1 review

Acer TravelMate X3 TMX3410-M-50QD

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 512GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Acer TravelMate X3 TMX3410-M-50QD Review

detaak 4 februari 2019, laatste update op 6 februari 2019, 237 views Product gekocht

Acer TravelMate X3 TMX3410-M-50QD

De laptop bevalt erg goed. Met name voor zakelijke gebruikers of studenten die wat te besteden hebben zal de laptop goed dienst kunnen doen. Alhoewel er een paar kleine minpunten te noemen zijn, kan ik de Acer Travelmate X3 zeker aanbevelen.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • Snel
  • Fijn toetsenbord
  • Goed scherm
  • Compleet stil bij licht tot normaal gebruik
  • Grote SSD

Minpunten

• Duidelijk hoorbare ventilator bij zware taken
  • Ongewenst klikken op touchpad
  • Gevoelig voor vingerafdrukken
  • Stroomaansluiting aan rechterkant

Ervaringen met de Acer TravelMate X3

Lang heb ik getwijfeld over de aanschaf van een nieuwe laptop. Zowel thuis als op het werk heb ik een prima desktop en voor op de bank volstaat onze chromebook in de meeste gevallen ook. Voor mijn werk zit ik echter ook regelmatig bij klanten en daar was de chromebook niet altijd afdoende. Uiteindelijk de knoop doorgehakt om toch een volwaardige laptop aan te schaffen. Dat is de Acer TravelMate X3 geworden. Inmiddels is de laptop 2 maanden in mijn bezit en de ervaringen tot op heden zijn erg positief.
Wensen en eisen bij de aanschaf
Toen het besluit eenmaal was genomen om een extra laptop aan te schaffen was natuurlijk de vraag: welke dan? Ik zocht een laptop die zowel voor zakelijk- en privégebruik zijn mannetje weet te staan. In hoofdlijnen waren dit de eisen en wensen:
  • Formaat niet te groot, maar zeker niet een te klein scherm. Liefst zo rond de 14 inch met full-hd resolutie
  • Robuust, maar wel makkelijk te vervoeren en niet te lomp qua uiterlijk
  • Voldoende SSD opslagruimte voor zowel mijn zakelijke als privé bestanden, minimaal 256 gb, maar liever 512 gb
  • Krachtig genoeg voor (zwaar)office gebruik en eenvoudige fotobewerkingen (in GIMP), eventueel wat kunnen gamen is mooi meegenomen
  • Een prettig tikkend en verlicht toetsenbord
  • Budget van rond de € 1000
Zoektocht op tweakers.net
In het verleden heb ik zakelijk op een aantal Lenovo (toen nog IBM), HP en Dell laptops gewerkt. Met name de meeste recente Dell Latitude is erg goed bevallen. Dat was voor mij dan ook de eerste keuze en in de pricewatch kwam ik uit op de Dell Latitude 7490. Met de configuratie zoals ik hem dan zou willen was de prijs het grootste probleem. Een dikke € 1500 weerhield mij er uiteindelijk van om op de bestelknop te drukken. Na een hoop verschillende mogelijkheden bekeken te hebben, ben ik bij de Acer Travelmate X3 uitgekomen. Mede vanwege de goede ervaringen die ik had met onze Acer chromebook en meerdere verhalen van mensen die bevestigden dat Acer in de afgelopen jaren goede stappen heeft gezet qua kwaliteit durfde ik de “gok” wel aan. Uiteindelijk heb ik de Acer TravelMate X3 TMX3410-M-50QD voor € 954 bij MaxICT besteld.
Specificaties van de Acer TravelMate X3
  • Model: TMX3410-M-50QD
  • Processor: Intel Core i5-8250U
  • Grafische kaart: Intel UHD Graphics 620
  • Scherm: 14 inch met full-hd resolutie (1920 x 1080)
  • Geheugen: 8 gb werkgeheugen
  • Harddisk: 512 gb SSD opslagruimte
  • Verlicht toetsenbord
De volledige specificaties zijn te vinden op: pricewatch: Acer TravelMate X3 TMX3410-M-50QD
