Specificaties Laser printer (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Epson AcuLaser C1100 Review

storeman 13 februari 2007, laatste update op 13 februari 2007, 5.372 views

Epson AcuLaser C1100

Pluspunten

• Prijs, prijs en nog eens prijs
  • Lage kosten per afdruk (verwacht adhv gegevens)
  • Snel zwart-wit
  • Acceptabele foto-afdruk tijd (A4 formaat)
  • In vergelijking met mijn inktjet, net zo stil, niet verwacht.

Minpunten

• Groot in vergelijking met een inktjet
  • Niet zulke scherpe foto's als van een inktjet van 100 euro, wel stuk sneller
  • Laserfotopapier is slecht te verkrijgen

Drivers en stabiliteit Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Inleding

Mijn oude printer was traag, oud en deed 10 minuten over een dvd hoesje op normale kwaliteit(hp 710c). Daarbij was ik opzoek naar een manier om de economie te stimuleren, dus een kleurenlaserprinter was het logische gevolg. Neem daarbij de lagere afdrukkosten en hogere afdruksnelheid en ik kon de verleiding niet meer weerstaan. Na wat speuren op internet bleek dat het toch wel snel uit de hand ging lopen, op de ene manier via de verbruikskosten, de andere manier de kosten avn de printer zelf. Toen viel mijn oog op de Epson, die ook betaalbaar is qua afdrukkosten.

Installatie

Nadat ik de printer uit de grote doos heb gehaald, waar de printer overigens keurig in verpakt zit. De handleiding erbij gepakt. Deze volstaat, maar de tekeningentjes laten soms wat aan de fantasie over. Hierdoor draaide ik de toner per ongeluk open. Gelukkig geen gevolgen.

De toners zijn eenvoudig te plaatsen via het grote luik aan de voorkant van de printer. Ook de fotoconductor is gemakkelijk op de plaats te klikken. In een half uur moet het uitpakken en installeren goed te doen zijn voor een noob zoals ik.

De handleiding is duidelijk over de installatieprocedure, welke probleemloos verloopt.

Featureset

De printer is voor een kleurenlaser compact te noemen. Vergeleken met een inktjet nog flink aan de maat. Hij weegt gevult ongeveer 28kg en komt in een gigantische doos. De printer heeft 4 toners, welke verkrijgbaar zijn in de capaciteiten van 1500 en 4000 pagina's voor de kleuren en 4000 pagina's voor zwart. Dit getal zal altijd lager uitvallen, hoeveel lager kan ik niet beoordelen omdat ik deze printer slechts 2 dagen in mijn bezit heb.

De afdruksnelheid ligt op 25ppm voor zwart-wit en 5 pagina's in kleur. Zwart-wit heb ik nog niet veel afgedrukt. Kleur lijkt aardig te kloppen. Ook voor de eerste print hoef je niet lang te wachten. Binnen een halve minuut rolt het eerste dvd hoesje eruit.

Standaard kan de printer 180 pagina's A4 kwijt, onderin de la. Hier is een uitbreiding voor te krijgen die nog eens 500 pagina's kan herbergen. Ook is er een duplex unit verkrijgbaar, waardoor dubbelzijdig afdrukken en spreekwoordelijke peuleschil wordt.

De printer heeft de beschikking over 32MB geheugen, wat voor mij al een behoorlijke luxe is. Documenten worden eenvoudig en snel in dat geheugen geplaatst, hierdoor print de printer ononderbroken en wordt je PC niet traag.

Software/drivers
De printer Epson software heeft wel een gebruiksaanwijzing, opstarten zonder printer aangesloten, setup starten, op een gegeven moment vraagt ie om de printer aan te sluiten, doen dus!
Verder werkt deze software echt geweldig! Je kunt zelf profielen maken voor bepaalde afdrukken, duplex modus(handmatig) werkt fijn en gebeurt vanuit de printer (papier op dezelfde manier erin als het eruit komt en op de grote bevestigknop op de printer rammen). Verder diverse opties als watermerk e.d., maar nog nooit mee gewerkt.

Afdrukkwaliteit en snelheid

De software biedt voldoende opties om toner te besparen. Er kan in simpele modus gekozen worden tussen snel en fijn (300 en 600dpi). Onder geavanceerd vindt men echter meer mogelijkheden terug. Zo kan er tonersave worden ingeschakelt, kleur of zwart-wit, resolutie en eventuele correcties toegepast worden. Deze instellingen kunnen opgeslagen worden en eenvoudig opnieuw toegepast. Ook zitten er standaard een aantal van deze opties ingebakken.

