Canon EOS 450D Zwart Review

Infant 21 april 2010, laatste update op 22 april 2010, 4.197 views

Canon EOS 450D Zwart

Pluspunten

• Bediening en gebruiksgemak
  • Snelheid
  • Veel lenzen en accessoires voor verkrijgbaar
  • Acceptabel ruis op hoge ISO
  • Vrij degelijk
  • Lange accuduur

Minpunten

• Geen weather-sealing
  • Autofocus in het donker
  • Nutteloze ingebouwde flitser

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Waarschuwing: De hierna volgende review kan spellings/grammatica -fouten bevatten, en gaat gegarandeerd d's en t's op plekken hebben, waar ze niet horen.

Na dit toestel al weer ruim een jaar in mijn bezit te hebben, is het tijd voor een review, waar ik op het maken van foto's en mijn algemene ervaringen wil ingaan.

Omdat de review nog 10 keer uitgebreider kan, hoor ik graag in de comments punten die eventueel nog behandeld dienen te worden (mits ik deze interessant vind. :))

Voordat ik aan mij review begin, wil ik even vertellen hoe ik bij dit toestel geŽindigd ben. Mocht je dit geen bal interesseren, stel ik voor door te gaan naar het hoofdstuk Featureset.

Aankoopverhaaltje:

Op een goede dag heeft mijn Oom een Sony A200 gekocht. Zonder er mee te spelen, dacht ik... dit is leuk... dit wil ik ook.

Nog geen 2 dagen later had ik 2 defecte 300D's van Marktplaats gehaald voor 4 tientjes, en deze tot een werkende geklust. Meteen een 18-200mm lens er bij gehaald, ook via Marktplaats, en het aanklooien kon beginnen. Dit is hoe ik te werk ga, ik koop graag kapotte dingen, mijn ervaring is dat die het vaak genoeg of gewoon doen, of heel makkelijk te maken zijn.

2 weken later had ik een 350D, en weer 2 weken later een 450D. Ook allemaal van Marktplaats, als student moet je op je centjes letten. Uiteindelijk voor de 450D 350 Euro betaald. Dit was wel een beetje het uiterste bedrag wat ik voor een nieuwe camera over had.

Ik heb de kitlens zonder IS gehad. Een flut ding. de Sigma 18-200mm en een 28-300mm. Allemaal leuk als je net van een Panasonic TZ5 komt, maar leverde toch niet de gewenste resultaten op.

Na een tijdje kom je er achter, wat die rare F getallen eigenlijk inhouden, en kom je tot de conclusie dat F/6,3 op 150mm niet bijster geweldig is.

Mijn arsenaal lenzen bestaat nu uit het volgende:

Sigma 30mm F1.4
Canon 85mm F1.8
Sigma 28-70mm F2.8

En, wat minder gebruikt maar ook nog aanwezig:
Olympus OM 500mm F8.0
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 (Met vastgelopen diafragma bladen)

Featureset:
Ik kan hier wel een waslijst features noemen, maar daar schiet je weinig mee op. Ik kan wel wat oppervlakkige vergelijkingen trekken met de 300D, en de A200 en de 1000D en de 5D Mark II. Allemaal toestellen waar ik afgelopen jaar even mee gespeeld heb, maar ook daar schiet je niet veel mee op, de meeste zitten in een andere prijs categorie, of worden niet meer gemaakt.

Het meeste nuttige lijkt mij om te kijken naar het verschil tussen de 1000D, welke gelijk geprijsd is aan de Sony A200.

De voornaamste verschillen zijn:
- 2 meer autofocus punten, betere center-AF gevoeligheid.
- 14bits sensor uitlezen t.o.v. 12bits
- Iets groter scherm
- sensor die het scherm uit zet
- ietsje sneller foto's achter elkaar maken (3.5fps t.o.v. 3.0fps)

Ik kan je vertellen, als je net begint met een DSLR zeggen deze dingen je absoluut niks. Het grotere scherm en sneller foto's maken snap je dan nog wel.

