1 review

Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 512GB (Qwerty) Spacegrijs

Specificaties 13,3" • 2560x1600 (WQXGA) • 512GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 512GB (Qwerty) Spacegrijs Review

Greatsword 16 februari 2019, laatste update op 16 februari 2019, 513 views Product gekocht

Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 512GB (Qwerty) Spacegrijs

De MacBook Pro was voor mij 2 stappen vooruit, maar te veel stappen terug waardoor ik ervoor heb gekozen om het bij mijn 2015 model te houden.

Pluspunten

• Gewicht
  • USB-C
  • Titel MacBook Pro op het scherm

Minpunten

• Aansluit mogelijkheden
  • Toetsenbord
  • Temperatuur
  • Design
  • Touch Bar (Gimmick)
  • Oplaadkabel

Nog nooit ben ik zo teleurgesteld geweest in een Apple product, de afgelopen 10 jaar zijn voorbij gevlogen en ik heb aardig wat Macbook's en andere Apple producten gehad.

Dit model wist mij simpelweg niet te sieren waardoor ik ervoor heb gekozen om het bij mijn 2015 model te houden. Het voelde voor mij werkelijk als 2 stappen vooruit, maar te veel stappen terug.

Toetsenbord

Om te beginnen het toetsenbord, als je van een 2015 model af komt voelt het butterfly toetsenbord van de 3de generatie totaal anders aan en helaas niet in een positieve zin. Je hebt amper het gevoel dat de toetsen worden ingedrukt, waardoor je ook minder feedback krijgt. Ik heb het een kans gegevens maar merkte bij het schrijven van emails en teksten dat ik het niet fijn vond.

Aansluitingen

De aansluitmogelijkheden, of in dit geval de beperkingen daarvan. USB-C is fantastisch, ik ben er een groot voorstander van, maar dan wel in aanvulling op andere basis behoeften qua aansluitmogelijkheden. Zo heeft mijn MacBook Pro van 2015 twee USB-A poorten, twee Thunderbolt poorten, een HDMI uitgang en een SD kaart lezer slot. Dit allen maakt het voor mij een Pro machine en derhalve is het de naam MacBook Pro ook waardig.

Het 2018 model echter heeft alleen 4 USB-C poorten, het grootste probleem hiervan is dat het te vroeg is. Natuurlijk is USB-C er al een tijdje, maar we zijn nog niet zover dat al onze apparaten overgeschakeld zijn naar USB-C, met als gevolg dat we op zoek zijn naar een tussenoplossing, en dat zijn de wel bekende dongels of USB hubs en splitters voor al onze: Telefoons, Externe harde schijven, USB Sticks, SD kaarten, Camera's en ga zo maar door.

De MacBook Pro (A.K.A. MacDongle) dwingt je dus eigenlijk twee kanten op, of volledig overstappen naar USB-C voor al je oude apparatuur met alle extra kosten van dien of investeren in een tussenoplossing. Hoe dan ook, betalen zal je!

Temperatuur

De MacBook Pro wordt erg warm bij gebruik, hoe warm vraag je? Zo warm dat ik er van schrok toen ik mijn vinger boven de TouchBar plaatste. Ook als je polsen op de Macbook liggen, voel het veel warmer aan dat ik gewend ben en dan heb ik niet eens een i7 of i9 er in zitten.

Design

Het design vind ik persoonlijk wat minder, ben blijkbaar toch gehecht aan het iconisch verlichte Apple logo en ook de toetsenbord verlichting vond ik wat minder. Ik heb hier echter ook wat pluspunten en dat is dat de wel vertrouwde titel "MacBook Pro" weer op de voorzijde van het scherm staat, dit is wel iets wat ik gemist heb toen ik destijds van een Air naar een Pro switchte.

Niet langer wordt er gebruik gemaakt van de Magsafe oplader en helaas voelt ook dit als een achteruitgang om twee redenen:

Als eerste is er geen led lampje meer, waardoor je op afstand niet makkelijk kan zien of de Macbook is opgeladen. Als tweede is het nu een strakke USB-C aansluiting. De Magsafe was magnetisch, en heeft er bij mij werkelijk een paar keer voor gezorgd dat de Macbook niet viel toen iemand onbenullig er overheen probeerde te stappen, de kabel schiet dan gemakkelijk los als veiligheidsprocedure, maar de MacBook is gelukkig safe.

