Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Asus MS238H Zwart Review

ClementL 24 juni 2010, laatste update op 24 juni 2010, 3.375 views

Asus MS238H Zwart

Pluspunten

• + Heel goede kleurweergave
  • Snel
  • Goed afgewerkt uiterlijk
  • Goedkoop voor een LED monitor
  • Dun
  • Zuinig, dus weinig warmteproductie

Minpunten

• Kon steviger
  • Vangt stof
  • Maar 1 HDMI poort

Review Asus MS238H - 23 inch LED LCD Monitor

5. Beeldkwaliteit
6. Menu
7. Mijn ervaring
8. Conclusie
En de Reacties natuurlijk!
Als je ergens snel naartoe wilt doe je ctrl+F en typ je de naam van het onderdeel.
(Bijv. "uiterlijk")

1. Inleiding

Waarom maak ik deze review? Tja... Als we tegenwoordig een product willen hebben dan zoeken we gewoon eventjes op internet naar reviews en prijzen over het product. Het gaat allemaal zo eenvoudig en snel. Maar die reviews die komen toch niet uit niets?

Ik was op 14 april jarig en kreeg toen voor mijn verjaardag een monitor (!) van mijn vader. Daar ben ik hem hartstikke dankbaar voor. En dan was het niet zomaar een 20''in LCD'tje. Welnee, het was een prachtige 23 inch LED LCD van Asus 8-) !

Nu heb ik deze monitor 2 maanden in gebruik. Nu kijk ik in de Tweakers pricewatch voor wat mooie reviews van dit product. En wat zie ik? Alleen een simpele beoordeling van mij! En dat voor zo'n prachtig product! Ik wist direct dat het tijd was om van mijn luie achterwerk af te komen (figuurlijk) en mijn toetsenbord wat verder te gaan verslijten.

Hier staat hij nu op mijn bureau te pronken.

2. Eerste indruk

Mijn vader komt met een groot pakket binnen. Ik natuurlijk dolenthousiast. Pakpapier gaat weg, en ik stond al direct mijn ogen uit de kas te kijken: een prachtige LED monitor! Snel de doos geopend en de monitor eruit gepakt. Stond wel even te kijken want zulke monitoren was ik niet gewend (had een 17'' CRT).
Het was gewoon een plaat met een scherm aan de ene kant en aan de andere kant 2 ingangen. Even later zag ik een wieltje en begreep ik het. Er zat achter in de monitor een opening waar je het (niet draaibare (gelukkig)) wieltje in kon steken.

Even later was “de plaat” op mijn computer aangesloten en helemaal up and running. Eindelijk breedbeeld! De 16:9 verhouding was erg blikverruimend. De kleuren deden ook absoluut niet ten onder van de CRT. Sterker zelfs, ze waren veel natuurlijker terwijl de vrolijkheid en felheid bleef.

----------------------------------------

3. Uiterlijk (subjectieve informatie is geen garantie voor een evenredige ervaring)

De voorkant
De monitor heeft een eenvoudig en vloeiend design.
De aan\uit knop wordt aangegeven met een dun wit rondje, en de menuknoppen met een kleiner wit rondje. De aan\uit knop heeft een brandend aan\uit teken wanneer hij aanstaat, evenals de menuknoppen die branden wanneer het menu in gebruik is.

Sorry voor de lage kwaliteit

Verder staat er in de linkeronderhoek in het klein een chic asus logo. In de rechterbovenhoek staat onopvallend het HDMI logo.
Het gedeelte van de monitor met het scherm en het gedeelte waar de monitor op rust wordt gescheiden met een duidelijke onopvallende groef. Je ziet aan de onderkant nog een klein beetje van de rug van de monitor.
Hij is glossy wat inderdaad wat stof aantrekt. Maar als je hem eens in de zoveel tijd schoonmaakt met een vochtig doekje en niet teveel aanraakt blijft hij vrij lang schoon.
TIP: nooit met droge doekjes schoonmaken! Dan zit hij zo weer onder, maar dan in lelijke veegsporen.

De rand
De zijden bestaan uit een dof materiaal met allemaal gaatjes voor de ventilatie. Het zit er als een soort inham in.

De achterkant
Hier worden vingerafdrukken duidelijk zichtbaar!
Het is een helemaal gladde plaat met een bobbel waar je de steunwiel in steekt.
Het wieltje zelf is niet lelijk, maar ziet er wel een beetje goedkoop uit. Maar ja, daar hoor je toch niet naar te kijken h ;) .

Ik vind de monitor zelf heel mooi. Hij past wel bij het meeste interieur, en staat heel modern. Ook vind ik fijn dat hij geen afleidende lichtjes heeft en in het donker zijn eigen licht niet reflecteert.
De onderkant van de monitor voelt redelijk stevig aan, maar de rest kraakt zodra je er een beetje in knijpt. De afwerking had dus beter gekund.

4. Aansluitingen

Deze monitor bevat een HDMI en een D-sub(VGA) ingang. Natuurlijk word er een Dvi naar HDMI kabel bijgeleverd, evenals een VGA kabel. Daarnaast zit er ook een headset uitgang op voor wanneer je HDMI met geluid gebruikt.
De elektriciteitstoevoer gaat via een kleine adapter en de bijgeleverde snoeren.

