1 review

Philips E-line 349P7FUBEB Zwart

Specificaties 34" • 3440x1440 • 60Hz • MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips E-line 349P7FUBEB Zwart Review

Frozen 8 februari 2019, laatste update op 13 februari 2019, 3.297 views Product geleend

Philips E-line 349P7FUBEB Zwart

Deze Philips monitor is met zijn licht gekromde 34 inch VA-paneel met 100Hz scherm heerlijk productief. Bovendien is deze monitor door zijn hogere verversingssnelheid ook nog leuk om op te gamen. De ingebouwde speakers zijn zeker niet slecht en kunnen best wat bass produceren. Zie de plus- en minpunten.

Pluspunten

• 100Hz 34 inch breedbeeld paneel is indrukwekkend
  • Kleuren zijn goed
  • Mooi design
  • Stevig gebouwd
  • Veel aansluitmogelijkheden, zelfs USB-C
  • Joystick is handig om door het OSD-menu te navigeren
  • Speakers zijn zeer redelijk voor een monitor

Minpunten

• Plaatsing USB-poorten aan de achterkant
  • Helderheid is wat aan de lage kant
  • Backlight uniformiteit van de helderheid valt wat tegen.
  • Contrast is lager dan gespecificeerd

Bericht aan de community:
Gisteren ben ik voor de derde maal gekozen als tweede-beste userreviewer van het jaar. Ik wil jullie daarom enorm bedanken voor jullie stemmen, steun en leuke reacties onder mijn reviews. Dat motiveert mij enorm om leuke content voor jullie te produceren. Ik vind het jammer dat de review-van-de-maandcompetitie is stopgezet, maar dat weerhoudt mij er niet van om te blijven publiceren. Ik wens jullie daarom ook enorm veel leesplezier, van mij maar ook van andere reviewers. :)

Intro

Regelmatig reviewen wij monitoren, maar een monitor van dit formaat hebben wij nog niet mogen onderzoeken. TPV-tech is één van de grootste monitorenbakkers van de wereld en bakt o.a. monitoren onder de naam “Philips”. Deze monitoren zijn vooral gekenmerkt vanwege hun strakke uiterlijk waarmee ze met de Dells moeten concurreren.

Specs

De monitor is van een flink formaat met zijn 34 inch VA-paneel van 100Hz. VA-panelen zijn een soort tussenweg tussen TN en IPS, zo hebben VA-panelen over het algemeen een beter contrast ten koste van klein beetje van de kijkhoeken. Wij vinden die trade-off meestal volledig gerechtvaardigd als de eindgebruiker er maar op vooruit gaat. Of dat bij deze monitor het geval is zal je verder in de review kunnen lezen. Hieronder geven wij een samenvatting van de belangrijkste specificaties.

De volledige specificaties zijn overigens te bekijken via de website van Philips.
EigenschapSpecificatie
Speakers2x 5W
Schermcoatingmat
Flikkeringvrijja

Unboxing

Voor deze review kregen wij een reeds geopend exemplaar, waardoor we geen close-up foto hebben gemaakt van de verzegeling. Echter hoort de doos wel verzegeld te zijn, dus let daarop bij aankoop van de monitor.

De doos heeft handvatten aan de zijkant om hem makkelijk te kunnen dragen. De monitor is wel wat aan de zware kant en daarom is het handig om de monitor met twee personen te tillen.

Bij de monitor komt een hoop kabels: USB-C naar USB-C-kabel, USB-C naar USB-A-kabel, HDMI-kabel, DP-kabel, audiokabel, voedingskabel

Assemblage
Met behulp van de bijgeleverde voet en poot kan je de monitor assembleren. Assemblage gaat vrij eenvoudig aangezien je eerst de voet dient te bevestigen aan de poot. Onder de voet zitten een hoop rubbertjes waardoor de monitor niet zal verschuiven op een tafel.

De monitor ligt als het goed is in het schuim op een tafel. Op het moment dat je de hoes opent zie je waar de poot bevestigd hoort te worden. Het is dan even de poot erin schuiven en naar beneden drukken totdat hij vastklikt. Wil je de poot en het scherm ontkoppelen dan dien je de knop achterop de monitor in te drukken.