Voor foto's is het aan te raden deze af te drukken zonder tonersave en op 600dpi, aangezien er anders flink wat kleurdiepte wegvalt en de afbeelding vaal oogt. De printsnelheid heeft maar weinig te lijden onder de kwaliteitsinstellingen (voor zover ik tot nu toe heb ervaren). Ook dient opgemerkt te worden dat de printer zeer goed egale vlakken afdruk.
Vroegah, toen had ik eens een poster gemaakt met groene vlakken, opgebouwd uit een aantal A4tjes. Hierin zaten flink wat strepen. Deze printer lijkt hier veel minder last van te hebben!

Zwart-wit: Zwart-wit afdrukken gaat aan de lopende band, zeer snel, of de printer zijn 25ppm helemaal waar kan maken, durf ik aan te twijfelen, maar dit zal ook met de instellingen te maken hebben. De eerste pagina komt eruit rollen, vanuit stand-by in ongeveer 20 seconden. In die tijd moet de printer even opwarmen.

Af en toe last de printer een korte pauze in, om even weer terug op temperatuur te komen, dit kan gezien worden als een nadeel, omdat dit toch snel 10 seconden in beslag kan nemen. Verder heb ik hier weinig last van, aangezien het bij mij niet op 100-en pagina's per maand gaat.

Inktverbruik

Hier kan ik nog niets over zeggen. Wat ik wel kan zeggen dat de tonerprijs goed te noemen is in vergelijking met andere kleurenlasers.

De prijs is zeer goed, scherpe foto's (niet vergelijkbaar met een inktjet, maar toch erg goed). In vergelijking met mijn oude inktjet geeft dit misschien meer kleurdiepte en is het scherper.

Klein sommetje:
Photoconducter ( 42500 pagina's; 185 euro)
z/w (4000 pagina's; 63 euro)
Gemiddeld 5%dekking (= 300dpi zonder tonersave, gok ik)
Pak papier (500 vel, 2,50 als je geluk hebt bij de Aldi)

Prijs per pagina => 185/42500+63/4000 + 2.50/500 = 0.025 euro, dat is toch niets!

XP64
Drivers kan ik wel laden, echter niet de mooie software die bijgeleverd wordt door epson.

Update
Ondertussen wat toners vervangen en is allemaal goed te doen. Echter begint de printer nu te strepen. Het is niet continu maar wel op elke pagina op dezelfde plek. Alleen magenta en cyaan hebben er last van. Geel en zwart zijn streeploos. Al bezig met Epson, maar dat gaat allemaal redelijk moeizaam. Ook wordt het strepen minder naarmate de printer meer afgedrukt heeft aan 1 stuk.

Update
Na een paar keer mailen, gebeld en ik werd dezelfde dag nog netjes terug gebeld. Moest gegevens mailen of faxen, het probleem lag waarschijnlijk bij de fotoconductor. Mits ik niet te veel had geprint zou ik een nieuwe ontvangen (twv 180 euro!). Heb deze nu al (binnen 3 dagen) in huis! Erg nette service en de printer print weer streeploos!
Nette en snelle service!

Heb jij ook een Epson AcuLaser C1100?

Dat hij begint te strepen ligt meestal aan een beschadigde toner.
okee, dan maar eens even met nieuwe toners proberen. Echter zijn ze nog niet echt leeg! Ik kom hier nog op terug!
Dat laatste negatieve punt is geen nadeel van de printer. Dat is een narigheid bij de fabrikant.
Mijn vader heeft dezelfde printer, en ik moet erbij zeggen dat de dekking van vlakken zeer goed is.
Dat hij niet zulke scherpe foto's uitpoept als een inktjet is logisch, aangezien een doorsnee inktjet tussen de 1200 en 4800 dpi zit en deze aculaser 600 heeft, dat is dus 2x-8x minder.
Een laser van dit type is dan ook niet bedoeld voor foto's, maar voor gekleurde documenten en dat doet hij dan ook zeer goed en snel!

Ik moet (net als hierboven) opmerken dat de beschikbaarheid van laserfotopapier niets met de printer te maken heeft en dat de andere twee punten niet persť negatief hoeven zijn. Wel is het zo dat je dit van te voren kan en moet weten, een laser is nou eenmaal een stuk groter en heeft lagere dpi. (er zijn wel lasers met hoge dpi, maar die zijn onbetaalbaar)
Bij 123inkt verkopen ze toner die extra lang meegaat voor een extra lage prijs (nee, ik heb geen aandelen). Voor §212 heb je een hele set die 4500 pagina's meegaat (zw+kleur).
Klinkt erg interessant, vooral omdat er goedkopere printers zijn die veel duurdere toners hebben die ook nog eens minder lang meegaan (1000-2000 pag).