Sharkoon VG6-W Rood

Specificaties Tower • 7 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon VG6-W Rood Review

Jochemd13 7 februari 2019, 243 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Jochemd13 schreef afgelopen jaar 26 reviews, waarvan 84% gesponsord.

Sharkoon VG6-W Rood

Voor 40 euro krijg je een compacte en lichte behuizing met een gave uitstraling, als je hem van een afstandje bekijkt zou je ook niet verwachten dat het om een budgetbehuizing gaat. Van dichtbij komen de budget-puntjes wel naar boven, voor 40 euro kan je eigenlijk niet meer verwachten.

Pluspunten

• Voor het geld een mooie en complete behuizing
  • 2 USB2.0 en 2 USB3.0 op het front-panel
  • Wordt geleverd met maar liefst drie fans met LED-kleur naar keuze, welke ook nog eens relatief weinig geluid produceren
  • Lekker licht in gewicht

Minpunten

• De zijpanelen sluiten niet erg netjes op de rest van de behuizing aan
  • Cable-management opties zijn beperkt
  • Een glazen zijpaneel zou toch mooier zijn maar hé, budgetcase

Samenvatting

Naar mijn idee is de Sharkoon VG6-W voor 40 euro een geslaagde behuizing, zo krijg je een compacte kast met een gave uitstraling, als je hem van een afstandje bekijkt zou je dan ook zeker niet direct denken dat het om een super budget behuizing gaat. Wanneer je iets dichterbij komt komen de budget-puntjes wel naar boven: de zijpanelen sluiten niet zo netjes aan, cable-management is niet geweldig en een plastic zijpaneel is is toch minder mooi dan glas. Je krijgt echter wel een complete behuizing met zat ruimte voor opslagmedia, een 4-tal USB poorten aan de voorkant en 3 LED fans die je in de RGB vibe brengen, en oké oké, hij is dan niet RGB (Die versie komt), maar je kan bij aanschaf toch zelf kiezen tussen de R, G of B. Voor ca 60 euro zien we duidelijk betere cases, maar als 40 euro je budget is doet deze het leuk.

Naar mijn mening is de VG6-W een 7,5/10 waard, lees snel verder voor de uitgebreide review.

Sharkoon VG6-W review

Echte budget behuizingen zien we hier relatief weinig, en misschien is dat wel jammer want die markt is vrij groot aangezien niet iedereen de hoofdprijs wilt betalen voor een computer, dan is de behuizing toch snel het onderdeel waar bespaard op zal worden. Vandaag kijken we naar de nieuwe VG6-W van Sharkoon, en het klopt dat we behoorlijk wat testen van Sharkoon, elke keer weet het merk zeer nette producten neer te zetten met een stevige prijs/kwaliteitsverhouding. Wie weet gaat Sharkoon met de nieuwe VG6-W weer iets moois neerzetten.

Prijskaartje? Vanaf zo’n €40 staat hij bij jou thuis. Hij komt in drie kleuren leds: Rood, groen en blauw (en RGB binnenkort), wij kijken vandaag naar de rode variant.
Specificaties

We beginnen gewoon met de specs en features vanuit Sharkoon:

Buitenkant

Qua verpakking weet Sharkoon mij niet meer te verrassen, zo zien we weer een mooie wit/zwarte doos meteen aantal key-features op de doos, en hoewel ik 2 USB3.0 poorten en 3 LED fans normaal niet heel luxe zou vinden, is voor deze prijs elk extra’tje alleen maar bonuspunten.

Uit de doos verschijnt een klein maar redelijk robuust computerkastje, frontpanel is met 2x USB3.0 en 2x USB2.0 verrassend compleet. De voorkant is van kunststof wat voor deze prijs wel te verwachten is, ondanks dat geeft het een prima uitstraling en voelt het voor zo ver voldoende stevig aan, vooral het plastic ‘doorkijkje’ maakt het geheel compleet.

Achter- en zijkant niet al te gek, wel valt op dat beide zijpanelen boven- en onderin niet 100% netjes aansluiten op de kast. Aan de voorkant zien we hetzelfde, de afwerking is het gewoon net niet als je van dichtbij kijkt.

Binnenkant en inbouwen

De binnenkant is netjes voor een behuizing in deze prijsklasse, het ontbreken van een PSU-shroud is dan ook niet een ramp want ergens zal je concessies moeten doen, het maakt het cable-management toch net wat complexer. Het feit dat je tot 4 SSD’s of 3 HDD’s kwijt kan maakt wat goed, het kan zelfs nog een keuze zijn om een dvd-drive in te bouwen.