Op de voet zal wel een klein tapeje welke half los zat, dat vinden wij een wat goedkope oplossing van een probleem. Verder gaat de assemblage erg eenvoudig.

Design

De monitor beschikt over een zwart design waarbij het lijkt alsof de monitor amper bezels heeft. Op het moment dat je ze gaat meten is er een bezel van 1cm aan de zijkanten en 2,5cm aan de onderkant. De monitor heeft een matte behuizing waardoor vingerafdrukken niet snel zichtbaar zijn.
Voorkant
De zwarte monitor lijkt geen bezels te hebben maar heeft ze wel degelijk ondanks dat ze dun zijn. Hierdoor lijkt de monitor in het geval dat hij uit staat moderner te ogen. De onderkant van de bezel is iets dikker maar daar zit o.a. de lichtsensor in voor het aanpassen van de monitorhelderheid op de omgevingsbelichting.

Onderaan vinden we het Philips logo in Plexiglas. Dit logo licht op wanneer de monitor aan staat, en de helderheid daarvan is aan te passen in het OSD-menu. De monitor kan 18cm op en neer bewegen en dat is flink, het verbaasde ons hoeveel flexibiliteit dit gaf.
Achterkant
Op de achterkant van de monitor is niet veel te zien, behalve de aansluitingen. Er zijn met betrekking tot de aansluitingen een hoop mogelijkheden bij deze monitor, zelfs een USB-C aansluiting voor het doorgeven van beeld. Toch zijn we niet te spreken over de 3 USB 3.0 poorten aan de achterkant van de monitor; het is zeer lastig om bij deze poorten te komen als de monitor op je bureau staat. Één van deze USB 3.0 poorten bevat quickcharge

Linksachter is een Kensington-lock ingebouwd voor het beveiligen van de monitor tegen diefstal en aan de andere kant bevindt zich een joystick voor het OSD-menu.
Voet
Onderaan de voet bevinden zich 6 kleine rubbertjes om de monitor zo voldoende grip op de ondergrond te geven. Op de voet kan de monitor flink draaien, namelijk zo’n 170 graden links en rechtsom.De voet van de Philips monitor heeft een gat om de kabels doorheen te loodsen. Ook kan de monitor neigen, ofwel “knikken” over een hoek van -5 tot +20 graden ten opzichte van de verticaal.

Display

Eigenschappen
Philips maakt voor de 349P gebruik van een 34 inch W-LED paneel met een resolutie van 3440×1440 pixels, ofwel 6Mp. Het paneel draait op een maximale verversingssnelheid van 100Hz, waarmee beelden op dit scherm extra vloeiend overkomen. De beeldschermcoating is mat en het paneel is licht gekromd met een straal van 1,8m. Als je op 1,8M zit is de afstand van jou tot het midden van het paneel hetzelfde als de afstand tot de hoeken. De pixeldichtheid is met deze resolutie en schermgrootte 110 PPI.

