1 review

ION SnapCam LE Zwart

Specificaties Actioncam • max 1920x1080 • 30fps • wifi - Bekijk alle specificaties

ION SnapCam LE Zwart Review

G.Shumway 24 januari 2019, laatste update op 13 september 2019, 980 views Product gekocht

ION SnapCam LE Zwart

"Prul of Praal?" Wat zou het worden? Het werd Prul.

Pluspunten

• Redelijke video&foto-opnames.
  • Met een los power-pack heb je er meer aan (bv Time-Lapse maken).

Minpunten

• Geen 16:9 foto formaat. (Wél bij video.)
  • Wifi AccessPoint werkt niet.
  • Accuduur onvoldoende.
  • Speaker werkt niet.
  • Firmware "buggy".
  • Slechts een Quick Start Guide.
  • Slechte android app.
  • Slechte website. Geen hulp van support.

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3
Deze iON SnapCam LE heb ik op 27-12-2018 gekocht bij 1DayFly.
Ik hield dit geinige cameraatje al langer in de smiezen en toen ie nog eens €5 zakte van €29,95 naar €24,95 was ie voor mij.
Uiteindelijk betaalde ik €21,40 (€24,95 aanschaf + €3,95 verzendkosten - €7,50 kortingscoupon).

Blij :) als ik aanvankelijk was met mijn aankoop, uiteindelijk ging de SnapCam retour :'(

Het laatste contact wat ik had met klantenservice, ging over de vraag of alle geconstateerde minpunten te wijten waren aan een defecte SnapCam of aan een slecht ontworpen SnapCam. Omdat klantenservice geen nieuw exemplaar toestuurde (de medewerker had zelf ook een SnapCam en herkende vermoedelijk mijn minpunten), trok ik de conclusie dat het een slecht product is en heb ik gebruik gemaakt van "retourneren binnen zichttermijn".
Nét in die tijd verkeerde 1DayFly in betalingsmoeilijkheden en kreeg ik de aankoopprijs niet terug. Wél kreeg ik mijn eigen geretourneerde aankoop weer thuisgestuurd :?
Echter, zonder tweede exemplaar in mijn handen gehad te hebben kan ik niet 100% uitsluiten dat mijn SnapCam toch defect was. Ik hoop op reacties van mede-tweakers zodat deze review een betrouwbaarder antwoord geeft op de vraag: "Prul of Praal?".

Hier volgen bovengenoemde minpunten, voorzien van een toelichting.

Geen 16:9 foto formaat. (Wél bij video.)
De SnapCam ondersteund slechts het 4:3 formaat bij het maken van foto's (3264x2448).
De drie mogelijke video resoluties zijn daarentegen wél in aspect ratio 16:9.

Wifi AccessPoint werkt niet.
Het is mij slechts éénmaal gelukt verbinding te maken. Op vele tientallen pogingen! Met vier verschillende Android apparaten!

Waarom verbinding maken? Welnu, om de Instellingen (zoals bv Video Resolutie) van de SnapCam te kunnen aanpassen, moet er verbinding gemaakt worden met de SnapCam. Daartoe moet je mbv de iON app allereerst een bluetooth verbinding maken ("BLE" op een van de schermen staat voor "Bluetooth Low Energy"). Daarna zou de "Wake Up knop in de app" ervoor moeten zorgen dat de SnapCam z'n eigen Wi-Fi AP (AccessPoint) opstart. De laatste stap zou dan zijn; verbinding maken met de SnapCam's eigen netwerk. Dít is mij dus maar éénmaal gelukt!

Gelukkig is er tweede manier om bij de SnapCam's Instellingen te komen (handig om bv eerst de AutoPowerOff aan te passen). De SnapCam presenteert zich bij inpluggen (én power-on v/d SnapCam) als 2 drives: eentje is de SD kaart en de ander is 6MB onboard-memory met in de PC-map het bestand SnapCam-LE_PC.exe (er is ook een map voor de Mac).
Alleen neem je een Windows-computer minder makkelijk mee als je tijdens een uitje de Video Resolutie wilt aanpassen van HD-720p-30fps naar bv FHD-1080p-30fps...

