Hanns.G HG281DJ Zwart Review

Krahk 19 april 2010, laatste update op 18 september 2011, 1.084 views

Hanns.G HG281DJ Zwart

Pluspunten

• Full HD resolutie (1920x1200)
  • Groot
  • HDMI
  • In hoogte en hoek verstelbaar

Minpunten

• Backlight zichtbaar bij zwart beeld
  • HDMI-HDMI kabel niet meegeleverd

Intro
Een aantal maanden geleden, nadat een van mijn twee 19" aan het overlijden was ben ik gaan zoeken naar een vervangend beeldscherm.
Omdat ik op mijn 19" widescreen veel last had van te weinig ruimte (zelf met dualscreen) zocht ik dit keer richting de 21 of 24 inch.

Ik zocht een scherm dat goed te gebruiken was voor films en voor het maken van websites en andere graphics op hoge resoluties (1280x1024+) in photoshop.

Wat daarbij voor mij belangrijk was dat de resolutie Full-HD zou kunnen afspelen zonder dat ik zou moeten schalen. Een widescreen had de voorkeur hiervoor.

Daarnaast was belangrijk dat de kleur-echtheid goed zat.

Ik kwam al snel uit op wat grotere beeldschermen meestal van 24" omdat deze een fijnere resolutie hadden als 21" en vaker ook widescreen waren.

In eerste instantie zag ik de Samsung schermen van 24" wel zitten maar die waren toen der tijd ongeveer 400 euro, wat nogal boven mij budget van 300 lag.

Tijdens een kijkje bij de Mediamarkt in Utrecht viel dit scherm mij ineens op door zijn gigantische afmetingen, 28" ! Daarnaast was de prijs tijdelijk maar 270 euro en bezit het scherm een HDMI uitgang.
Die avond op internet opgezocht of de kleuren en het contrast wel goed zat en hem in de loop van die week gekocht en mee naar huis gesleept.
Wat hierbij opviel was dat het hele pakket rond de 20 kilo woog en ook nog eens ontzetten groot is.

Featureset
Het beeldscherm heeft een resolutie van 1920x1200 pixels. Dat is eigenlijk een resolutie voor 24" beeldschermen maar daar merk je geen verschil in. Het beeld word ook niet pixelig daardoor.
Door deze resolutie kan je perfect Full-HD spelen en geen enkele applicatie of website is te groot voor je scherm.

Het scherm komt met een verstelbare voet. Daardoor is het mogelijk je beeldscherm makkelijk naar links en naar rechts te draaien, hij is in hoogte verstelbaar en de tilt is van 0 tot 20 graden te draaien. Daarbij blijft de voet mooi op mijn bureau staan en word niet meegetrokken als ik het beeldscherm draai.
Je kan eventueel nog je kabels wegwerken door middel van het gat in de voet mits je kabels soepel genoeg zijn om daarheen gebogen te worden.

Belangrijk bij dit beeldscherm is dat er een HDMI input op zit (DVI-D). Verder is er een input voor VGA analoog, PC audio (voor stereo geluid) en component (via VGA-Input).
In het beeldscherm verwerkt zitten speakers die niet zulk mooi geluid produceren. Er zit weinig tot geen bas in en de rest van het geluid dat overblijft staat ontzettend hard. Ik moest het geluid via de OSD op 5 van de 100 zetten om verstaanbaar maar niet storend geluid te krijgen.

Ik heb de HDMI dmv mijn Xbox 360 getest. Wat zeer mooi beeld gaf, ook het geluid ging dan via de HDMI kabel. Ik heb later mijn speaker set in het scherm geplugd wat meteen werkte en ik kon genieten van beter geluid. De kabel voor HDMI is niet meegeleverd.

Kleurweergave
Toen ik het scherm aansloot stonden de kleuren eigenlijk meteen goed. Ik hoefde geen calibratie te doen. Ik ben hier goed over te spreken.

Contrast en helderheid
Wat mij meteen opviel was de felheid van het scherm zonder zijn contrast of kleur te verliezen. Ik kan met gemak al mijn lichten 's avonds uit doen en nog steeds een verlichte kamer hebben.
Een ding wat wel tegenvalt is dat de backlight zichtbaar is bij zwarte vlakken, voornamelijk onder en ook zichtbaar bij de andere randen.
Dit is niet heel storend maar als je een film kijkt valt het wel op.

Ghosting
Tot nu toe geen last van ghosting gehad

Pixeldefecten
Ook tot nu toe geen defecte pixels gehad of opgemerkt.

Bouwkwaliteit en afwerking
Beide goed te noemen maar niet de kwaliteit van bijvoorbeeld Apple schermen.
Alles is stevig genoeg om zijn eigen gewicht te dragen en houdt het ook prima bij het verstellen en draaien. Er zitten ook geen hele scherpe randen op maar soms wel een ongeslepen plastic randje aan de achterkant.
Hij produceert geen geluid en wordt ook nauwelijks warm.

Vormgeving
Het is absoluut niet het mooiste scherm maar ook zeker niet de lelijkste. De zwarte rand om het scherm is niet storend. Het scherm had wat mij betreft wel ietsje ronder en eleganter gemogen.

Toen ik hem kocht was 280 euro geen geld voor een 28" monitor en omdat ik nog steeds graag achter mijn scherm zit en volop van geniet vind ik het geld dan ook waard.

On Screen Display
Verder heeft het scherm nog een OSD met vele mogelijkheden. Bijvoorbeeld om de aspect ratio aan te passen, kleuren profiel in te stellen en tussen video output te schakelen. Dat laatste is vooral handig als je een Xbox via de HDMI en een pc via de VGA hebt ingeplugd.
Verder zitten er de standaard opties allemaal wel op.

Dit scherm is qua backlight niet de beste maar dat komt ook doordat hij zo groot is. De prijs is gunstig en je krijgt er ontzettend veel voor terug. Ik zou het liefst ook mijn andere 19" vervangen door een monster als dit!

Heb jij ook een Hanns.G HG281DJ Zwart?

is die niet van het zelfde merk als die schermpjes die ze hebben staan bij de mediamarkt naast hun demo pc's