Cooler Master MasterMouse MM830

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 24.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterMouse MM830 Review

Jochemd13 27 januari 2019, 231 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Jochemd13 schreef afgelopen jaar 6 reviews, waarvan 33% gesponsord.

Cooler Master MasterMouse MM830

Een kwalitatief goed gebouwde muis met veel features: een top sensor, OLED display, RGB verlichting, hoge DPI, D-Pad en ga maar door, het is een zeer complete muis. Minpuntjes? Het gewicht is vrij hoog en niet aanpasbaar en de software is een beetje mwah.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit is goed in orde en voelt robuust door het gebruikte PBT
  • De knoppen en het scrollwiel geven een fijne feedback
  • Echt een top sensor
  • OLED-display
  • 4-zone RGB

Minpunten

• 122 gram is wellicht veel voor een muis, en het is niet aanpasbaar
  • Software kan een update gebruiken

Samenvatting

Cooler Master weet met de MasterMouse MM830 een positieve indruk te maken; veel muis voor je geld. Bouwkwaliteit is goed in orde en voelt robuust door het gebruikte PBT, en de knoppen en scrollwiel voelen ook dergelijk. Met zijn 122 gram is hij wel wat aan de zware kant en het gewicht is ook niet instelbaar, dus zorg wel dat je bewust een wat zwaardere muis zoekt. Verder scoort hij waar het het zwaarste telt: met een top sensor.

De nodige RGB factor is ook aanwezig, de D-Pad die deze muis heeft geeft extra mogelijkheden voor liefhebbers van meerdere duimknoppen, en ze zijn vooral goed van elkaar te onderscheiden. Software is een beetje mwah en mag wel wat vernieuwing gebruiken, maar het is functioneel. Als laatste het OLED scherm die je zelf kan personaliseren, niet voor iedereen functioneel maar wel weer een dingetje om mee op te vallen. Al met al best veel voor je ca 60 euro: 8/10.

Scroll verder voor de uitgebreide review.

Cooler Master MM830 review

Cooler Master is geen onbekende hier, en dat de Taiwanese producent van onder andere behuizingen en koelingen ook vrij actief is in de zogenaamde ‘peripherals’ hebben wij al veelvuldig gezien. Vandaag kijken we naar een nieuw knaagdier in hun familie.

De vandaag uitgebrachte Cooler Master MasterMouse MM830 (of CM MM830 om het simpel te houden) is niet zomaar een muis, maar vooral een veel-kunner. Hij heeft namelijk naast drie zone adressable RGB verlichting óók nog een klein zwart-wit OLED scherm die je volledig naar wens kan personaliseren, een verborgen D-Pad, en een sensor die je tot 24000 DPI kan instellen (tot zover je dat wil). Dit alles is verkrijgbaar voor een prijs van zo’n €60.
Specificaties

Specs en features vanuit Cooler Master:

Wat valt ons op: gemaakt van stevig PBT, 16,7 miljoen RGB kleuren (Yaaas), DPI tot wel 24.000(!) en een flinke levensduur van 20 miljoen klikken.
In de doos

De doos is weer een typische van Cooler Master, lekker kleurrijk, mooi paars is niet lelijk. We zien gelijk de echte key features: 4-zone RGB, 24.000 DPI, verborgen D-Pad, OLED-displaytje, flink wat dus. Vervolgens klappen we de doos mooi open en verschijnt achter het plastic de MM830.

Bouw en features

Eerste indrukken: Voor een computermuis is hij erg uitgebreid qua features, en vooral het OLED display en de verborgen D-Pad maken hem een bijzondere muis. Het gebruikte PBT materiaal maken hem nét wat ruwer om vast te houden dan de gemiddelde muis, maar je grip is dan ook erg fijn. Hij is overigens van gemiddelde tot iets bovengemiddelde grootte met 130 mm lengte, en voor medium handen zoals die van mij voelt hij dan gewoon goed aan in de palm grip.

De verborgen D-Pad zit aan de kant van je duim, en de ervaring heeft laten zien dat deze op een erg handige plek zit, zo zijn de knoppen goed te vinden als je ze snel nodig zal hebben in-game bijvoorbeeld. Zelf merkte ik dat de knop naar rechts en links standaard bij Chrome ingesteld staan om terug en voorruit te gaan op een pagina, maar je kan ze aanpassen. De knoppen voelen tijdens het gebruik lekker stevig aan en omdat het materiaal op deze plek wat ‘rubberachtig’ is zorgt het voor een goede grip. Geen klagen over de vorm dus.

