Specificaties 12,3" • 2736x1824 • 256GB • Win 10 Pro - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Pro 6 (Ci5-8250U, zakelijk model) 8GB ram, 256GB opslag Grafiet Review

Dantius 11 februari 2019, laatste update op 15 februari 2019, 1.117 views

De surface is degelijk gebouwd, solide, fluisterstil en wordt niet te warm. Het beeld en geluid zijn prima voor zowel kantoorwerk als een avondje netflixen in bed. De accu gaat lang genoeg mee om de dag door te komen en samen met de typecover kun je er alles mee.

Pluspunten

• Volwaardige laptopvervanger
  • Goede accuduur
  • Top icm typecover en kickstand

Minpunten

• kostbare accessoires
  • voelt trager in tabletmodus

Inleiding:

De Microsoft Road Race meedoen, wow! Vervolgens de Microsoft Road Race winnen en een Surface 6 Pro mee naar huis krijgen, meer wow! Alleen nog even een uitgebreide gebruikersreview schrijven over je bevinden de eerste 2 weken, eitje! Totdat je er aan begint.

Vooral, waar te beginnen met het reviewen van een product dat anders is dan alles dat ik tot nu toe gebruikt heb. Als zelfbenoemd Apple fanboy werk ik normaliter bijna volledig in het Apple ecosysteem en heb daardoor duidelijk voorkeuren voor hoe dingen er uit zien en hoe dingen werken. In deze review zal ik dan ook (bewust en onbewust) best wat vergelijkingen maken met apple producten. Zal deze Microsoft Surface deze vergelijking overleven of zelfs overstijgen? Wordt dit de eerste stap van de terugkeer naar Microsoft producten?
Wat wil ik eigenlijk van deze tablet?
Hetzelfde gebruiksgemak als een iPad
Een batterijvermogen waardoor ik er een dag op kan werken zonder zorgen over bijladen
Een product dat een echte vervanger kan zijn voor mijn laptop qua portability en functies (iets dat een iPad niet kan dus, daarover later meer)
De producten:
We (mijn winnende teamgenoten en ik) hebben van Microsoft gekregen:

De Surface Pro 6, pricewatch: Microsoft Surface Pro 6 (Ci5-8250U) 8GB ram, 256GB opslag Grafiet
De Surface Pro Type Cover
De Surface Pro pen

Algemene beoordeling

De Surface Pro 6:
Wanneer je de Surface Pro vastpakt voelt hij solide aan. Niet zozeer zwaar, maar wel gewichtig. Het hele apparaat voelt als 1 degelijk geheel, zonder buiging of losse onderdelen.

Het meest in het oog springende onderdeel van de Surface is de kickstand, waardoor je de surface rechtop kunt zetten in bijna elke denkbare hoek. Deze stand laat zich eenvoudig verzetten, maar er zit genoeg weerstand op zodat hij in elke hoek blijft staan en ook dit onderdeel voelt alsof het degelijk en duurzaam is.

Uiteraard kan ik over die duurzaamheid na ongeveer 1,5 week testen nog weinig zeggen, maar de eerste indruk is dat dit geen product is dat snel uit elkaar gaat vallen.

De Typecover:
De typecover is in mijn geval de zwarte variant. De enige variant die niet in alcantara verkrijgbaar is (dat ging niet in de zwarte kleur) maar een stoffen afwerking heeft.

De typecover voelt ook degelijk aan. Hij laat zich een klein beetje buigen (iets dat je vooral merkt als je er wat langere tijd op typt) maar voelt over het algemeen aan als een stevige typeplank. Hij kan in 2 posities aan de Surface bevestigd worden. Volledig plat wat minder buiging geeft, maar wat minder prettig typt naar mijn mening, en een klein beetje hellend waardoor hij qua typen wat ergonomischer aanvoelt.

De travel van de toetsen is ok voor een ultradun toetsenbord. Je kunt goed voelen waar je bent als je blind typt en je merkt het duidelijk wanneer een toets ingedrukt is. Dit zal geen toetsenbord zijn om de nieuwe “ontdekking van de hemel” op te schrijven, maar voor het typen van een uitgebreide review voldoet het prima.

Voor mijn use case, een keyboard dat amper ruimte inneemt, mijn tablet afdekt en meegenomen kan worden naar afspraken op locatie, voldoet de typecover perfect.
De Surface Pro Pen:
Deze heb ik helaas nog niet ontvangen van Microsoft. We hebben direct na de road race wel een “oude” variant meegekregen, maar daarvan kregen we eigenlijk direct de vraag deze terug te sturen, zodat microsoft het nieuwste model kon opsturen. Zodra deze binnen is en ik heb er even mee kunnen spelen, dan vul ik uiteraard deze review aan.

EDIT: De pen is inmiddels binnen, dus hierbij mijn aanvulling op mijn bevindingen!

