Logitech Z333

Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 40 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z333 Review

Morphs 11 februari 2019, laatste update op 27 september 2019, 347 views Product gekocht

Logitech Z333

Als budgetset is dit een prima set, als je eisen niet heel hoog zijn en je een 2.1 wilt voor je desktop. Groot nadeel is dat de sub ruist als de set uit staat, oplossing is om de set op een schakelbaar stopcontact aan te sluiten.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Degelijk uiterlijk
  • Volume control op bureau, waar nog een headset in kan (helaas niet een mic)
  • Satellites zijn lekker compact en nemen weinig ruimte in

Minpunten

• Ruis uit de sub als de set uit staat, dit went echter wel
  • Veel kabels, vereist wat cable-management om mooi weg te werken

Muziekweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 4
- UPDATE -
Na deze set inmiddels ruim een half jaar in bezit te hebben wil ik laten weten dat ik toch wel heel tevreden ben over de set. Mijn voornaamste ergernis was de hoge ruis wanneer de set uitstaat. Dit is niet verdwenen, maar door gewenning ben ik er niet meer bewust van dit stoort het niet langer.
----------

Het was tijd voor een compact setje voor m'n desktop, voor die momenten dat ik iets wil kijken en geen headset op wil hebben.

Ik heb zelf een enorme Logitech fan, maar bij het bekijken van reviews viel me al wel op dat de Logitech speaker-sets lijken te kampen met verschillende "ruis-problemen". Hoge ruis door de satellites als ze aanstaan, en een soort hoge brom uit de sub als de set uit staat.

Het het checken in de winkel had de Z533 inderdaad last van ruis in de satellites dus die viel uiteindelijk af. Dit was bij de Z337 niet het geval. Aangezien de Z333 praktisch hetzelfde is (alleen zonder bluetooth en voor bijna de helft van het geld) heb ik de Z333 meegenomen.

Eenmaal thuis kwam ik erachter dat de Z333 kampt met de sub-ruis: Als de set uit staat, is er een duidelijk hoorbare ruis die uit de sub komt. De stekker in een los stopcontact plaatsen kon dit niet voorkomen. Audio-aux unpluggen verhelpt dit ook niet, dus het is echt een intern probleem in de set.

Als de set aan staat is alles prima. Totaal geen ruis. Geluid is prima (geen hoge eisen). Bass is niet extreem hard maar voor mij is dat ok. Midden/hoog vind ik wel helder. Met software equalization kun je altijd het geluid naar je hand zetten.

De draaiknop voor sub volume aan de achterkant van de sub is denk ik de meest onhandige plek denkbaar. De losse volumecontrol voor op het bureau is zeker heel fijn en ziet er prima uit. Nadeel is de wirwar aan kabels maar dit is niet helemaal te voorkomen lijkt me. Ik had geen last van te korte kabels, mijn systeem staat onder het bureau.

Omdat ik niet heel veel weet van audiotechniek weet ik niet of dit probleem "hoort" bij alle goedkopere sets, puur omdat er geen schakelrelais in zit om kosten te besparen oid. Toch voelt het niet aan als de typische Logitech kwaliteitsstandaard. Reviews van sets met ruisproblemen gaan terug tot 2013, dus dit is echt geen nieuw probleem.

Mijn eerste oplossing was om de set dan gewoon altijd aan te laten staan, dan is er immers geen ruis. Maar helaas heeft de set de "feature" dat deze automatisch uitschakelt na een tijdje, en dan is de ruis er weer. Alsof Logitech de mensen wilde tegenwerken die het ruisprobleem creatief probeerden op te lossen.

Wat de beste oplossing tegen de ruis lijkt, is de set aan te sluiten op een draadloze stopcontact schakelaar en daarmee de set geheel uit te schakelen.

Als de ruis er niet zou zijn zou ik zeker 4 sterren geven (een 4.5 als dat kon), maar door het ruisprobleem moet ik wel naar 3 sterren gaan. Het is een oplosbaar probleem maar naar mijn mening zou geen enkele set met dit soort "kinderziektes" moeten kampen die inmiddels al jaren bestaan.

Heb jij ook een Logitech Z333?