Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay Review

REDFISH 21 april 2010, 2.874 views

Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay

Pluspunten

• snel swappen
  • simpele installatie

Minpunten

• geen!

Kwaliteit Score: 4
Ik had nog wat SATA harde schijven liggen en vond het toch zonde om die opslagruimte niet te gebruiken. Ik had de schijven ook in mijn pc kunnen inbouwen, maar dan nemen ze constant stroom op en het zijn toch maar backup schijven dus dit leek met een mooie oplossing. Een dockingstation heb ik ook overwogen, maar had toch liever alles opgeruimd, dus vandaar deze bay.

Eigenlijk is het gewoon een SATA hot swap bay voor je pc. Er past 1 3.5" harde schijf in.

Installatie is makkelijk: 4 schroeven vast maken. Bijgeleverde sata kabel aansluiten. En de Sata stroomkabel inpluggen. Deze heeft nog een klein los stekkertje voor de ledjes aan de voorkant van de bay. Een ledje is blauw als er een schijf in zit om te tonen dat deze stroom krijgt. Als je de schijf benadert dan gaat een rood lampje knipperen.

Het klepje is met een sleuteltje af te sluiten voor het geval je een lan-party bezoekt of niet wilt dat je vader er met je porno schijf vandoor gaat.

Het geheel werkt prima. Ik had zelf nog wel eens problemen als ik harde shijven gewoon uit trok terwijl ze aan stonden. Nu gaat het prima en heb ik nog geen problemen ondervonden. Ik vind het echt een ideaal dingetje. Ook voor een server is dit best een uitkomst. Je hoeft de kast niet meer open te maken en kunt heel simpel upgraden naar een grotere schijf of als een schijf vol is een nieuwe erin stoppen.

De prijs is ook prima. Een kleine 20 euro, maar zou je 4 bays erin zetten om je hele pc hot-swappable te maken dan wordt het wel een aardige kostenpost. .

Heb jij ook een Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay?

Zijn zulke SATA schijven echt hot pluggable?( terwijl je pc dus geboot is vanaf een interne disk? Ik heb dit nooit getest namelijk..
Ja, maar daarvoor moeten je MB en drivers wel AHCI ondersteunen.
en als je MB op raid staat? (en wel ahci ondersteunt). zou het dan officieel moeten werken?

ik heb het gewoon een keer geprobeerd onder het mom van 'baat het niet, schaad het ook niet' en toen werkte het, maar ik zou graag willen weten of dit ook echt hoort.
dat was het inpluggen, ik heb nog niet genoeg lef gehad om eruit te pluggen

leuke bay trouwens. hoef je totaal geen schroeven o.i.d. in de hd's te stoppen en kan je ze er zo kaal in doen?

[Reactie gewijzigd door Rub3s op 21 april 2010 15:29]

Dat hangt toch af van het moederbord / de drivers / het OS?
Nee niks van schroefjes in de hd te stoppen.

MB is ICH9R met 2 harde schijf in RAID + 1 DVD-RW station op dezelfde controller. Ook deze bay is aangesloten op een poort van de controller. Gaat gewoon prima. De schijf op de foto is al een vrij oude 500GB SATA schijf. Zelf gebruik in W7 32bit.

Review is karig, maar er is niet meer over te vertellen. Het is een simpel en degelijk ding.

[Reactie gewijzigd door REDFISH op 21 april 2010 16:00]

Ik zou ook graag de afmetingen willen weten :) Het gaat dan met name om de diepte, de breedte en hoogte is toch gelijk aan dat van een 5.25 " drive bay.
De afmetingen zijn hier te vinden: https://www.sharkoon.com/product/1686/09305

Hoewel deze reactie misschien een beetje aan de late kant is...
Hey,
ik wil hem zelf ook kopen, alleen kan ik nergens de afmetingen vinden.
Heb jij die misschien bij de hand?
alvast bedankt!
Ik heb dit ding ook sinds kort.
De afmetingen zijn hetzelfde als een standaard 5.25" optische drive (17.5cm diep), maar de achterkant is wat smaller zodat je een centimetertje meer diepte hebt voordat ie tegen je moederbord aanstoot in sommige kleine kasten.

Hotswap heb ik onder windows nog niet geprobeerd, het is momenteel mijn boot schijf en bovendien heeft die pc geen AHCI.

Op mijn linux server werkt hotswap goed, maar je moet wel even unmounten voordat je de schijf wisselt.

Sharkoon maakt nog meer producten zoals deze:
pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Intern Dual-Bay (2.5 inch)
pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay

[Reactie gewijzigd door Ploink op 26 mei 2011 11:00]

Ik heb een vraag,zover ik kon zien zit er geen ventilator in,dus geen geluid overlast na verloop van tijd,zoals bij de Icybox ?

Hoe hoog wordt de temperatuur in de Sharkoon SATA QuickPort Intern 1 ?

Het is nogal riskant een te hoge temperatuur voor je Harddisk.

Er zitten wel 2 grote ronde ventilatie openingen aan de onderzijde,is dat voldoende ?
Ik nu een Icybox ouder model maakt herrie bij opstarten,wil ik dus vervangen.
Al een keer schoongemaakt,stof van de ventilator bladen af gehaald.
temperatuur C:\ 29 C E:\ 26C
C:\ zit in de Icybox E:\ in de Cooler Master
Er zit geen ventilator in nee. Hij wordt iets warmer dan als je hem zeg maar in de airflow van je casefans hebt hangen. Hij werd bij mij rond de 45-50 graden bij veel gebruik. Maar hier kan een harde schijf best tegen.