De pen is strak vormgegeven, ligt prettig en licht in de hand en heeft een tweetal knoppen. De eerste bevindt zich bovenop:

En de 2e zit op de zijkant van de pen:

De pen wordt van stroom voorzien door een AAAA (4xA dus) batterijtje en de tip is verwisselbaar:

[img=620]X95bGmq3[/img]

Op een aantal reviews op youtube zag ik dat de aansluiting van de tip, het grijze matte gedeelte, ook los te draaien zou moeten zijn om makkelijker bij de tip te komen, maar dat was bij mijn pen niet het geval (of het zit heel vast en ik heb kippenkracht)
Gebruik Sketchable:
Om het tekentalent te testen maar even sketchable gedownload. Slecht nieuws voor de matige artiest, je wordt niet ineens een picasso met een surface pen. Dat gezegd hebbende, werkt de pen fantastisch voor tekendoeleinden. De pen schrijft echt direct (dus geen enkele vertraging merkbaar tussen wat je doet en wat je ziet verschijnen). Verschillende drukniveau's en verschillende standen van de pen geven ook merkbaar andere resultaten op papier en aangezien sketchable echt gemaakt is voor gebruik met een pen, is de hele UI hierop aangepast en stuurt fantastisch.
Gebruik Powerpoint:
Dan even naar wat meer gebruikelijke use-cases voor mij. Ik ben geen tekenaar, dus sketchable zal ik weinig gebruiken. Wat ik wel veel doe is administratief werk, lesgeven en presenteren. Kan de pen hierin ook een toevoeging zijn?

Allereerst maar eens Powerpoint aangeslingerd. Het eerste dat ik probeerde, was om direct in tekstvelden te schrijven, iets dat ik ook in acrobat geprobeerd heb. Helaas lijkt dat niet te werken. Zowel niet in laptop als in tabletversie, terwijl die functie wel aangevinkt staat in de pen settings. Heel vreemd, en jammer want nu moet je steeds de pen wegleggen als je iets moet typen.

Het presenteren met de pen levert me wel het voordeel op waar ik op gehoopt had. volgende dia en vorige dia gaan naadloos met dezelfde knop bovenop de pen (lang en kort indrukken). de pen houdt heerlijk en een stuk minder opvallend vast dan een standaard presenter en werkt heel direct en intuitief. Een fijne extra functie van de pen dus!
Gebruik om PDF te redacteren
Ook maar eens Acrobat Pro geinstalleerd. Kijken hoe eenvoudig het is om documenten te redacteren met een pen.

Dat is uiteraard super eenvoudig. iets highlighten, even een notitie bijschrijven, een stukje omcirkelen dat nog gewijzigd moet worden en een handtekening zetten onder je document. Je merkt echt dat Acrobat gemaakt is om met pen samen te werken.
Schermaantekeningen:
Wow! Dit is nou echt een fantastische functie! Zodra je tijdens je gebruik van de pen, anywhere in windows, op de knop bovenop drukt, wordt de windows ink pop-up aan de zijkant getoond.

Je kunt hier kiezen voor schermnotitie, waardoor je direct een printscreen maakt en deze van een notitie of tekst kunt voorzien.

Ik vermoed dat ik deze functie heel veel ga gebruiken! Even snel iemand laten zien waar hij moet zijn, even snel iets verduidelijken, even snel een foutmelding doorgeven bij een leverancier van een softwarepakket.

Ik weet dat je met de kniptool van windows iets soortgelijks kunt doen, maar dat omvat meer handelingen en is minder intuitief (vind ik). Dit is letterlijk klikken, aantekenen, opslaan of doorsturen. Een kleine functie, maar o wat een fijne!
Gebruik RDS
Zakelijk werk ik veel in een RDS omgeving (cloud) om overal in ons voorraadbeheersysteem en interne documenten verder te kunnen werken. Het nadeel is dat niet alle randapparatuur lief samenspeelt met RDS.

Dit probleem blijkt ook te bestaan in de surface pen. Waar het toetsenbord gewoon als normale input wordt gezien, blijkt de surface pen een geval apart. Sommige dingen, als aanraking, worden gewoon geaccepteerd. Andere dingen, zoals de override die programma's kunnen gebruiken om de knop van de pen een andere functie te geven (in Powerpoint dus om de knop te gebruiken voor slideshow controle), of de mogelijkheid om tekst te schrijven in tekstvelden, vertalen niet naar de RDS omgeving.

Dit beperkt het gebruik van de pen dus tot simpele touch (dat is wat preciezer dan een vinger, maar geen mega belangrijke functie). Dus in een dergelijke omgeving is de pen geen must.