Als je hem een maand hebt, ook niet. Wel ga je je af vragen wat RAW eigenlijk voor een voordelen bied.

Als je hem een tijdje serieus gebruikt, wel. Foto's worden nu alleen nog in RAW geschoten, en je snapt niet dat JPG nog bestaansrecht heeft.

Dankzij de 14-bit kleur informatie in het RAW bestand, kun je na het maken van de foto nauwelijks zichtbare details nog zichtbaar maken, door een beetje aan wat sliders te trekken achter de PC.

Een goed voorbeeld om mee te werken is de afbeelding van wat mensen bij een concert, die wat aan de bar hangen. Er was hier enorm weinig licht, behalve van een felle spot lamp die op de arm van een meisje schijnt. Zonder dit licht weet de camera niet waar hij aan toe is, en geeft meteen een van de tekortkomingen van de camera weer. In het donker kan de camera niet goed focussen. De lens gaat bij het licht indrukken van de foto-maak-knop over het hele zoom bereik zoeken, om vervolgens op een willekeurig focus punt te eindigen zonder een AF-confirmation te geven.

Het licht wat op haar arm schijnt, helpt hier enorm. En geeft de camera een punt om op te focussen. Nou moet ik vertellen dat dit een extreem donker voorbeeld is. De foto is geschoten op F2.8, 1/25 sluitertijd en ISO 1600. Als de lichtbundel er niet was, was de foto compleet zwart geweest.

http://snaarles.nl/share/Original.S.jpg http://snaarles.nl/share/2Stops.S.jpg

Zie bijgelegen foto's waar nauwelijks personen zichtbaar zijn in het eerste plaatje, komen er allerlei personen te voorschijn in het 2e plaatje. Dit lukt niet door simpelweg het eerste plaatje (wat nu een JPG bestand is) lichter te maken.

Vervolgens kun je alle sliders naar maximaal trekken:

In dit overdreven voorbeeld, heb je een equivalente ISO-waarde van 102.400, door de foto 6-stops lichter te maken, wat natuurlijk redelijk overdreven is, en dus ook aardig wat ruis met zich mee brengt.

http://snaarles.nl/share/2Stops.S.jpg http://snaarles.nl/share/2Stops+Contrast.S.jpg

Het 1e plaatje hierboven is een ISO-6400 equivalent, en de 2e ook, maar met nog wat contrast aanpassingen. De 2e komt het meeste in de buurt van wat mijn ogen in het echt waar nemen, gezien ik iedereen prima kon zien.
Erg veel meer nuttige informatie krijg je ook niet door voorbij ISO-6400 equivalent te gaan.

Hierboven is de 5e afbeelding van de review, op 100% weer gegeven. Zoals je ziet is er redelijk wat ruis aanwezig. Deze heb ik niet onderdrukt, behalve het kleur-ruis op 40% onderdrukking te zetten. Dit levert naar mijn mening geen slechte resultaten op, er valt alleen niet meer van 12 Megapixel te spreken.

De 1000D gaat in dit voorbeeld waarschijnlijk slechtere resultaten opleveren, omdat er minder informatie opgeslagen is, en omdat het AF-punt nog wat minder gevoelig is, waardoor hij nog wel eens wat meer moeite kan hebben met scherp stellen op F2.8. Helaas heb ik beide camera's niet tegelijk in mijn bezit, dus een goed onderbouwde vergelijking kan ik niet maken.

Tijdens het maken van deze foto is de sensor boven het scherm uiterst handig. Deze schakelt het scherm uit, zodra je het toestel naar je gezicht brengt. Dit kun je ook met een druk op de DISP-knop doen, die zich vlak naast deze sensor bevind.