Hardware, de plussen en de minnen
Twee maanden na de aanschaf kan ik niets anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben over de laptop. Hij voldoet ruimschoots aan de door mij gestelde wensen en eisen. Sinds ik deze laptop heb, gebruik ik de chromebook zelden meer. Een paar kleine minpunten zijn er ook te noemen, zaken die ik bij de Dell niet ervaren heb. Die wegen wat mij betreft lang niet op tegen de bijna € 600 die je voor de Dell extra zou moeten neerleggen. De belangrijkste plussen en minnen zijn hieronder te vinden.
Pluspunten
  • Compacte laptop. Robuust maar zeker niet zwaar of te lomp. Ziet er gewoon strak uit.
  • Voor mij meer dan snel genoeg. Opstarten gaat binnen no-time en alle werkzaamheden kan ik vlot uitvoeren.
  • Meer dan voldoende opslag op de 512 gb SSD schijf
  • Goed scherm. Zonder dat ik aan de instellingen heb gezeten ziet er naar mijn idee allemaal goed uit qua kleuren etc.
  • Erg prettig (verlicht) toetsenbord. Ook de “speciale” knoppen zitten op een logische plek
  • Bij office-werk is de laptop compleet stil
  • Batterij gaat makkelijk een hele werkdag mee
Minpunten
  • Bij zwaardere taken gaat de ventilator meedoen en dan laat hij wel even van zich horen
  • Het touchpad werkt over het algemeen prettig, maar omdat hij dicht aan de rand zit wil ik nog wel eens ongewenst wat aanklikken
  • Je ziet vingerafdrukken heel snel op de behuizing. Dat vind ik niet zo’n probleem, maar als je dat wel erg vindt dan moet je vaak poetsen
  • De stroomaansluiting zit aan de rechterkant van de laptop en kan in de weg zitten van een externe muis, voor rechtshandigen dan
  • Voor mij hoeft er echt geen VGA-aansluiting meer op te zitten
Software, Ubuntu of Windows
Een beetje off-topic voor de review van deze laptop is de keuze voor het besturingssysteem. De laatste jaren was ik vrij allergisch geworden voor Windows. De continue push om met Microsoft accounts en producten te werken vind ik niet prettig. Daarnaast ben ik een beetje afgehaakt toen ze met Tiles en andere “verbeteringen” kwamen. Voor mij een aantal jaren geleden de reden om over te stappen op Ubuntu. En ik moet zeggen, na een beetje gewenning een hele prettige ervaring. Toen ik de Acer Travelmate X3 geleverd kreeg en ik de laptop voor het eerste opstartte, had ik ook snel de neiging om er direct Ubuntu op te zetten. Je moet in Windows echt zoeken om met een lokaal account te kunnen werken en Edge en andere Microsoft zaken vliegen je snel om de oren. Uiteindelijk heb ik het voorgeïnstalleerde Windows 10 Professional een kans gegeven. Het kost je een paar uur om wat standaard software van zowel Acer als Microsoft te de-installeren of te configureren, maar ik moet zeggen, het resultaat valt me niet tegen. Ik heb alles nu zo ingericht dat ik voorlopig heb besloten om Windows te blijven gebruiken op de laptop. Dat heeft voor mij als bijkomend voordeel dat ik wat meer “compatible” ben met de omgeving van mijn klanten.
De laptop bevalt mij heel goed. Met name voor de zakelijke gebruikers zal de laptop goed dienst kunnen doen. Of de laptop ook geschikt is om games te draaien weet ik niet. Een klein testje met wat lichte games ging prima, maar dan hoor je bijvoorbeeld al wel snel de ventilator bijspringen. Al met al is de Acer Travelmate X3 een laptop die ik zeker kan aanbevelen als je dezelfde wensen en eisen hebt als ik.

Heb jij ook een Acer TravelMate X3 TMX3410-M-50QD?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Mobiele netwerken