Harman Kardon Citation 300 (grijs)

Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Harman Kardon Citation 300 (grijs) Review

Bazza nl 29 januari 2019, laatste update op 31 januari 2019, 702 views Product gekocht

Harman Kardon Citation 300 (grijs)

Uitstekende no-nonsense WIFI-speaker

Pluspunten

• Google Assistent
  • Stijlvol
  • Informatieve display
  • Prachtig geluid voor compactheid
  • Eenvoudige bediening (via google home app)
  • uit te breiden met andere citation speakers

Minpunten

• Equalizer niet zomaar in te stellen
  • Google Assistent stem niet of moeilijk zacht te zetten

Muziekweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 4
Sinds een aantal dagen heb ik de Karman Kardon citation 300 in mijn bezit. Ik had eerst een google home mini. De geluidskwaliteit hiervan laat natuurlijk flink te wensen over, maar in combinatie met mijn Denon soundplate (verbinding via bluetooth) kon ik toch op een slimme manier genieten van redelijk geluid. Echter miste ik nogal wat diepgang in de midden- en lage tonen.
Daarom besloot ik tot een upgrade.
Eerst wilde ik voor de citation one gaan, die was, inclusief de 20% actie bij de mediamarkt, zeer gunstig geprijsd. Toch was ik niet overtuigd van de bassweergave; die klonk vrij dof.
Alle citation uitvoeringen stonden naast elkaar. De citation 100 gaf al een gedetailleerder geluid in de lage tonen. Maar het nadeel hiervan is dat je voor stereo geluid 2 exemplaren moet aanschaffen.
Je kunt de losse boxen dan wel opstellen hoe je wilt. De stereo-weergave wordt dan ook ruimer. Maar je hebt dan wel weer 2 apparaten die je op het lichtnet moet aansluiten. Ik wilde liever 1 apparaat. Dit heb ik gevonden in de Citation 300. Met 2 woofers en 2 tweeters geeft dit een uitstekende geluidsweergave. Bovendien zou je een 2e citation 300 kunnen linken voor een nog vollere stereo-weergave.
De bass is erg overtuigend. De bass heb ik getest met de nummers Magic van Coldplay en Walk this way van RunDMC.
In sommige gevallen is het jammer dat het apparaat geen directe equalizerinstelmogelijkheden heeft. Dit kun je alleen doen via de app waarop je muziek luistert, en dan alleen via een bluetooth verbinding. Ik heb 2 opgroeiende kinderen en woon ik een rijtjeswoning, waardoor reductie van de bass 's avonds wel wenselijk is.
Daarnaast lijkt de voice assistent niet qua volume in te stellen. Ook al zet je het volume op 2%, als ik 's ochtends vraag radio 2 te streamen, dan hoort het hele huis de bevestiging van google. Dit kan wel gewoon bij de google home mini. Beetje jammer dus.

Verder ben ik content met de uitvoering van het apparaat. Mooi vormgegeven, de stoffige afwerking vind ik erg stijlvol. Ik had eerst gekozen voor de donkergrijze variant, maar die stak nogal scherp af bij mijn donkergrijze muur. De citation is namelijk niet donkergrijs, maar nagenoeg zwart. Ik kon deze versie gelukkig zonder problemen omruilen voor een lichtgrijze variant.
Verder vind ik het leuk dat de album-art wordt weergegeven in het display. Volgens de fabrikant zullen de mogelijkheden mbt het display uitgebreid worden met toekomstige updates. Denk hierbij o.a. aan persoonlijke afspeellijsten. Op zich zou het voor de uitstraling leuk zijn als het display met album art op de voorkant zou zitten, maar dit is een keuze.
Het display schakelt zichzelf helaas na een paar minuten uit. Dit heeft echter ongetwijfeld te maken met de energieregelgeving. Je kunt het volume ook instellen met tiptoetsen onder het display, maar je moet wel vrij hard drukken willen de toetsen reageren.
Doordat je je device via bluetooth kunt verbinden met de citation, kun je hem ook gebruiken voor het kijken van films en series. Dit heb ik echter nog niet getest.

Vanwege de 20% actie bij de MM vind ik de hoge prijs geen minpunt voor mezelf, maar € 400,- is wel vrij fors voor een speaker. Je krijgt hier wel een mooie, goede WIFI-speaker voor terug, die ingezet kan worden voor een multi-room geluidservaring.

Heb jij ook een Harman Kardon Citation 300 (grijs)?