Een andere, redelijk nuttige feature aanwezig sinds de 1000D en 450D is live-view. Live view houd in dat de sensor het beeld ten alle tijde opvangt, en doorgeeft zodat je dit op het schermpje kunt bekijken... net als bij een compact camera. Ik gebruik het weinig, en heeft ook geen nut tijdens normaal gebruik, mede omdat je niet meer kunt autofocussen. Waar het wel nuttig is, zijn situaties waar je autofocus niet nodig hebt, of waar je niet op een handig manier door de zoeker kunt kijken. Bijvoorbeeld bij macro-fotografie.

Voor macro-fotografie is allerlei nuttig en goedkoop grut te koop, om jouw leven makkelijker te maken. Maar zonder dit soort hulpmiddelen als lens-omdraai-ringen of extension-tubes, kun je al leuke foto's schieten door een lens achterstevoren voor de body te houden, en live view aan te zetten. Zie de foto hieronder, een foto van haar wat zich graag op mijn bureau manifesteert. Nauwelijks bijgesneden.

Snelheid, Ergonomie & Bedieningsmogelijkheden:

Belangrijkste lijkt mij hier de opstarttijd, en vertraging. Iets waar je bij compact camera's redelijk last van kan hebben. En de handling van het toestel zelf.

De opstarttijd en de algehele snelheid van het toestel, is vergeleken met de 300D een stuk sneller. Vergeleken met een kruisraket, ook. Het toestel staat aan voordat je een foto wilt maken. Er zit voor mijn gevoel geen vertraging tussen het indrukken van de maak-een-foto-knop, en het maken van de foto. Mits de camera focus heeft. Hier spelen verschillende lenzen een rol. Mijn Sigma 28-70mm is bijvoorbeeld niet al te snel. Vooral als je van een bewegend object een foto maakt, kan het wel even duren voordat de camera focus heeft, en daadwerkelijk de foto maakt. De 85mm van Canon is daarentegen razendsnel, en echt een genot om foto's mee te maken.

Het toestel is vergeleken met de 40D iets kleiner, en is volgens mijn Oompje te klein om vast te houden. Ik heb zelf niet zulke grote handen, en heb er dus geen last van. Wel moet je hem tijdens het fotograferen, of bedienen van het menu met 2 handen vast houden. Ik vind hem prettig in de hand liggen. Alle knopjes zijn goed te bereiken, zo, en tijdens het fotograferen. Of ze op een logische plek zitten weet ik niet, maar als je eenmaal weet waar alles zit voelt het logisch aan.

Alle nuttige menu-items zijn door op de MENU knop te drukken, in te stellen. Ik moet zeggen dat ik nauwelijks in het menu kom, alleen om exposure in te stellen. Alle functies zoals F-stop, ISO, sluitertijd, focus, picturestyles, witbalans zijn allemaal te bedienen met de bijbehorende knopjes op de body. Ik vind de bediening dus ook geweldig. Wat ook opvalt is dat vanaf de 300D er zeer weinig aan veranderd is, en ik totaal geen moeite had om hier mee aan de slag te gaan.

De zoeker waar je doorheen kijkt, heeft een display ingebouwd waarop je kunt zien wat de huidige instellingen zijn. Deze zijn van links naar rechts: Flits-modus, Sluitertijd, Diafragma, Belichting (+/-2EV) balk, ISO-waarde, het aantal foto's wat nog in de buffer past, en de focus-bobbel die knippert als er geen focus is, en aan blijft als dit wel het geval is. Het bijbehorende focus punt licht ook op als deze focus heeft, en de camera kan eventueel piepen.

Het foto's bekijken gaat razendsnel. Ik heb er altijd minimaal een Utra II kaartje in zitten, omdat ik merk dat alles langzamer dan dit het opvragen van foto's en voornamelijk het wegschrijven langzaam maakt. Tussen de Ultra II en Extreme III van Sandisk, merk ik geen verschil in gebruik.

