Nox Media 2 Review

TGHamstar 19 april 2010, laatste update op 4 juli 2011, 1.876 views

Nox Media 2

Pluspunten

• Mooi design
  • Perfecte case voor mediacenter
  • Blauwe ledstrip
  • ATX formaat moederbord past ook

Minpunten

• Weinig ruimte
  • Enkel lage processorkoeler te gebruiken
  • Geen handleiding
  • Montage frontpanel

Al enige tijd was ik op zoek naar een nieuwe behuizing voor mijn systeempje. De vorige case was oud, lawaaierig en ik was op zoek naar een HTPC model welke in de toekomst onder de TV kan verdwijnen als media center.

Na een middagje zoeken en reviews lezen is mijn keuze gevallen op de NOX Media II.
Fatsoenlijke reviews kon ik nergens online vinden daarom heb ik besloten om een fototoestel ter hand te nemen bij het uitpakken van de doos en het in elkaar zetten van deze goed uitziende case.
Mijn eisen

Van tevoren had ik een aantal eisen aan de case;
  • Toekomstig geschikt als behuizing media center
  • Mooi front panel
  • Voldoende ventilatie
  • Geen vervelende lichtjes
  • Voldoende ruimte voor een Micro ATX moederbord eventueel een ATX moederbord.
  • Huidige voeding moet passen of voeding moet meegeleverd worden
  • Mag niet meer dan 70 euro kosten
  • Niet teveel herrie maken
  • Ruimte voor een DVD speler
  • Ruimte voor minimaal 2 harde schijven.
Specificaties

Chassis size type: HTPC
MB form factor: ATX; Micro ATX
Exposed drive bays: 2x 5,25''
Hidden drive bays: 2x 3.5''
Cooling system: Side: 2x 80/120mm (optional/non included)
Rear: 2x 80mm (optional/non included)
Expansion slots: 7
Material: Structure: SECC
Front panel: Aluminium
Dimensions: 140 (H) x 370 (L) x 450 (D) mm
Color options: Black
Front panel ports: 2x USB 2.0; 1x Mic; 1x Audio

Verpakking

De case wordt geleverd in een zwarte doos met een plaatje van de case.

Plaatjes zal ik linken naar mijn picasa pagina, ik heb jammer genoeg nog niet genoeg karmapunten en kan die afbeeldingen dus nog niet uploaden via het T.net fotoalbum.

behuizing

Op de zijkanten staan de specificaties en de feature list zoals deze ook al op de NOX site staan.

behuizing2

behuizing3

Wanneer de tape van de doos loskomt blijkt de case strak verpakt te zitten in een tweetal piepschuimen blokken welke de grootste klappen moeten opvangen. De case is in een plastic zak gewikkeld en het front is beschermd met een zacht doekje welke op het plastic is vastgetaped zodat er niks kan krassen.

verpakking

verpakking

Inhoud

Nadat de bescherming is verwijderd komt er een prachtige casefront tevoorschijn.

front

Op de front is er (v.l.n.r.) een grote powerknop aanwezig, welke soepeltjes klikt. Daarnaast zit de reset button en vervolgens het HDD lampje. De mic en koptelefoon voor minijack mogen ook niet ontbreken. Verder zijn er een tweetal usb poorten te bewonderen. Als laatste zijn er nog een tweetal luikjes met knoppen bevestigd waarachter de DVD spelers schuil kunnen gaan.

Het hele front is geborsteld zwart aluminium in de linker onderhoek zit het NOX logo (welke gemakkelijk te verwijderen is als je een beetje kunde hebt met lastige stickers verwijderen. Onder het front zit er een (glasvezel/plexiglas) strook welke later blauw zal oplichten door de aanwezigheid van een twee blauwe leds. Het front zit bevestigd op een glanzend zwart plastic frame welke op de case geklikt is.

front1

De behuizing zelf is glanzend zwart gespoten dun staal. De verflaag ziet er goed uit, geen druppels te bekennen maar krast wel makkelijk aan de buitenkant zijn er geen scherpe delen te ontdekken en de hoekjes zijn netjes afgewerkt.

case

De achterkant van de case is metaal kleurig en is jammer genoeg niet meegespoten in de glanzend zwart. Er is plaats voor 2 80mm fans boven de IO plate. Er zijn 6 slots waarvan er standaard 1 met schroef uit te nemen is en de rest eruit gebroken moet worden. Verder is er natuurlijk de aansluiting voor de voedingskabel te vinden.

achterkant

Aan beide zijkanten is er ruimte voor een 80/120mm fan welke netjes is weggestopt achter een roostertje. De zijkanten zijn overigens vastgeklonken met popnagels.

