Amazfit Bip Groen (Zwart)

Specificaties Android, iOS compatibel en 32g - Bekijk alle specificaties

Amazfit Bip Groen (Zwart) Review

Nondisputandum 5 februari 2019, laatste update op 5 februari 2019, 3.390 views Product gekocht

Amazfit Bip Groen (Zwart)

Ik kocht dit een jaar geleden om 3 redenen : het zuinige luminiscente scherm dat altijd actief blijft en super goed leesbaar is bij gewoon daglicht, daardoor de super levensduur op 1 batterijlading en vooral de vette tweaking mogelijkheden, tools en software die door de community ter beschikking zijn

Pluspunten

• luminescent scherm, altijd actief
  • verbluffende batterijduur
  • de tweaking mogelijkheden zijn awesome
  • Ik twijfelde tussen 'Fitbit' en 'Amazefit'. Zeer blij met mijn keuze omdat de developers ook vooral dit toestel ondersteunen

Minpunten

• geen extra onboard geheugen
  • ... maar daar zijn tweakin' oplossingen voor ;-)

Er zijn zeer fijne third party tools beschikbaar. Je kan de knop op het toestel zowat elke basishandeling op je smartphone laten uitvoeren. Je kiest uit duizenden schermen die je (wel) op het toestel kan laden door een onboard scherm te vervangen,... maar het is vooral een toestel voor tech fanaten, niet voor bling bling fashion kids.

Wie geen tijd wil investeren in het tweaken van zijn smartwatch kan een 5-voud of 10-voud uitgeven... om sowieso niet méér mogelijkheden te gebruiken dan wanneer je dit toestel vanuit de doos om je pols zou doen.

Staar je niet dood op de schermtechnologie, dat is niet vergelijkbaar (behalve met RIP Pebble en FitBit), het is een scherm dat met een kleuren ereader is te vergelijken. Niks dan voordelen als het echt altijd moet zichtbaar zijn. Achtergrondverlichting werkt ook fijn, maar is nauwelijks nodig. De grote concurent is het 5x duurdere FitBit dat de software overkocht van Peble.

Het duurde wat voor ik er uit was, maar dit chinese ding doet het al een jaar zeer goed. Opladen eens per maand. De muziek op de smartphone bedienen met de Amazefit knop,... volgende song, replay,... dat stel je zelf in... nu is het ongeduldig wachten op de volgende versie van het apparaat... alhoewel.

En dan had ik het nog niet over de instelmogelijkheden via 3th party tools om berichten wel/niet te pushen naar het scherm,... de hartslagmonitor,... het stevige 20mm bandje dat je eenvoudig kan vervangen,... en het is noch een joekel, nog een liliputer maar een fijn formaat, zeer licht en toch robuust. Online kan je siloconen bescherming vinden voor het scherm, maar dat blijkt al behoorlijk krasresistent.

Heb jij ook een Amazfit Bip Groen (Zwart)?

Leuk om na een tijdje weer eens iets te lezen over de Bip. Zelf heb ik er een gekocht (een oranje, in Panthip Plaza Bangkok). Maar ik ben er niet enthousiast over; het horloge is te klein (lijkt wel een kinderhorloge), hoewel je met een extra cover dat iets kan ondervangen. Ten tweede is de standby tijd (bij mij) een week. In elk geval heeeeeel ver van 1 maand. Zelfs met uitgeschakelde hartslagmeter, GPS etc kom ik nog niet in de buurt van 2 weken. Een maand lijkt me een utopie (voor mij).

Een ander "ongemak" vind ik het onhandige opladen. Daarvoor moet je een eventuele cover verwijderen en met de vele plastic covers op AliExpress betekent dat bijna direct een kapotte (gebroken) cover. Een siliconen cover is een oplossing en praktischer, maar is stroever en "trekt" daarvoor over je huid (bij gewone bewegingen die je ongemerkt sowieso maakt). Erg onprettig. Al met al (laag draagcomfort, verrekijker nodig om display af te lezen, standby tijd tegenvallend) heb ik de Bip in de la gelegd.

Een ander punt is het updaten; zodra er een update is (voor android), dan wordt er ook iets op de Bip geupdate. En dat duurt wel erg lang! 30 minuten of langer is blijkbaar normaal en als je dan in 1 week 2 updates had, dan kon je je lol op... (not!). Snap ook niet waarom dat zo lang moe(s)t duren. Ik gebruikte de Bip i.c.m. een Xiaomi Mi A1 en om ook antwoord te geven op @pasarica ; nee, niet gemerkt dat dat beter funtioneert..

[Reactie gewijzigd door Sunthon op 6 februari 2019 10:26]

Ik ben een redelijk heavy user, enkel gps gebruik ik niet. Ik laad zowat driewekelijks op, maar dan nog met zowat 30pct overschot.

Bij de Amazefit bip heb je een oplaadstation. Gewoon inklikken en enkele uren later is die opgeladen. Ik moet helemaal niks verwijderen. Al doel jij waarschijnlijk op een extra plastic beschermingscover... tja,.. dat is after market. Dat klik je eenvoudig weg. De mijne ligt ergens al in ee doosje. Ik gebruik nu een silicone beschermlaagje over het scherm.