Je kunt door op de foto-bekijk-knop te drukken, wat je ook daarvoor aan het doen was, meteen de foto's zien die op je kaartje staan. Uitzoomen bied een overzicht van 4, of 9 foto's tegelijk. En inzoomen zoomt in tot op het punt dat je niet verder wilt inzoomen. De het scroll-wiel laat je gemakkelijk door grote hoeveelheden foto's tegelijk bladeren, en wat ook erg handig is: Als je ingezoomd bent op een detail van een foto, en vervolgens aan het scrollwiel trekt, gaat hij ingezoomd naar de volgende of vorige foto, zodat je de details tussen meerdere foto's kan vergelijken.

Aan de bovenkant van het toestel zit een draai knop, met een berg standen. Een boel zijn scene-standen zoals Portret, Sport, Landscape etc etc. Deze vind je op elk compact cameraatje terug. Het nadeel aan deze standen is:

1. Je alleen maar in JPG kan schieten in een van deze standen.
2. Je familieleden die de camera in hun klauwen krijgen, hem altijd op een van deze standen zetten.

Het resultaat zijn foto's met lelijke flits, rode ogen, vieze schaduwen, lijpe diafragma-waarden en verlicht stof en.....*ademt diep in

De nuttige standen zijn: Av, Tv, en M. Hier is alles vrij in te stellen. Deze standen zie je op elke DSLR terug. De rest had er dus ook wel af gesoldeerd mogen worden van mij, om ergenis aan mijn kant te voorkomen.

Uitbreidingsmogelijkheden:

Hier kan ik niet al te diep op ingaan, omdat ik hem niet echt uitbreid. Er kan een heel arsenaal aan flitsers op, maar ik flits eigenlijk nooit, omdat mensen dat irritant vinden. De interne flitser is niet om over naar huis te schrijven, en heeft mij nog nooit voorzien van een betere foto dan zonder. Deze hadden ze er van mij dus ook gewoon uit mogen laten.

Er kan een battery-grip aan het toestel, zodat je twee accu's er in kan prikken, ipv 1. Het toestel wordt hier wel wat lomper door, maar makkelijker te hanteren als je hem 90 graden draait. Ik vind het de 120 Euro extra nog niet waard, maar zie het nut er wel van in.

Het toestel is met een infrarood afstandbediening te bedienen, of met een bedrade. Zo kun je jezelf dus op de foto zetten. Iets wat ik nog niet gedaan heb, en dus helaas niks over kan vertellen.

Batterijduur:

Weinig op aan te merken, behalve uitstekend. Ik heb hem een maand gebruikt dat ik elke dag wel wat foto's maakte, 10 ofzo. Na een maand deed hij het nog steeds.

Mocht dit niet voldoende zijn, is een grip wellicht een optie. Er zijn grips waar AA-batterijen in kunnen, en grips waar je 2 Accu's in kunt doen. Ik heb deze niet, omdat ik deze het toestel wat te lomp vind maken, en twee accu's los mee nemen, ook prima werkt.

Bouwkwaliteit:

De 450D voelt stevig aan, maar ik betwijfel of het toestel een val kan overleven. Het blijft een gevoelig toestel de spiegel en het hele mechanische mechanisme blijft erg fragiel, en ik ben er daarom ook erg zuinig op. Rond de grip en bij je duim, zitten rubberachtige grips zodat de camera wat beter vast houd. Over de aansluitingen voor de kabels zit een stevige rubberen dop, en ook het klepje voor de batterij of de SD kaart voelt redelijk stevig aan.
Omdat het toestel met lens toch al gauw een kilo weegt, durf ik het niet eens te proberen om hem van 10 centimeter te laten vallen. Dit zou ik met een toestel van 2000 Euro ook niet doen.

Af een toe een stootje tegen een tafel, of goed hardhandig beetpakken brengt verder geen problemen met zich mee. Hij is wel al een paar keer van een bank af gerold, en wel een paar keer tegen een deurpost aangekomen terwijl hij om mijn nek zat, allemaal zonder zichtbare schade of problemen.

De bevestiging van de lens aan de body, gaat door middel van een knop indrukken, en de lens aan de body te draaien met een klik-mechanisme. De metalen ring die de lens vast houd, zit stevig in de behuizing verankerd. Ik wissel vrij vaak van lens, en dit mechanisme voelt erg degelijk aan. Als je de camera op de lens zou laten vallen, moet je je meer zorgen maken over de lens zelf, dan het punt waar de lens aangesloten is.