Featureset en aansluitingen:

We hebben de beschikking gekregen over de Surface Pro met deze specificaties

in de kleur zwart en met 256Gb SSD

Naast de interne specificaties beschikt de Surface aan de buitenzijde over:
  • Een 3,5mm plug
  • Een mini-displayport
  • Een USB3.0 aansluiting van type A
  • Een aansluiting voor netstroom
  • Een hardwareaansluiting voor het typecover keyboard
  • Micro-SD slot
  • Volumeknoppen
  • Aan/Uit knop
  • Frontcamera
  • Gezichtsherkenningscamera
  • Achterzijdecamera
Het aantal aansluitingen voor randapparatuur is wat karig naar mijn mening. De enkele USB-poort zit al snel vol (in mijn geval met een muisreceivertje) en het wisselen wanneer je een externe harde schijf wilt aansluiten wordt snel irritant.

Daarnaast had ik het liefste nog een HDMI aansluiting gezien. Dit zou een ideale presentatie-convertible zijn maar door het gebrek aan aansluitingen heb je overal een verloopje voor nodig.

Hetzelfde geldt voor het ontbreken van een ethernet aansluiting. Op de meeste plekken kun je uiteraard gebruikmaken van wifi, maar qua snelheid en betrouwbaarheid vind ik het zeer regelmatig nog prettig terug te vallen op een ouderwetse kabel. Bij mijn macbook gaat dat door middel van een verloop in de mini-displayport aansluiting. Bij deze surface is de mini-displayport helaas niet meer dan dat, een uitgaande poort voor displays, en daardoor niet te gebruiken als dataport zoals bij een thunderbolt 3 poort.
3,5mm aansluiting:
Die werkt zoals verwacht. Je plugt je oortjes er in en het geluid komt er uit. De surface switcht snel en netjes tussen interne speakers en oortjes wanneer je deze in- en uitplugt. Prettig dat deze aansluiting er op zit zodat je altijd de mogelijkheid hebt om hem te gebruiken. Voor mijzelf is het geen dealmaker of breker aangezien ik over het algemeen bluetooth oortjes prefereer.

Mini-displaypoort:
De mini-displaypoort heb ik getest met een verloopje naar VGA, aangezien ik dat nog had voor presentaties met mijn macbook. Deze poort werkt snel en soepel, direct na aansluiten schakelt windows naadloos over naar het extra scherm en wordt de instelling aangepast om het externe scherm aan te sturen. Wijzigingen zijn eenvoudig aan te brengen in het configuratiescherm en bij verwijderen van de aansluiting schakelt de surface automatisch weer terug naar 1 scherm.

USB3.0 aansluiting:
Snelle degelijke aansluiting. Helaas is het er maar 1, zoals eerder benoemd en tot enig ongenoegen. Het eerste dat opvalt bij aansluiten van een kabel op deze USB aansluiting, is dat hij enigszins stroef werkt. Het kost daardoor een heel klein beetje meer moeite om een kabel er in te krijgen of uit te trekken. Mijn eerste indruk was dat dit niet prettig was, aangezien de meeste USB aansluitingen die ik gewend ben juist zeer soepel werken.

Na enkele dagen met de surface zie ik het nu juist als een voordeel. Het minuscule USB plugje van mijn muis laat ik tussentijds zitten. Net zo’n klein plugje dat je ontzettend makkelijk kwijtraakt als het per ongeluk in je tas los zou komen. Doordat de USB aansluiting een heel klein beetje stroever is blijven dit soort plugjes veilig en goed op hun plek zitten, ook tijdens het reizen.
Netstroom aansluiting:
Deze aansluiting werkt met een aparte connector, specifiek voor deze surface. Een enorm voordeel vind ik dat deze connector magnetisch is. Hij klikt daardoor licht en makkelijk op zijn plek, en wanneer er iemand over de draad struikelt komt hij er ook weer zeer gemakkelijk uit, wat schade aan de kabel beperkt.

De netstroom snoer kan er op 2 manieren in, waardoor je de kabel altijd handig weg kunt laten lopen van de surface. Kleine details die in het dagelijks gebruik ontzettend handig zijn.

De snoer naar de adapter is zo’n 175cm lang. Het snoer van de adapter naar het stopcontact is echter slechts zo’n 40cm lang. Irritant kort zullen we maar zeggen. Bij verschillende stopcontacten hangt de adapter daarom net wel, of net niet, op de grond. Deze kabel een centimeter of 30 langer maken zodat de adapter altijd op de grond kan rusten was geen overbodige luxe geweest.

Aansluiting Type-cover toetsenbord:
Aan de onderzijde van de tablet in landscape modus (of de linker zijkant wanneer je de tablet rechtop houdt en de aan/uitknop aan de rechterkant, vind je gaten en 5 goudkleurige punten waar je de typecover op kunt klikken. Deze klikt magnetisch vast en zit dus altijd direct op de goede plaats.

Omdat de aansluiting van de typecover wegvalt in de zijkant (hij zit verzonken) merk je niets van deze aansluiting wanneer je de surface als tablet gebruikt.

