Huawei P20 Dual Sim 128GB Zwart

Specificaties 5,8" • 2244x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Huawei P20 Dual Sim 128GB Zwart Review

sander85 9 februari 2019, laatste update op 9 februari 2019, 153 views Product gekocht

Huawei P20 Dual Sim 128GB Zwart

Prima testel, voelt stevig aan en is erg vlot. Het scherm is prettig groot, de notch is te verbergen. De grote accu is ook prettig. Ik heb de accu nog niet leeg gekregen in 1 dag. Door zijn formaat voelt hij niet lomp.

Pluspunten

• Mooi formaat
  • Voelt stevig
  • Snel
  • Prima accu
  • Genoeg opslag ruimte
  • NFC

Minpunten

• Maar 1 speaker
  • Geen OLED scherm
  • Niet waterdicht

Na veel wikken en wegen heb ik afgelopen week toch besloten om de Huawei P20 te kiezen als vervanger voor mijn 3 jaar oude Honor 7. Ik heb wat reviews gelezen en wat ik er van opmaakte; of je kiest de goedkopere Honor 10, of je kiest de duurdere P20 Pro (die is wel waterdicht, heeft draadloos laden en een OLED scherm). Er zou weinig markt zijn voor de P20.

Mijn redenen om voor de P20 te kiezen waren:
  • Opgenomen in Android Enterprise Recommended; dit houdt in dat het toestel updates krijgt.
  • Android 9 (geleverd met Android 8.1, de upgrade naar Android 9 gedaan zonder problemen)
  • Grote hoeveelheid opslag. 128GB
  • Groot schermoppvervlak
  • Grote accu (groter als die van mijn Honor 7)
  • Snel
  • Prima camera
  • Niet al te groot. De P20 pro vond ik eigenlijk wat te groot. De P20 vind ik de max.
Tot op heden ben ik erg tevreden over de keuze om te gaan voor de P20. Het toestel voldoet aan mijn verwachtingen en wat accu betreft overtreft het zelfs wel wat. Na een dag is de batterij nog meer dan half vol. Ook na 1 uur Netfix kijken.

Het toestel voelt ook solide aan. Er zit een rubber cover bij die de achterkant/zijkant beschermd. Ook zorgt deze case er voor dat de camera niet meer zo ver uit steekt.

De EMUI interface was ik al gewend en vind ik prima. Overigens; het is nu in deze EMUI ook mogelijk om weer een App drawer te activeren. Alleen deze EMUI verbouwd van elke app de icoontjes. Bijna alle icoontjes zijn rond. Dit is aan te passen dor andere thema's te kiezen.

Het toestel heeft met 128GB opslag voor mijn gevoel een bijna onuitputtelijk hoeveelheid aan opslag (je hebt nooit meer nodig dan 128GB ;)). Ik was eerst op zoek naar een dual sim toestel met losse SD-card, ik ben een dual-sim gebruiker. Op dit toestel is de 2e SIM-kaart gedeeld met de SD-card. Dit houdt voor mij in dat ik de SD-card-slot kan gebruiken. Maar voor mij persoonlijk is dat geen probleem met zoveel opslag. Wel vind ik het storend dat er meer dan 10GB naar de firmware lijkt te gaan. Van de totale 128GB heb ik 9GB in gebruik. Er is nog 100GB beschikbaar.

Het toestel werkt snel, zeker vergeleken met mijn Honor 7. De gezichtsherkenning werkt ook erg vlot. Daarnaast is er nog Huwei Desktop; dit is een desktop omgeving. Wanneer je het toestel aansluit op een scherm dan kan je daarop een desktp omgeving projecteren. Je telefoon gebruik je dan als touchpad/keyboard. Persoonlijk vind ik het wel aardig, maar ik zie het nog niet onderdeel zijn van mijn dagelijks gebruik. Dit werkt zowel via HDMI als via WiDi.

Bij aanschaf had het toestel Android 8.1. Ik heb het toestel vrij snel laten upgraden naar Android 9. In Android 8.1 zat er nog een donkere modus geloof ik in de interface. Die is bij Android 9 verdwenen. Verder ben ik erg tevreden over Android 9. Ook de bijgeleverde

De Phone Clone-app maakte het makkelijk om data over te zetten van mijn oude toestel naar de P20. Deze app moest ook op het oude toestel worden gezet en haalde vervolgens alle foto's/muziek/apps over via wifi. Sommige apps zijn niet helemaal goed over; die crashen. Dit was op te lossen door van de app de data alsnog te wissen. Dit is bijvoorbeeld bij LinkedIn het geval. Terwijl Facebook Lite wel werkte. Daarnaast gebruikte ik altijd de Nine app, voor synchronisatie met een Exchange server. Ik had problemen om de GAL contacten over te krijgen in het toestel (ze waren wel in de Nine app beschikbaar, maar niet als contact op de telefoon zelf). Ik heb daartoe de contacten in zijn geheel opnieuw over moeten laten halen en daardoor werkte het nu wel weer.

Het toestel heeft geen koptelefoonaansluiting. Echter, in de verpakking zitten zowel oortjes als een koptelefoon naar usb-c adapter. Persoonlijk gebruik ik dat niet, maar voor degene die het mist is er dus een verloop bijgeleverd.

Zoals hierboven wel uit blijkt ben ik een tevreden eigenaar van een Huawei P20 toestel. Ik kan anderen het toestel alleen maar aanraden. Het enige wat mij ietwat weerhiel is om een toestel van maart 2018 (nu bijna een jaar) aan te schaffen. Tot op heden nog geen spijt van.

Heb jij ook een Huawei P20 Dual Sim 128GB Zwart?

Reviews door de redactie

Of je kiest de Mate 10 Pro

edit: aanleiding reactie toegevoegd

[Reactie gewijzigd door pasarica op 10 februari 2019 14:27]

@pasarica De Mate 10 pro is een stuk ouder en groter (voor mij te groot). Wel heeft ie een grotere accu en meer werkgeheugen.
Klopt, de Mate 10 Pro is één jaar ouder dan de P20 maar heeft wel dezelfde Kirin 970 chipset als de P20. Groter...? 5,1mm langer, 3,7mm breder, 0,25mm dikker en 13 gram zwaarder zijn natuurlijk behoorlijk indrukwekkende maten.

2GB meer RAM, 600mAh meer accu, wél waterdicht, wél een OLED scherm en zo'n €80,- goedkoper zullen velen ook niet overtuigen.

[Reactie gewijzigd door pasarica op 9 februari 2019 23:12]

Je hebt inderdaad een punt gezien de specs.