Bij de wat duurdere professionele modellen, zijn de camera's voorzien van een magnesium legering body, en weather-sealing. Wat inhoud dat het toestel zeer vochtige omstandigheden kan weerstaan.
Bij de 450D is dit niet het geval.

Ik heb het toestel een keer mee genomen een zeer zware regen en onweersbui in. Op een gegeven moment zat er water overal op de behuizing, en kon je niks meer zien door de zoeker. Na een goed kwartier in de stromende regen, begon het toestel kuren te vertonen. De sluiten bleef af gaan, en het toestel reageerde niet meer op de knoppen, inclusief de uit knop.

Toen ben ik maar naar binnen gegaan, heb de accu en de back-up batterij er uit gehaald. De volgende dag zat er damp achter het display en in de zoeker. Als ik een foto maakte, bleef het toestel foto's maken en kreeg ik hem weer niet uit.

Na twee dagen goed drogen was al het vocht verdwenen, en deed het toestel het weer als nieuw. Ik gebruik hem nu al weer een half jaar, en het toestel werkt nog als nieuw.

De 300D heeft een bekend euvel, namelijk dat een plastic pinnetje wat de spiegel openklapt afbreekt. Bij de 450D verwacht ik ook dat het eerste defect wat gaat optreden de sluiter is. Canon geeft bij al zijn toestellen een minimale hoeveelheid clicks op. Dit is het aantal foto's wat het toestel kan maken, zonder een mechanisch gebrek te vertonen aan de sluiter. Omdat dit onderdeel het meeste beweegt, en elke keer een klap krijgt als je een foto maakt, is dit het eerste wat gaat falen in een DSLR.

Zelfs dan, is dat voor een handig iemand in veel gevallen nog wel te maken.

Al met al wil ik de bouw kwaliteit als goed omschrijven. Maar verwacht geen militaire kwaliteit.

Prijs:

Ik zie dat de prijs in het afgelopen jaar niet echt gedaald is. Misschien een tientje of 2. Gemiddeld betaal je gemiddeld zo'n 500 Euro voor een los body, wat een jaar geleden ook wel zo was. De goedkoopste is 425 Euro op het moment van schrijven.

De 1000D lag een jaar geleden voor 333 Euro in de Mediamarkt met 18-55mm IS lens. Voor rond de 330 Euro is de body nu los verkrijgbaar.

Dit is een redelijk prijsverschil van 100-170 Euro, voor niet al te veel verbeteringen. Als ik het toestel nieuw gekocht zou hebben, was ik waarschijnlijk voor de 1000D gegaan. En zou dat nu nog steeds doen.
Voor 100 Euro kun je namelijk in een leuke lens investeren, die heel wat meer verbeteringen teweeg brengt als 2 bitjes extra RAW informatie.

De EF 50mm F/1.8 II is voor rond de 100 Euro nieuw verkrijgbaar, en eigenlijk een must-have speeltje. Zo houd je wellicht nog wat over om een extra accu van te kopen, of een 8GB SD kaart.

Hoe je het ook wend of keert, voor een degelijke combinatie met aan de ene kant een lens minder, aan de andere kan een iets mindere body... ben je toch wel 700 Euro nieuw kwijt.

Als je hier een flitser bij wilt, en eventueel een tri-pod, ga je al snel richting de 1000 Euro.

Omdat ik merk dat ik heel anders ben gaan fotograferen, dan toen ik een compact camera had, zou ik iedereen aanraden om te beginnen een tweedehands lens te kopen. Zo kun je wat spelen, en uitvinden welke kant je op wilt. Sites als slrgear en photozone.de hebben kritische reviews m.b.t. de kwaliteit van lenzen. Maar niks werkt naar mijn ervaring beter, dan een week met een lens rond te lopen en hem gewoon uit te proberen.