Micro-SD slot:
Aan de achterzijde van de surface, onder de kickstand, zit een microSD slot. Ideaal geplaatst, want in gesloten stand valt de kickstand hier overheen en zorgt er daardoor voor dat de sd-kaart er niet uit kan vallen en kwijt kan raken.

De micro-SD slot is prima bereikbaar wanneer de surface in gebruik is. Zodra je er een SD-kaart insteekt wordt die snel herkend en de verkenner geopend in de juiste map. Deze sd-slot is uiteraard te gebruiken om het geheugen van de surface uit te breiden, maar in mijn geval ideaal voor het snel overzetten van gemaakte foto’s en videobeelden. Dit werkt snel en soepel.
Volumeknoppen:
Deze bevinden zich bovenaan het scherm, wanneer het typecover toetsenbord is aangesloten. Ze zijn dus altijd goed bereikbaar. Hier zul je echter weinig gebruik van maken in laptopmodus, aangezien er op het typecover eenvoudiger te bereiken volumeknoppen zitten die dezelfde functie hebben.

Aan-/Uitknop:
Ook deze knop bevindt zich aan de bovenzijde van de surface wanneer het typecover toetsenbord is aangesloten. Makkelijk bereikbaar en werkt snel. Op zowel de volumeknoppen als deze knop zit geen speling, en doordat de surface stevig staat op de kickstand laten ze zich eenvoudig en stevig bedienen.
Frontcamera:
Voor toepassingen als Skype heeft de surface ook een frontcamera, waarmee je jezelf kunt filmen bij een videogesprek. Deze zit op de brede (landscape) zijde van het device. Dit is logisch wanneer het toetsenbord aangeklikt zit. Wanneer je de surface als tablet gebruikt, zul je hem dus in landscape modus moeten houden tijdens het videobellen.

De kwaliteit van de frontcamera is bijzonder goed. Hij geeft zeer helder en kleurrijk beeld, reageert snel en je kunt legio instellingen zelf nog aanpassen. Ik kan nu dus in Full-HD met andere mensen videobellen, de vraag is of je in zoveel kwaliteit gezien wilt worden door je skypecontacten :).
Gezichtherkennings camera:
Voor gezichtsherkenning met Windows Hello, gebruikt de Surface een infrarood camera die gesitueerd is naast de frontcamera. Deze gezichtsherkenning werkt snel en soepel, en lijkt me zelfs in een behoorlijk hoek van het scherm te zoeken en herkennen. Het is prettig om voor je surface te gaan zitten, een glimlach van windows hello te ontvangen, en aan de slag te kunnen.

Ik gebruik inmiddels enkele jaren FaceID op mijn IphoneX, waar ik ontzettend fan van ben. De feature in deze Windows tablet werkt vergelijkbaar snel en steeds nauwkeuriger (in het begin moest ik nog weleens met pin inloggen, dat lijkt minder te worden).

Ik kan weinig zeggen over de veiligheid van windows hello, aangezien ik geen identieke tweelingbroer heb om te testen of het systeem daar in trapt, maar andere mensen kunnen tot nog toe niet inloggen in de surface en dat is voor mij het voornaamste.
Achterzijdecamera:
De camera aan de achterzijde werkt prima. Wellicht lag het aan hoe ik de surface gepositioneerd had, maar ik was hier minder van onder de indruk dan van de frontcamera. Voor mij is de camera aan de achterzijde eigenlijk ook de minst belangrijke. Ik ga niet met de surface door Europa touren om vakantiefoto’s te schieten.

De camera maakt prima foto’s, maar je zult er geen prijzen mee winnen. Ik zou hem vooral gebruiken om iemand waarmee ik bijvoorbeeld aan het skypen ben, even snel iets te laten zien. Daar voldoet de camera meer dan prima voor want je onderwerp wordt snel en scherp in beeld gebracht bij voldoende licht. Zodra het omgevingslicht echter slechter wordt, gaat de kwaliteit van de beelden ook snel achteruit.

Dit verklaar wellicht een deel van het verschil met de frontcamera. Doordat je met je gezicht voor een verlicht beeldscherm zit, valt er sneller genoeg licht op om het beeld fatsoenlijk te houden.

Prestaties:

Bij de beschrijving van de prestaties maak ik onderscheid tussen de Surface pro in laptopmodus (zodra het toetsenbord wordt aangeklikt) en in tabletmodus (zonder toetsenbord). Uiteraard blijft de hardware hetzelfde, maar de manier van gebruik en van reageren van het device verschilt wel degelijk.
Laptopmodus:
In laptopmodus heb ik de Surface tot nog toe het meest gebruikt. Zodra het toetsenbord wordt aangeklikt schakelt de Surface naar deze modus (dit is uiteraard in te stellen). Nu heb je de beschikking over een normale windows 10 home versie zoals elke andere laptop.

Ik vermoed dat verreweg de meeste gebruikers de Surface zullen gebruiken voor kantoortaken onderweg. Een goede tekstverwerker, presentatiemachine en eventueel wat netflix of dumpert in de loze uurtjes.

