Huawei P20 Dual Sim 128GB Zwart

Huawei P20 Dual Sim 128GB Zwart Review

ronnyvl1967 13 februari 2019, 270 views Product gekocht

Huawei P20 Dual Sim 128GB Zwart

Ontzettend mooi toestel dat nu enorm interessant is voor aankoopprijs vanwege cashback actie en recente android 9 update.

Pluspunten

• Prachtige bouwkwaliteit
  • Heel mooi en helder scherm
  • Buitengewoon goede, stabiele en snelle verbindingen
  • Heel goede camera die prachtige foto's neemt in minder optimale omstandigheden
  • Handzaamheid is enorm goed
  • Heel behoorlijke updates
  • Van 0 naar 100 % opgeladen in 90 minuten
  • Ruim voldoende intern geheugen

Minpunten

• Vreemde app keuzes zoals SwiftKey en dubbele apps
  • Geen Jack
  • De standaard headset is oncomfortabel
  • Maar één enkele speaker onderaan slecht geplaats omdat hij vaak door je hand bedekt is

Onlangs na aanpassing abonnement de Huawei P20 black aangeschaft en over heel de lijn is dit toestel wat nu zonder abo verkrijgbaar is voor minder dan 500 euro elke cent dubbel en dik waard.

Om te beginnen kreeg ik in heel snel tempo de updates binnen en stond het toestel binnen de kortste tijd op Android 9 die inmiddels ook de januari patch ontvangen heeft.
Het heeft er dan ook alle schijn naar dat de P20 nog wel een degelijke updatesuport tot en met Android Q zal krijgen wat uitermate goed is.

Na het plaatsen sim en installatie toestel was ik in eerste instantie wel beetje ontgoocheld vast te stellen dat de meermaals fout gepubliceerde info in reviews het toestel absoluut géén micro sd support heeft en er alleen plaats is voor twee simkaarten.
Uiteraard is 128gb waarvan je ongeveer 113gb overhoud ruim voldoende en ondervind ik inmiddels wel dat het offline gebruik van YouTube music enz wel veel sneller en soepeler werkt zonder sd card.

Ondertussen gebruik ik dit toestel sinds enkele weken en de algehele genruikservaring is echt heel heel positief ondanks dat ik toch moet melden dat Huawei voor mij een aantal vreemde en in mijn ogen softwarematig een aantal foute keuzes heeft gemaakt.

Het standaard gebruik van een niet verwijderbare SwiftKey was in eerste instantie voor mijn gevoel not done maar ondertussen ben ik de efficiëntie wel enorm beginnen waarderen.
Dit neemt helaas niet weg dat het plaatsen van dubbele apps zoals email - Gmail, Play muziek - eigen player, google foto's - eigen foto app enz... naast totaal overbodige niet verwijderbare apps onnodig veel geheugen wegneemt.
Het ware logischer aangezien de aanwezigheid van de dubbele pure google apps dat ze de lijn volledig hadden doorgetrokken en alles op elkaar hadden afgesteld. Een toestel dat google chat als sms app heeft zou veel mooier zijn moest men ook de Google dialer en contacten app als standaard plaatsen om de stijl meer uniformer te maken.

Ondanks mijn bemerkingen tot foute keuzes is de Huawei P20 in het dagelijkse leven een absoluut manusje van alles en voor mij springt absoluut de camera en snelheid van het toestel er bovenuit.
Vaak wordt bij een smartphone weinig aandacht besteed aan de belkwaliteit en aangezien ikzelf heel veel bel kan ik zeggen dat Huawei met haar p20 volte ondersteund wat inmiddels bij de meeste providers is geïmplementeerd. Verbindingen zijn immers veel stabieler geworden en de geluidskwaliteit tijdens een gesprek zijn onovertroffen ook al had ik liever de stock google dialer met geïntegreerd duo gehad.

Voor het gebruik van media zoals YouTube en dergelijke is de P20 dankzij haar prachtige scherpe scherm een verademing met als enig minpunt de erbarmelijke enkele speaker ondanks dat dolby atmos is ingebouwd. Bij gebruik van bedrade of bluetooth e high res earphones blaast het dolby geluid je dan wel weer van je sokken en hoor je werkelijk elk kleinste detail in de muziek of film. Ikzelf ben dit nog nooit bij een eerder toestel tegengekomen.

Last but no least heeft een prachtig maar onvolmaakt toestel als de P20 uiteraard een goede betrouwbare batterij nodig en ikzelf zou toch adviseren wanneer je een volledige dag van huis bent toch een powerbank mee te nemen gezien het toestel mijn inziens minder zuinig met de batterij omgaat dan algemeen omschreven. Er zijn natuurlijk wel spaarstanden die autosyncro uitschakelen en scherm lagere resolutie geven maar dan raak je wel aan een aantal zaken die een smartphone juist zo aantrekkelijk maken. Nu verwacht ik mettertijd wel een optimalisatie van de batterij en hoop ik op de mogelijkheid dubbele apps gezien hun overbodigheid te kunnen verwijderen of op zijn minst uit te kunnen schakelen wat sowieso de batterij dan wel ten goede zal komen.

Uiteindelijk kan ik over heel de lijn wel tot een besluit komen dat Huawei met de P20 een topper heeft geplaatst in de prijscategorie middensegment en het een enorm fijn gevoel is te kunnen werken met een toestel dat gemiddeld op 4G+ stabiel tussen 150 en 190 mbps haalt en dat de P20 gegarandeerd een verbeterd updatebeleid zal mogen ontvangen inclusief volgende Android zoetigheid.

Goed bezig Huawei en wie weet zit er bij volgen update nog wel een volledige donkere modus in opdat deze kanjer nog mooier en comfortabeler voor de ogen mag worden.

Heb jij ook een Huawei P20 Dual Sim 128GB Zwart?

Reviews door de redactie

Goede review!
Hoe ervaar je nu qua batterij en gebruik?
Kun je swiftkey uitzetten/verwijderen?
Hoe zit t met permissies?
Heb het toestel inmiddels doorverkocht omwille van de onwaarschijnlijk mooie A50 met super groot amoled scherm.