ik vrijwel niet maar mijn kinderen gebruiken mijn telefoon regelmatig voor een casual spelletje.

De iPhone bevalt me goed, maar heeft als belangrijkste nadeel dat er geen Dual-sim mogelijk is. Vandaar dat ik de laatste tijd toch weer actiever aan het zoeken ben naar een vervanger voor mijn S6, zodat ik weer met een representatief Dual-sim toestel bij klanten aan kan komen. De OnePlus 6T is een van de toestellen die mijn aandacht heeft en toen ik werd geselecteerd om een exemplaar te reviewen kwam dat dan ook erg goed uit!

[shame]
Ondanks dat ik al jaren Tweakers lees, wordt dit mijn eerste echte review, Ik ben dan ook benieuwd wat jullie ervan vinden.
[/shame]

Wat zit er in de doos

Als het doosje uit de Tweakers tas komt valt op dat de verpakking een banner heeft met “OnePlus Community”. Nog voor het uitpakken wordt je al verwelkomt in de groep, een leuk detail!

Na het openen van het plastic en verwijderen van de banner kun je de doos openen en wordt het toestel zichtbaar dat al is voorzien van een schermprotector.
Onder het toestel vind je de volgende items:
• USB-C kabel
• Snellader
• USB-C naar 3,5mm adapter
• Invitation letter

De invitation letter is een “persoonlijke noot” bedoeld om op je gevoel in te spelen. Een telefoon speelt voor de meeste mensen een grote rol in hun (digitale) leven en daar hoort veel gevoel bij, OnePus lijkt hier goed op in te spelen.

De tray waarin het toestel ligt bevat nog diverse items:
• Hoesje
• Fanboy stickers
• Quickguide
• Visite kaartje
• Veiligheids informatie
• Sim-tool

De vooraf bevestigde screenprotector en meegeleverde bumpercase zijn erg welkom.
Veel gebruikers zullen het toestel snel na het uitpakken weer “inpakken” ;-).

Ook hier trouwens een persoonlijke touch door een visitekaartje mee te leveren.

Al met al een compleet geleverd geheel met oog voor detail.
Gezien de altijd aanwezige Apple/Android discussie durf ik het bijna niet te zeggen, maar ik vind de presentatie erg lijken op de manier waarop mijn iPhone geleverd werd.

Bereik

In de dagelijkse praktijk heb ik met zowel de simkaarten als via WiFi geen enkel probleem ervaren met het bereik. De gesprekskwaliteit was niet anders dan ik gewend ben met zowel de S6 als de iPhone; gewoon prima. Ook wat data betreft ben ik geen moment tegen problemen of opmerkelijke zaken aangelopen.
Sim Bereik
Ik maak gebruik van een zakelijke KPN sim en heb daarnaast een privé YouFone sim, die ook van het KPN netwerk gebruik maakt.

Hieronder enkele metingen die volgens mij bevestigen dat er geen significant verschil zit in signaal tussen de twee Android toestellen. Ik heb geen ervaring met interpretatie van deze waardes dus “please correct me if I’m wrong”. Er waren tijdens de meting fluctuaties te zien, maar deze screenshots geven een aardig gemiddelde.

Wat me opviel was de LTE+ indicatie bij de OnePlus 6T. Dit zou kunnen resulteren in hogere downloadsnelheid:

Inderdaad is een hogere download snelheid te zien op dezelfde server van xs4all. Opvallend is dat de uploadsnelheid met de S6 wel een stuk hoger is. Ik heb hier zelf niet direct een verklaring voor maar heb in de praktijk op mijn mobiel over het algemeen liever een hogere download snelheid dan een hoge upload. Synchroniseren van foto’s en video’s wordt automatisch gedaan wanneer ik verbinding heb met WiFi.