Maar tijdens de presentatie van Microsoft werd benadrukt hoe krachtig de nieuwe Surface producten waren, met de “nieuwe” quad-core processoren. Uiteraard vond ik dat we dat ook eens aan de tand moesten voelen dus.
Apex Legends:
Nu Apex Legends net uit is, er inmiddels 10 miljoen spelers zijn en ik, doordat ik een mac heb al jaren geen games gespeeld heb op een pc, besloot ik de surface eens uit te dagen.

Uiteraard zit er een relatief snelle quad-core i5 processor in, maar het ontbreekt bij de surface pro aan een videokaart. De gpu is een on-board chip die het RAM geheugen gebruikt als gedeeld videogeheugen. Ik ging er dus eigenlijk van uit dat Apex Legends niet helemaal lekker zou draaien, maar proberen kan geen kwaad.

Ik was uiteindelijk zeer blij verrast. De surface slaat zich met gemiddelde instellingen prima door een game als Apex Legends heen. De ervaring was soepel en reactief. De graphics waren uiteraard niet top of the line, maar ik hoefde ook zeker niet alles naar beneden bij te stellen.
Andere games:
Daarna maar eens wat andere games geprobeerd tijdens een retro LAN avond. Gezellig met vrienden games spelen van toen we nog op school zaten en tijd hadden om te gamen. Dit was al helemaal geen issue voor de surface. Hij slaat zich zonder enige problemen door alle games die we probeerden, en allemaal op de hoogste settings. Games als Unreal 2004, Anno 1404, Command&Conquer 3, spelen als een zonnetje.
Tekstverwerken, browsen, RDS:
Voor de standaard kantoortaken is zo’n quadcore i5 wellicht zelfs wel te veel power. Alle standaard kantoortaken werken snel, vloeiend en prettig. Eigenlijk hoef je ook niet anders te verwachten van een volwaardige windows pc in een klein pakketje. Het grote voordeel van het feit dat de surface een volledige windows versie draait, is dat alles werkt zoals je het gewend bent, zonder de beperkingen die een tablet normaliter met zich meebrengt.
Tabletmodus:
Dan de tabletmodus. Het eerste dat opvalt bij het schakelen naar de tabletmodus is dat de surface een stuk trager aanvoelt. Niet zozeer in gebruik, maar vooral visueel. Wanneer de tablet gedraaid wordt van landscape naar portrait modus, aarzelt het scherm heel even, zoomt dan een soort van uit, draait, en zoomt weer naar fullscreen. Dit is wellicht een bewuste keuze om de draaiing weer te geven, maar vergeleken met een iPad, waar de draaiing veel directer is, lijkt dit een behoorlijke vertraging in de tablet.

Zodra je over de draaivertraging heen stapt werkt de surface prima als tablet. Hij is voor een tablet wel relatief zwaar en dik, maar wat werking betreft ook een stuk krachtiger. Door de kickstand kun je hem ook als tablet lekker makkelijk even wegzetten, bijvoorbeeld als netflix scherm.

Beeldkwaliteit:

Het beeld van de surface is goed. Het scherm kan behoorlijk helder gezet worden waardoor het ook met veel omgevingslicht nog goed af te lezen is. Het scherm spiegelt wel, maar doordat je de kickstand in elke mogelijk positie kunt zetten, kun je de spiegeling zo veel mogelijk voorkomen.

Wat opvalt bij de Surface is dat deze nog voorzien is van behoorlijk dikke schermranden. Persoonlijk vind ik dat jammer en had liever gezien dat er een groter scherm in de behuizing was gepast. Dit is een esthetische keuze die wellicht niet voor iedereen belangrijk zal zijn, maar ik vind de dikke schermranden jammer.

Wanneer je bezig bent met browsen of kantoorwerk, is de 3:2 schermverhouding van het scherm prima. Je hebt meer verticale ruimte, wat ideaal is bij bijvoorbeeld het lezen van websites of het typen van lange lappen tekst (zoals deze review inmiddels aan het worden is). Wanneer je andere dingen doet, zoals bijvoorbeeld het kijken van een film, is de 3:2 verhouding wat minder ideaal. Dit betekent dat je dan nog grotere schermranden aan de boven en onderzijde overhoudt en dus relatief weinig bruikbaar scherm om film te kijken.

De kleuren van het scherm zijn mooi, helder, en met een goed contrast. Het IPS paneel kan zwart prima weergeven en op hoge helderheid spatten de kleuren van je scherm. In de review van tweakers bleek uit de tests dat de kleurafstelling niet ideaal was. In het normale gebruik van de surface heb ik daar echter absoluut geen last van gehad (het niet eens gemerkt zelfs).

Bouwkwaliteit en robuustheid:

Goed! Erg goed zelfs! De surface voelt super degelijk en stevig aan. Alle beweegbare onderdelen voelen alsof ze behoorlijk lang mee zullen gaan en er zit nagenoeg geen flex in de tablet. Hij voelt erg solide.