Het lagere gewicht is echter wel zeer aangenaam, het verschil van ~200 gram is duidelijk merkbaar en dus ideaal als je hem vaak meeneemt.

Touchbar en TouchID

Is er iemand die werkelijk de functionaliteit van de Touchbar gebruikt? Komop, dit is toch puur een gimmick? Leuk om even te showen dat je emoticons er kunnen verschijnen, maar het werkt totaal niet efficiënt. Om er gebruik van te maken moet je dus je ogen richten op de touchbar en vervolgens met je vingers wat dingen aantikken. Het werkt veel sneller om het trackpad te gebruiken of eventuele shortcuts.

Touch ID werkte in ieder geval erg goed, maar het is niet goed genoeg uitgewerkt en wellicht al weer achterhaald door Face ID.Het is ideaal voor het unlocken van het beginscherm, maar als ik toestemming moet geven voor het installeren van een programma, moet ik als nog een wachtwoord invullen, waardoor de techniek dus half af voelt.

De iPhones hebben al enige generaties Face ID, dus als je naar het grote plaatje kijkt, is het een beetje raar dat ze nog met oude techniek aan komen aanzetten

Ik kan deze Macbook niet aanbevelen en dat zeg ik met pijn in mijn hart. Apple kennende kijken ze niet meer terug, dus de hoop op consessies en meer aansluitmogelijkheden zit er bij nieuwe ontwerpen in de toekomst niet in.

Gelukkig doet mijn MacBook Pro uit 2015 het nog prima, heb ik 512GB aan opslaggeheugen, zit er ook nog eens een MiniDrive in voor 400GB aan extra opslag en kan ik hem gemakkelijk aansluiten op de TV in een hotel.

Voor mij is het 2015 model dus het beste model ooit gemaakt, ik vrees dat het er niet beter op gaat worden, maar ik hoop uiteraard van wel.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 512GB (Qwerty) Spacegrijs?

Mooie gebruikservaring. Kan me er ook helemaal in vinden, ik heb zelf een 15" MBP en denk er exact hetzelfde over. Waar-de-lo-ze laptop; ronduit waardeloos. Enige goede wat ik kan benoemen: scherm, touchpad, looks. Performance is vergelijkbaar met een machine uit 2013 - niet de schuld van Apple - en het toetsenbord is dramatisch. USB-C is in de praktijk een HEL en daarbij komt nog ruim 200 Euro aan f**king dongels... Het is dat ik het ding heb gekregen van mijn werk... Wat een draak van een machine is dit. Een draak zeg ik je.
Ik ben best wel een Apple fan: iPhone X + SE, iPad Pro, iMac, MBP, meerdere ATV 4K, Apple Watch S4, meerdere AirPort Extreme's, AirPort Time Capsule, meerdere AirPods(alleen voor mezelf), etc. Zit al jaren (15+) naar volle tevredenheid in het Apple ecosysteem maar deze laptop is gewoon een faalhok. Punt. En dit komt van iemand die het apparaat (gelukkig) maar twee/drie keer per week (noodgedwongen?) gebruikt.

Wanneer je deze machine koopt van je eigen zuurverdiende centen, mijn spec zit over de 4K, dan kan ik me werkelijk niet voorstellen dat iemand deze huidige generatie MBP's een voldoende geeft. Dat kan gewoon niet wanneer je klinisch in orde bent. Hopelijk wordt deze generatie snel opgevolgd door iets wat je WEL met goed fatsoen kan kopen. Ik denk nog met een warm gevoel terug aan mijn aankoop van een MBP uit 2008... Wat een fijne machine was dat...
Ik heb laatst mijn MBP 13” uit 2009 verkocht. Met een beetje pijn moet ik zeggen, fijne laptop. Ik heb van mijn werk een Dell XPS 15”, ook een fijne laptop. Typt goed, ondanks het vrij dunne toetsenbord. Het kan dus wel, dun met een goede travel. Laatst kwam een collega met een 2016/17 MBP waar ik wat op moest doen. Ik had nog niet eerder getikt op het nieuwe toetsenbord. Harde aanslag, geen fijn goevoel inderdaad. Het niet meer verlichte Apple logo is ook een dikke misser, dat was juist het beeld van de Macbooks.