Qua verdere knoppen is het allemaal niet heel gek, zo is er nog een knop om je DPI mee te wijzigen welke je ook aan een andere functie kan toewijzen. Het scrollwiel draait naar mijn geval erg goed, hij is zeker niet te licht en geeft een fijne feedback tijdens het scrollen. Ook voor de linker- en rechtermuisknop geld dat ze goed klikken en eigenlijk gewoon perfect aanvoelen, zoals we van een Omron switc verwachten.

Leuk is trouwens dat het OLED-scherm uitgeschakeld helemaal niet zichtbaar is, je zou dan ook niet verwachten dat er iets achter dit kleine stuk glimmende plastic zit. De kabel van de MM830 is voldoende stevig en flexibel, lengte van 1,8 meter is in ieder geval voor mij ruim voldoende.
Prestaties

Dankzij de bekende PWM336X sensor zit je sensor technisch wel goed. Ik kan daar dan ook weinig op aanmerken wat praktijkervaring betreft. Wel kunnen we even grappen dat de optie om hem tot 24000 DPI in te stellen gewoon marketing prut is; je hebt helemaal niets aan dat soort hoge DPI waardes, behalve indruk maken op je concurrenten wellicht. Waar het om gaat: de PWM336X is gewoon scherp waar het telt, klaar.

OLED scherm?

Wat de MM830 uniek maakt (nou ja, we hebben ze wel eens eerder gezien) is het kleine 96x64 OLED scherm aan de zijkant. Deze kan je helemaal naar wens personaliseren en laten zien wat je wilt: profiel, lift-off afstand, processorgebruik, geheugengebruik, huidige DPI instelling en ga maar door. Ook is er nog de mogelijkheid zelf iets te creëren of up te loaden via een apart bestand.

Even reclame maken:

Het schermpje is echt wel een leuke toevoeging, maar er knaagt wel het gevoel of je het echt gaat gebruiken. Als je de muis namelijk normaal gebruikt zie je het scherm helemaal niet, en dan zou je hem dus moeten draaien elke keer als je het scherm wilt zien. Oftewel een leuke toevoeging, maar de echte meerwaarde is natuurlijk beperkt.
Verlichting

De MM830 heeft op drie plekken van de muis RGB verlichting (stiekem 4, maar de DPI ledjes kleuren altijd mee met het scrollwiel), waarvan een cirkel ook nog in 6 verschillende kleuren kan. De software voor het instellen van de lampen is ok, maar niet geweldig, zo werkt het gewoon niet helemaal lekker en mis ik makkelijke “scenes” die je gewoon aan kan klikken.

RGB verlichting is altijd leuk, alleen geeft hij niet even mooie effecten als op de foto’s van Cooler Master zelf zoals je kan zien op de volgende foto’s. Overall effect is echter wel gewoon erg gaaf.

Cooler Master weet met de MasterMouse MM830 een positieve indruk te maken. Zo is de bouwkwaliteit goed in orde, en voelt hij lekker robuust aan. Met iets meer dan 120 gram heeft hij een bovengemiddeld gewicht. Voor mij voelt hij fijn aan bij zowel een incidenteel spelletje als gebruik voor school en andere dagelijkse bezigheden. Het gewicht is helaas niet aanpasbaar, dus wil je echt een lichtgewicht muis, kijk dan even verder. Belangrijk voor velen: de sensor, ik kan niet anders zeggen dan dat deze gewoon uitstekend aanvoelt, wat ook wel te verwachten was. De 24000 DPI instelling leggen we maar naast ons neer.

Wat altijd goed in de smaak valt is een beetje RGB, en dat doet Cooler Master goed met deze muis. De 3 zone RGB verlichting geeft een mooie uitstraling, al hadden het logo wat extra helderheid en verzadiging kunnen gebruiken. De D-Pad is ook een interessante uitvoering van het concept meerdere duimknoppen, het is makkelijker te onderscheiden van elkaar dan knopjes die direct aan elkaar zitten in elk geval. Qua software doet Cooler Master het wel ok; het werkt, maar ik heb betere software voor RGB en andere instellingen gezien. Als laatste hebben we het leuke OLED scherm die je zelf kan personaliseren, niet direct heel cruciaal, maar wel leuk.

Al met al zien we zo best veel features voor de een PWM336X sensor muis, die op prijs concurreert met meer basic modellen met dezelfde sensor. De grote vraag zal zijn of jij bewust een iets grotere, iets zwaardere muis zoekt met al deze toeters en bellen. Zo ja dan is deze leuk. Zoek je klein en licht? Dan kijk je beter verder.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Cooler Master MasterMouse MM830?

Goede review! Mooie foto's weer met plantje erbij. ;)
Dikke +3! _O_