Dit geldt ook voor de typecover, al is die uiteraard dunner en daardoor wellicht iets fragieler, toch voelt hij aan alsof hij het wel even vol gaat houden.

Ergonomie:

De ergonomie van een convertible is denk ik nooit 100% ideaal. Dit is geen product waar je op kantoor je productiemachine van maakt waar je 8 uur per dag achter gaat zitten. Toch kun je prima langere tijden werken op de surface zonder er echt problemen mee te ondervinden.

Het scherm kan door de kickstand in elke gewenste positie gezet worden. Helaas zijn al die posities te laag en zul je dus altijd met gebogen nek naar het scherm moeten kijken. Dat is uiteraard een standaard probleem bij elke laptop of tablet waar het keyboard aan vast zit. Toch is door de goede verstelbaarheid van het scherm de ergonomie vergelijkbaar met een grotere laptop.

Het typecover typt zoals al eerder besproken prima, maar ook dit is uiteraard niet ergonomisch gevormd en biedt weinig ondersteuning voor je polsen. Er is perfect blind mee te typen en ik ben er inmiddels al 9 pagina’s verder mee, maar voor dagelijks gebruik op kantoor zul je toch echt naar een echt keyboard moeten. Door de goede bluetooth module kun je die uiteraard ook gewoon aan je surface koppelen en dan meteen het scherm op de juiste hoogte zetten.

Warmte- en geluidsproductie:

Geluidsproductie:
Nihil, daar kunnen we kort over zijn. Zelfs onder zware load hoor je de tablet niet, aangezien deze volledig passief gekoeld is en beschikt over een SSD. De standaard onderdelen die dus herrie maken in een pc zijn hier niet aanwezig. Dit maakt hem ideaal om mee te werken in elke omstandigheid want hij blijft altijd fluisterstil.
Warmteproductie:
Warmte produceert de tablet wel. Om hem wat uit te dagen heb ik hem onder andere onderworpen aan een Apex Legends testje, ongeveer 2 uur in-game met wisselende omgevingen en omstandigheden moest hij behoorlijk aan het werk. Hierbij werd de tablet tot ongeveer 78 graden warm volgens mijn monitorprogramma. Tijdens en na deze test, was de tablet op geen enkel moment onprettig warm bij aanraking. De volledige acherkant werkt als heatsink en wordt prettig warm, prima aan te raken maar warm op de hand.

Na serieus gebruik:

Wat me wel opviel toen de tablet een tijd hard gewerkt had, was dat het glas van het scherm behoorlijk warm voelde, wellicht zelfs warmer dan de achterzijde. Ook dit was zeker niet te warm om aan te raken, maar wel merkbaar warmer dan ik verwacht had.

Temperatuur normaal:

Gemiddelde, minimale en maximale temperaturen:

Mobiliteit en accuduur:

Mobiliteit:
Helemaal geweldig. Zeker omdat de typecover (naar mijn mening een must-have) dichtklapt en direct het scherm afdekt, neem je de surface super eenvoudig overal naartoe. Voor een tablet is hij wat gewichtig, maar voor een laptop (en dat is het effectief) juist weer extreem licht.

Het inklappen van kickstand en typecover en het weer opzetten is secondenwerk en je neemt de surface dus makkelijk onder de arm mee.
Accuduur:
Uiteraard heeft tweakers in hun review al een aantal zeer uitgebreide accuduur tests gedaan. Maar over het algemeen zeggen die me niet zo veel. Ik wil eigenlijk maar 2 dingen weten: Moet hij direct aan de stroom als ik wil gamen? En kan ik er een hele dag op werken zonder me zorgen te maken om accustroom? Een hele dag werken betekent browsen, RDS verbinding, tekstbewerking en een beetje netflixen in de pauze.
Gamen:
Hiervoor heb ik gewoon de stroom losgekoppeld en Apex Legends opgestart. Dit betekende vrij continu zwaar werk voor alle 4 de cores en dus een behoorlijke aanslag op de batterij. Dit ging prima gedurende ongeveer 2 uur. Wanneer de surface op 20% batterijspanning komt gaat hij in stroombesparing en dat is zeer duidelijk merkbaar in performance.

Ongeveer 2 uur onder zware load is naar mijn mening een hele prima prestatie. Dit is werkbaar als je tijdens een reis of kort op locatie wat zware applicaties wilt draaien. De meeste mensen zullen dit zware werk toch altijd aan de stroom doen.
Normaal kantoorwerk:
Hier was mijn instelling dat de tablet het eigenlijk gewoon een hele werkdag zou moeten kunnen volhouden. Ben je veel onderweg voor je werk dan kun je tussendoor niet altijd opladen. Je gebruikt hem dan uiteraard ook niet 8 uur continu, maar met onderbrekingen. Vandaag begon de gebruiksdag met de surface om ongeveer 10:30 uur (don’t judge, ik heb een dagje vrij). De hele dag heb ik hem op en af gebruikt voor allerhande lichtere taken. Het is inmiddels 21:15 uur en ik heb nog 36% batterijspanning over.