Met de OnePlus ga ik er dus qua download snelheid op vooruit, maar aangezien het toestel ook qua processor en opslag een stuk sneller is, is lastig te bepalen welk deel van “sneller” door de hogere download komt. Eerlijk gezegd maakt het me niet veel uit, het eindresultaat is een veel snellere gebruikservaring en dat is wat uiteindelijk telt.
WiFi Bereik
Op mijn 5G netwerk met beide toestellen naast elkaar op dezelfde plek in huis is een verschil in signaal te zien in het voordeel van de OnePlus 6T. Volgens WifiAnalyzer bevindt de S6 zich bijna twee keer zover van mijn meterkast:

Aangezien mijn internet snelheid mogelijk een beperkende factor is heb ik de tijd gemeten die het kost om een bestand te downloaden van mijn NAS:

Deze metingen bevestigen wat ik ervaar tijdens dagelijks gebruik: de netwerk snelheid is voor mij prima, maar dat geldt ook voor mijn 4 jaar oude S6. Ik vermoed dat batterij niveau van invloed is op de snelheid ondanks dat er geen besparingsopties ingeschakeld staan, maar ik heb hier geen rekening mee gehouden tijdens de testen.

Accuduur

De accuduur is voor mij een aandachtspunt. De accu van de S6 is zover gedegradeerd dat ik ondanks mijn beperkte gebruik vaak meerdere keren per dag oplaad. De iPhone doet het stukken beter maar ook deze wordt meestal dagelijks geladen.
Weekend
Zelfs met het intensievere gebruik tijdens deze testperiode haal ik in het weekend makkelijk het einde van de dag en ook twee dagen bleek goed haalbaar. De uitgebreide mogelijkheden om het batterij gebruik van apps te optimaliseren en de spaarstand zorgt ervoor dat ik in nood zelfs veel meer dan 2 dagen zou kunnen halen.
Doordeweeks
Omdat ik minstens 2 uur per dag de telefoon aansluit i.v.m. Android auto/Carplay hoef ik de OnePlus doordeweeks helemaal niet meer te laden! De iPhone laadt zo langzaam dat hij tijdens die ritten vaak niet snel genoeg bijlaadt. De S6 laadt weliswaar sneller maar loopt vervolgens tijdens de avond alsnog leeg zodat die ’s nachts standaard aan de lader ligt.
Fast Charge
De telefoon wordt geleverd met een Fast Charge lader die 20W kan leveren, en dit langere tijd kan volhouden dan anderen zonder dat de batterij te heet wordt waardoor de stroom verlaagd moet worden.
Dit zorgt ervoor dat de batterij sneller vol is dan met andere oplossingen.

De marketing statement “Voldoende stroom voor een volle dag in een half uur” lijkt voor mij te kloppen, al kan ik me indenken dat dit niet voor zware gebruikers geldt:
De snellader zal voor zware gebruikers een noodzakelijke functie kunnen zijn, maar gezien mijn gebruik verwacht ik de lader weinig te gebruiken.