[Reactie gewijzigd door Nondisputandum op 6 februari 2019 12:33]

Dat laadstation is met een cover dus lastig. Toegegeven, die cover is puur cosmetisch, maar dat komt omdat ik de Bip zonder cover een te klein horloge vind. En het batterij-verbruik vond ik hoog. Enkel de hartslagmeter en slaapmonitor gebruikte ik en dan na 7 tot 10 dagen schoon leeg.

Smaken verschillen, de Bip was niks voor mij. In elk geval goed en leuk om te lezen dat 'ie jou goed bevalt. En inderdaad, ten opzichte van smartwatches die 5 tot 10x zo duur zijn is de Bip bijna net zo functioneel en veeeel betaalbaarder!
... er moet toch iets mis zijn met je apparaat want ik gebruik die soms ook al eens een maand lang, ook met hartslagmeting en slaapmonitoring, en heb steeds overschot

een tip : zoek effe in de instellingen en laat je hartslag niet continu monitoren, maar bv om de twee minuten.

Het verwijderen van een cover duurt amper 'klik'. Piece of cake!

[Reactie gewijzigd door Nondisputandum op 6 februari 2019 16:44]

Ik heb wat batterij verbruik toch wel echt een andere ervaring. Hij gaat bij mij wel lang mee en heb ook standaard hartslagmeter aan en gebruik GPS ook redelijk vaak. Daarnaast komen ook de nodige meldingen binnen.

Wat betreft het opladen geef ik jou wel gelijk. Als je een cover hebt (die heb ik gekocht om te kunnen varieren qua kleur) dan betekent dat je deze voor het opladen moet verwijderen. Tot nu toe nog geen kapotte cover gehad.
Ik gebruik hem inmiddels ook al een hele lange tijd en ben er net zo tevreden over als jou. Ik gebruik hem echter alleen echt als horloge, stappenteller (ook bij hardlopen) en slaapmonitor. Ik vind het zelf jammer dat er geen workout mode op zit. Bijna alles is aanwezig, maar voor normaal fitness kun je hem niet gebruiken. Het bandje verraadt nu echter wel dat de BIP wat ouder is. De voorkant weer helemaal niet (op een enkel schraapje na)! Ik heb alleen nog niet de moeite gedaan om een goed bandje te zoeken. En in al die tijd dat ik hem nu heb (sinds 29/01/28) heb ik hem 5/6 keer opgeladen! Echt bizar!

Edit: vergeten toe te voegen. De app Mi Fit gebruik ik ook met een Mi Scale. :)

[Reactie gewijzigd door dimmak op 6 februari 2019 10:52]

Fijn. De beperking is dat het geen extra geheugen heeft om er software aan toe te voegen,... maarvoor mij zit al wat ik nodig heb er op... behalve de gps indicatie (gepushed vanuit de smartphone) van zijn 'voorganger' , de Pebble, dat mis ik.

Probeer eens te spelen met de push notificaties. Stel zelf in welke app wel en niet mag pushen. Ik gebruik nu Notify & Fitness, maar de verschillendd apps zijn redelijk vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Nondisputandum op 6 februari 2019 12:34]

Ik draag het horloge voor de dagelijkse dingen. Had 'm eigenlijk gekocht voor hartslag en gps tijdens hardlopen, maar die twee dingen zijn wel heel weinig accuraat. De gps zit er vaak zo'n 30 meter naast en de hartslagmeter komt zelden boven de 130-140 bpm uit. Bij sporten is dat zo inaccuraat dat geen meting prettiger is.
De hartslagmeter in rust is wel redelijk ok en meet mijn hartslag elke minuut. Met die instelling doe ik 2 maanden met 1 batterijlading. Vreemd dat er zulke verschillen in batterijduur gerapporteerd worden.
De batterijen zullen niet verschillen, wel de manier hoe ze worden aangesproken. In elk geval dragen we de kampioen op vlak van batterijduur, zonder enige twijfel.
Dus als ik het goed begrijp is jouw review gebaseerd op een jaar ervaring met de Amazfit Bip? Is het nou zo dat ie "net even wat fijner werkt" wanneer je een Xiaomi mobieltje gebruikt?

Hoe houdt het bandje zich naar een jaar? Ik weet dat ze goedkoop en makkelijk te vervangen zijn maar ben gewoon benieuwd hoe het origineel het uithoudt na een jaar. En ook de casing wat dat betreft
Het bandje is zeer soepel, siliconezacht. Ik vreesde dat het minder robust zou zijn dan mijn vorige smartphone, de Pebble, maar het doet het goed. Zeer comfortabel. Nog geen schade.

[Reactie gewijzigd door Nondisputandum op 6 februari 2019 12:27]

Die bandjes heb je inderdaad in overvloed en zijn in China voor een habbekrats te krijgen. Desondanks is oude bandje al 1,5 jaar in uitstekende staat hier