Deze ronde gaan we voor mijn iets vernieuwde set-up, bestaande uit het volgende:
– Asus ROG Strix B450-F Gaming moederbord
– AMD Ryzen 7 1700X CPU
– Crucial Ballistix Tactical Tracer 16GB RGB-geheugen
– Cooler Master MasterLiquid ML120L RGB
– Asus ROG Strix RX 580
– Samsung 970 EVO 500GB
– Seagate 1TB HDD
– be quiet! Straight Power 11 850W

Installatie ging relatief vlot, mede omdat het gewoon een eenvoudige doch degelijke behuizing is. Qua frame is de VG6-W ook gelijk aan de eerder door mij gereviewde TG4, we zien dus ook veel overeenkomsten, de VG6-W heeft als verschil de mogelijkheid om de HDD drive-bay boven of onderin de behuizing te installeren.

Het ontbreken van een plek voor waterkoeling moet je maar accepteren, met wat creativiteit heb ik een radiator achterin vastgeklemd, maar ideaal kan je het niet noemen. Ook zijn de mogelijkheden voor mooi cable-management wat beperkt omdat je boven en onder het moederbord weinig ruimte zal vinden en achter het moederbord is de ruimte ook krap, je zal genoegen moeten nemen met een wat minder strak ogende binnenkant.

Het sluiten van het achter/zijpaneel was een flink karwei, dit komt omdat alle kabels precies in de uitsparing van het paneel moeten vallen, anders is er slechts enkele millimeters ruimte voor je kabels. Ook is het paneel net iets te krap gemaakt om met dikke voedingskabels te sluiten, het sluiten van dit paneel kan je dan ook het beste met twee personen uitvoeren. Dat is dan wel een moment waarop je denkt, had ik misschien wat meer uitgegeven, als die eenmaal zit dan zit ie ook en hoef je er hopelijk niet meer naar te kijken.

Qua temperaturen en airflow heb ik geen problemen ondervonden ondanks dat de voorkant gesloten is, met laag gebruik zit het moederbord op maar 25 graden waar de Pure Steel op 29 en de TG4 op 33 graden zaten. Geluidsproductie op 50cm afstand is zo’n 34 dB, en dat is verrassend stil.
Showcase

Resultaat is mede door het wat kleinere zijpaneel redelijk netjes, zo vallen de kabels net wat buiten zicht en dat maakt het ontbreken van een PSU-shroud en ruime cable-management opties toch wat acceptabeler.

Dat Sharkoon behuizingen kan maken voor relatief weinig geld is wel bekend hier, en de VG6-W past naar mijn idee ook mooi in het rijtje. Voor €40 krijg je een aardig kastje waar je bij aanschaf ook nog zelf een kleur LED kan uitkiezen. De fans zijn verrassend stil, en de behuizing wordt goed koel gehouden wat duidt op een goede airflow. Ondanks zijn kleine afmetingen heeft hij toch genoeg plek voor een aantal HDD’s, SSD’s en zelfs een DVD-drive, dat alles terwijl de behuizing minder dan 4 kg weegt. Uitstraling is ook gewoon goed voor het geld, de ledverlichting met de doorkijk in het front-panel plus het zijpaneel geven een gave look, en het feit dat je 3 lichtgevende fans en in totaal 4 USB ingangen aan de voorkant hebt maakt hem gewoon erg compleet.

Helaas heeft elke budget-behuizing toch wat nadelen, zo is het doorzichtige gedeelte van het zijpaneel van plastic wat ook een wat goedkope uitstraling geeft en minder duurzaam is, en sluiten beiden zijpanelen niet helemaal netjes aan op de behuizing in de hoeken. Ruimte voor goed cable-management is ook maar in zeer beperkte mate aanwezig, mocht je het heel netjes willen doen dan mag je er flink wat tijd voor uittrekken, en dan moet je ook geluk hebben als het achterpaneel in één keer goed vast zit.

Of de Sharkoon VG6-W een geslaagde behuizing is? Naar mijn idee wel. Voor 40 euro krijg je een compacte en lichte behuizing met een gave uitstraling, als je hem van een afstandje bekijkt zou je ook niet verwachten dat het om een budget behuizing gaat. Als je hem van iets dichterbij bekijkt komen de budget-puntjes wel naar boven, maar voor 40 euro kan je eigenlijk niet meer verwachten dan wat je hier van Sharkoon krijgt. Heb je 2 tientjes budget over? Dan koop je echt wat beters, maar voor de aller goedkoopste builds is dit leuk

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Sharkoon VG6-W Rood?

Bedankt Jochem, weer een goede review

Sorry voor het zeuren :)
Haha thanks! Ja deze mocht ook wel online ;)
Lekker bezig dude! :D Valt nie mee he, zo'n kastje zonder kabelmanagement :D
Thanks! Ja is toch wel ff verschil als je kijkt naar bijvoorbeeld een Phanteks van €120 :P