Voor de batterijtest is de surface dus met vlag en wimpel geslaagd. Een dag werken is geen probleem. Nu kun je uiteraard willen dat hij meerdere dagen meegaat, maar dat verwacht ik ook niet van een laptop waar ik mee werk.

Prijs:

Dat is een lastige. De Surface Pro waar ik nu op werk kost advies verkoop €1349,-. De typecover en surface pen voegen daar nog 149 en 90 euro aan toe, voor een totaal van €1588,-. Dat is een hoop geld voor een tablet. Wanneer je dit vergelijkt met zijn directe concurrent, een iPad Pro van 12,9 inch met dezelfde accessoires, is het prijsverschil minder dan 100 euro.

Aan de ene kant dus een hoop geld, aan de andere kant krijg je er ook een serieus apparaat voor. Een volwaardige laptop qua performance, maar in de verpakking van een tablet.

Daarnaast heeft deze tablet, juist omdat het een volwaardig windows 10 besturingssysteem heeft, een aantal grote voordelen ten opzichte van het gesloten systeem van de vergelijkbare iPad. Dus als je iets zoekt dat extreem portable maar wel krachtig is, dan is deze surface het geld naar mijn mening absoluut waard.

Conclusie:

In de inleiding gaf ik het al aan, ik vergelijk alles dat ik gebruik en test met de apple producten waar ik van hou. Het probleem met de tablets van apple is echter, dat ik de mijne extreem weinig gebruik. Dit komt omdat, hoewel het een prachtig apparaat is, het niet echt een vervanging is voor mijn macbook, maar ook niet de portability heeft van mijn telefoon.

Presentaties doe ik tegenwoordig veelal met mijn telefoon en voor het grovere werk is het belangrijk dat ik een externe harde schijf kan aansluiten aan mijn laptop. De belangrijkste vraag voor mij was dus, kan deze tablet de plaats innemen van mijn laptop?

De conclusie is simpel, dat kan! En het valt me zelfs enorm mee hoe goed dat gaat. Het feit dat je niet werkt met een besturingssysteem voor mobiele apparaten, maar met een volwaardige windows, is een game-changer. Zeker omdat dit vergezeld gaat met de hardware die ook bij een volwaardige pc hoort.

Uiteraard zijn er altijd op- en aanmerkingen op een apparaat dat je moet reviewen. Niets is perfect. Maar de surface is degelijk gebouwd, voelt solide, is fluisterstil en wordt niet te warm. Het beeld en geluid zijn prima voor zowel kantoorwerk als een avondje netflixen in bed. De accu gaat lang genoeg mee om de dag door te komen, hoe je hem ook indeelt en samen met de typecover kun je er alle kanten mee op.

Het automatisch switchen naar een windows instelling die ideaal is voor tablets, is een toffe extra. Dit zorgt dat de surface in alle gebruikssituaties prima te gebruiken is en je hem er steeds weer even bijpakt op de bank.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 6 (Ci5-8250U, zakelijk model) 8GB ram, 256GB opslag Grafiet?

Mooie en duidelijke review. Ik vind de Surface producten ook erg prettig. Toch verbaas ik mij over die proprietary Surface connector die volgens mij alleen voor voeding en/of dock gebruikt wordt. Daar had ik dan veel liever een USB-C of Thunderbolt 3 connector gezien.

Ik heb zijn kleine goedkope broertje gekocht (die heeft wel USB-C) en ondanks de wat beperkte performance vind ik het een geweldig ding. Het is geen iPad vervanger, maar eigenlijk mijn favoriete laptop die ik meeneem als ik geen zware taken hoef te verrichten. Ook vind ik het handig dat die op dezelfde dock kan als mijn Dell Precision workstation (Dell WD15 dock). Dan heb je meteen een volledige desktopoplossing (wel wat aan de trage kant, maar voldoende voor wat browsen en Office werk). De Surface pen heb ik eigenlijk geen moment gemist. Jij wel?
Hey BugBoy, bedankt voor het compliment!

Wat betreft de propietary connector voor voeding, snap ik je punt, maar ik ben er eigenlijk wel blij mee. Deze werkt magnetisch. In mijn 6 jaar met mijn macbook is die al menig keer gered doordat de connector losschoot als iemand lomp langsliep of over de kabel struikelde, dus ik vind het hier een fijne functie dat hij wellicht verdere schade beperkt.

De surface pen heb ik tot nu toe ook nog niet gemist (maar ook nog maar heel kort gebruikt). Dat zal ook komen omdat ik relatief weinig (zeg maar gerust geen) tekenwerk hoef te doen op mijn tablet. Wat me wel opviel tijdens de demo bij Microsoft is dat de knop instelbaar is op de pen. Hij werd daar onder andere gebruikt in presentaties om die te sturen. Dit lijkt me wel een ideale functie aangezien een pen een stuk relaxter in de hand ligt dan sommige remotes.

