sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

Medion Life P85135 (Wit) Review

Joppnl 10 februari 2019, laatste update op 14 februari 2019, 2.677 views Product gekocht

Medion Life P85135 (Wit)

Zie conclusie in review.

Pluspunten

• Veel instelmogelijkheden via menu
  • Design

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • Helderheid scherm
  • Dimmen verlichting om knoppen gekoppeld met schermhelderheid

Geluidskwaliteit Score: 2

Achtergrond:

Ik had een mini-set met FM echter met een simpele draadantenne was daar in mijn slaapkamer alleen signaal met een behoorlijke dosis ruis mee te ontvangen.

Om de CAI-kabel naar die kamer leggen zou minstens 25 meter kabel nodig zijn dus ging ik op zoek naar een internet radio.

Aangezien voor deze radio nog geen review geschreven is en ik altijd met veel plezier reviews door mede Tweakers van andere producten lees als ik iets wil aanschaffen heb ik besloten om ook een (kleine) bijdrage te leveren door over dit product een review te schrijven.

Het apparaat:

Ziet er op de productfoto stijlvol uit met een iets naar achter gekantelde voorkant,
in t echt ziet ie er zo uit:

Afmetingen zijn zo'n 29cm breed, 12cm hoog en 10cm diep, voeding gaat via een externe adapter. De voedingsplug die in de radio gaat zorgt er voor dat de radio niet helemaal strak tegen de muur geplaatst kan worden.

Typenummer P85135 wordt ook wel (in Medion-traditie qua typenummers) de MD 87990 genoemd.

In gebruikname:

Direct bij het aanzetten kan je een Wizard doorlopen die je door de internet-instellingen loodst.
Aangezien ik draadloos internet gebruik moest ik het netwerk selecteren en het wachtwoord invoeren, iets wat makkelijker met de afstandsbediening gaat dan met de draaiknop op de radio zelf omdat je dan niet door het hele alfabet heen hoeft te scrollen als je een ander teken in wilt geven maar je ook 'op-en-neer' in het alfabet kan.

Nadat je dit gedaan hebt krijg je de diverse verbindingsmogelijkheden te zien:
Internet radio,Napster, Aldi-life musik ((soort streamingdienst waar je een (Duits?) abonnement op moet hebben om t te kunnen gebruiken) waarbij duidelijk is van welke grutter dit het huismerk is), Deezer, Spotify, USBstick play, DAB(+), FMradio, external in.

Bij internetradio is er een gigantische lijst van stations waar je uit kan kiezen. Gelukkig kan dat ook eerst op land zodat je de lijst kan beperken. Heb je er eenmaal 1 geselecteerd dan kan je die eenvoudig in het favorieten zetten zodat je m makkelijk (bv met de afstandsbediening) kan oproepen.

DAB radio werkt hier eigenlijk best goed, ik had er weinig van verwacht gezien de geluiden die ik er van hoor maar zelfs op het verst van het raam verwijderde nachtkastje heb ik prima ontvangst.
Wat wel wat doet is de lengte van de telescoop antenne.
Dit is zowel een FM antenne als de antenne voor de DAB en ik merk dat als je de antenne voor de DAB niet helemaal uittrekt je een sterker signaal met minder fouten krijgt.

Dat is eenvoudig op het scherm af te lezen door een paar keer op de toets 'info' te drukken zodat je de lengte eenvoudig kan bepalen.

Bij het aanzetten valt meteen op dat het display vanwege de beperkte helderheid zelfs op de maximale stand (van de 3) slecht afleesbaar is, terwijl de witte, ronde verlichting om de 2 knoppen zeker in het donker erg fel is.

Hoewel de verlichting van het display en de knoppen via het menu in 3 stappen gedimd kunnen worden kan je dat niet afzonderlijk regelen wat erg jammer is aangezien het display qua felheid niet overhoudt en de verlichting om de knoppen juist weer heel erg fel is.