Dit voldoet aan mijn eisen, maar ik denk dat er best wel wat serieuzere tweakers en zelfs non-tweakers zijn die aan 1x HDMI poort niet genoeg hebben.

5. Beeldkwaliteit

Lagom LCD test
Om de kwaliteit van het beeld te testen heb ik de LCD test van lagom.nl gedaan. Bijna alles ging perfect. In de flicker test kon ik bij plaatje 2a en 4a een lichte flickering ontdekken. Maar het was vooral de viewing angle test die me tegen viel. Ik heb verder weinig ervaring met andere monitoren, maar ik had het liever met een grotere kijkhoek gezien.

Mijn ervaring met de beeldkwaliteit is fantastisch! De kleuren zijn heel natuurlijk of juist heel vrolijk, afhankelijk van de instellingen. Er is absoluut geen sprake van ghosting of backlight bleeding. Het beeld kijkt heel rustig en oogt natuurlijk. Als je niet beter wist en geen diepte kon zien zou je denken dat het een onderdeel van de kamer is.

Team Fortress 2 doet de hoge kleurkwaliteit eer aan.

6. Menu

Presets
Je hebt in het menu keuze uit vijf presets:
-Standard Mode: is overal geschikt voor.
-Theather Mode: bedoeld voor films.
-Game Mode: bedoeld voor games.
-Night View Mode: maakt donkere beelden duidelijker
-Scenery Mode: voor wanneer je landschappen bekijkt

Instellingen
Je kunt in de Image menu zaken zoals brightness, contrast, sharpness en saturation veranderen. Je kunt daarbij ook nog ASCR aan of uit zetten en de vernieuwingssnelheid instellen met de functie “Trace Free”.
Dan heb je ook nog opties om de kleurtemperatuur aan te passen en de toon van de skin te veranderen met de opties roodachtig, natuurlijk en geelachtig.
Wil je van je VGA device op een HDMI device overschakelen? En druk op de knop is genoeg.
Er is ook een optie om de verhouding naar 4:3 veranderen met natuurlijk positionerings opties. De ondersteunde talen zijn Engels, Frans, Duits, Spaans en Italiaans. Er is zelfs een een resetfunctie!

Het menu werkt eenvoudig en fijn. Geen Nederlands, maar dat is voor mij geen probleem. Verder niets over te zeggen.

7. Mijn ervaring

Dit is gewoon een ronduit goede monitor. Hij zal je helpen je elektriciteitsrekening omlaag te halen door zijn laag verbruik. En met alleen het design al kun je heel wat vrienden jaloers krijgen. De mensen die tot nu toe mijn monitor zagen reageerden helemaal verwonderd, want een monitor als dit zie je niet vaak. Het is namelijk gewoon een plaat met een steunwiel erachter. Op die manier bespaar je ook nog eens enorm veel ruimte.
Hij oogt op zich wel stevig, maar schijn bedriegt. Ik hoef maar lichtelijk in de rand te knijpen en hij begint al te kraken. Dit zegt niet dat hij bij het minst en geringste al kapot gaat. Hij kan nog wel tegen een stootje.
Met zijn hoge vernieuwingssnelheid en uitmuntende dynamische contrast laat hij heel wat andere schermen achter zich. Van ghosting is absoluut geen sprake en kleuren komen natuurlijk of juist gevarieerd en vrolijk over. In het menu kun je de kleur en zelfs de vernieuwingssnelheid instellen. Alleen jammer van de kijkhoek, maar ik denk dat het me zo opvalt doordat ik een CRT gewend ben.

8. Conclusie

De Asus MS238h is gewoon een heel goede LCD monitor met nieuwe LED technologie. De LED technologie zorgt ervoor dat hij zuinig werkt (niet hoger verbruik dan 30W), dus ook weinig warmte produceerd, en een hoog dynamisch contrast heeft. Daarbij zorgt de 2ms respons ervoor dat het beeld vernieuwd is voordat je het door kunt hebben. Met zijn goede looks, handige menu, laag verbruik en goede beeldkwaliteit zal hij je niet snel teleur kunnen stellen.
Ik vind deze monitor aan te raden aan iedereen die een goede redelijk groot beeldscherm zonder extra HDMI poorten voor extra apparaten zoekt.

Ik heb de geluidspoort en de D-sub poort niet gebruikt

Dit is niet mijn eerste review meer, dus be harsh :P!

Heb jij ook een Asus MS238H Zwart?

Kun je mij vertellen waar je deze monitor hebt besteld en eventueel op voorraad hebben? Ik heb hem al in Februari gereserveerd bij Salland, maar daar hebben ze hem tot op heden nog steeds niet leverbaar... :|
Nee, daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb hem namelijk gekregen en mijn vader weet he ook niet meer.
Sorry voor mijn late reactie.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 24 juni 2010 17:38]

Typo gezien?
Geef het op als reactie op deze reactie A.U.B.
Is het ook mogelijk deze aan de wand te monteren?
Is het wieltje aan de achterkant nou draaibaar of niet? :)