zijkant

Om het bovenpaneel te verwijderen, zal je een schroevendraaier ter hand moeten nemen. Thumbscrews zijn niet meegeleverd en je zal dus gereedschap nodig hebben om het paneel te verwijden.

bovenpaneel

bovenpaneel1

Wanneer het bovenpaneel verwijderd is komt het interieur bloot te liggen. Stiekem had ik gehoopt op een handleiding en bevestigingsmateriaal. Jammer genoeg blijft het bij een zakje met installatiemateriaal. Het ontbreken van een handleiding is een gemist, later hierover meer.

inside

In het zakje treffen we de volgende dingen aan:
Schroefjes en afstandhouders voor het moederbord
  • 4 brackets voor het plaatsen van de DVD drives
  • Speakertje
  • 4 rubberen voetjes met plakstrip
  • 4 plastic en rubberen voetjes met plakstip
zakje

Installatie

Nu we alle componenten aanwezig hebben gaan we beginnen aan de installatie. De kast lijkt ruim opgezet en ik begin met enthousiasme aan het blootleggen van alle kabels en het loshalen van de onderdelen uit mn oude kast. Om ze vervolgens in deze ruimte te gaan installeren.

inside1

De volgens kabels zijn in de case aanwezig (v.l.n.r.):
  • USB (grijs)
  • Audio (zwart)
  • Reset (wit blauw)
  • HDD LED (wit oranje)
  • Power (rood wit)
  • Blauwe leds (groen wit)
inside2

Verder is er een voedingskabel verlenger met een stekker met een hoek van 90 graden aanwezig.

voedingskabel

En nu is het eerste wat in je opkomt, geen handleiding aanwezig en je weet nog niet precies hoeveel ruimte je hebt om alles in te proppen. Daarom eerst maar de plaatsen waar de HDD's gemonteerd moeten worden opgezocht, de een zit verticaal naast de 5,25 inch slots waar je zo meteen je DVD spelers mag monteren en de andere zit onder diezelfde slots.

inside3

De voeding wordt hiernaast gemonteerd. Een standaard formaat voeding past makkelijk. Er wordt lucht vanboven aangezogen en via een plastic airduct aan de onderkant van de kast weer uitgestoten. Naar mijn mening hadden ze dit beter om kunnen draaien. Verder is er zoals bij elke case, een aantal gaten aanwezig waar schroeven doorheen gestoken kunnen worden om de voeding vast te zetten. Maar hoe doe je dat? Schroeven kunnen enkel vanaf de voorkant van de case aangedraaid worden en nergens is een systeem te vinden waarmee je de voorkant gemakkelijk los kunt maken.

inside4

Na enig onderzoek kwam ik tot de conclusie dat het front er maar af moest door middel van het samenknijpen van een aantal plastic pinnetjes. Deze zaten tussen de behuizing en voeding en andere bays ingemonteerd. Met je vingers zijn ze niet te bereiken maar een stel schroevendraaiers doen wonderen. Na wat gefriemel kreeg ik de bovenste 3 vastgeklikte pinnetjes los en na voorzichtig kantelen kwam ook de onderkant los.

pinnetje

pinnetje1

Een beetje kaal ziet de case er wel uit maar het zorgt er wel voor dat je nu overal aardig bij kunt.

front2

front4

front 5

Nadat het front verwijderd was was het dan nu ook mogelijk om alle componenten te installeren. Allereerst de dvd speler en brander, het installeren hiervan ging gemakkelijk door middel van meegeleverde sliders welke een nagenoeg toolless installatie van deze mogelijk maakten. Beiden schoven gemakkelijk naar binnen en pasten (voor nu) perfect.

sliders

slinders1

sliders2

De HDD's waren nu aan de beurt. Om deze te kunnen installeren moet de onderplaat verwijderd worden. Weer moeten er een tweetal schroefjes aan de achterkant van de kast hiervoor los worden gedraaid. Nadat de kast is omgedraaid is de airduct duidelijk te zien welke de voeding van verse lucht voorziet. Hoever de harde schijven naar voren geplaatst kunnen worden is niet duidelijk. Zelf wilde ik ze zo ver mogelijk naar voren verplaatsen om ervoor te zorgen dat ik in de case zo veel mogelijk ruimte overhield om alles erin te stoppen en enige vorm van cablemanagement mogelijk te maken. Rubbertjes die trillingen van de harde schijven via de case moeten tegengaan zijn niet meegeleverd, gemiste kans.

onderkant

onderkant1

Vervolgens was de voeding aan de beurt om geplaatst te worden. Door middel van tactisch geplaatste gaten is de voeding gemakkelijk vast te schroeven. Jammer genoeg ontbreken ook hier anti vibratie mogelijkheden.