Er zijn heel veel dim-opties, de (3) standen (hoog-medium-laag) als de radio aan is, 2 standen als de radio in stand-by staat maar ook time-outs om automatisch als je m niet bedient de verlichting minder te laten worden.

Door al deze opties kan je m toch redelijk naar wens instellen alhoewel het display zwak blijft en de verlichting om de knoppen te fel.

De 2 knoppen zelf hebben zowel een draai- als drukfunctie. Met linker knop kan je de radio aan/of uitzetten (drukken) en door te draaien kan je het volume aanpassen.

Met rechterknop kan je door het menu heen en keuzes vastleggen, de radio heeft zeer uitgebreide instelmogelijkheden.

De geluidskwaliteit:

Ik ben erg enthousiast over deze radio. Erg veel instelmogelijkheden, goede ontvangst, leuk ontwerp......alles super......behalve.......de geluidkwaliteit.

De geluidskwaliteit is redelijk dramatisch.

De radio heeft 2 ingebouwde speakertjes van ongeveen 5 cm en ik denk niet dat er ergens ter wereld goedkopere dan deze te vinden zijn....

Om die speakertjes zit nog een zwart plastic doosje met een soort van bas poort aan de achterkant die ook door de (in dit geval) witte behuizing heen gaat zodat het geluid er ook aan de achterkant van het apparaat uit komt.

Maar....de geluidskwaliteit is gewoonweg niet goed (om het niet gewoon slecht te noemen). Bas en midden zit er met wat fantasie nog wel in alhoewel daar de kwaliteit ook matig van is om van een beetje hoog maar te zwijgen.

Wel goed is dat er een equalizer in het menu aanwezig is waarmee je zowel presets als rock, classic, natural maar ook zelf handmatig de bas en hoge tonen met/zonder loudness kan instellen.

Maar goed, het maakt niet uit hoeveel instelmogelijkheden je hebt, als de speakers dusdanig slecht zijn dat het er toch niet uit gaat komen heb je er niet zo veel aan.

Als test heb ik de radio op mijn installatie in de woonkamer aangesloten. De Medion radio heeft zowel een uitgang met 2 cinch aansluitingen als een 3,5mm jackplug aansluiting.

Het geluid op de cinch aansluitingen wordt niet door het volume of de toonregeling beïnvloed, erg handig dus om m op een externe installatie aan te sluiten, de 3,5mm jack ingang wel, handig dus als je daar een koptelefoon in steekt.

De geluidskwaliteit was nu uitermate prima wat liet zien dat de geluidskwaliteit van de radio zelf wel in orde is maar dat wat erna komt (versterker/speakers) duidelijk niet.

Oplossing hier voor zou een externe speakerset kunnen zijn. Een actieve (PC) speakerset is niet al te duur en eenvoudig via de koptelefoonaansluiting aan te sluiten. Op deze manier ben je vrij in de kwalitatieve en financiële speakerkeuze en kan je zelf de speakers plaatsen waar jij dat wilt.

Zelf heb ik inwendige de luidsprekertjes afgekoppeld en een extra luidsprekerdraad via de genoemde bas-poortjes naar buiten gebracht om zo 2 externe (Denon) luidsprekers aan te sluiten waarvan er nu 1 op het linker en 1 op het rechter nachtkastje staat.

Dit geeft een veel beter en mbv de interne equalizer kan ik alles nu wel goed instellen.

Wekmogelijkheden:

Het apparaat heeft 2 wekkers aan boord die je zeer veelzijdig kan instellen.
Zo kan je instellen of de wekker dagelijks of alleen door de weeks of alleen in het weekend aan moet gaan, wat voor bron je wilt gebruiken, welke preset van die bron en wat het volume moet zijn bij het wekken (zodat deze instellingen allemaal onafhankelijk zijn van de laatst gebruikte instellingen).