Nog een voordeel van bv Dell: next business day support. Hoe doe je dat met een Macbook? Kun je dan de volgende dag een monteur ter plekke hebben? Zo niet, hoe doe je dan je werk?

Usb-c vind ik echt juist een verademing, geen gedoe met verkeerd om erin steken. Ik heb het usb docking station van Dell met daaraan 2 monitoren, toetsenbord, muis, audio en netwerk, en de backup schijf via usb 3, allemaal via 1 usb-c kabel. Gelukkig heb ik nog wel hdmi en usb3 op de xps zelf zitten. Als dat niet zo zou zijn mis je inderdaad wel wat om even een usb stick in te steken.

Jammer dat Apple deze kant is op gegaan. Ik heb ook nog een Mac mini 2012. Doet het nog aardig. De nieuwe is veel te duur voor wat hij mij biedt.
Voor wat betreft het toetsenbord, wat John Gruber zegt: 2018 Apple Report Card. En dan met name het stuk van:
I heard a story years ago about
tot:
I want you to take this keyboard and put it in these MacBooks.
Daar slaat hij de spijker op zijn kop.

Hoe de garantie zit weet ik niet, maar wel dat ik direct een andere krijg van onze local IT support. Hoe zij het dan verder oplossen is iets van mijn werkgever (ik zal er eens naar vragen).

USB-C is zeker een verademing, begrijp me niet verkeerd. Maar een PRO laptop met alleen USB-C vind ik een hel. Hoe vaak ik niet naar andere aansluitingen moet grijpen is echt ontelbaar. USB-C is leuk wanneer je met een werkgroep van het HBO in de Starbucks zit te studeren. Dan is het vast heel hip en happening. Dit had ik niet moeten typen, ik weet het...Heb zelf ook HBO gedaan; niks mis mee! Zodra je er echt mee gaat werken kom je er snel achter dat je bv. presentaties moet geven bij klanten met een HDMI of VGA beamer. Je bestanden krijgt op reguliere USB sticks, je moet aansluiten op een vast netwerk, je een SD kaart moet uitlezen, etc etc enz enz.
Nu zeg ik niet dat laptops tegenwoordig maar alles moeten slikken, maar sinds 2016(!) alleen USB-C op Pro laptops is onnodig moeilijk doen. Dat reken ik Apple aan.

Ik heb in ruim twee jaren al te veel problemen gehad met dit aluminium rot hok. Van drie(!) vervangen topcases tot krakende speakers - die ik op dit moment maar voor lief neem. Ik heb er gewoon de kracht niet meer voor om weer met dat ding naar support te gaan. Apple moet zich schamen: ruim 4K voor zo'n falend hok is niets minder dan onbeschoft. En was ik maar de enige, overal hoor je dit soort verhalen. En was dit maar het enige... Hoe vaak ik in de trein niet gevraagd ben of ik wilde stoppen met (hard) typen omdat het zo'n herrie maakt. Ik verzin dit niet!
En dan de Touch Bar... Wie zat te wachten op deze stervens dure nonsens? Toch he-le-maal niemand?! Die vingerafdrukscanner is een goed idee. Prima, doen. Maar die OLED strip... Leuk als optie voor 50 Euro. Prima, hang d'r maar in! Maar honderden Euro's extra voor deze onzin? Bekijk het even.
Apple is echt helemaal de weg kwijt met deze generatie MBP's. Dat is mijn oordeel na ruim twee jaren.