Zodra ik de pen heb ontvangen ga ik eens kijken hoe goed ik hem kan inpassen in normaal werk en of ik er een grote meerwaarde in zie.
Prima review, grondig en uitgebreid. Goed verhaal, dank!
Je schrijft dat er een volledige Windows 10 Home op draait, moet dat niet Windows 10 Pro zijn?
Hey HBodeweg, bedankt! Nee, in mijn geval draait er echt Windows 10 Home op de Surface. Ook op de Microsoft website maken ze melding van Home: "Doe meer met Windows 10
Geniet met Windows 10 Home van vertrouwde functies zoals aanmelden zonder wachtwoord, en haal het beste uit je werk met Office 365* op Windows." bron: https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

Edit: bij tech specs wordt wel enig onderscheid gemaakt:

Software Surface Pro 6
Windows 10 Home
Microsoft Office 365 30 dagen proefversie

Surface Pro 6 voor bedrijven
Windows 10 Pro
1 maand proefversie van Microsoft Office 365 voor nieuwe klanten

blijkbaar kun je dus een speciale bedrijfsversie kopen waar wel Pro op geleverd wordt, maar mijn geteste versie was een Home versie.

[Reactie gewijzigd door Dantius op 13 februari 2019 10:34]

Ik zie het al, Microsoft heeft het recent gewijzigd: eerst waren alle Surface Pro's met Windows 10 Pro erop, nu moet je de keuze maken en is de Home versie enkele tientjes goedkoper...
Is de grafiet uitvoering niet zéér gevoelig voor krassen?
Ik ben er tot nu toe best zuinig op, dus de mijne ziet er nog erg netjes uit. De beperkte ervaring van de dag dat we er mee rond gerend en gesprongen hebben voor de snelste tijd leek het er inderdaad wel op dat hij wat sneller zichtbare krasjes krijgt dan een zilveren versie (daarop vallen ze minder op).

Dat gezegd hebbende en volledig persoonlijk: die zwarte vind ik wel vele malen mooier!
Hét nadeel van zwart in het algemeen. [Geheel off-topic: wij hebben hier zwarte vloeren en een zwarte keukentablet. Je mag die nog kuisen, van zodra je een van beide 'gebruikt' is het toch weer om zeep :P.] Maar, het toestel ziet er zoals je zelf zegt prachtig uit. Staat met stip op mijn wishlist. Uitgebreide en goede review overigens!
Edit: ervaringen met de surface pen aangevuld, nu ik een dag met de nieuwe pen heb zitten spelen
Zeer goede review, duidelijke structuur enz!
Nu dateert deze review van februari 2019 en vraag ik mij af wat uw mening is na de persconferentie over iPad OS (13). Dit geeft volgens mij de iPad opnieuw het voordeel om deze als volwaardig computer vervanger te zien, zeker als het ‘on the go’ is?
Moeilijk te zeggen, gezien ik nog niet gewerkt heb met IpadOS 13. Het grootste issue dat ik had was de (on)mogelijkheid om externe harde schijven aan te sluiten en daarmee te werken. Dat issue lijkt nu een heel eind opgelost te worden met het aansluiten van USB-sticks (en dus ook hdd's, is eigenlijk gewoon een dikkere USB stick toch?). Maar of je dan even snel wat bestanden op je ipad kunt zetten, ze daarop kunt bereiken, overzetten naar een andere USB stick of HDD, dat is me nog niet helemaal duidelijk uit het Tweakers item: reviews: IOS 13 en iPadOS - De duistere kant van Apple Wat ik in het item constant proef is dat het voor Ipads een stap is "in de richting van laptopvervanging" in plaats van dé stap.

Na enige maanden gebruik is de mening over de surface: Top laptopvervanger, 100% als volwaardige laptop in te zetten. Prettig in gebruik en behoorlijk krachtig.
Maar in vergelijking met een Ipad heeft de Ipad duidelijk een betere accuduur, snellere interface (gelikter uiterlijk en interface maar dat is persoonlijk). Beter batterij management (het gebeurt nogal eens dat de surface leeg uit de tas komt, de ipad blijft 2054 jaar lang vol als je hem niet gebruikt lijkt het wel) en betere samenwerking met de rest van het huishouden (maar dat is allemaal apple dus niet gek).

Ik ben dus nog zeker niet genezen van het Apple virus en hoop dat OS13 de brug gaat slaan, want dan wil ik direct weer een nieuwe iPad, maar ik denk dat het nog net tekort gaat schieten op dit punt.
Dankjewel voor je antwoord! Ben benieuwd naar je mening eenmaal je iPad OS hebt en het hebt kunnen uitproberen 😁