Nadeel vond ik wel dat het volume op stand 1 (gaat tot 20) 's ochtends vroeg bij het aanzetten al erg luid was. Dit heb ik opgelost door in serie met de externe luidspreker een weerstand te plaatsen (150ohm)

Het volume wordt bij het inschakelen van de wekker geleidelijk op het vooraf ingestelde niveau gebracht wat erg prettig is (alleen als volume stand 1 al je max is om wakker te worden heb je er niet zo veel aan maar met de weerstand er tussen stel ik m in op stand 7 zodat het volume nu wel rustig toeneemt)

De afstandsbediening:

Zelfde kwaliteit als de luidsprekertjes in de radio: El Cheapo del Cheapo.

Zeer goedkoop uitziend en voelend plastic.

Maar.....de werking is uitstekend.

De toetsjes hebben een goed voelbare klik en drukken prettig, daarnaast is de afstandsbediening (in de slaapkamer) totaal niet richtingsgevoelig, werkt alle kanten op, prima en op een gegeven moment kan je de toetsjes ('s nachts) 'blind' vinden wat de afstandsbediening toch erg prettig maakt.

Helaas kan je de wekker niet via de afstandsbediening uit zetten.
Alhoewel de 'mode'-knop die fysiek op de radio zit ook fysiek op de afstandsbediening zit kan je door 'm op de radio ingedrukt te houden de wekker aan/uit zetten maar dezelfde toets op de afstandsbediening ingedrukt houden levert geen resultaat op.

Conclusie:

Erg leuk apparaat met zeer veel instel- en aansluitmogelijkheden.

De minpunten van de verlichting en het display zijn voor mij te doen.

Echter, koop m niet om de geluidskwaliteit als je dat belangrijk vindt want de interne luidsprekerkwaliteit is echt minimaal (maar met wat tweaken en externe speakers op te lossen). Als je die speakers nog zou moeten kopen en je de geluidskwaliteit belangrijk vindt kan je wellicht beter naar een andere radio kijken of kijken wat je dan totaal kwijt bent, met externe actieve PC speakers (die je gemakkelijk via de hoofdtelefoonaansluiting kan verbinden) ben je erg flexibel qua speakerplaatsing en vrij in je (kwalitatieve) speaker keuze.

De afstandsbediening is mbt gebruikt plastic ook minder maar werkt erg goed en een handige aanvulling op deze radio.

Update:

Met 1 externe speaker op t linker en 1 op t rechter nachtkastje is er relatief veel verschil in afstand tot deze speakers als je naar de radio luistert en krijg je een niet-gelijkmatig geluidsbalans.

De radio heeft, ondanks vele andere instellingen, geen balans-mogelijkheid, vandaar dat ik in de draad van de speaker die t dichtst bij staat en die dus het hardste klinkt een potmeter heb gezet.
Als de potmeter helemaal open staat (0 ohm) dan klinken de speakers zoals ze ook rechtstreeks op de radio aangesloten klinken maar door de weerstand toe te laten nemen kan ik deze speaker zachter zetten om zo in balans met de ander te komen.....

Heb jij ook een Medion Life P85135 (Wit)?

"Zie conclusie in review." is een beetje clickbaiterig in mijn ogen, nu is de conclusie op de frontpage nutteloos, je móet wel klikken.

Daarnaast vraag ik me af of dit niet meer een tweakblog is dan een review.
In dat conclusie-vak kan je meer een beperkt aantal woorden kwijt. Dan zou daar komen te staan wat er onder al bij plus- en minpunten staat.