Gebruiksgemak

Het geheel van hardware en software zorgt voor een toestel dat erg prettig werkt en veel configuratie mogelijkheden heeft.
Overstappen
OnePlus Switch zorgt voor een naadloze overgang van zowel Android als Iphone. Op deze functie zou wat mij betreft best nog wat meer nadruk gelegd kunnen worden aangezien het overstappen naar een nieuw toestel voor veel gebruikers een ingewikkelde taak kan zijn en ik dit nog niet eerder zo eenvoudig heb gezien.
FingerPrint en Face Unlock
De vingerafdruk sensor in het scherm werkt niet alleen zeer intuïtief en snel, maar is ook grafisch heel leuk gedaan met een animatie van een plasma bol. Nog vaker gebruik ik de face-unlock door twee keer op het scherm te tikken of de power knop in te drukken.
Ik heb helaas ook een nadeel van face-unlock ontdekt: Mijn kids houden de telefoon simpelweg voor mijn gezicht om ermee te kunnen spelen…
Schermgebaren
Naast “ double tap to wake”, is ook het tekenen van letters, bijvoorbeeld de W voor WhatsApp een handige optie en gebruik ik dat veel meer dan ik vooraf zou denken.
Mute switch
De fysieke slider om te muten kan ik als parttime iPhone gebruiker erg waarderen, en ook de optie om 2x op de powerknop te drukken om de camera snel te starten is fijn, al is dat niet zo onderscheidend.
Navigatie gebaren
Waar ik minder aan kon wennen zijn de navigatie gebaren in plaats van de navigatiebalk. Het werkt op zich prima, maar na enige tijd proberen stelde ik toch de navigatiebalk weer in.
Ambient Display
Ondanks de aanwezigheid van Ambient Display mis ik een waarschuwingsled. Volgens mij zou het niet moeilijk moeten zijn dit te implementeren in Ambient Display. Hoe ik het ook probeer, mij lukt het niet om een permanent zichtbare melding op het uitgeschakelde scherm te tonen. Wat met OLED toch goed mogelijk zou moeten zijn.
Koptelefoon aansluiting
Het moet natuurlijk ter sprake komen; het gemis van de koptelefoon aansluiting waar al zoveel over te doen is geweest. Ik ging er vooraf van uit dat ik er geen probleem mee zou hebben, aangezien de iPhone 7 de aansluiting ook niet heeft, maar dit blijkt toch iets anders te liggen. In de meeste gevallen stream ik muziek via bluetooth (of wifi), maar om te zeggen dat ik de 3,5 inch aansluiting niet gemist heb? Ik merkte dat ik op mijn werk misgreep toen ik een paar dopjes wilde gebruiken die ik nog in mijn tas had. Onbewust luister ik daar regelmatig muziek via mijn S6. Dit is eenvoudig op te lossen door gebruik van het verloop kabeltje, maar wie neemt dat ding nou overal mee naartoe?
Dit is natuurlijk een overgangssituatie tot ik een wireless headset meeneem, maar ik had het fijner gevonden als die ouderwetse aansluiting er gewoon nog was geweest.
IP rating
De meeste flagships zijn tegenwoordig aardig beschermd tegen vocht of kunnen zelfs langdurig onder water gebruikt worden. Om dit aan te tonen wordt er met IP ratings geschermd. Bij de OnePlus 6T is er geen sprake van een IP-rating maar het toestel zou wel degelijk beschermd zijn tegen blootstelling aan vocht. De S6 heeft geen IP-rating, de Iphone 7 is IP67. Eerlijk gezegd mis ik de rating op de 6T totaal niet. Het zou fijn zijn als het toestel niet direct stuk gaat bij een vochtig ongelukje, maar voor mij is het ontbreken van de IP-rating geen showstopper.
Draadloos laden
Mijn S6 kan draadloos opgeladen worden en mijn auto is voorzien van een draadloos oplaad vak. In de praktijk gebruik ik dit echter vrijwel nooit aangezien ik de telefoon toch bedraad aan moet sluiten voor Android Auto. Waarschijnlijk zal een volgende auto wel draadloos Android Auto/Carplay geïmplementeerd hebben, maar de komende paar jaar is wireless charging voor mij geen must.
OxygenOS
Het OS biedt enorm veel configuratie mogelijkheden zonder dat het een zware wissel trekt op het toestel zoals bij Samsung, zeker in het verleden, het geval was. Er wordt aandacht besteed aan de wensen uit de community en met regelmaat worden nieuwe versies en updates uitgebracht. In mijn beleving is OxygenOS met al zijn toevoegingen op android 9 een heerlijk telefoon OS. Ik kom vrijwel geen zaken tegen die ik niet naar mijn wens kan instellen, wat ik als tweaker erg prettig vind. Ook de launcher bevalt me prima met het uitgebreid configureerbare menu als je naar rechts swiped.

Scherm

Zeker bij het bekijken van video en foto’s wordt ik erg blij van het grote OLED scherm. Ook de S6 heeft een OLED scherm, maar het scherm van de 6T nodigt veel meer uit tot bekijken van video omdat het een stuk groter is.

Ook in de zon is het scherm goed te lezen, al kan ik me indenken dat er toestellen zijn die op dit vlak beter scoren.

Van schermkalibratie heb ik geen verstand maar in mijn beleving worden kleuren op een prettige manier getoond en is zwart dankzij OLED ook echt zwart.
Voor degenen die wel meer te kiezen willen hebben zijn er diverse opties om het scherm naar wens in te stellen.

Bouwkwaliteit en afwerking

Het toestel voelt solide en prettig aan, ik heb geen onderdelen kunnen ontdekken die buigen of kieren. Een deel van het solide gevoel komt door het gewicht, De 185gram maakt het in vergelijking met de S6 en iPhone die beide 138gram wegen een zwaargewicht!
Toch stoort het gewicht, maar ook het formaat, me veel minder dan ik op basis van de cijfers verwacht had. In plaats van 2 toestellen heb ik nu maar 1 toestel mee wat de vergelijking al heel wat gunstiger maakt ;-)

De bouwkwaliteit en afwerking van het toestel is wat mij betreft absoluut premium. Over elk detail is nagedacht en het ziet er gewoon erg verzorgd en degelijk uit.