Verder maakt het paneel gebruik van (M)VA technologie en voor de backlight witte LEDS. Over het algemeen is het contrast van een VA-paneel vrij goed en Philips specificeert dat dan ook op 3000:1 met een maximale helderheid van 300 Lux. De kleurdiepte is 8-bit wat neerkomt op 16,7 miljoen kleuren. Het gamut is volgens de specificaties 100% van het sRGB spectrum.
Backlight intensiteit
De intensiteit van het backlight is volgens Philips gelijk aan 300 Lux, maar dit hebben wij zelf niet kunnen meten. Na meerdere malen hermeten kwamen we uit op een maximale helderheid van 250Lux en dat is een stuk minder dan de opgegeven 300. Desalniettemin zal het voor office applicaties ruimschoots voldoen maar wij kunnen ons niet vinden in de opgegeven specificaties. Ook stelt Philips dat er geen gebruik wordt gemaakt van het flikkerende PWM om het scherm te verlichten bij lage insiteiten. Uit onze metingen blijkt dat er een knik zit rond de 50% helderheid, aangezien de knik licht is durven we niet met zekerheid te stellen dat er geen gebruik wordt gemaakt van PWM. Afgaand op louter de waarnemingen met onze ogen, konden wij geen flikkerende beelden herkennen.
Backlight uniformity
Bij de backlight uniformity wordt gekeken hoe uniform (ofwel gelijkmatig) het backlight is wat de pixels verlicht, dit doen wij op basis van de ISO 14861:2015 met een 3×7 grid. Wat opvalt is dat het contrast op elke positie op het scherm goed is, maar dat de helderheid aan de linkerkant veel lager is dan aan de rechterkant. Of je dat gaat merken is te betwijfelen aangezien het contrast wel goed is, maar voor de zekerheid vermelden we het.
Pixeldefecten
Wij hebben na uitgebreid onderzoek met behulp van de Eizo monitortest geen pixeldefecten kunnen constateren.
Kijkhoeken
Kijkhoeken bij een VA-paneel zijn iets minder dan bij IPS-panelen, maar omdat dit scherm gebogen is, is het sowieso niet aangeraden om op een andere locatie te zitten dan in het midden. Daarom hebben we alleen een foto van het beeld vanuit het midden geschoten op 1,8m afstand. Zoals je mag verwachten zijn de kijkhoeken hier dus prima. Indien je wel graag vanuit een andere hoek kijkt, kan je een lichte “waas” bemerken.
Backlight bleeding
Dit specifieke exemplaar heeft geen last van backlight bleeding.

Colors

Pre-kalibratie
De Philips 349P kan volgens de specificaties 100% van het sRGB-spectrum laten zien met 8 bits, wat neerkomt op 17 miljoen kleuren. Om te kijken of die kleuren goed gekalibreerd zijn en de kleuren juist worden laten zien op de monitor hebben wij testen gedaan. Deze testen hebben wij zoals altijd gedaan met behulp van een Datacolor Spyder 5.

De hiervoor gebruikte monitorinstellingen zijn:
  • Instellingen standaard
  • Preset off
  • Dynamic contrast uit
  • Helderheid 250 Lux
Hieruit kregen we de volgende resultaten:

Zo goed als 100% van het sRGB spectrum wordt afgedekt en je hebt wat extra diepe kleuren in het groen en het rood. Het contrastratio hebben wij gemeten op 1019.3 en is daarmee significant lager dan de door Philips opgegeven waarde.

De kleurtemperatuur is 6700k en wijkt daarmee niet ver de optimale temperatuur van 6500k. Ook de kleurfout is erg laag volgens de ISO 14861:2015 standaard: waarmee het scherm dus erg goed gekalibreerd is. Het scherm is rechtstreeks uit de doos dus te gebruiken voor verschillende soorten applicaties, zoals fotobewerking en CAD.

Audio

Voor het afspelen van geluid heeft de monitor 2 kleine speakers van 5 Watt ingebouwd gekregen. Deze speakers maken hun geluid hoorbaar door middel van de gril aan de onderkant van de monitor.

Het geluid is zeker niet slecht te noemen en klinkt door de aanwezige bass best vol. De middentonen blijven helaas iets achter maar alsnog is het veel beter dan wat er op de gemiddelde monitor te vinden is. Via deze speakers kan je dus best een leuk muziekje afspelen!

OSD-menu

Het OSD-menu is intuitief en werkt eenvoudig door middel van een joystick op de achterkant. Dit werkt vele malen eenvoudiger dan drukknoppen onderaan de monitor en dat scheelt een hoop met het navigeren. Zeker als je vaak in het OSD zit voor het aansluiten van verschillende apparaten op een flex-werkplek is dat geweldig. Voor meer informatie over het OSD-menu verwijzen we je door naar onze andere review van de Philips 272P.

Temperature

Volgens het energielabel verbruikt de monitor gemiddeld 77 wat, volgens de specificaties is dit 70W maar dit hebben wij niet getest. Wat wij wel hebben getest is de temperatuur van de monitor nadat deze een half uur aan staat. Hieruit blijkt dat de monitor maximaal 31 graden wordt en de meeste elektronica aan de onderkant van de monitor is verwerkt. Dat laatste is ook niet vreemd aangezien daar de grootste bezel zit.