Verder staat een paar regels lager de inhoudsopgave waar je zo naar de conclusie toe kan springen, daarom voor deze oplossing gekozen.
Wij hebben de voorganger van deze radio. Zo te zien ongeveer dezelfde mogelijkheden.
Ook hier externe boxen eraan gehangen. In onze versie zitten echter nog 8 Ohm boxjes :).
Mooie (wekker)-radio met beter geluid als uit standaard wekkerradio's. Ik had gehoopt dat je via het netwerk meer in zou kunnen stellen. Alle instellingen zetten gaat nu eenmaal veel beter met een PC of laptop (meer beeldscherm).
Leuke review, maar je hebt er wel veel aan moeten knutselen om het naar wens te krijgen, was er dan helemaal geen model beschikbaar die wel al (bijna) al deze wensen kon tackelen?

Van mij in ieder geval de maximale score! :-)
dank je, nou...heb ook naar een Imperial Dabman gekeken maar die was een stuk duurder en ook veel meer een rechthoekige 'doos', bij dit ontwerp vind ik t leuk dat dat frontje wat gekanteld is.

Daarnaast wist ik niet wat de geluidskwaliteit was voordat ik m in huis had :)

Gezien t ontwerp en de vele praktische en goed doordachte zaken (instellingen, aansluitingen, uitgangen) heb ik gekeken of ik m naar wens kon aanpassen voordat ik evt een andere zou aanschaffen en ik ben er nu erg tevreden over.

[Reactie gewijzigd door Joppnl op 15 februari 2019 10:18]

Een echte Tweakers review, hulde!
dank je! Werkt nu naar tevredenheid, eventueel nog die felle witte ledjes een keer met de kniptang onderbreken....voegen niets toe en ze zijn ontzettend fel....maar voorlopig zeer tevreden :)
Grappig dat je 4 sterren geeft als de geluidskwaliteit zo slecht is. Alsof je een auto die niet meer start een 8 geeft omdat de stoelen zo lekker zitten ;)
Maar pluspunten dat je het ding zo gemod hebt dat het voor jou goed werkt!
Daar heb je wel gelijk in...punt is 'hoe belangrijk is de geluidskwaliteit voor je'.
Als die belangrijk is (en een radio is toch om naar te luisteren) dan zou het 1 ster zijn wat mij betreft.

Rest van het apparaat vind ik top, daarvoor 5 sterren.

Dat maakt de ster-waardering wat lastig maar om dat ik zelf de geluidskwaliteit heb aangepakt door de externe speakers ben ik er erg tevreden over en krijgt ie (in deze setting) van mij 4 sterren.

Overigens nog een kleine tweak gedaan om de balans li-re te kunnen regelen...zie update :)
Ik heb deze ook - als vervanger van een ander Medion toestel - ik gebruik 'm voornamelijk als wekker of op vakantie.

Thuis gebruik ik Lan aansluiting, op vakantie ben ik aangewezen op de DAB+ of FM, mijn voorkeur gaat dan uit naar DAB+, echter is het ontvangst daarvan erg wisselend.

Persoonlijk vind ik het geluid beter dan van de vorige - mogelijk komt dat doordat bij deze de speakertjes aan de voorkant ipv de zijkanten zitten - je moet het echter niet met een stereo installatie gaan vergelijken, daarvoor heb je echt externe speakers - in mijn geval een Edifier setje - nodig.
Nice review, zit te denken om hem te kopen! De apps (?) op de radio, zoals Spotify blijven zij gewoon werken? Gezien bij smart TV's dit best een issue is. ;)

[Reactie gewijzigd door Roxy90 op 14 februari 2019 12:46]

Dank je....
Sja...hoe lang t blijft werken? De glazen bol werd bij deze radio niet meegeleverd }>

Wel even vanavond Spotify op deze radio geprobeerd.

In 1e instantie via de app op de telefoon zag ie geen andere speakers en alhoewel de Medion op een gebruiker aan het wachten was kreeg ik m niet als optie in de lijst op de telefoon.

Toen de app op de HTPC opgestart, die zag m wel en dat speelde direct. Toen terug naar de telefoon en nou herkent ie m ook, ook zonder dat de app op de PC geactiveerd is kortom, dat lijkt verder te werken en het eerste issue was wellicht een Spotify issue.