Design

Onder andere dankzij het ontbreken van een vingerafdruk lezer en de kleine notch vind ik het toestel er aantrekkelijk uitzien. Uiteindelijk is het een rechthoekige telefoon zoals veel andere, maar het is zeker een met aandacht vorm gegeven toestel.

Als ik ook de software beoordeel op design wordt ik ook daar blij van. Ik vind dat OnePlus zowel op hardware- als softwaregebied laat zien oog voor detail te hebben; de rode 1 in de klok maakt mij blij ;-)

Een negatief designpunt is dat er op het oog een stereo speaker aanwezig is, maar dit is slechts schijn. Niet alleen is er slechts 1 speaker aanwezig, deze is ook onhandig geplaatst waardoor je hem regelmatig afdekt met je hand. De geluidskwaliteit is op zich prima.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

De eerste keer dat de telefoon opnieuw opgestart werd was na de initiële update direct na uitpakken. De tweede keer opnieuw starten was een week later, toen er een nieuwe software update klaar stond. In de tussentijd is er geen enkele reden geweest om een herstart te doen. OxygenOS werkt prettig en lijkt een stabiel OS.

Ik heb wel een probleem met de Bluetooth stack ervaren. Als ik de auto verlaat en vervolgens terug in de auto stap, is het onmogelijk om een audio stream via Bluetooth te hervatten. Het is onmogelijk om gewoon in te stappen en de audio weer af te laten spelen zonder bluetooth eerst uit- en weer in te schakelen. Van een collega met een OnePlus 5T begreep ik dat hij dit ook ervaart.

Beeldkwaliteit Camera

Laat ik benadrukken dat ik een weinig veeleisende fotograaf ben.
Ik schiet wat foto’s en filmpjes van mijn kinderen en leg zakelijk af en toe wat vast.
Foto
Om toch een beetje review te maken heb ik een foto gemaakt met alle toestellen:

Zoals iedereen die regelmatig een echte review heeft gelezen weet, is het erg moeilijk om een goede vergelijking te maken. Elke situatie is anders dus waar in deze setup je voorkeur naar de ene uitgaat, kan dit in een andere situatie heel anders uitvallen.

De foto’s die ik in de afgelopen dagen heb geschoten waren voor mijn doeleinde acceptabel. Is het de beste camera die ik ben tegen gekomen? Ik denk het niet.
Ik zie teveel processing naar mijn smaak, vaak teveel edge enhancement, maar zoals in bovenstaande foto bij het hoofd te zien ook soms een soort halo om objecten.

[update]
Na een test met de gemodde Google Camera software kan ik zeggen dat de hardware van de camera in staat is beduidend betere plaatjes te schieten dan met de OnePlus Software gebeurt. Ik hoop dat OnePlus de camera software nog wat updates gaat geven, want een gemodde camera applicatie gebruiken zal niet voor iedereen een optie zijn.
[/update]

Ik heb gespeeld met de portretstand en dit geeft leuke resultaten. Wat ik miste is een mogelijkheid om de scherptediepte en -focus achteraf in te stellen. Het is voor zover ik nu kon zien aan- of uit.

Van de nachtstand ben ik niet onder de indruk, het lijkt op het eerste oog simpelweg een lange sluitertijd, of een samenvoeging van meerdere korte opnames. Hoe dan ook, ik zie vaak artefacten in “normaal” gebruik.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GVaoG1xaqYDFNk.png
Video
De video kwaliteit is prima. Leuk dat er op 4K met 60fps gefilmd kan worden, maar zijn er veel mensen die dat gebruiken? Ik wordt blijer van slowmotion op 1080p en dat werkt goed op dit toestel, maar niet veel beter of anders dan op mijn andere toestellen.

Tijdens het schrijven van deze review is de prijs ongeveer 580 euro. Is dit toestel dat waard?
In vergelijking met de flagships van Apple en de aankomende Samsung S10 is het een schijntje, maar ik denk dat we veilig kunnen stellen dat er diverse onderdelen zijn waarop die toestellen de 6T voorbij streven.

