HP Color LaserJet 2600N Review

ruud1234 14 december 2006, laatste update op 14 december 2006, 4.157 views

HP Color LaserJet 2600N

Pluspunten

• Zeer goede prijs/prestatie
  • Laag gewicht voor een kleuren laser
  • Compacte bouw
  • USB en Netwerk aansluiting
  • Wordt geleverd met VOLLE cartridges (kleur 2000 afdr. z/w 2500 afdr.)
  • Stroomverbruik, slechts 1/10 van mijn oude HP4.

Minpunten

• Kostprijs per pagina is relatief hoog als er veel afgedrukt wordt.
  • DOS / LPT1 wordt NIET ondersteund
  • Belachelijk verbruik vam kleurentoner bij alleen zwart-wit afdrukken!

Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 5
Na veel zoeken eindelijk een kleuren laserjet gevonden die alles lijkt te kunnen, in een relatief compact apparaat.

Het is een HP, en zeker voor laserprinters zegt dat toch wel iets. De features zijn ruim voldoende voor mijn gebruik. Het is een laserprinter, dus geen last meer van opgedroogde printkoppen. De handmatige invoerlade is effe wennen, hij pakt een blaadje zelf vast, maar werkt prima. De tekstkwaliteit is uitstekend, en ook foto's en andere grafische elementen worden zeer goed afgedrukt. Het is echter geen fotoprinter die glanspapier gebruikt. Als je dat wilt, kun je beter een ontwikkelcentrale gebruiken.

De snelheid is niet verkeerd voor mijn gebruik (8 ppm), maar ik kan me voorstellen dat sommigen meer snelheid willen. Wel interessant is de eerste pagina, die wordt is al na 20 seconden klaar. Als je meer snelheid wilt, zul je waarschijnlijk ook grotere aantallen printen. Dat is iets om goed af te wegen; de prijs per pagina is relatief hoog. Als je veel afdrukt, zijn er waarschijnlijk gunstiger alternatieven.

Heb zelf nog geen ervaring met het verbruik, maar via de driver wordt het aantal afdrukken weergegeven. Een grafische weergave is er voor de hoeveelheid resterende toner. Drivers zijn zoals gebruikelijk bij HP subliem; geen enkel probleem ondervonden. Ik heb in 2 maanden tijd nog geen enkele papierstoring gehad.

Toevoeging einde 2006:

Het blijkt dat tijdens het gebruik van uitsluitend zwart-wit afdrukken er tevens verbruik plaats vind van de kleuren cartridges. Terwijl de zw-w cartr. aangaf nog 30% inhoud te hebben, gaven de 3 kleurencartr. aan nog voor 65% vol te zijn. Na het vervangen van de zw-w cartr. blijkt dat de kleurencartr. nog maar 49% bevatten. Terwijl er tussentijds GEEN afdrukken in kleur gemaakt zijn.
Navraag bij een techneut van HP bevestigde dit. Het blijkt "noodzakelijk" te zijn om ook de kleurencartr. te gebruiken om mooi zwart te produceren.... Belachelijk natuurlijk, want er zit een separate zw-w cartr. in. Effe doorvragen leverde de bevestiging op dat dit gewoon een vorm van kunstmatig tonerverbruik is.

Als je weet dat een kleurencartridge 80,00 per stuk kost, heb ik van pure ellende maar een extra zwart-wit laserprinter besteld. Deze kost incl. cartr. voor 1000 afdrukken 79,00.

Resumerend; het blijft een mooie printer, maar je betaald je scheel aan tonerverbruik. HOUD DAAR REKENING MEE!

Heb jij ook een HP Color LaserJet 2600N?

DOS/LTP1 is wel aan de praat te krijgen.
Je kunt nl. een IP adres koppelen aan een LPT poort.

Of het dan in DOS werkt is een tweede, maar wellicht met een generieke driver dat je iets kan printen.
IP adres aan LPT poort koppelen, zal mogelijk nog wel lukken, maar weet jij een driver die dit dan ondersteund voor DOS?

Dit is niet zo mijn terrein, maar ik meen te weten dat de printer dit zelf moet kunnen?
Hmm ik heb zelf de 1600 gekocht, omdat de 2600 wat duurder was en niet zo goed leverbaar.

Zou het kunnen dat je de kleuren toners eruit haalt en dan met zwart-wit print?
Is er iemand die weet of bij het "kunstmatig tonerverbuik" van de kleuren cardridges
zoals boven beschreven de printerinstelling op kleur of zwartwit stond?

Met andere woorden, heb je altijd last van verbruik van de kleurencardridges zelfs als je
de printer op zwartwit instelt en alleen indien nodig kleur selecteert?
Het blijft een HP, de deskjet cartridges houden er ook "spontaan" mee op als de datum verlopen is, maar het is toch werkelijk triest dat printer fabrikanten met dit soort oplichtingspraktijken blijven wegkomen.
Volgens de handleiding van mijn Color Laserjet 3550n
Note
If all of the print cartridges wear out at the same time and you are printing mostly monochrome (black and white), you should change the print mode to MOSTLY BLACK PAGES.
Ofwel: rtfm?