Bij het plaatsen van de voeding merkte ik een aantal scherpe kantjes op, beetje jammer dat deze in de buurt van de voedingskabel zitten welke toch al niet al te veel ruimte had.

voeding

voeding1

Het weer vastzetten van de front leverder wel problemen op, allereerst was een van de harde schijven te ver naar voren geplaatst waardoor het front neit wilde vastklikken. Harde schijf losgeschroefd en vervolgens verplaatst toen paste het beter. Echter wilde de knopjes van de dvd spelers niet werken.

Deze zaten zover tegen de case aangedrukt dat deze niet open wilde. Na ze eruit gehaald te hebben en de schroeven verplaats bleek dat er bij de ene nu teveel ruimte zat zodat de knop niet het drukknopje aan de voorkant van de case raakte en dat de andere ook ergens in niemandsland zweefde. Weer aangepast en nog steeds wilde het niet passen. Uiteindelijke staat een van de twee helemaal naar voren en de andere een tikje naar achteren. Tape zorgt voor het netjes opgegaan wanneer er op een knopje gedrukt word. Een handleiding zou wellicht uitkomst kunnen bieden bij een dergelijk probleem.
Om het moederbord te plaatsen zijn er voldoende afstandhouders meegeleverd. De shield was gemakkelijk geplaatst en het moederbord zat in een paar tellen op zijn plaats. Echter mocht deze gelijk weer verwijderd worden omdat mijn huidige koeler te groot was om in de kast te passen.

De hoogte vanaf de motherboard tray is slecht 13cm. Haal hier grofweg nog 2 cm vanaf voor de afstandhouders, moederbord en processor dikte en je kan een koeler van max 10 cm hoog kwijt. Jammer genoeg stond dit nergens vermeld en heb ik mijn stock koeler maar weer ge´nstalleerd.

hoogte

Dan is het tijd om de kabelbende aan te gaan sluiten. Hier blijkt al snel hoe krap een HTPC kast is. Na het moederbord geplaatst te hebben eerst de sata kabels en stroomkabels voor de harde schijven gemonteerd. Vervolgens de DVD spelers voorzien van de ide kabels en molex connectors. Daarna was het proppen om de 24 pins in het mobo te krijgen. Maar alles paste net. Neem rustig de tijd om alles te installeren want het is erg krap en denk goed na in welke volgorde je alles inprikt. Na het plaatsen van de videokaart konden ook alle overige kabels aangesloten worden. Jammer genoeg is cable management niet mogelijk. Alles is lekker compact op elkaar gepropt en je airflow gaat er toch wel aan.

De kast zag er vervolgens zo uit:

inrichting1

inrichting2

inrichting3

Nadat de case gesloten werd en ik daarbij op de onderkant mijn eerst kras veroorzaakt (#$%$) konden de pootjes opgeplakt worden. Ik heb gekozen voor de plastic voetjes met een rubberen antislip onderkant. Ze worden op de kast geplakt met niet al te geweldige plakkend plaksel. De eerste keer neerzetten en vervolgens verplaats verloor ik het eerste pootje. Niet getreurd, opnieuw vastgeplakt en verplaatsen doe ik voorlopig ook niet.

Na alle kabels te hebben aangesloten kon de powerknop voor de eerste keer worden beroerd. Na een felle piep kwam het systeem tot leven. De blauwe leds geven een mooi onderrandje aan het geheel zonder storend te zijn. Over de hele breedte wordt het licht verdeeld en de plaatjes van de fabrikant geven precies hetgeen weer wat je te zien krijgt. Aan de buitenzijde is het licht iets feller dan in het midden maar dit is niet storend.

Het openen van de drive bays gaat ook netjes, na het indrukken van het knopje komt de tray gemakkelijk naar buiten en door middel van een veertje print deze ook weer terug.

Geluid

De panelen van deze case zijn niet dik en ook de plaatsing van vele roosters en een interne voeding is natuurlijk niet ideaal. Door alle fans op 7 of 5 volt te laten lopen is de geluidsproductie minimaal en niet storend. De harde schijven en voeding hoor je jammer genoeg wel. Ruimte voor geluidsreducerende maatregelen hiervoor is er eigenlijk niet. Je kan de schroeven in rubbertjes hangen maar dat is het naar mijn mening dan ook.

Airflow

De airflow in deze kast is behoorlijk matig zeker doordat een normaal formaat videokaart de case opdeelt in twee compartimenten. Een low profile kaart is dan ook aan te raden. Op die manier kan er aan de ene kant lucht aangezogen worden en aan de andere zijkant uitgeblazen worden. De twee 80mm fans op de achterkant hebben naar mijn mening weinig nut of je moet ze gebruiken om lucht van de processorkoeler aan de achterkant uit te laten.