Als ik dan vergelijk met toestellen die rond hetzelfde prijspeil zitten vraag ik me af of de OnePlus in die vergelijking wint… Bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S9, die momenteel voor rond de 500 euro verkrijgbaar is. Die heeft standaard weliswaar slechts de helft van de opslag, maar wél een stereo speaker, 3,5mm jack en waarschijnlijk de beste camera op dit moment.

Wat spreekt dan wel in het voordeel van de OnePlus? Ik denk dat dit vooral te vinden is in OxygenOS en de snelle updates, ten opzichte van de Samsung software is dat voor mij een verademing. Over de accu van de S9 kan ik niet veel zeggen maar afgaande op de diverse reviews van dat toestel zou de OnePlus 6T op dat vlak ook zeker “een plus” moeten scoren.

Komende van een afgetrapte S6 en een Iphone 7 zie ik heel veel voordelen in de OnePlus 6T. Ik ben persoonlijk erg blij met de mogelijkheid dit toestel via het testpanel getest te hebben.

Zou ik er 580 euro voor over hebben? Het antwoord daarop is nee.

Als dit toestel voor zo'n 400 euro in de winkel lag zou ik het voor de meeste mensen direct aanbevelen, maar gezien de pittige concurrentie rond het huidige prijspeil denk ik dat voor veel mensen de afweging niet in het voordeel van de OnePlus 6T zal uitvallen.

Dat gezegd hebbende is het een snel toestel met een fantastisch scherm, goede accuduur, sterke community, fijne soft- en hardware. Fingerprint en face unlock werken erg goed en de software is een verademing. De camera valt tegen, net als het ontbreken van stereo speakers en een 3,5mm jack.

Heb jij ook een OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart?

Wat het toestel nog leuker maakt is het feit dat je de Gcam mod kan installeren (Google camera)
En dit brengt de kwaliteit van de foto's echt naar een andere level.

Verder een mooie review!
En dit brengt de kwaliteit van de foto's echt naar een andere level.
Helemaal mee eens, ik heb dit geprobeerd en kan zeggen dat de camera dan inderdaad een stuk beter presteert! Mogelijk dat OnePlus e.e.a. met een update zou kunnen verbeteren?
Verder een mooie review!
bedankt! _/-\o_
Leuke review!.
Standaard camera app valt inderdaad tegen, maar je zou de Google variant eens kunnen proberen. Vele malen beter.

GCam_Pixel3Mod_1.1_build.6.1.013.apk

(https://forum.xda-developers.com/devdb/project/dl/?id=30804)
Zoals ik in mijn reactie op CoolHead621 al aangaf werkt dat inderdaad veel beter!

[Reactie gewijzigd door gijs_schouten op 20 februari 2019 13:37]

Gelukkig is de 6 "non-T" nog wel te krijgen en af en toe ook in een goeie aanbieding (400 in een webshop of 480 bij amazon.de). Dan heb je bijna dezelfde telefoon, maar met 3.5mm jack. De "notch" is wel breder, dus geen druppel-deukje zoals de 6T.

Ondanks de forse opslag blijft het jammer dat ze beide geen SD-slot hebben.

[EDIT] Uit de tekst maak ik op dat het gewicht eigenlijk geen probleem is en bijdraagt aan het gevoel van bouwkwaliteit? Dus gewicht zou bij de plus en de min kunnen worden ondergebracht?

[Reactie gewijzigd door TNJ op 19 februari 2019 00:37]

Daar heb je helemaal gelijk in, goeie tip!
Ondanks de forse opslag blijft het jammer dat ze beide geen SD-slot hebben.
Persoonlijk vind ik dit niet echt een issue, voor mij is 128Gb de komende tijd ruim voldoende. De 64Gb van de S9 waar ik aan refereer wordt idd wel een beetje krap misschien.
Ik geef inderdaad aan dat het gewicht me meevalt, maar ik zou het wel degelijk fijn vinden als hij iets minder zwaar zou zijn. de Iphone bijvoorbeeld voelt ook solide aan maar weegt een flink stuk minder.
Daarentegen als ik zou moeten kiezen tussen een laag gewicht en een kleinere batterij...
ik heb het gewicht als minpunt weg gehaald ;-)