Accuduur onvoldoende.
De SnapCam werd geadverteerd met: "3 uur lang filmen". Op de ION-site zelf staat: "220 Pictures / 3hrs of continous HD recording" (met HD wordt ongetwijfeld 720p bedoeld).
Op de verpakking staat "60 min. of FHD video recording".
De "3hr. of continous HD recording"-belofte wordt niet waargemaakt! Mijn testjes kwamen uit op 1,5u binnenshuis en slechts 1 uur buitenshuis (mogelijk agv de koude).

Speaker werkt niet.
Zo zou ie bij wisseling van modus (bv foto => film) een geluidje moeten geven. Dat deed ie niet.
Ook nooit een "Shutter geluid" gehoord.

Firmware "buggy".
Verschillende settings zoals 1080/30fps, 720/30fps en 720/60fps geven dezelfde bestandsgrootte!
(Btw: bestandsextensie is .MOV. Format: MPEG-4. Format profile: QuickTime.)
1080@30fps => 5min MOV files van 650MB.
720@30fps => 5min MOV files van 650MB.
(Op een 32GB sd-kaartje zou dus 4 uur video moeten passen..)

Op de site van fabrikant iON staat firmware, maar om welke versie het gaat staat er niet bij. Ook ontbreekt een manier om de huidge firmware-versie te controleren!

Slechts een Quick Start Guide.
De naamstelling 'Quick Start Guide' deed mij vermoeden dat er ook een uitgebreide gebruiksaanwijzing zou moeten zijn, helaas.

Slechte android app
De SnapCam LE app heeft slechte reviews en een Google Play score van 2,3 sterren (van maximaal 5).

Slechte website.
iON's marketing-pief vond het blijkbaar nodig om een website in veel talen te hebben. Zo is er ook een site in het Nederlands. Maar de handleidingen zijn dan weer niet in het Nederlands. En de site geeft heel veel errors en blijken Video's niet beschikbaar.

Geen hulp van support.
Ik heb hulp ingeschakeld, maar geen reactie. Niet op de USA-site en ook niet op de UK-site.

Dat was 'm dan.
Ik kan er niet meer van maken...
Zoals gezegd hoop ik op reacties van mede-tweakers zodat deze review een nog betrouwbaarder antwoord geeft op de vraag: "Prul of Praal?". Mijn antwoord luidt in ieder geval: "Prul."

Edit 13-09-2019. Pluspunt toegevoegd: Met een los power-pack heb je er meer aan (bv Time Lapse maken).
Op enkele wandelingen - tijdens een recente vakantie in Oostenrijk - heb ik de SnapCam aan de borstband van mijn rugzak bevestigd en 'm in Time-Lapse-mode gezet. Natuurlijk stonden de eerste paar wandelingen er niet compleet op |:( maar na het koppelen aan een power-pack heb ik er thuis een paar leuke :*) video's van kunnen maken (na het nodige uitzoekwerk).

Heb jij ook een ION SnapCam LE Zwart?

Ik heb de Snapcam LE ook een tijdje geleden aangekocht bij 1dayfly maar pas vandaag in gebruik genomen.
Ziehier mijn nog zeer prille bevindingen.
Ik heb een 10-tal keren connectie gemaakt vanaf een Nvidia Shield-tablet en dat ging relatief vlot (occasioneel een retry). Connectie maken vanaf mijn General Mobile-smartphone is nog niet gelukt.
De speaker doet het, het volume is aanpasbaar in de instellingen.
De app is inderdaad niet fameus.
Qua concept is het nadeel dat er een dedicated wifi-verbinding tussen smartphone en Snapcam gemaakt wordt. Dat betekent dat je smartphone op dat ogenblik enkel nog via 4G online kan.
Ik wou ook meteen zien of er een firmware update was. Ik vond geen manier om de huidige firmware versie te achterhalen en mailde naar de helpdesk. Ik kreeg na 2 uur als antwoord een link naar de website . Ik heb ondertussen teruggemaild dat het daar niet te vinden is en wacht op een nieuw antwoord.
Als ik de connectie met mijn telefoon niet werkende krijg, wordt het uiteraard ook "prul".