Al met als kun je met de 450D alle kanten op qua fotograferen. Je bent toch makkelijk twee keer zo veel kwijt als een leuk compact cameraatje als de DMC-TZ10, en lijkt op alle fronten in te leveren. Als je alleen op familiefeestjes foto's maakt, en af en toe een mťmoire wilt schieten, kun je het beter bij een compact als de Lumix laten.

Als je je creativiteit volledig in fotografie wilt op laten gaan, en onder veel omstandigheden de meest bizarre, creatieve en leuke foto's wilt maken zou ik de 450D zeker kunnen aanraden.

De stap naar de 500D, of 550D zou ik nog niet willen maken, omdat ik de toegevoegde waarde nog niet echt zie. Limitaties die ik merk in de 450D zijn focus-snelheid, en licht-gevoeligheid. Dingen die niet veel beter gaan worden door een opvolger uit deze reeks te pakken. De 550D bied wellicht een tikje meer resolutie en daardoor samen met een hogere ISO-waarde 1 a 2 stops meer lichtgevoeligheid, maar dat zijn naar mijn mening de extra 250 Euro nog niet waard, maar kunnen net even wat meer mogelijkheden opleveren.

Heb jij ook een Canon EOS 450D Zwart?

Hebben ze dat nog steeds op de Canon bodies, dat de flitser opklapt en iedereen verblind als je in het donker probeert scherp te stellen? Dat is toch wel een van mijn "irritatiepunten" bij Canons. Nou heb ik geen ervaring met het AF systeem van Canon, maar op mijn Nikon heb ik AF-hulpverlichting altijd uitstaan (met lenzen van 1.8 tot F/4). Werkt dit ook naar behoren op de 450D? (Gewoon iets waar ik nieuwsgierig naar ben).

Verder nette review, lekker realistisch ook, vanuit een gebruikersperspectief.
Voorzover ik heb gespeeld met mijn vriends 450 gebruikt hij alleen de flits om scherp te stellen als je deze al hebt aangezet. De automatische modus daarintegen doet wat ie wil en gebruikt naar mijn mening te snel de flits.
Op de automatische huis-tuin-en-keuken stand flitst het toestel er inderdaad willekeurig op los.
In de Av, Tv of M stand doet hij dit alleen als je zelf de flitser open klapt. Bij mij staat die dus ook altijd uit, inderdaad om irritatie te voorkomen.
Je kan weldegelijk autofocussen in liveview. dit doe je door het "uitzoom" knopje ingedrukt te houden.
Erg soepel werkt dit niet... of snel, maar het kan inderdaad wel.
Eigenlijk is het vooral geschikt voor macro en landschapswerk. Het duurt langer, maar contrast-based AF is wel preciezer (omdat je de sensor zelf uitleest, en niet een sensor die "ongeveer" even ver weg zit, en accuraat tot F/2.8 is).
Erg nette review! Eťn kleine aanmerking: die "2 bitjes extra RAW informatie" geven je vier maal zoveel informatie in je RAW bestand, dat zou ik niet onderschatten.
Technisch gezien wel. Probleem is vooral dat de sensor full well size bepaalt hoeveel data er nog in kan. Als die laatste 2 bitjes alleen maar 255 data bevatten (puur wit) heb je er nog weinig aan.

Theoretisch heb je met een 14-bit RAW workflow meer dynamisch bereik en minder risico op posterization, maar in de praktijk komt het op de sensor neer.
Leuke review, net setje lenzen, inderdaad het belangrijkste in een DSLR, maar 2de hans ook niet echt goedkoop. Heb zelf een alpha 350 en nu kijkende naar zulke lenzen voor een zacht prijsje. Ken de 450 niet echt, was wel een van de opties. De 400 van een kennis was leuk, maar recentelijk met een 7d van een andere kennis geschoten en ook een goede body is zeker ook niet mis. Dat is de richting van je volgende camera niet een 500 of 550, hooguit een 50D
je afbeeldingen doen het hier niet