Stoffilters zijn niet aanwezig en deze belemmeren de luchtstroom dus niet. Enigszins vind ik dit wel jammer. Waarschijnlijk beland deze kast uiteindelijk onder je TV en in een woonkamer is het toch fijn als je gewoon stoffilters schoon kan maken in plaats van dat je je kast uit elkaar moet halen.

Persoonlijk heb ik 62 euro betaald voor deze case. Ik vind dit een behoorlijke hoeveelheid geld waar oudere versies van de kast hetzelfde bieden voor 10 euro minder. Echter heb ik deze kast geselecteerd op looks en ruimte en beide bieden ze dit.

De NOX Media II is een leuke case. Hij bied ruimte aan een ATX moederbord en alles past erin. Voor een mediacenter is het een mooie kast met voldoende ruimte en welke tot de goedkopere varianten in het HTPC segment behoord. De blauw verlichtte front gezamenlijk met de zwart geborstelde aluminium front ziet er goed uit en zal niet misstaan in de woonkamer. Als vaste PC behuizing zal ik hem niet aanraden, de lak krast te makkelijk en je kan geen beeldscherm op de case zetten ivm de luchtinlaat aan de bovenzijde. De installatie is zeer pittig. De gemiddelde tweaker zal er geen moeite mee hebben echter zou een handleiding het werk af en toe gemakkelijker maken. De plaatsing van de harde schijven is niet erg gemakkelijk maar het toollesssystem van de dvd drives werkt wel. Jammer is dat deze alleen niet helemaal lekker op de knoppen op de voorkant van de case aansluiten.

Kortom, mooie kast voor een leuke prijs, zeer geschikte media center maar niet goed te gebruiken voor andere doeleinden.

Heb jij ook een Nox Media 2?

Prima review, alleen in je sterbeoordeling geef je installatiegemak onvoldoende, maar je zegt later dat het prima gaat?

En word je voeding warm omdat hij op die manier gemonteerd zit?
Het installeren is veel gepriegel, als je er de tijd voor neemt is het geen probleem en je moet een klein beetje kunde hebben. Verder is er door het ontbreken van een handleiding erg veel onduidelijk. Hoe je de front eraf moet krijgen is een raadsel, goed gokwerk zorgde ervoor dat ik het voor elkaar heb gekregen. Dat laatste punt zorgde voornamelijk ervoor dat ik het onvoldoende beoordeel verder is de volgorde en manier waarop je installeert ook niet logisch en moet je die zelf maar uitvinden. De gemiddelde tweaker komt eruit maar veel andere zullen er veel moeite mee hebben.

De voeding lijkt goed gekoeld te zijn terwijl je wat anders verwacht. Het is in mijn ogen niet logisch om de warme lucht naar beneden te blazen maar ze komen er mee weg. de airduct sluit overigens niet helemaal strak aan en er "lekt"dus nog wel wat lucht weg. verder is er een gedeelte open waar de kabel door de case heen komt. hierdoor komt er ook wat lucht via de front naar buiten.
misschien loop ik achter maar assemblage van computers is nog steeds iets voor tweakers. Je moet er handig in zijn en weten wat je meot doen.
Nee dat kan jammer genoeg niet, je kan er echter wel gemakkelijk zelf een schakelaartje aan maken.

[Reactie gewijzigd door TGHamstar op 19 april 2010 17:57]

Mooie en complete review. Ook mooie foto's, misschien een kleine tip dat je de foto's gewoon tussen de review kunt plaatsen, ook zonder 10k karma.

Edit: Nee, je plaatst ze gewoon met image brackets tussen de tekst. Ik had eerst ook geen fotoalbum en ik had er ook makkelijk 6 in een review tussen.

[Reactie gewijzigd door iDaniel op 19 april 2010 19:39]

je kan er slechts 4 plaatsen dan,maar misschien heeft het te maken met het formaat van de foto's.
Als ik dan toch nog mag zeuren: Ik mis de afbeelding van je afgebouwde pc (incl burner).
Voor de rest super review. 4 stars.
Waar blijven de fotos? Ik zal die wel graag willen zien.
En hoe breed is deze ongeveer? Ik heb nu de Silverstone Grandia 5, maar hij is te breed voor de kast, en hij kan ook niet veel meer langer zijn. Deze Nox ziet er wel minder breed uit maar ook langer.
Ik neem aan dat je die led verlichting ook uit kan zetten/ uit kan laten?