Ik hou me op dit moment vast aan de huidige generatie Mac Mini, die geeft me hoop op betere tijden. Blijkbaar heeft Apple nog werknemers die wel weten wat mensen willen van een Mac. Nu hopen dat deze zelfde mensen, zeer binnenkort(!), ook de MBP drastisch(!) onder handen gaan nemen.

[Reactie gewijzigd door Grin op 17 februari 2019 22:45]

Toen ik de waardering zag, 2 van de 5 sterren, dacht ik: dit zal wel een review van een Apple-hater zijn.

Maar helaas, dat is niet zo. Het is een review van iemand die Apple kent en weet (wist) te waarderen.

Ik herken veel van de kritieken, ik ben het er grotendeels mee eens.

Zelf heb ik een paar maanden geleden een MacBook Air gekocht. Ik heb het nieuwe 2018 model geprobeerd, een vriendin heeft deze, en hij kon me niet bekoren.

Om positief te beginnen: hij heeft een fantastisch scherm, ziet er verder ook goed uit, en Touch ID is handig. Ook het Touch Pad is fantastisch, Apple weet deze met elke nieuwe iteratie beter te maken.

Maar het toetsenbord is wennen, in de 2 uur dat ik erop heb gewerkt kon ik er niet aan wennen. USB-C is een vooruitgang als de hele wereld USB-C gebruikt. Ik heb nog geen USB sticks met USB-C gezien, bedrade schijven, printers, muizen en toetsenborden, alles werkt nog met USB-A, 99,99% van de monitoren hebben VGA, (mini)DP en/of HDMI, maar geen USB-C. Alleen Android telefoons en de nieuwste iPad Pro hebben USB-C... Over 10 jaar zal het ongetwijfeld anders zijn, maar nu nog niet.

MagSafe heeft hier al menigmaal voorkomen dat er een MacBook op de grond is gevallen. En wie bij Apple dacht dat het verwijderen van het SD kaart slot kopers blij zou maken? Mensen met een digitale camera? Mensen die met USB sticks niet makkelijk bestanden kunnen overdragen en dus ook niet met een SD kaartje?

De MacBook Air 2018 wordt passief gekoeld. De processor is een paar generaties nieuwer dan die in de MacBook Air 2017, maar omdat het verbruik gehalveerd is, is hij niet sneller. En vraag je echt veel van de CPU, dan kan hij door het gebrek aan koeling echt warm worden.

De goedkoopste MacBook Air 2018 kost €1230, dat is zo'n €250 meer dan een MacBook Air 2017. Met een paar pluspunten en veel minpunten voor de 2018 versie, heb ik voor de MacBook Air 2017 gekozen, en heb daar geen moment spijt van gehad.
De MacBook Air 2018 wordt passief gekoeld.
Kleine correctie, er zit wel degelijk een kleine fan in verstopt (Step 8): https://www.ifixit.com/Te...tina+2018+Teardown/115201

Verder prima review. Ik herken wel een aantal zaken, maar het is veelal ook persoonlijke voorkeur. Ik gebruik deze laptop na 3 jaar een Macbook 12 inch te hebben gebruikt. Dus qua aansluitingen ben ik er 4x op vooruit gegaan ;). Toetsenbord is voor mij verbeterd, en dus ben er tevreden mee. Ik gebruik de touchbar wel, maar is inderdaad een gimmick. Mocht mijn volgende model het niet hebben, zal ik het niet missen. Mijn exemplaar wordt overigens niet warm, dit kan natuurlijk goed te maken hebben met wat men ermee doet.

[Reactie gewijzigd door renegrunn op 17 februari 2019 18:35]

De nieuwe MBA is een prachtige laptop, met een prachtig scherm. Ik heb 'm 2 uur lopen stressen: Foto's, Firefox, Word, VLC, en continu HandBrake op de achtergrond die een film aan het converteren was. Dit is niet normaal voor een MBA, in werkelijkheid zal hij waarschijnlijk niet erg warm worden.

Voor mij was het heel simpel: 2 plussen en veel minnen, dat leverde een overtuigende keuze voor de MBA 2017 op. Maar met de MBA 2018 zou ik waarschijnlijk ook best kunnen leven, als het toetsenbord gaat wennen.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5