LG OLED55B8PLA Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55B8PLA Zwart Review

thomas-bmxTestpanel 8 februari 2019, laatste update op 8 februari 2019, 390 views Testpanel

LG OLED55B8PLA Zwart

Pluspunten

• Awerking
  • Beeldkwaliteit
  • LG's OS is top

Minpunten

• Oled is niet goedkoop
  • Ingebouwde speakers zijn niet top

Inbrandgevoeligheid Score: 3

Tweakers testpanel

Ik had het geweldige privilege om de LG OLED55B8PLA te mogen testen voor het Tweakers testpanel.

Ik zal de tv op deze punten beoordelen:
  • Algemene beoordeling
  • Contrast en helderheid
  • Vormgeving
  • Ghosting
Algemeen
LG loopt naar mijn mening ver voorop in de Oled technologie. Dit is zeker terug te zien in de OLED55B8PLA. het is een superstrakke tv met webOS 3.5 ingebouwd, dit maakt het navigeren door apps wel erg makkelijk. 55 inch is in mijn ogen een perfect formaat voor de gemiddelde woonkamer. De kwaliteit die oled levert maakt de stap terug naar onze oude Sony Bravia erg lastig.
Featureset
webOS heeft een behoorlijk uitgebreide featureset, Door de krachtige processor voelt het systeem snel aan. LG levert ook regelmatig updates voor het systeem dus alles is altijd up-to-date.
De afstandsbediening heeft een pointer die doet denken aan het systeem van de Nintendo Wii. dit werkt erg makkelijk en snel. Ook met het typen van inloggegevens op apps gaat daardoor een stuk sneller dan wanneer dit met knoppen gedaan moet worden.
Alle apps die beschikbaar zijn in de ingebouwde store werken top. Ook het casten van je Android telefoon gaat vlekkeloos. Google assistant zou na een update moeten werken maar die is helaas nog niet uit op het moment van schrijven.
Ten slotte is ook de ingebouwde wifi top. Deze is snel genoeg om de 4k HDR titels van neflix of youtube te streamen.
Pixeldefecten
Hier kan ik kort over zijn. Deze waren er namelijk niet. Met testen ik verschillende standen en meerdere helderheden heeft het panel zich top gehouden. Mocht er een defect zijn naar verloop van tijd is deze erg lastig te vinden door de 4k resolutie.
Kleurweergave
Ik ben zelf in het bezit van een 4k HDR LED tv van Sony. Deze is al onwijs goed dus ik had hoge verwachtingen voor dit Oled scherm. Meteen na het instellen van het start menu was ik onder de indruk. HDR titels zijn een must om naar te kijken met zo'n scherm. De stap terug naar mijn Sony was dan ook een tegenvaller.
Bouwkwaliteit en afwerking
Om het kort te houden, de tv is van topkwaliteit en geeft een stevige en robuuste uitstraling. LG heeft ook gebruik gemaakt van een aluminium bouw, dat de tv een luxere uitstraling geeft.
Contrast en helderheid
Het contrast door het perfecte weergave van zwart is ongekend. Het geeft kleuren helder weer maar niet oververzadigd. Dit maakt het een plezier om naar te kijken. De kleur die het scherm in de standaard functie heeft is naar mijn mening het beste. levendig is net was te verzadigd en geeft daardoor niet echt een eerlijke weergave van kleur. De verschillende HDR functies die het scherm heeft zijn prachtig. het scherm is wel iets minder fel in HDR modus, maar dat is met het grote dynamische bereik geen probleem.
Ik heb getest net 4k 10bit HDR clips en zou nu nooit meer terug willen naar reguliere tv of series.
Vormgeving
Het is een premium tv en dat is er ook aan af te zien. Door het Oled scherm is deze tv flinterdun aan de bovenkant. aan de onderkant van de tv is deze natuurlijk dikker om de SoC te kunnen huizen. Het is een strak afgewerkte tv die er modern en minimalistisch uit ziet. Dit geeft hem gemakkelijk een plek in een moderne woonkamer zonder al te veel op te vallen.
Ghosting
hier kan ik heel kort over zijn want ghosting komt zo goed als niet voor op dit scherm. Ik kan het zelf niet bespeuren, zelfs niet met TrueMotion aan. Dit staat overigens standaard aan, maar ik zet het altijd uit.
Het is een prijzige tv, maar voor een Oled is het zeer competitief geprijsd. €1295 is op het moment van schrijven de prijs van deze tv. Naar mijn mening is het prijskaartje het zeker waard. het is een tv waar iedereen die hem gezien heeft meteen van dacht dat hij zo'n €3000 euro zou kosten.
Mijn conclusie
Ik raadt deze tv voor iedereen aan die een tv heeft zonder HDR. Er gaat en wereld voor je open na het zien van deze tv en ik zou al niet meer terug willen. Mijn eigen tv beschiktover HDR maar is een regulier LED scherm. Dit geeft toch wel aan hoe goed Oled is.

Heb jij ook een LG OLED55B8PLA Zwart?