Conclusion

De Philips 349P maakt enorm veel indruk, het brede scherm zorgt ervoor dat je in de spellen wordt gezorgen. Dat tezamen met de 100Hz refreshrate van het paneel met een resolutie van 3440×1440 geeft genoeg scherpte. Het scherm is niet zo scherp als een 4k scherm, dus als je dichtbij zit kan je als je goed kijkt pixels zien, maar voor veel mensen is het wel scherp genoeg. Het scherm moet het dus vooral hebben van zijn verhouding en zijn grote, en ja die combinatie is indrukwekkend.

De monitor is stevig gebouwd en heeft veel aansluitmogelijkheden, zelfs USB-C behoort tot de mogelijkheden. De plaatsing van de USB 3.0 poorten welke ook aan de achterkant zitten is sub-optimaal, je komt namelijk niet zo snel bij de achterkant van de monitor. De joystick om te navigeren door het OSD is wel ideaal om snel door het menu te navigeren. De ingebouwde speakers zijn erg interessant en één van de betere speakers in monitoren. Ze hebben best wel wat potentie om lage tonen te produceren maar produceren iets minder tonen in het midden van het spectrum. Desondanks klinkt het geluid uit de speakers best wel leuk, je kunt daar dus wel aardig muziek mee afspelen.

Rechtstreeks uit de doos zijn de kleuren en de witbalans goed en direct te gebruiken voor professionele doeleinden. We zijn minder te spreken over de helderheid welke met 250 Lux niet erg hoog is en dat het contrast met ongeveer 1000:1 een stuk lager is dan de opgegeven 3000:1. 1000:1 als contrast is zeker niet slecht, maar het wijkt af van de door de fabrikant opgegeven specificaties. De uniformiteit van de helderheid van het backlight is ook niet optimaal, aan de linkerkant is het scherm iets minder helder dan in het midden of aan de rechterkant. Of je dat gaat merken vragen wij ons af, aangezien het contrast over het gehele paneel wel goed is.

Al met al koop je met deze monitor toch een zeer compleet apparaat. Het 100Hz 34 inch breedbeeldpaneel is indrukwekkend tijdens het gamen en handig tijdens officeapplicaties. Je kunt namelijk 2 relatief brede schermen naast elkaar hebben en dat is enorm handig. Dat je daar wat helderheid voor moet inleveren en het contrast niet zo goed is als in de specificaties staat beschreven so be it. Om deze redenen geven wij de Philips 349P een Gold award.

In deze review zijn alleen mijn foto's en tekst gebruikt. Het origineel is hier te vinden.

Heb jij ook een Philips E-line 349P7FUBEB Zwart?

toch een mooie +3 review!
Ik denk dat ik nog een paar curved monitoren op mn lijstje ga zetten om te vergelijken.
Vindt een +/- 700 euro al acceptabel voor dergelijke panelen.
Waar ik wel wat zwaarder aan hang is de helderheid en het contrast. Misschien zijn er wat concurrenten die dit iets beter doen.
Hardware.info weet een contrast te meten van 1:2500, maar mogelijk hebben zij het "dynamische" contrast aangelaten. Dat is natuurlijk wel grappig maar niet geheel realistisch. Bij dynamisch contrast verandert het contrast eigenlijk niet zo veel, maar gaat gewoon de volledige helderheid van het backlight omhoog of omlaag. Ik zet dat tijdens mijn testen altijd uit, omdat ik het een beetje kansloos vind. Op het moment dat je wit en zwart op je beeld hebt heb je er namelijk toch niets uit.
Prima review van een interessant product.
Zat voor me zelf te denken aan een kantig 4k >28 inch scherm voor kantoorwerk (inclusief grote tabellen) en incidentele fotobewerking en incidenteel tekenwerk. Ik weet niet of ik het prettig/handig zou vinden zo'n breed scherm te hebben of laat ik het zo zeggen dat ik de toepassing nog niet zie.
De USB-aansluitingen zitten inderdaad wel op een stomme plek.
Van wie heb je het geleend? Er staat niets over vermeld.
Philips :)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 11 februari 2019 01:35]